Gtx 670 stopt in een keer

Pagina: 1
Acties:

• sthij
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-12-2025
Hallo,

Ik heb een asus gtx 670 en ik was gewoon een beetje op internet en in een keer stopt mijn beeld alles word zwart. Dus sloot ik me pc af toen ik hem opnieuw opstarte waren er allemaal rode stipjes en lijntjes (bv op het asrock logo of het windows logo. Hij is nooit overclockt geweest en deed het al een paar maanden. Dit is nu al de 3de videokaart die kapot gaat in me pc in 1 jaar (1x 7850 2x gtx 670) er moet toch iets fout zijn?

Specs:

Intel core i5 2500k
corsair vengeance 8gb
asrock z77 extreme 4m
Asus gtx 670
cooler master gx 750 v2
seagate barracude 2tb
intel 520 60gb ssd

Alvast bedankt.

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Spikkel op bios logoos :) => hardware / Graka defect.

Als dit vaker gebeurd, dan is er waarschijnlijk iets fout met je voeding / mobo.
Misschien geeft je voeding een te hoge spanning afgeeft. Dit zou je eventueel kunnen meten met een multimeter.

• sthij
De 1ste keer (7850) deed de ventilator heel raar getik enz
De 2de keer sloot me hele pc af als ik ging gamen
De 3de keer heb ik dus dit.

Mijn mulitmeter zit de hele tijd rond 12.24 en 12.28 dus ik denk dat dat wel goed zit.

• sthij

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zit je op een niet geaard stopcontact? Gebeurd dit ook als je opstart in veilige modus zonder videomodus?
Maak jij je kast schoon met een stofzuiger?
Zit je kaart wel goed in het PCIE slot?

Probeer wat meer informatie te geven over wat je zoal hebt gedaan om het probleem op te lossen, want nu zit ik maar wat te gokken.

Als je op jezelf reageert gebruik in het vervolg de edit knop en groeten hoeft niet op tweakers :P.

• sthij
Ja ik zit op een geaard stopcontact
Nee ik heb nog nooit mijn kast met een stofzuiger schoongemaakt (waarom? statische elektriciteit?)
Ja

En ik zal dat voortaan doen.

Maar toen ik dit bericht aan het typen was freezde mijn hele pc? zonder de videokaart (zit nu op intel graphics)

Ik heb al mijn drivers eraf gehaald en erop nieuw opgezet maar het heeft niet geholpen.

Zou het aan mijn dvi kabel liggen? ik heb geen manier om dit te testen. (ik heb geen goedkope kabel)

Edit: Mijn pc viel net alweer uit ik laat hem denk ik uit aangezien ik bang ben om me gegevens kwijt te raken ik kan gelukkig wel reageren op me laptop.

[ Voor 13% gewijzigd door sthij op 04-12-2012 19:47 ]

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Uitvallen heeft opzich niets met een DVI kabel te maken.
Het uitvallen van je PC klinkt echter nie goed..(echt uitvallen of freezen?)

Ik zit net je filmpje te kijken, is dat nu een rode achtergrond met witte letters?
Raar, nog nooit zo gezien, zelf ingesteld? :)

-welke monitor heb je?
-heb je een "donnor" PC in de buur waar je misschien een en het ander van kan lenen om wat zaken uit te sluiten? Anders ff naar de lokale PC boer laten testen.

(geheugen / cpu / mob0)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kijk of je de problemen blijft houden als je een ram latje eruit haalt (je kan je geheugen ook testen met Memtestx86+). Kijk of je cpu stabiel is door prime95 (of iets vergelijkbaars) te draaien.
Tools voor diagnose kan je op een Ubuntu live cd vinden of op de Ultimate boot cd voor Windows.

Drivers er nog een keer afhalen, dan driversweeper draaien en er op nieuw opzetten.
Zoals mukkel al zegt probeer de onderdelen te testen in een andere pc.

Je gegevens raak je niet zo snel kwijt, je kan je hardeschijf altijd aan een nieuwe pc hangen en de data overzetten ;).

Ik verdenk trouwens het moederbord.

• Reuzekabouter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-11-2025
Als ik dat filmpje bekijk komt het op mij over als een kapotte grafische kaart. Ik heb dit in een ver verleden ook eens gehad en had vergelijkbare artifacts over mijn scherm, net als in het filmpje.

Mits ik mij niet vergis maakt je pc piepjes als je moederbord kapot is.

Het kan inderdaad nooit kwaad om alle onderdelen even te testen voor de zekerheid.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dit is zijn derde grafische kaart in korte tijd. In zo'n geval zou ik ook verder kijken om er zeker van te zijn dat het geen ander component is dat je videokaart sloopt. Bijvoorbeeld een PCI-E slot dat niet helemaal goed is of een voeding die piekspanningen van 13 volt geeft over je 12 volt lijn.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
De eerste AMD waarvan de koeler raar ging doen lijkt me eerste gewoon een freak accident. Maar de 2de kaart lijkt me te maken hebben met je voeding en of moederbord.

