Toon posts:

2 computers tegelijk synchroon softwarematig of hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn een bedrijf met 6 computers en een normale windows 7 computer die als server dient. Echter we kunnen gezien de aard van onze werkzaamheden geen 30 minuten uitval hebben daar wij geen patienten kunnen afbellen etc.

Ik wil een systeem opzetten waarbij ik bij failure van de computer in principe direct de tweede computer kan inzetten.

Hoe doe ik het nu:

-Dagelijks 2 maal backup op een tweede partitie van de server zelf van de belangrijkste software voor digitale foto's (totaal 40 GIG)en de planningsoftware (800 MB). De planningssoftware doe ik full backuppen en de foto's incrementeel tot 5 dagen en dan weer full. Dit alles gaat dan weer via een ftp 22 poort verbinding naar mijn NAS thuis.

Probleem met bovenstaand is dat ik niet direct door kan bij uitval van de server. De foto software is een nogal ingewikkeld ding met een complexe database structuur. De planningsoftware kun je bij wijze van spreken vanaf een sticky weer openen.

Probleem is op deze wijze ik kan niet direct door en de backup mist een aantal uur cruciale info...niet realtime dus.

Hoe wil ik het:

2 computers naast elkaar die als server functioneren. De ene computer imaged exact de andere computer zodanig dat ik in principe alleen ethernet kabel hoef te switchen om door te kunnen gaan.

Hoe dit nu te doen? softwarematig dan wel hardwarematig?

[ Voor 244% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2012 21:06 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-01 14:51
Je kan het op meerdere lagen doen. Je kan 2 servers kopen met ESXi en via Fault Tolerance op beide machines dezelfde VM draaien. Hier zul je wel een hoop investeringen voor moeten doen.

Laat je eens inlichten door de maker van de software, ik ga ervan uit dat zij wel vaker met dit bijltje gehakt hebben, en prima weten wat hun applicatie wel kan, en wat niet.

Overigens wil ik niet de boeman spelen, maar je hebt persoonsgegevens inc foto's van clienten op je thuis NAS staan?

Mag dat?

Wat vv zegt...

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 04-12-2012 09:47 ]

Even niets...

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01 17:24

Wish

ingwell

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:40:
-Dagelijks 2 maal backup op een tweede partitie van de server zelf van de belangrijkste software voor digitale foto's van patienten (totaal 40 GIG)en de planningsoftware (800 MB). De planningssoftware doe ik full backuppen en de foto's incrementeel tot 5 dagen en dan weer full. Dit alles gaat dan weer via een ftp 22 poort verbinding naar mijn NAS thuis.
Hier haakte ik even af. Seriously? Je zet patiëntgegevens op een NASje ergens bij je thuis? Wel eens wat gelezen over het CBP, privacy wetgeving, de issues die spelen bij bijvoorbeeld een EPD.

Voor zover mijn kennis gaat van deze wetgeving ben je al in overtreding van een paar wetstukken....

No drama

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het encrypted op de NAS thuis staan. Wat moet je doen bij brand of diefstal?

• FireDrunk
Thuis is gewoon geen locatie waar dat mag staan volgens mij... Los van het feit of het een goede locatie is...

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 04-12-2012 09:51 ]

Even niets...

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:50:
Ik heb het encrypted op de NAS thuis staan. Wat moet je doen bij brand of diefstal?
Van tevoren praten met de leverancier van de software om backupmogelijkheden door te spreken. Wie zegt dat jij thuis die data niet decrypt en er iets mee doet?

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:51:
Thuis is gewoon geen locatie waar dat mag staan volgens mij... Los van het feit of het een goede locatie is...
Tja de meeste van mijn collega's doen het zo. Wij kennen er een paar die alles kwijt waren bij diefstal van de computers op de zaak. Het is full encrypted. Online opslag is net zo gevaarlijk. Doen we trouwens ook encrypted.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:50:
Ik heb het encrypted op de NAS thuis staan.
Gaat het encrypted naar je NAS toe of encrypt je het pas op je NAS ? FTP is daar geen oplossing voor.

• Wish

Wish

ingwell

^^ Dat dus.

