Toon posts:

Moederbord vervangen loopt uit op drama

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers

Ik weet het niet meer hoor. Mijn oude moederbord (ASUS M4A89GTD) wilde mijn ram reepjes niet meer accepteren. Ik had daarom maar een nieuw moederbord besteld, een Asrock 970 Extreme 4. Toen ik deze aansloot op mijn voeding (Zalman ZM600-HP) kreeg ik geen reactie, geen lampje dat ging branden ofzo. Alleen de voeding maakte een soort van geluid (zzzzzzzzzzzz).

Dus ik dacht dat het moederbord defect was. RMA gedaan. Nieuwe binnengekregen. Precies zelfde probleem. Toen dacht ik dat het moederbord vast niet compatible is met de voeding. Dus ander moederbord besteld. Een Asus M5A78L-M. Precies zelfde probleem. Bij dit moederbord gaat trouwens wel een groen lampje branden als er stroom op staat.

Kan ik nu concluderen dat mijn voeding het opeens begeven heeft? Hij deed het eerst wel gewoon. Hoe kan ik de voeding het beste testen? Is er een minimale setup waarbij je systeem kan opstarten? Hoort een computer te booten als je alleen een moederbord en geheugen aansluit (geen CPU en HDD dus)?

Mijn systeem verder:

- Zalman ZM600-HP
- Crucial SSD 2.5", 128GB, SATA600, m4
- DDR3_A1 (KHX1600C9D3K2/8GX)
- AMD Phenom II X6 1055T Boxed
- Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
- Sapphire HD 6950 2 GB GDDR5 PCI-E

Bedankt voor uw aandacht.

• Dountoun
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 21:26
Een systeem boot alleen als alle componenten aangesloten zijn en werken. Dus CPU, RAM, Moederbord, Voeding en ik raad ook een scherm en toetsenbord aan :P

Misschien moet je een andere voeding proberen of hij daarmee dan wel opstart, Dan weet je het gelijk.

Succes ;)

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als je een multimeter hebt misschien even de voltages op de lijnen meten?

Je kan de voeding starten door de groene en een zwarte draad even met een paperclip te "shorten"

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

willem900 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:29:
Als je een multimeter hebt misschien even de voltages op de lijnen meten?

Je kan de voeding starten door de groene en een zwarte draad even met een paperclip te "shorten"
Als je dat doet belast de voeding dan wel, anders start hij mogelijk niet eens.

En meten met een multimeter zegt ook niet alles, je kunt er niet echt mee meten of de lijnen stabiel zijn, alleen of er een continu te laag vermogen geleverd wordt, maar niet of er fluctuaties inzitten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het lichtje op het moederbord gaat dus wel aan als ik de voeding aanzet. Kan ik hieruit concluderen dat de voeding stroom levert, maar niet genoeg voor een boot?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt daaruit concluderen dat er iets van spanning staat op het systeem, meer ook niet meer dan dat.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:36:
Maar het lichtje op het moederbord gaat dus wel aan als ik de voeding aanzet. Kan ik hieruit concluderen dat de voeding stroom levert, maar niet genoeg voor een boot?
Nee dus, je trekt steeds verkeerde conclusies.

En nooit ander spul kopen omdat je denkt dat iets defect is.
Je moet testen, dus uitwisselen van hardware toepassen.
Je kan ook nog zoveel mogelijk hardware verwijderen en de pc toch laten werken.

Je eerste foutmelding omschrijf je niet goed, dus we weten nog niks, wat er met je geheugen aan de hand was.

Ik zou een voeding lenen en testen.
En misschien geheugen 1 voor 1 testen of ander geheugen lenen om te proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 04-12-2012 21:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Over het geheugen: er is iets mis met de geheugen slots van mijn oude moederbord ASUS M4A89GTD. Het accepteert geen enkele reepje geheugen meer. Ik heb dit met getest met andere reepjes. Dit heb ik bewust niet vermeld omdat het nu even gaat om de 2 nieuwe moederborden die het niet doen op mijn voeding.

Ik heb net mijn oude moederbord aangesloten (ASUS M4A89GTD). En mijn computer boot gewoon. Mijn voeding doet het dus gewoon. Maar wilt niet booten met de 2 nieuwe moederborden: Asrock 970 Extreme 4 en Asus M5A78L-M. Is mijn voeding dus simpelweg niet compatible met deze moederborden en moet ik nieuwe voeding kopen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:37

M2M

medicijnman

Hoe lang heb je je ZM600HP al? Ik heb er een een aantal maanden geleden moeten vervangen, na 4 jaar trouwe dienst. Bolle en lekkende condensators. Schroef het ding eens open en kijk er eens naar.

Bovendien was het probleem toen een soortgelijke aan jouw probleem, met als uitzondering dat ik mijn moederborden niet opblies :). Het ene mobo / proc / geheugen combo deed het wel, de ander niet.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'em sinds Oktober 2007. Ik had gehoopt dat ie nog iets langer mee zou gaan. Ik vind het echt vreemd dat ie het niet doet op de nieuwere generatie moederborden.

Oh en ik heb niks opgeblazen hoor trouwens. Denk ik. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2012 19:55 ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-11 14:29

sjaool

Every life should have 9 cats

Een moederbord proberen te booten zonder een CPU te plaatsen lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Gezien je laatste vraag in de TS.

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog regels voor het plaatsen van de CPU fan op de cpu? Ik heb bij de ASUS M4A89GTD het CPU fan blok 180 graden gedraaid namelijk. Dat is het enige verschil qua installatie met de 2 andere moederborden.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-11 23:19
Nee, 180 graden draaien maakt niet uit, dan zit hij toch hetzelfde (aannemende dat het koelblok symmetrisch is)? De fan kun je het beste op het koelblok laten blazen. Het beste is om het koelblok verticaal te hebben, richting de fan aan de achterkant van de kast.

Probeer een goede voeding te regelen en ga daarmee eens testen. Misschien wil de lokale pc boer je wel helpen :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Pagina: 1