Toon posts:

Welke upgrades zal ik aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Een behoorlijke tijd terug heeft een vriend een computer voor me samengesteld. Toen destijds een
redelijke build voor het geld dat ik ervoor kwijt was.

Helaas kan ik hem niet meer om advies vragen dus kom ik bij jullie. De laatste paar maanden begint mijn
computer steeds minder goed te draaien en merk ik dat vooral mijn CPU verouderd (gepiep tijdens het gamen, vooral erg warm worden etc.).

Ik heb dus eigenlijk wat advies nodig om een paar goede upgrades aan te schaffen. Vooral
mijn processor snelheid is erg belangrijk i.v.m. mijn dagelijkse bezigheden op mijn computer.

AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5000+ Processor
2 GB RAM
ATI Radeon HD 4800 Series met 1791 MB graphics memory

Mijn moederbord is een Gigabyte GA-MA790X-DS4 met 2 GB RAM.

Dus nogmaals, ik ben een leek en dit lijkt mij de beste plek voor advies.

Hartelijk dank alvast en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

P.S: Mijn budget is niet bijzonder groot momenteel, ik hoef geen heel nieuw systeem,
een goede update voor relatief weinig geld is meer dan prima.

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Je MB heeft een AM2+ socket. Voor deze socket zijn geen snellere CPU's te vinden, dus upgraden wordt erg lastig. Daarbij is je hele systeem erg verouderd, ik zou toch gaan denken aan een (groot en deels) nieuwe systeem. Natuurlijk kun je zaken als je kast, HDD en eventueel voeding meenemen naar het nieuwe systeem, dat kan de kosten wat drukken.
Heb je al een budget voor deze operatie, hoe bescheiden ook?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je hebt wel geluk, want volgens de CPU support-list (hier rechts) passen alle phenom II's er op (voor zover ik kan zien, als je een model op het oog hebt kun je het voor de zekerheid nog even nakijken). De phenom II x4 965 en de phenom II x6 (alle modellen die nog in de pricewatch te vinden zijn) zijn redelijk populair en zijn in jouw geval ook wel een goede upgrade. Iets goedkoper, zoals een athlon II x4, kan ook als het budget erg laag ligt.

Wat zijn die dagelijkse bezigheden trouwens? Voor sommige dagelijkse bezigheden kan die CPU best mee, en zal bijvoorbeeld de harde schijf (in combinatie met een relatief oude windows-install) eerder de traagste factor zijn. Een SSD lost dan meer op. En een upgrade van 2GB naar 4GB kan in sommige gevallen ook nuttig zijn.
funnyname schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:49:
Je MB heeft een AM2+ socket. Voor deze socket zijn geen snellere CPU's te vinden, dus upgraden wordt erg lastig.
AM3 is backwards compatible met AM2+. :) Vandaar de plus.

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 04-12-2012 19:51 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips zo ver!

Mijn budget ligt tussen de €300 en €400 max.

Ik gebruik een heleboel montage software en merk dat met het verouderen van mijn processor meerdere functies van deze software trager of minder goed functioneren. Ook game ik veel online (MMO's, specifiek één waar er soms honderden mensen tegen elkaar spelen in een relatief kleine plek) en door de magere 2GB en de verouderde processor zakt mijn FPS direct rock-bottom.

• funnyname
bwerg schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:49:
AM3 is backwards compatible met AM2+. :) Vandaar de plus.
Das goed om te weten, dat wist ik nog niet. Dan wordt het een heel ander verhaal ..

Deze CPU heeft de beste prijs/prestatie verhouding
Deze GPU heeft de beste prijs/prestatie verhouding (zal niet de stilste zijn ..)
Dit RAM is niet het snelste, maar snel genoeg en betaalbaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 77,60€ 77,60
1VTX3D HD7870 2GB GDDR5 (X-Edition)€ 199,99€ 199,99
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 29,28€ 29,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,87

dit RAM gaat dus niet werken ..

Verwijderd

Topicstarter
funnyname schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:09:
[...]

Das goed om te weten, dat wist ik nog niet. Dan wordt het een heel ander verhaal ..

Deze GPU heeft de beste prijs/prestatie verhouding (zal niet de stilste zijn ..)

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,87
Bedankt!