Please. Ga je inlezen in de materie en haal advies rondom het behandelen van dit soort gegevens bij een externe organisatie die je van goed advies. Dan krijg je niet alleen advies over wat je wel en niet mag doen met dit soort gegevens, maar ook nog hoe je een backup moet inregelen of laten inregelen bij een gecertificeerde hostingpartij...

No drama

• FireDrunk
Dat is nog geen excuus... De meeste van mijn collega's hebben ook een illegale versie van Windows...

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:52:
[...]

Gaat het encrypted naar je NAS toe of encrypt je het pas op je NAS ? FTP is daar geen oplossing voor.
Ik encrypt het met truecrypt op de server voor het naar NAS gaat.

• DukeBox
FireDrunk schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:53:
Dat is nog geen excuus... De meeste van mijn collega's hebben ook een illegale versie van Windows...
Nog mooier, zeker zo'n rootkit die de boel activeerd en op de achtergrond een backdoor openzet voor van alles en nog wat.. lekkere toko heb je daar.

edit, zie nu dat dit TS niet is.. anders had ik het wel gemeend.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 04-12-2012 10:03 ]

• FireDrunk
En jij weet het wachtwoord? Dus als jij uit het bedrijf gaat met ruzie kan je nog gewoon bij de data....
DukeBox schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:54:
[...]

Nog mooier, zeker zo'n rootkit die de boel activeerd en op de achtergrond een backdoor openzet voor van alles en nog wat.. lekkere toko heb je daar.
Het was sarcatisch bedoelt :+ meer in de trant van, als iedereen in de sloot springt doe jij het ook... :)

[ Voor 64% gewijzigd door FireDrunk op 04-12-2012 09:55 ]

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:53:
Met elk ander alternatief zou het potentieel unsafe zijn. Bij een externe partij plaatsen is unsafe. Online is unsafe. Alleen fysiek op de kliniek is riskant. Alles kan gestolen worden. Dan heb je niks. Encrypted in niet actieve vorm is de optie.

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 10:23
DukeBox schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:54:
[...]

[afbeelding]
Dit is niet de TS... Slechts een sarcastische opmerking. Beetje minder kan ook?

• DukeBox
Niets is unsafe zolang je de beveiliging, toegang en data gelaagd hebt ingedeeld.
Jij doet dat nu ook..

[ Voor 50% gewijzigd door DukeBox op 04-12-2012 10:41 ]

• Mint
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:55:
[...]

Met elk ander alternatief zou het potentieel unsafe zijn. Bij een externe partij plaatsen is unsafe. Online is unsafe. Alleen fysiek op de kliniek is riskant. Alles kan gestolen worden. Dan heb je niks. Encrypted in niet actieve vorm is de optie.
Daarom zou ik ook zeggen om met de leverancier van de software te gaan praten. Zoals FireDrunk aangaf hebben zij vast eerder deze vragen gehad, en kunnen zij je meer vertellen over de mogelijkheden. Wellicht hebben ze zelf een back-uplocatie welke voldoet aan wettelijke normen en wordt de data encrypted over de lijn gestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
adyta schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:58:
[...]

Daarom zou ik ook zeggen om met de leverancier van de software te gaan praten. Zoals FireDrunk aangaf hebben zij vast eerder deze vragen gehad, en kunnen zij je meer vertellen over de mogelijkheden. Wellicht hebben ze zelf een back-uplocatie welke voldoet aan wettelijke normen en wordt de data encrypted over de lijn gestuurd.
Software leverancier kwam met Goodsync aan. Tja kom je niet verder mee.

• DukeBox
Als je de data nu toch naar je synology middels ftp doet, waarom kijk je dan niet naar clouddrive (zit ook versie beheer in) middels die tool kan je 2 (of meer) directorys onafhankelijk van de locatie synchroon houden.
Zolang je hem maar onsite gebruikt en niet meer offsite is dat geen probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 04-12-2012 10:30 ]

• Mint
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:59:
[...]

