Seagate Barracuda 7200.14 2TB hoge toon

Pagina: 1
Acties:

• Nitesh
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-02-2025
Beste tweakers,

een tijd geleden heb ik de Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB aangeschaft bij Sicomputers. Deze geeft hoge tonen die vrij irritant zijn. Ik heb deze omgeruild voor een nieuwe, maar ook deze geeft dezelfde hoge tonen. Met seatools heb ik een korte test gedaan naar fouten, maar deze zijn niet gevonden. Ik gebruik een antec 302 kast, en heb de harde schijf in een 3,5 inch bay geplaatst. Zijn deze hoge tonen normaal? Zoja, kan ik iets doen om het geluid te verminderen?

Verwijderd

als je er echt vanaf wil toch andere halen? of in externe behuizing of een sok ofzo, schuimrubber doet ook wonderen...Er zijn ook grenzen aan wat voor geluid hij mag produceren de reviews zijn iig goed.. dus dat sluit niet helemaal aan

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Kan resonantie zijn met je kast. Probeer de schijf eens los te hangen in de kast, op rubber te plaatsen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Je ervaart headparking, dat doen heel veel hardeschijven tegenwoordig. Stel de APM in op 254 om dit uit te schakelen; dit werkt echter maar tot de volgende power cycle. Je zult het dus bij elke boot/power cycle moeten instellen, al dan niet automatisch.

• Nitesh
is er verschil in het piepende geluid per harde schijf door headparking? Ik heb de schijf los in de kast gezet, op het schuim waarop het moederbord was geleverd. De hoge toon is nog net zo goed te horen. Wat is APM en waar kan je dat instellen? Ik vraag me af of het nut heeft voor een andere harde schijf te gaan, wanneer ze allemaal headparking hebben. Ik heb net de harde schijf van mijn oude laptop geinstalleerd en deze gaf geen hoge toon. Waarom produceren sommige schijven geen hoge tonen?

[ Voor 43% gewijzigd door Nitesh op 06-12-2012 21:11 ]

Verwijderd

Dat hoge toontje is inderdaad vrij specifiek voor deze schijf. Alle schijven die ik heb gehad produceerden niet zo'n geluid, hooguit de hoge rpm schijven van tien jaar terug.

APM houdt in Advanced Power Management en is de enige manier om via reguliere weg de headparking uit te schakelen cq. te verminderen. Het nadeel is dat dit bij elke power cycle moet gebeuren, omdat de Seagate 7200.14 een schijf is die deze instelling niet onthoudt na een power cycle. Kadootje van ons mooie patentsysteem!

Hoe je APM instelt is met een simpele Google-query te vinden, zoals:
https://sites.google.com/site/disablehddapm/

• Nitesh
ok, dat is dan heel jammer van deze schijf. Heeft iemand een suggestie voor een schijf die ongeveer net zo snel is, zelfde prijs heeft, alleen geen hoge tonen produceert? 2TB of 1TB.

Verwijderd

WD EZRX is een equivalente schijf, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee. Mogelijk kan deze de APM-instelling wel onthouden na een power cycle. Maar het gouden tijdperk van hardeschijfopslag is simpelweg voorbij; wen er maar aan!

• Nitesh
bedoel je daarmee dat ze allemaal mankementen zullen hebben?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:38
Kan je APM niet vast instellen via Crystal Disk Info? Onder geavanceerde instellingen staat dat toch dacht ik... hmm :|

Verwijderd

Of je update de firmware even. De 3tb versies die ik hier heb deden dat af fabriek ook. Na de update hoor je ze niet meer. Je kan de tool eenvoudig downloaden van de site van seagate. Paar klikken en het is klaar.

Het zijn geen mankementen trouwens.

• Nitesh
Ik heb de nieuwste firmware erop zitten CC4H, heeft jammergenoeg niet geholpen. Crystal disk info? wat is dat?

Verwijderd

Ok jammer.

Is het een constant geluid of komt het af en toe?

Als het constant is, hoor je het dan ook als je de schijf vasthoud terwijl hij gewoon aangesloten is?

• Nitesh
Het geluid is constant. Het maakt niet uit of ik hem vasthoud. Een hele fijne hoge toon, zo'n geluid die je vroeger hoorde als de tv aanging, maar dan constant.

Verwijderd

Dan is het in ieder geval wat anders als dat CiPHER zegt dat het is. Headparking hoor je echt pas als de schijf zich "uitschakeld" zeg maar.

