Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ventilator voeding kapot, gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

• pcjacobse
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 15:47
Wat kan er gebeuren als de ventilator van de voeding het niet meer doet ?

Ik zal de situatie uitleggen.

In de afgelopen weken was de ventilator in de voeding van de pc van mijn vriendin, extreem gaan tikken. Ik dacht eerst dat de ventilator tegen de fanguard aanliep, maar dit was niet het geval. Waarschijnlijk was er iets met de lagers.
Nu komt er helemaal geen geluid meer uit de voeding, dus waarschijnlijk staat de ventilator stil.
Wat kan er gebeuren als ze wel de pc blijft gebruiken en de voeding uiteindelijk zeer warm gaat worden?
Valt de pc dan uit, of brand de zekering in de voeding door of nog erger (heel de pc brand uit).

Ik kan pas van het weekend naar die pc kijken, maar mijn vriendin zit eigenlijk hele dagen achter dat ding. Moet ze er eigenlijk gewoon vanaf blijven. Of zou je ze de pc kunnen gebruiken tot hij uitvalt, hem laten afkoelen en dan weer gaan gebruiken.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10 11:32
Als er belangrijke data opstaat, ALTIJD back-up maken. Voor het broodnodige werk zou de computer misschien zo nu en dan een paar minuten gebruikt kunnen worden, maar er is een reden dat een voeding zo'n grote ventilator heeft, en dat is omdat deze een hoop warmte produceert. Een tafelventilaor erop zetten met de kast open zou tijdelijk nog een oplossing kunnen zijn.

Met een A-merk voeding loop je weinig risico op het slopen van de rest van de pc, maar aangezien je aangeeft dat de ventilator kapot is, zal het geen A-merk voeding zijn, dus zou ik met verder gebruik van de pc in z'n geheel afraden.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Idd, niet gebruiken of met kast open losse ventilator. Is trouwens prima te repareren. Of je vervangt de ventilator gewoon (moet je vaak wel solderen) of je haalt het afdekrubbertje van de lagers los en drupt er een heeeeel klein beetje olie in. Heb ik bij mn eigen voeding ook wel eens gedaan.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat er gebeurt hangt heel erg af van de kwaliteit van de voeding. Ik heb voedingen vrij letterlijk in rook op zien gaan. Maar ik heb hier ook voedingen liggen waarvan de fan gewoon niet draait, tot het ding pas echt warm wordt en die doen het ook goed.

• pcjacobse
De cpu word ongeveer 59 graden (volgens AIDA64) met de kast dicht, open is het 10 graden minder.
Is dit een goed punt om te meten?

Aangezien de voeding enkel een 120 mm fan aan de onderkant heeft. Lijkt me dat dit het warmste punt zou moeten worden.

De achterplaat van de voeding blijft koel, daaronder voelt de lucht lauw aan. (dit is achter de 80mm casefan)

Tussen de voeding en de cpu voelt de lucht koel aan.

Ik weet niet precies welke voeding het is, het is een 400 watt voeding van 'Super power'. Model: 300x(PFC). Enkel als ik daar op google kom ik niets nuttigs tegen. En zoeken op de barcode die er opstaat geeft geen resultaten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De warmte van de CPU zegt niets, het gaat om de interne onderdelen van de PSU.

En de warmte van de lucht die je voelt zegt niet alles, het kan goed zijn dat hij intern wat warmer wordt, en doordat er niet gekoeld wordt deze warmte langzaam opbouwt, wat uiteindelijk fout kan gaan.

Super Power klinkt als een supercheap B-Merk voeding. Dat zou ik zeker niet zonder fan gaan draaien. Gewoon gelijk vervangen dat ding als hij niet meer goed werkt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
hugoy schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 12:53:
Met een A-merk voeding loop je weinig risico op het slopen van de rest van de pc, maar aangezien je aangeeft dat de ventilator kapot is, zal het geen A-merk voeding zijn, dus zou ik met verder gebruik van de pc in z'n geheel afraden.
Ook van A-merk voedingen kan de fan prima stuk gaan. Fan en condensators gaan horen namelijk als eerste er mee op te houden dat zijn onderdelen die het meest slijten. Zijn genoeg A-merk voedingen met goedkopere sleeve bearing fans (waarschijnlijk de meesten zelfs) en Taiwanese of zelfs Chinese condensators.

Daarnaast bezitten de meeste A-merk voedingen ook zeker geen OTP (Over Temp Protection) dus als die te warm wordt gaat die ook niet uit.
pcjacobse schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:15:
Ik weet niet precies welke voeding het is, het is een 400 watt voeding van 'Super power'. Model: 300x(PFC).
Enkeltje container dus.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• pcjacobse
Ik had nog een oude 120 mm fan liggen, heb deze erin gezet. Moest wel even de polen van de connector omdraaien. Maar nu werkt alles weer.
Ze heeft afgelopen week wel de pc gebruikt. Wel met de kast open en een ventilator er op. En geen problemen gehad ;)

Bedankt voor de reacties!
Pagina: 1