Is het een idee om in plaats van die videokaart er een tweede Radeon 4870 in te knallen, crossfire?

• funnyname
Ik kan de snelheid van deze kaarten moeilijk inschatten, vooral wat ze doen in SLI, dus ik durf het niet te zeggen.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-03 15:41
Je huidige moederbord ondersteunt alleen DDR2 geheugen, dat is alleen nog aantrekkelijk om 2e hands te kopen. Bijvoorbeeld dit: V&A aangeboden: 2gb ddr2 800mhz kingston + 1gb ddr2 667mhz corsair xms2
Een nieuwe CPU is ook een aanrader, die kun je ook goed 2e hands kopen: V&A aangeboden: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Qua videokaarten: een tweede 4870 zou ik niet doen. Als je goed wilt upgraden zou ik je huidige 4870 verkopen en een betere videokaart weer kopen. Maar voordat we je daar goed over kunnen adviseren willen we wel eerst weten wat voor merk en type voeding je hebt, en op welke resolutie je gamed :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:26

Thomg

Aww yiss

funnyname schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:09:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,87
Ik weet het niet zo met VTX3d, ik hoor verhalen over slechte plaatsing van koeling. Ik zou het risico niet nemen.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:24
ik zou iedereen willen adviseren een ssd te nemen. dit maakt elke pc zoveel sneller:

pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp.

Inmiddels wat problemen gekregen met m'n computer, na een routine schoonmaak van o.a. de processor geeft mijn videokaart 3 rode LED lichtjes aan bij het opstarten, en vervolgens gebeurd er niks, geen beeld of enige blijk van opstarten, alleen de lichtjes en de fans gaan aan.

Maar dat is off-topic. Er zit dus nu wat meer haast achter en ik zit te denken aan het volgende:

Het aanschaffen van een AMD Phenom II X4 955 of X6 1055T, het aanschaffen van 4gb ram, een nieuwe videokaart (Ik zit te denken aan een Radeon HD 7770. Is dat iets?) en wellicht een SSD.

Wat denken jullie?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 14:57:
Bedankt voor jullie hulp.

Inmiddels wat problemen gekregen met m'n computer, na een routine schoonmaak van o.a. de processor geeft mijn videokaart 3 rode LED lichtjes aan bij het opstarten, en vervolgens gebeurd er niks, geen beeld of enige blijk van opstarten, alleen de lichtjes en de fans gaan aan.

Maar dat is off-topic. Er zit dus nu wat meer haast achter en ik zit te denken aan het volgende:

Het aanschaffen van een AMD Phenom II X4 955 of X6 1055T, het aanschaffen van 4gb ram, een nieuwe videokaart (Ik zit te denken aan een Radeon HD 7770. Is dat iets?) en wellicht een SSD.

Wat denken jullie?
Ik denk dat je dat eerst moet uitzoeken, voor je er dadelijk achter komt dat je mobo het begeven heeft, en je dan met 2 processors zit waar je niks mee kunt :)
LinuZZ schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 21:06:
ik zou iedereen willen adviseren een ssd te nemen. dit maakt elke pc zoveel sneller:

pricewatch: Samsung 830 series SSD 128GB
Een ssd heeft zeker wel voordelen, maar het is niet de oplossing voor alles zoals velen beloven.
Maar doet niets aan lage fps of te warm worden, dus doet niets aan de TS zijn problelem

Aan de ts, je pc hangt op het randje van wel of niet rendabel zijn kwa upgraden, in principe houd je alleen het mob over, en voor 4tientjes heb je en nieuw mobo. Dus bedenk wel of je nog in een oud platform wilt investeren.

(me zit in dezelfde hoek, maar dan met een x3.720)

[ Voor 36% gewijzigd door heuveltje op 09-12-2012 15:09 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:00
Ik zou zelf toch echt volledig nieuw/2e hands overwegen, verkoop je systeem hier op de V&A voor een euro of 100-200 en desnoods koop je weer volledig (compleet) 2e hands systeem met Phenom X6 terug. Dan zit je iig met een moederbord waar je SATA600 op hebt, DDR3 en volledig compatibel bord met je X6, wellicht ook sneller PCI-e, maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen.