• Reuzekabouter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-11-2025
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 14:22:
Dit is zijn derde grafische kaart in korte tijd. In zo'n geval zou ik ook verder kijken om er zeker van te zijn dat het geen ander component is dat je videokaart sloopt. Bijvoorbeeld een PCI-E slot dat niet helemaal goed is of een voeding die piekspanningen van 13 volt geeft over je 12 volt lijn.
Oei, dat wist ik niet. Dan zal je wel eens gelijk kunnen hebben. Excuses.

• sthij
Mijn monitor doet het perfect met een hdmi kabel op de pc en op me xbox dus daar ligt het niet aan.

Ik ga na dit bericht memtest draaien en prime95 en intel burn test. Ik verdenk zelf ook voeding of het moederbord alleen bijvoorbeeld nu doet die het perfect ik heb al een tijdje geen freeze (hij valt niet uit ligt hij ligt gewoon muurvast).

De voeding heb ik een hele lange tijd aan me multimeter gehangen en nooit zag ik iets raars. En het moederbord hoe kan ik dat testen?

Edit: memtest heb ik een uur aan laten staan en ik kreeg geen errors. Ik ga vanavond de hele avond prime95 aan zetten.

Prime 95 de hele nacht tot nu aan laten staan en alles is nog stabiel

[ Voor 16% gewijzigd door sthij op 07-12-2012 15:30 ]

• sthij
Ik edit dit bericht niet omdat dat toch geen zin zou hebben aangezien het niemand het dan zou lezen.

Ik heb me gtx 670 terug maar nu weet ik nog steeds niet of me pc te vertrouwen is nog suggesties?

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Mooi een nieuwe 670 of gerepareerd?
Als je geen rare dingen meet aan je voeding, kun je eventueel ook je graka in pci-e 3 steken.
Om een "defect" in je slot te ontlopen.

pci-e slot 3 (2de lange slot) loopt bij jou op 8x (ipv 16x in het eerste slot)
Het zijn pci-e 3.0 sloten, dus je zult niets merken kwa snelheid.

• sthij
Een nieuwe en ik zal het zo daar in stoppen.

Bedankt!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:38:
Je gegevens raak je niet zo snel kwijt, je kan je hardeschijf altijd aan een nieuwe pc hangen en de data overzetten ;).
Ligt eraan natuurlijk. Valt de pc helemaal uit en je werkt op een SSD, dan heb je serieuze kans op corruptie van 1.) je Windhoos en 2.) je SSD zelf. ;)

Edit 20-12-2012 @ Sp3ci3s8472 onder:
Hm ja, ik bedoel geen reboot, maar complete uitval, dus ff echt uit en soms heb je dan dat ie vanzelf weer herstart. Als hij vanzelf opnieuw opstart (zoals via start-> opnieuw opstarten), dan blijft het systeem gewoon aan en dus ook geen powerloss op je SSD. Maar wat ik bedoelde is dus uitvallen, waarbij je powerloss op je SSD hebt. Verloren data / -> corrupte data uit achtergrond processen heb je dan vergrote kans van en dat spreek ik dan helaas uit ervaring.

Mijn ervaring komt ook van totale powerloss op de SSD en systeem, waardoor eerst Windows corrupt raakte en van de één op andere dag de SSD was gebricked min of meer. De schijf was niet meer te benaderen, ook niet via een andere computer. Op een andere PC enkel zichtbaar in schijfbeheer, maar met de bestandsindeling RAW format. Uiteindelijk heb ik het geheel met veel geluk via een speciaal prog weer tot leven gewekt, waarbij de bootsector geheel is vernieuwd en RAW is terug geconverteerd naar NTFS. Hierdoor kon ik weer bij mn data en heb vervolgens een clean Windhoos install gedaan. De schijf werkt nu ruim 4 maand weer 100% naar behoren... wonder boven wonder. RMA was al ingediend en accepted, maar dat heb ik weer afgezegd... je bent niet voor niks tweaker. ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Aardwolf op 20-12-2012 12:18 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

marcel87 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:36:
[...]

Ligt eraan natuurlijk. Valt de pc helemaal uit en je werkt op een SSD, dan heb je serieuze kans op corruptie van 1.) je Windhoos en 2.) je SSD zelf. ;)
Die kans heb je alleen als je op dat moment een schijfactie aan het uitvoeren bent of je hebt een swap op je SSD. Dan raak je alleen die data kwijt.

Wat jij zegt ben ik niet echt op van de hoogte, als je ergens een artikel hebt met meer uitlet dan zou dat interessant zijn. Het lijkt mij trouwens raar dat dit met een SSD anders is dan met een harde schijf, met mijn harde schijf heb ik nooit problemen gehad als ik een reboot had.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Cooler master is een rampenmerk, desniettemin. Vervang gewon de voeding voor een merk wat kwaliteit levert, je doet er toch 10 jaar mee met zo'n ding.
Modbreak:Nokken met flamen :o

Als je een sterke mening hebt, onderbouw die dan ook goed...

