van HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• Royvano97
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05-2021
heej tweakers,

na wat rond gezocht te hebben kan ik me antwoord toch niet vinden.

ik heb een laptop met 1 HDD van 500GB waar mijn os en data op staat (heb geen partities gemaakt.)
Deze HDD zou ik graag vervangen door een SSD van 128Gb.

De SSD gaat dan erin waar de HDD inzat en de HDD gaat in de cd drive via een kit die ik gezien had.
Mijn vraag is, Ik zou graag mijn OS en programma's op mijn SSD willen hebben en op mijn HDD documenten, video's en alles wat niet veel gebruikt wordt.

Het grote probleem is dat mijn OS op dezelfde schijf als al me data staat, kan ik dit van elkaar scheiden?
Ook vraag ik me af of de programma's (Op SSD en HDD) nog wel werken als ik de OS verplaats naar een SSD?

Hoor het graag,
Roy van Oeteren

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Je kan het OS niet zomaar verplaatsen. Je moet je OS opnieuw installeren, dit keer op de SSD.
Daarna de oude verwijderen van je HDD

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Alles werkt prima van een SSD net als van de vertrouwde HDD. Als je je data wil scheiden kan je de schijf in stukken hakken > partitie maken tijdens de Windows in installatie

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Beste optie in mijn ogen:

- Je data backuppen naar USB/externe harde schijf
- Schijf formatteren
- SSD installeren op oude plek harde schijf
- Windows opnieuw installeren (via USB of DVD) op je SSD
- Oude harde schijf in laptop plaatsen
- Data terugzetten

Het is wellicht niet de snelste optie, maar denk wel de "schoonste".

Andere optie is je harde schijf clonen (als ik me niet vergis) en vervolgens de data naar je oude harde schijf kopiëren.

Edit: als je je harde schijf tenminste kunt clonen qua grootte op je SSD

[ Voor 10% gewijzigd door Dagion op 05-12-2012 01:20 ]

• Royvano97
ja inderdaad, ik wou hem eerst clonen maar doordat de SSD daar te klein voor is lukt dat niet. als ik het op jou manier doe dagion, hoe zit het me programma's? moet ik alles opnieuw installeren dan? programma's zoals adobe photoshop en after effects etc.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Dan moet je inderdaad alles opnieuw installeren. Zorg er wel voor dat SATA poort van de SSD in AHCI mode draait (staat nu op IDE), daar wordt de SSD sneller van.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31

M2M

medicijnman

Clonen kan prima, met de juiste software. Gewoon zorgen dat je originele disk minder groot is dan de SSD en vervolgens een van de VELE tutorials op internet volgen om met gratis software je schijf te clonen.

De enige voorwaarde is dus dat de doelschrijf groter is dan de hoeveelheid data op de oude.

-_-

• Royvano97
dank jullie wel, enige grote struikelpunt worden al me programma's.. had programma's zoals after effects enzo gekraakt en soms duurde dat fftjes. als ik op mijn ssd windows installeer en doe dan de hdd er nog bij waar ook windows op staat, wat gebeurd er dan met de hdd? kan ik progs draaien die dan op de hdd staan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Royvano97 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 21:59:
dank jullie wel, enige grote struikelpunt worden al me programma's.. had programma's zoals after effects enzo gekraakt en soms duurde dat fftjes. als ik op mijn ssd windows installeer en doe dan de hdd er nog bij waar ook windows op staat, wat gebeurd er dan met de hdd? kan ik progs draaien die dan op de hdd staan?
Als je je programma's legaal koopt dan hoef je daar niet zo lastig mee te doen, maakt alles een stuk makkelijker.

Gewoon programma's starten vanaf je HDD zal niet werken (niet altijd) omdat je nog wel eens registerinstellingen e.d. kan missen.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

Eagle Creek

Breathing security

wat gebeurd er dan met de hdd? kan ik progs draaien die dan op de hdd staan?
De HDD wordt gewoon gezien in Windows als een extra schijf, dat is geen probleem.
Programma's dien je te installeren. Wat op die schijf staan zijn alleen losse programmabestanden. Sommige programma's zullen werken, sommige matig en de meesten simpelweg niet.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Royvano97
Thanks! Heb mijn antwoorden! Bedankt iedereen!
Pagina: 1