Je budget is niet heel groot, maar als je het slim aanpakt kan je via een weg zoals ik hierboven beschreef wel een aardig nieuw systeem terugkopen, zij het tweedehands, maar dat maakt op zich niet heel veel uit. Met een iets groter budget kan je natuurlijk altijd meer, meer te kiezen, zowel nieuw als 2e hands.

Ik zou serieus er over nadenken of upgraden op je oude moederbord nog nut heeft. Ik heb dat zelf een tijd terug (2,5 jaar geleden) nog halfwat met s754 gedaan, maar uiteindelijk heeft dat nergens toe geleid, behalve een hoop kosten die niet meer terug zie. Dat is natuurlijk wel een iets ander geval, omdat op dat socket toch al weinig upgrade mogelijkheid in zat, maar goed, even goed over nadenken is niet verkeerd.

Verwijderd

Topicstarter
marcel87 schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:24:
Ik zou zelf toch echt volledig nieuw/2e hands overwegen, verkoop je systeem hier op de V&A voor een euro of 100-200 en desnoods koop je weer volledig (compleet) 2e hands systeem met Phenom X6 terug. Dan zit je iig met een moederbord waar je SATA600 op hebt, DDR3 en volledig compatibel bord met je X6, wellicht ook sneller PCI-e, maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen.

Je budget is niet heel groot, maar als je het slim aanpakt kan je via een weg zoals ik hierboven beschreef wel een aardig nieuw systeem terugkopen, zij het tweedehands, maar dat maakt op zich niet heel veel uit. Met een iets groter budget kan je natuurlijk altijd meer, meer te kiezen, zowel nieuw als 2e hands.

Ik zou serieus er over nadenken of upgraden op je oude moederbord nog nut heeft. Ik heb dat zelf een tijd terug (2,5 jaar geleden) nog halfwat met s754 gedaan, maar uiteindelijk heeft dat nergens toe geleid, behalve een hoop kosten die niet meer terug zie. Dat is natuurlijk wel een iets ander geval, omdat op dat socket toch al weinig upgrade mogelijkheid in zat, maar goed, even goed over nadenken is niet verkeerd.
Goed verhaal! Maar welk moederbord raad je me aan in dat geval?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik denk dat hij hier nog geeneens 80 euro voor vangt...
pricewatch: ASRock 970 Extreme3 / pricewatch: ASRock 970 Extreme4
pricewatch: AMD FX-6100 Boxed

[ Voor 90% gewijzigd door Thomg op 09-12-2012 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus tot nu toe:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition
ASRock 970 Extreme 3
Radeon HD 7770 Black Edition
Corsair 8GB

Oh, ik speel (uit mijn hoofd) op een 1366 x 768 resolutie. Ik kan 't fout hebben.

Bovenstaande nieuw zal iets meer dan 300 euro kosten. Ik heb nog een voeding,
een goede case, etc. dus wat heb ik nog meer nodig?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Gigabyte GV-R777OC-1GD
Je hebt geeneens een 7770 nodig op die resolutie :|

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik geen verstand van eerlijk gezegd. Ik denk dat ik 'm ook wel op 1600 kan gooien, kan het alleen niet testen omdat mn pc niet opstart

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Post details? Modelnummer?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als hij een tragere kaart zou nemen dan is hij beter af met zijn oude kaart, de HD7770 is namelijk niet zo heel veel sneller. Het zal vooral sneller aanvoelen omdat zijn processor een stuk sneller wordt.

• Aardwolf
Thomg schreef op zondag 09 december 2012 @ 16:25:
Ik denk dat hij hier nog geeneens 80 euro voor vangt...
Nah... ik weet niet, is een beetje vergelijkbaar met dit, dit en dit. Een 4850 oid kan nog wel goed zijn voor 35-50 euro, een 4870 voor 50-75 euro. Die ads lopen niet hard, omdat het oud spul is, maar volgens mij is die richtprijs wel aardig zo hoor. Wil je er snel vanaf dan zal dat wel met 80 euro zijn idd. ;)

@ MaartenH01: het is wel handig dat we dan alle specs weten, dus ook de voeding die je dan mee wilt nemen. Niet dat je dan nieuw spul koopt en je hebt daar een halfgare voeding bij, zou een btje jammer zijn.

