Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

hulpvraag: issue met moederbord, videokaart of voeding?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers, gaarne jullie expertise en advies.

Systeembeschrijving:

Hardware
Moederbord: Gigabyte Z77X-D3H
Processor: Intel Core i5 3570K (met Scythe Mugen PCGH Edition)
Geheugen: 2x8 GB DDR3 Corsair Vengeance
Videokaart: Club 3d Radeon Hd 7950 royalking
Voeding: Antec 520 HCG
SSD: Samsung 830 128 GB
SSD: Crucial M4 64 GB
HDD: Seagate Barracuda 2 TB
Software
Windows 7 Ultimate 64bit
Nieuwste Catalyst AMD drivers

Probleembeschrijving
Gisteren bovenstaande componenten in elkaar gezet zonder problemen.
Windows 7 geinstalleerd, geen problemen.
Updates / drivers geinstalleerd (waaronder Windows Service Pack en laatste AMD drivers), geen problemen.
Ik dus met een voldaan gevoel naar bed gegaan, vanochtend opgestaan, PC aangezet, geen problemen.
Echter tijdens even internetten (verder geen programma's op de achtergrond draaiend) valt PC uit. Geen BSOD, geen melding, geen plof/rook/wat dan ook. Alleen zwart scherm en alle ventilators stonden stil. Enige lampje was van mijn wireless USB adapter.

Nadien geen sjoege wanneer ik de power-button indruk. Geen lichtjes, geen ventilators, helemaal niets.
Ik dus de kast weer opengemaakt en alles bekeken: geen losse draadjes, geen overte schade aan de componenten.
Alles los gehaald, alleen moederbord/processor/voeding: PC gaat aan.
Een voor een alles weer aangesloten: HDD, SSD, geen probleem en windows start gewoon op met beeld via de interne grafische kaart. Sterker nog, dit bericht wordt in deze set-up gepost.

Echter het probleem ontstaat wanneer wanneer ik de videokaart aansluit.
Als ik de kaart alleen in het moederbord inplug (maar dus niet de 2x 6pin connectors van de voeding aansluit) start het systeem gewoon op (fans van de videokaart draaien ook). Kan dan echter geen beeld verkrijgen van interne grafische kaart of van de HD7950.
Wanneer ik beide 6pin connectors aansluit op de videokaart, kan ik het systeem niet opstarten (dus geen lampjes, geen fans, niets gebeurt wanneer ik de power knop indruk).

Als ik deze en andere fora lees, begrijp ik dat het of een voeding, of een videokaart probleem kan zijn.

Betreft het de videokaart? Zo ja, is deze dan te reanimeren?
Betreft het de voeding? Is deze dus onvoldoende? Maar waarom deed het systeem het dan wel gedurende ~12 uur normaal?
Of betreft het toch een ander probleem?

Gaarne jullie visie op dit probleem.

• Regel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-11 22:19
Ik heb onlangs onderstaande lijst aan componenten gekocht uit de Best Buy guide november. Omdat het in dit topic genoemde probleem nagenoeg hetzelfde is (met zelfde voeding/videokaart) reageer ik hierop.

Mijn zelfgebouwde systeem startte na zes dagen prima gewerkt te hebben niet meer op. Verder zijn mijn ervaringen hetzelfde als die van leong2.
Elders vond ik dat dit probleem waarschijnlijk veroorzaakt zou zijn omdat de voeding niet krachtig genoeg is voor het systeem, vooral door de videokaart. Bij de specificaties van de GPU op de doos is inderdaad aangegeven dat er minstens een 600W voeding in het syteem gebruikt dient te worden. Het vreemde is alleen dat mijns insziens dit probleem dan op het moment van eerste opstarten opgetreden had moeten hebben en niet later. Het probleem ligt zoals leong2 al aangeeft volgens mij ook bij de voeding of de grafische kaart. Wat is de beste manier om verder te komen met dit probleem?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,20€ 84,20
1ASRock 970 Extreme4€ 79,70€ 79,70
1Club3D Radeon HD 7950 royalQueen€ 283,97€ 283,97
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 31,-€ 31,-
1Antec HCG-520€ 56,84€ 56,84
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 91,90€ 91,90