[NAS] Netgear X-raid toegankelijk onder Windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb een readynas nv+ met 4 tb aan schijven 4 stuks, xraid geinstalleerd soort raid 5. Stel nou dat de nas zelf kapot gaat, is het dan mogelijk via windows zelf de array te fixen? Of moet ik een nieuwe nas kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Perhaps you may have never heard about X-RAID™ until you started looking at the ReadyNAS. That’s because X-RAID is a NETGEAR patent-pending technology that is available only on the ReadyNAS.
Proprietary spul dus. Niets anders dan Netgear zal dit kunnen gebruiken. Dat is dus potentiëel gevaarlijk omdat je geen alternatieve implementatie kunt gebruiken om bij je data te kunnen. Als je problemen hebt met deze implementatie, zit je er aan vast.

Ik raad je sterk aan om een (full) backup te gebruiken wat een ander systeem gebruikt, zodat je niet aan een vendor lock-in vastzit maar ook met alternatieve implementaties bij je data kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:52:
[...]

Proprietary spul dus. Niets anders dan Netgear zal dit kunnen gebruiken. Dat is dus potentiëel gevaarlijk omdat je geen alternatieve implementatie kunt gebruiken om bij je data te kunnen. Als je problemen hebt met deze implementatie, zit je er aan vast.

Ik raad je sterk aan om een (full) backup te gebruiken wat een ander systeem gebruikt, zodat je niet aan een vendor lock-in vastzit maar ook met alternatieve implementaties bij je data kunt.
ok maar stel dat ik raid 5 gebruik (kan ook), kan ik dan alle schijven ergens anders aanhangen en de array opnieuw gebruiken zonder erase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dat kan ik niet zeggen zonder te weten of er ook echt van RAID5 gebruikt gemaakt wordt en wat het formaat metadata is; kortom welke RAID engine zit erachter. Ik zou uitgaan van niet, tenzij dit specifiek wordt vermeld. Als het standaard Linux software RAID is, dan zou het wel kunnen. Echter, aangezien Netgear dus proprietary spul inzet, zou het ook prima kunnen dat dit niet het geval is.

Lijkt mij een uitstekende vraag voor de servicedesk van Netgear!