Verwijderd

Topicstarter
marcel87 schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:10:
[...]

Nah... ik weet niet, is een beetje vergelijkbaar met dit, dit en dit. Een 4850 oid kan nog wel goed zijn voor 35-50 euro, een 4870 voor 50-75 euro. Die ads lopen niet hard, omdat het oud spul is, maar volgens mij is die richtprijs wel aardig zo hoor. Wil je er snel vanaf dan zal dat wel met 80 euro zijn idd. ;)

@ MaartenH01: het is wel handig dat we dan alle specs weten, dus ook de voeding die je dan mee wilt nemen. Niet dat je dan nieuw spul koopt en je hebt daar een halfgare voeding bij, zou een btje jammer zijn.
Bedankt hiervoor! Je hebt gelijk.
M'n processor is van Delta Electronics, GPS 300 AB, dus zo'n 300w geloof ik. Ik ben van plan deze sowieso te vervangen maar net zoals mijn beeldscherm kan dat nog wel even wachten.

M'n beeldscherm, btw, is een LG Flatron W1943SB, resolutie zoals eerder vermeld. Die kan over een maand of twee wel vervangen worden.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

http://www.anandtech.com/bench/Product/513?vs=536
Ik zie toch wel een paar flinke uitschieters naar de 7770 en een aanzienlijk lager stroomverbruik. 7750=4870 kwa performance, 7770 is een acceptabele upgrade met budget.
Als je voeding een 4870 kan handlen, moet het overweg kunnen met een 7850, die raad ik dan aan. Voeding hoeft dan eigenlijk nieteens ( 130 + 95 = 225W ) < FX + 7850 ( 150 + 65 = 215W ) < nu, ahoewel ik het niet zou riskeren. Je kunt dan voor de veiligheid tot je een nieuwe voeding hebt de videokaart undervolten, zelfs dat is al een aanzienlijke verbetering.

• Aardwolf
Verwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:17:
[...]
Bedankt hiervoor! Je hebt gelijk.
M'n processor is van Delta Electronics, GPS 300 AB, dus zo'n 300w geloof ik. Ik ben van plan deze sowieso te vervangen maar net zoals mijn beeldscherm kan dat nog wel even wachten.

M'n beeldscherm, btw, is een LG Flatron W1943SB, resolutie zoals eerder vermeld. Die kan over een maand of twee wel vervangen worden.
Oké en de rest? Welke graka heb je exact, 4870 maar welke? Welke kast? Wat wil je precies meenemen? En nog belangrijker wat moet je er straks mee kunnen doen? Is stilte en zuinigheid belangrijk of juist zo goedkoop mogelijk? Welke spellen speel je, welke programma's gebruik je, naar welke resolutie wil je straks toe?

Een FX-6100 is namelijk gelijk geprijsd aan een i3-3220, een i3 is normaal iets sneller alleen de IGP (interne grafische chip) is niet heel snel, maar dat vang je af met een losse videokaart. Een sixcore nagenoeg gelijk aan een dual core met hyperthreading dus. Enkel de progs waar meer cores worden vereist is de AMD aan de winnende hand, alleen gebruik jij die programma's? Dus het is ff belangrijk dan om te weten wat je gaat doen. Intel hoeft niet perse duurder te zijn namelijk, maar dat hangt af van je eisen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6100 Boxed€ 101,95€ 101,95
1Asus M5A99X EVO€ 108,90€ 108,90
1MSI R7770-PMD1GD5€ 99,99€ 99,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 34,95€ 34,95
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,90€ 75,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 89,83€ 89,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,52

Intel, toch een bak sneller, niet gek veel duurder door besparing op het moederbord. Wel dus de quadcore genomen ipv de eerder genoemde i3. Een vergelijking hoe ze presteren kan je hier wel zien, niet geheel vergelijkbaar, maar denk wel schaalbaar naar onderen richting de FX-6100 en de i5-3450.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 165,80€ 165,80
1MSI H77MA-G43€ 67,60€ 67,60
1MSI R7770-PMD1GD5€ 99,99€ 99,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 34,95€ 34,95
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,90€ 75,90
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 89,83€ 89,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,07

Trek er met enig geluk 100-150 euro vanaf voor verkoop van je huidige hardware en je zit rond je 400 budget, met beide systemen. Allen A-merk hardware en eventueel doe je er nog een Corsair Carbide 300R kast oid bij, en klaar. Mja er zijn wellicht nog meer opties die andere mensen hier aandragen. Bovenstaande heb ik alleen ff snel a.h.v. wat benchmarks samengesteld plus van wat eerder is aangedragen.

