Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osca
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 20:59
Vroeg me af of zonnepanelen kunnen blijven werken bij stroomuitval. Heb al wat onderzoek gedaan maar in de gevallen die ik heb gezien is er altijd een accu nodig.

Is het mogelijk om met een schakelaar jezelf van het net af te sluiten?

Zoja is het dan eenvoudig op te lossen dat je bij stroomuitval beperkt energie overdag kan gebruiken op een zonnige dag?

Of moet er in elk geval een accu aan te pas komen om de omvormer te voeden bij stroomuitval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Osca schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:28:
Vroeg me af of zonnepanelen kunnen blijven werken bij stroomuitval. Heb al wat onderzoek gedaan maar in de gevallen die ik heb gezien is er altijd een accu nodig.

Is het mogelijk om met een schakelaar jezelf van het net af te sluiten?

Zoja is het dan eenvoudig op te lossen dat je bij stroomuitval beperkt energie overdag kan gebruiken op een zonnige dag?

Of moet er in elk geval een accu aan te pas komen om de omvormer te voeden bij stroomuitval?
Alle netgekoppelde omvormers hebben netspanning nodig om te kunnen functioneren. Dus neen, gaat niet lukken, tenzij je zelf met een frequentieregelaar etcetera iets ingewikkelds gaat bouwen. Niet voor amateurs.

In Nederland hebben we een van de beste netten ter wereld. Zinspelen op netuitval is hier gewoon over the top.

Er zijn ook dure oplossingen voor, zie o.a. bij SMA. Maar dat is voor de echte diehards.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)