Vraag m.b.t gebruikte harddisk en nas aankoop.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 11:20
Ik heb een vraag waar ik maar niets over kan vinden op google enz. Ik ben op zoek naar een (lege) nas waar minimaal 2-4 disks in kunnen. Ik heb een 2-3 tal schijven over (1tb) die ik dan wil gaan inzetten. Nu komt mijn vraag.. Moet ik die disken formateren om te gebruiken in de nas? Ik hoef/wil de schijven niet in Raid te zetten als dat niet vereist is.

Ik ben er niet te happig op om mijn complete Anime en Film collectie kwijt te raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dat hangt natuurlijk helemaal af welke NAS je gaat kopen. Je vraag zoals je hem nu stelt komt over als "kan er diesel in de toekomstige auto die ik ga kopen?". Je snapt dat dat precies afhangt van die toekomstige auto.

Ik kan alvast wel verklappen dat veel NAS systemen draaien op Linux en zeker niet altijd NTFS ondersteunen waarmee je huidige schijven zijn geformatteerd. Je kunt natuurlijk wel je huidige schijven in je Windows-computer bouwen en eerst naar de NAS kopiëren alvorens je de schijven in de NAS bouwt en ze daar formatteert in het bestandssysteem dat je NAS gebruikt, meestal Ext4 of XFS.

Als je een NAS wilt met native NTFS ondersteuning kun je daar rekening mee houden met de aanschaf. Maar het lijkt mij niet enorm belangrijk omdat je toch maar één keer de gegevens hoeft over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 11:20
Dank je Cipher. Ik kan me voorstellen dat de vraagstelling inderdaad niet helemaal helder is .. Maar dat is ook alleen omdat ik nog niet zeker weet wat ik nu het beste kan nemen. Ik moet zowieso iets hebben waar ik zeker al 2 schijven in kwijt kan. Eventueel kan ik ook mijn Iomega boxee gebruiken voor de NAS functies.
Liefst wil ik mijn schijven gewoon in het netwerk hangen zonder te veel gerotzooi aan de schijven en de data die er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-07 18:50
Ik heb zelf lange tijd met die vraag bezig geweest en uiteindelijk gekozen voor een NAS van Synology (vergelijkbaar met http://www.synology.com/p...duct_name=DS413j&lang=enu).

Dit draait onder Linux, maar daar kom je eigenlijk nooit mee in contact (tenzij je dat natuurlijk net wel wil).
(voor mij was dat punt bv. niet belangrijk).

Wat wel belangrijk was/is, is dat het (heel) eenvoudig in opzet moest zijn. Ik had namelijk geen zin in een zelfbouw nas in mekaar te gaan steken. Als je daarin geinteresseerd bent, stel ik voor dat je even op het forum zoekt achter "DIY NAS" (http://gathering.tweakers...a%5Bq%5D=DIY+NAS#hitstart)

Voordelen van de Synology (of een QNAP):
- Eenvoudig in gebruik/beheer
- Performance is goed (MAAR wel afhankelijk van je noden, als je veel streaming doet, is het misschien wel beter voor een hoger type te gaan...)
- Verbruik is laag, tot extreem laag, wat heden ten dage toch ook niet onbelangrijk is. (en voor mij één van de doorslaggevende redenen)
- Regelmatige updates die eenvoudig te installeren zijn.

Hoe ben ik nu te werk gegaan om de data over te zetten naar die NAS:
  1. Opstellen NAS + 1 nieuwe schijf van 3TB (op termijn wou ik alle schijven, naarmate er stuk gaan, vervangen door grotere exemplaren)
  2. 1 extra (lege) schijf erbij die ik zelf had leeg gemaakt
  3. Bestaande schijf met data overkopiëren naar de nas
  4. Lege schijf bijsteken in NAS
  5. NAS zijn werk laten doen om het toe te voegen aan de partitie
  6. Rince & repeat met andere data/schijf
Ziezo, hopelijk ben je er wat mee :-)