Software leverancier kwam met Goodsync aan. Tja kom je niet verder mee.
Wellicht dat je dan door kunt vragen naar een degelijke oplossing. Je hebt betaald voor je software, je kunt dan (afhankelijk van je SLA) ook gewoon support verwachten. Misschien dat je ze ertoe kunt bewegen om een backup-functie in de software te verwerken en advies kunnen geven over hoe je dat het beste op kunt slaan.

Daarbij kun je kijken naar welke software er wordt gebruikt door andere klinieken (en misschien ziekenhuizen?), misschien dat je op zo'n manier een goede oplossing vindt.

Overigens wordt er te veel van het oorspronkelijke onderwerp afgeweken. Misschien kun je over het maken van back-ups van dergelijke data een apart topic maken? Dit kan voer zijn voor een interessante discussie en misschien heb je er zelf ook wat aan. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Mint op 04-12-2012 10:08 ]

• Wish

Wish

ingwell

Hou aub op met het voorstellen van opties die niet voldoen aan wet- en regelgeving, daarmee gaat de TS naar huis met het idee dat hij het goed voor elkaar heeft...

@TS, laat je adviseren door een partij die hier ervaring mee heeft. Op dit moment ben je in overtreding en draag jij een risico dat je niet zou moeten willen hebben. En verder, met bijvoorbeeld opmerkingen als:
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:55:
[...]
hou ik het er even op dat je nog niet voldoende kent van de materie.

No drama

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Je bent inderdaad in overtreding op de wet van Privacy. Ik zal maar als de bliksem iets anders bedenken dan dat het bij jou thuis staat of bij je collega's.
Dit soort gegevens horen in een soort kleine server ruimte binnen in het pand bewaard te blijven. Als men hier lucht van krijgt dat je dit doet en gemeld word...is de boete om een beroerte te krijgen.

Ik wens je veel succes en ik raad je aan het advies te volgen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-01 21:12
Er zijn geen vastgestelde technische eisen voor een backup systeem. Zowel het CPB, als de privacywetgeving in NL stellen geen directe technische eisen aan de opslag van (persoons)gegevens. Er worden eisen gesteld aan de behandeling van de gegevens, waarbij het CPB zich met name concentreert op de bewaartermijn en wat je op mag slaan.

De wet zegt dat je passende maatregelen (technisch, organisatorisch) dient te treffen om privacy te waarborgen.

De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) werkt daarnaast het medisch beroepsgeheim uit en regelt de zorgplicht van medewerkers en behandelaars in de zorg, wie wel en geen toegang mogen hebben tot het dossier. Ook hier staan geen technische eisen in.

Wat wellicht nog het meest in de buurt komt van technische eisen is de kwalificatie die een zorgsysteem nodig heeft om te mogen koppelen met het EPD, een GBZ (goed beheerd zorgsysteem). In dit eisen pakket staan eisen over backup, waaronder de eis dat de backup binnen een dag op een externe lokatie moet zijn. (of je dat nou via tapes, externe HDD's, of een verbinding doet is niet relevant). Backup je dus alleen in je zorginstelling en neem je de tapes nooit mee, is dat dus niet goed.

Dat neemt dus niet weg dat de gevolgen voor je kliniek groot kunnen zijn als die gegevens op straat belanden. Het advies om hulp te vragen aan de leverancier is zo gek nog niet, ware het niet dat die met goodsync aan komen zetten, dat bij mijn weten ook niets aan encryptie doet.

Mijn advies, schakel een expert in, die er met een professionele blik naar kijkt. Tot die tijd zorg je in ieder geval dat:

- Gebruik SFTP in plaats van FTP... Nu gaan je naam en wachtwoord in PLAIN text over de lijn. Bijna elke NAS ondersteunt ook SFTP.
- Gebruik keyfiles voor je versleuteling. Gebruik de public key voor de backup, de private key voor de restore gaat in een kluis, dus niet online. test wel regelmatig je restores.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 04-12-2012 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
__fred__ schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:41:
Er zijn geen vastgestelde technische eisen voor een backup systeem. Zowel het CPB, als de privacywetgeving in NL stellen geen directe technische eisen aan de opslag van (persoons)gegevens. Er worden eisen gesteld aan de behandeling van de gegevens, waarbij het CPB zich met name concentreert op de bewaartermijn en wat je op mag slaan.