Naar gelang wat je nodig gaat hebben, meer processorpower of juist GPU, zou je dan nog kunnen spelen met verschillende configs. Voeding zou ook nog wel 20 euro goedkoper kunnen, maar dan is ie niet meer 80+ Gold en modulair, het is maar wat je wilt. ;)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Die vergelijking is onzin.
http://www.anandtech.com/bench/Product/698?vs=702
Deze is correct. Ik ben geen AMD fanboy maar je zet AMD hier wel in een erg slecht daglicht.
Ze zijn ongeveer even snel maar AMD is toch zo 10 euro goedkoper.
Aangezien nieuwe spellen naar alle waarschijnlijkheid later met meer threads gaan werken, is AMD nog steeds heer en meester op de 150s en lager. Bij AMD kan je als je het wilt teminste nog upgraden naar hun steamroller als die uitkomt, bij intel kan je alleen upgraden naar een andere Ivy Bridge.

[ Voor 54% gewijzigd door Thomg op 09-12-2012 23:00 ]

• Aardwolf
Ja je hebt misschien wel wat gelijk. En toch vraag ik het me af, als ik naar jou link kijk dan zie ik dat alleen die octo beter presteert in multithreaded toepassingen, waarvan zelfs vaak nog in die lijst enkel synthetische benchmarks, wat heb je daar aan?
Ik wist trouwens niet dat de volgende (Steamroller) ook op AM3+ doorging, dus in die zin is AM3+ in het goedkopere segment inderdaad wellicht handiger.

Je weet ook dat de meerprijs van Intel zich terugbetaald? Dit heb ik een tijdje terug voor de FX-8350 uitgerekend, de AMD's zijn wel gigantisch inëfficient. Maar goed, als Steamroller echt doorzet op AM3+ en je hebt over 1-1,5jaar opnieuw een budget om je processor te upgraden dan is dat platform wellicht beter. Doe je dat niet en verwacht de TS dat ie net als nu zowat 4-5 jaar op het platform blijft zitten, dan kan het maar nog eens lonen op termijn voor een zuiniger Intel systeem te gaan.

Maar zoals al vaker gezegd, voor ieder wat wils. Ik zelf leg meestal liever wat meer in, in bijv. iets dat nu duur lijkt, terwijl het op termijn goedkoper is en bij aankoop direct dezelfde of zelfs meer performance geeft. Toevallig gisteren nog, ik kon een 580GTX overkopen voor 200 euro om mn 460HAWK ter vervangen. Op dezelfde manier als bij die CPU berekening heb ik dat hier ook voor gedaan. De conclusie was dat de aanschaf van een 2e handse 670 + fullcover waterblok na twee jaar even duur was als een verouderde slurpende 580, met voordelen dat de kaart lekker klein is, nieuwer, meer VRAM, zuiniger, minder warm. Dus uiteindelijk heb ik me nog maar even bedankt voor het aanbod.

Een klein beetje offtopic van de TS zijn vraag, dat wel, maar wat ik ermee wou zeggen is dat een aankoopbedrag helemaal niets zegt over wat het in totaal kost tijdens de gebruikersperiode, zeker net zo belangrijk vind ik als de aanschafwaarde. Hoe het bij Steamroller wordt weet nog niemand, maar bij die Intel kan je nu iig de vergelijking maken dat ie bakken zuiniger is en bij aanschaf van een FX-proc zich op termijn terug verdient. Load verbruik heb je niet zoveel aan, idle verbruik wel, gezien de meeste pc's meer idle staan te draaien dan wat anders.

Wat iemand anders doet moet ie zelf weten, ik heb er alleen wat voorbeelden neergezet wat je zou kunnen samenstellen. En je hebt gelijk dat als je na 1-2 jaar weer budget hebt om je processor te upgraden, dat je dan waarschijnlijk beter zit op AM3+, maar daar kan ik niets met zekerheid over zeggen. ;)
Pagina: 1