Ik heb hier drie van die schijven maar dan in de 3tb vorm en nergens problemen mee na de update. Je weet zeker dat het van de schijf komt en niet iets van coilwhine van het moederbord of de voeding?

• Nitesh
Het is zeker weten de harde schijf. Wanneer ik een andere harde schijf gebruik, is dit geluid helemaal weg.

Verwijderd

Met mijn oude videokaart piepte mijn voeding en met mijn nieuwe niet. Andere onderdelen hebben een andere impact op bijvoorbeeld de voeding.Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt maar houd echt eens je oor bij de verschillende onderdelen van je pc.

En anders word het toch een andere schijf. Alhoewel ik mij niet kan indenken dat het daar aan ligt want die dingen worden per tienduizenden verkocht en dan zouden de fora echt helemaal vol moeten staan ermee. Of je hebt echt 2 defecte schijven achter elkaar.

Verwijderd

Inderdaad, een constante toon is iets heel anders dan headparking. Omdat de 'bliepjes' van deze schijf bij headparking heel hoog zijn - hoger dan andere schijven - veronderstelde ik dat dit was wat je hoorde.

Lijkt eerder op coil whine dan? Youtube even hiernaar en oordeel of dit geluid overeenkomt met het geluid van je hardeschijf.

• Nitesh
ik heb echt elk onderdeel beluisterd, apart aangesloten en beluisterd. Vanaf het moederbord hoorde ik korte bliepjes af en toe, maar lijkt mij dat dit normaal is. Het geluid komt duidelijk van de harde schijf af. De filmpjes op youtube hebben niet hetzelfde geluid. Daar hoor ik meer een soort stoomketel die afgaat. Het geluid van mijn harde schijf is meer een soort mosquito geluid dat gebruikt wordt om hangjongeren weg te jagen. Hier een voorbeeld hoe het ongeveer klinkt:

YouTube: Mosquito Noise 15khz

[ Voor 47% gewijzigd door Nitesh op 06-12-2012 23:05 ]

Verwijderd

Hoe ver staat je behuizing bij je vandaan en hoor je het ook als de behuizing gewoon dicht zit? Het kan nu eenmaal gewoon het geluid van de schijf zijn natuurlijk.

• Nitesh
de kast staat op mijn bureau, zo'n 40 cm van mij vandaan. Als de behuizing dicht is hoor ik het ook. Ik heb een antec 302, die aan de voorkant vrij open is. Geluiden van de schijf worden ook niet echt tegengehouden. Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen, als dit geluid bij de schijf hoort? Produceert tegenwoordig elke harde schijf zo'n hoge toon? Het geluid is zo irritant, dat ik niet normaal op mijn pc kan werken. Na een tijdje krijg ik flinke koppijn en pijnlijke oren.

[ Voor 15% gewijzigd door Nitesh op 07-12-2012 14:09 ]

Verwijderd

Tja, geen idee hoe oud je bent maar jongere mensen horen hogere frequenties beter als wat oudere mensen. Misschien is deze verklaring wat vergezocht maar ja. 40cm bij je vandaan is ook wel erg weinig.

Enige oplossing is een andere schijf proberen dan maar.

• Nitesh
ik ben 23 en hoor hoge tonen nog vrij goed. in ieder geval bedankt! ik zal contact opnemen met de winkel.

[ Voor 39% gewijzigd door Nitesh op 07-12-2012 14:50 ]

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:11
De oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://www.beeldhouwwinkel.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/2/223051000_49.jpg

Kon het niet laten }) })

Je hebt ook hdd silencers : Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.de/ppic-MAXI-silentMaxx-HDD-Silencer-hard-drive-noise-reduction-HDD-dampening-insulation-pcshd1.jpg;jsessionid=1E0B095615EA51173EECD8D9582C895A

Misschien is dat iets ?

• Nitesh
ik heb contact opgenomen met Sicomputers, die kon mij niet verder helpen met het probleem en zeer onvriendelijk was. Beetje jammer dat er geen oplossing is, wanneer een klant ontevreden is met een product. Blijkbaar is het dus normaal, dat je dit soort vervelende dingen erbij krijgt als je iets koopt. Hij zei dat ik de enige ben met dit probleem, en dat hij er niks aan kon doen. Een zwaar ontevreden klant hier dus!

[ Voor 81% gewijzigd door Nitesh op 09-12-2012 15:28 ]

Pagina: 1