De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) werkt daarnaast het medisch beroepsgeheim uit en regelt de zorgplicht van medewerkers en behandelaars in de zorg, wie wel en geen toegang mogen hebben tot het dossier. Ook hier staan geen technische eisen in.

Wat wellicht nog het meest in de buurt komt van technische eisen is de kwalificatie die een zorgsysteem nodig heeft om te mogen koppelen met het EPD, een GBZ (goed beheerd zorgsysteem). In dit eisen pakket staan eisen over backup, waaronder de eis dat de backup binnen een dag op een externe lokatie moet zijn. (of je dat nou via tapes, externe HDD's, of een verbinding doet is niet relevant). Backup je dus alleen in je zorginstelling en neem je de tapes nooit mee, is dat dus niet goed.

Dat neemt dus niet weg dat de gevolgen voor je kliniek groot kunnen zijn als die gegevens op straat belanden. Het advies om hulp te vragen aan de leverancier is zo gek nog niet, ware het niet dat die met goodsync aan komen zetten, dat bij mijn weten ook niets aan encryptie doet.

Mijn advies, schakel een expert in, die er met een professionele blik naar kijkt. Tot die tijd zorg je in ieder geval dat:

- Gebruik SFTP in plaats van FTP... Nu gaan je naam en wachtwoord in PLAIN text over de lijn. Bijna elke NAS ondersteunt ook SFTP.
- Gebruik keyfiles voor je versleuteling. Gebruik de public key voor de backup, de private key voor de restore gaat in een kluis, dus niet online. test wel regelmatig je restores.
Wat een correct en net antwoord. hier heb ik wat aan. Mensen die gillen dat er iets niet juridisch deugt maar niet met concrete aanwijzigen komen of verwijzingen naar zijn de forummers waar je niks aan hebt. Het is leuk om te schreeuwen dat iemand fout zit zonder dit concreet en op feiten te baseren.

Bedankt voor bovenstaande. Kan er technisch geen 2 computers naast elkaar gesyncd worden?

• __fred__
Jawel, robocopy kan dat al, bij wijze van spreken. (even afgezien van het feit dat draaiende software meestal bestanden gelocked houdt, en die dus niet meegekopieerd worden). Echter wat je graag wilt, is minimale downtime. Dat betekent dat je het zult moeten zoeken in:

- Virtualisatie. Door het OS te virtualiseren, kun je het verplaatsen van de ene server naar de andere.
- Clustering. De windows oplossing om meerdere servers te bundelen.
- Dupliceren op de applicatielaag. Meestal een combo van een shared netwerkschijf, NAS, SQL server mirroring etc.

Ook hier geldt weer voor dat je als je niet bekend bent met de materie, het nogal een opgave is om de voor- en nadelen tegen elkaar af te zetten.

Ik proef een beetje dat jullie een kleine organisatie hebben. Is er geen gebruikersgroep van jullie software waar je eens te raden kunt gaan, je bent vast niet de eerste die met dit bijltje gehakt heeft.

Verwijderd

Topicstarter
__fred__ schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 11:08:
Jawel, robocopy kan dat al, bij wijze van spreken. (even afgezien van het feit dat draaiende software meestal bestanden gelocked houdt, en die dus niet meegekopieerd worden). Echter wat je graag wilt, is minimale downtime. Dat betekent dat je het zult moeten zoeken in:

- Virtualisatie. Door het OS te virtualiseren, kun je het verplaatsen van de ene server naar de andere.
- Clustering. De windows oplossing om meerdere servers te bundelen.
- Dupliceren op de applicatielaag. Meestal een combo van een shared netwerkschijf, NAS, SQL server mirroring etc.

Ook hier geldt weer voor dat je als je niet bekend bent met de materie, het nogal een opgave is om de voor- en nadelen tegen elkaar af te zetten.