Waarom denk je dat mensen zoals ik met een Strider 1200 zitten? Zodat het 15 jaar mee gaat... zonder over belasting

[ Voor 106% gewijzigd door dion_b op 19-12-2012 22:14 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik dit zo lees verdenk ik ook de voeding en alleen met een multimeter de stroom meten heeft maar beperkt zin omdat niet elke multimeter ook precies meet. Daarbij zijn er nog vele andere metingen nodig waarvoor je een ossiloscoop nodig hebt wil je 100% zeker kunnen zijn dat de voeding oke is.

Een voeding kan namelijk ook piekspanningen door je 12 V lijn sturen die je niet direct hoeft te zien op je multimeter en net genoeg kan zijn om je videokaart te beschadigen. Zeker nu dit al de 3de videokaart is en had ik al meteen bij de 2de videokaart eens die voeding gaan vervangen.

Moederboard zou deels ook nog kunnen maar lijkt mij eerlijk gezegd vrij sterk dat daardoor een videokaart gesloopt word. Via het pci-e slot kan volgens mij maar max 75 watt gaan en word je videokaart sowieso al extern door de voeding gevoed. Maar oke, het valt niet uit te sluiten als na vervangen van de voeding hetzelfde mocht gebeuren.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12

Shunt

Boe

A87 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 18:14:
Cooler master is een rampenmerk, desniettemin. Vervang gewon de voeding voor een merk wat kwaliteit levert, je doet er toch 10 jaar mee met zo'n ding.

Waarom denk je dat mensen zoals ik met een Strider 1200 zitten? Zodat het 15 jaar mee gaat... zonder over belasting
God wat gaan we weer lekker generaliserend en ongenuanceerd te keer hoor. Kerel hoe vaak moet jij er nog op gewezen worden dat dit soort ongenuanceerd of niet onderbouwd gewauwel niet gewaardeerd word.

Nee cooler master is geen AAA merk maar gewoon een A merk dat degelijke voedigen maakt. Niet zo goed als sommige AAA merken maar gewoon goed voor het geld wat je er voor neer legt.
Het hoeft niet alleen je voeding te zijn een voeding zal niet zomaar in eens piekspanningen gaan leveren. Ik zou naast eens kijken naar een nieuwe voeding ook gaan kijken naar de oorzaak waarom je voeding de geest aan het geven zou zijn, Bijvoorbeeld een piek op je 230 net of een dal natuurlijk. Niets is natuurlijk zo zuur als een nieuwe voeding kopen een maand of wat goed kunnen gamen en dan in eens het zelfde probleem hebben. Verder over de 3 defecte kaarten de ventilator zal niet door de voeding komen het uit vallen kan zeker een resultaat zijn van een slechte voeding.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:31
Sommige voedingen van CM zijn wel degelijk twijfelachtig. Ooit een keer onverwacht een voeding gekocht op aanraden van cdromland een CM meegenomen. Thuis meteen op internet gekeken bleek dat het ding boven de 79% load al faalde.

Zie hier de review:
http://www.hardwaresecret...Power-Supply-Review/917/7

Volgende dag teruggebracht en een Corsair HX750W genomen (die haalt in de overloadtest 960W oid).

Let even op dat hardwaresecrets voedingen op kasttemperatuur in plaats van kamertemperatuur test. Dit heeft impact op zowel de belasting als de efficientie. Hierdoor vallen voedingen wat sneller door de mand. Certificering vindt plaats op 21 graden oid.

Volgens de conclusie is de Coolermaster GX750 alleen "safe" tot 450W.

Het is dus zeker niet zo dat een Coolermaster voeding per definitie goed is. Van een A merk verwacht je dat elk product goed is. Wat mij betreft kan Coolermaster mbt voedingen dan ook zeker niet als A merk worden bestempeld. Ze maken overigens die dingen uberhaupt niet zelf (maar dat doet haast niemand). Toch zijn er wel wat merken waarbij eigenlijk elke voeding gewoon goed is.

Bij een A merk denk ik aan o.a. Seasonic. De grap is dat er dan weer diverse merken zijn die gebruik maken van Seasonic voor sommige van hun voedingen:
http://whirlpool.net.au/wiki/psu_manufacturers
Most of the PSU's Coolermaster brand are midrange budget/value models, whilst they will get the job done there are usually better options at the same price levels. The newer Enhance models, especially the Silent Pros are quite good.
Maargoed het is dus ook niet zo dat elke voeding van CM slecht is...

[ Voor 65% gewijzigd door sdk1985 op 19-12-2012 23:31 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 13:28
Misschien kan je eens proberen te meten met een multimeter wat je voeding doet onder hoge load (stresstest/system bench mark achtig iets) (op de spanningsrail van de PCI-E voedingsconnector). Het kan zijn dat je bepaalde 'spikes' niet ziet met een multimeter (heel goed zelfs), maar als je voeding echt rare dingen doet zou je het misschien wel kunnen zien.

Had je de vorige voltmeting en stresstesten mét of zonder de nieuwe 670 gedaan? Dit scheelt nml nogal wat in het benodigde vermogen (met GPUtests). Zeker als het systeem toen wel prima stabiel was zonder, maar weer instabiel mét zal het waarschijnlijk op een brakke voeding neerkomen.

als je voeding niet goed werkt moet je misschien toch maar voor de strider 1200 gaan :+
Pagina: 1