Ik proef een beetje dat jullie een kleine organisatie hebben. Is er geen gebruikersgroep van jullie software waar je eens te raden kunt gaan, je bent vast niet de eerste die met dit bijltje gehakt heeft.
Kun je me wat meer vertellen over de virtualisatie? Welke soft en of hardware? Nee binnen onze wereld heb je alleen hulp van wat netwerkbeheerders. Dat gaat niet veel verder

• __fred__
Het meest logisch is om te gaan voor VMWare. VMWare heeft een VMware vSphere Essentials Plus Kit for 3 hosts (Max 2 processors per host). Dat doet ongeveer wat je nodig hebt, daar zit in ieder geval de High Availability optie in.

Je kunt ook kiezen voor ESXI (gratis versie) en zelf de failover doen. Dan moet je wel shared storage in de vorm hebben van een SAN of iSCSI apparaat. Als je zoekt op poor mans failover i.c.m. ESXI vind je wel wat.

Maar nog maals, hobby-en met productiedata is niet echt aanbevolen. En ook bij de migratie van fysiek naar virtueel kan nogal wat misgaan. Als je het type bent dat zonder nadenken, point, click de migratiesoftware start en halverwege erachterkomt dat alle data weg is, dan kun je er beter niet aan beginnen.

Met een fatsoenlijk migratieplan, de juiste hardware en bovenstaande software moet je een heel eind kunnen komen. Bijkomend voordeel van VMware is dat je snapshot backups van je machine kunt maken en deze ook nog kunt encrypten.

En vergeet niet om na te vragen bij de leverancier van je software wat virtualisatie voor gevolgen heeft. Mocht er gekoppelde hardware aan de machines zitten die je virtualiseert, of bepaalde performance eisen, dan kan het zijn dat na virtualisatie de software niet (goed) meer functioneert, en dat zou jammer zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door __fred__ op 04-12-2012 12:12 . Reden: Plus kit! ]

• __fred__
En omdat ik me toch een beetje zorgen maak over de opslag van de persoonsgegevens, op http://www.mijnprivacy.nl/ kun je een hele hoop info vinden over de opslag van persoonsgegevens zoals de wet dat voorschrijft. Ze hebben een compleet stuk over bewaren en beveiligen. Details over de WGBO kun je lezen op http://www.dwangindezorg....licht-van-de-zorgverlener.

De rekenkamer heeft een studie / concrete uitwerking van de WBP gedaan t.a.v. beveiliging van gegevens. Zie http://www.cbpweb.nl/downloads_av/av23.pdf.

T.a.v. de zorgsector heeft de NEN concrete normen opgesteld voor kleinere en grotere zorginstellingen. Ik schat zo dat NEN-7510 en 7511-2 van toepassing zijn. Het kan geen kwaad om eens een (externe) audit te laten doen.

[ Voor 31% gewijzigd door __fred__ op 04-12-2012 17:04 ]

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

rsync?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:57:
[...]...zijn de forummers waar je niks aan hebt...
nee forummers die zich registreren omdat ze denken dat dit forum een gratis helpdesk is heb je wat aan :P

Verwijderd

Modbreak:Mag ik onze tweakers er op wijzen dat de topicstarter specifieke vragen had, en dat dit topic nu héél erg over privacy gaat terwijl dat niet de insteek was? Ik gruwel er ook van als mijn medisch/persoonsgegevens op een dergelijke manier opgeslagen zouden worden, maar dat is nog geen reden om het topic te derailen.

Bij deze met klem het verzoek vanaf nu on-topic te reageren. De topicstarter heeft reeds aangegeven de discussie te willen voortzetten mits deze zich beperkt tot een technische discussie.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2012 20:12 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:40:
Wij zijn een kliniek met 6 computers en een normale windows 7 computer die als server dient. Echter we kunnen gezien de aard van onze werkzaamheden geen 30 minuten uitval hebben daar wij geen patienten kunnen afbellen etc.

Ik wil een systeem opzetten waarbij ik bij failure van de computer in principe direct de tweede computer kan inzetten.

Hoe doe ik het nu:

-Dagelijks 2 maal backup op een tweede partitie van de server zelf van de belangrijkste software voor digitale foto's van patienten (totaal 40 GIG)en de planningsoftware (800 MB). De planningssoftware doe ik full backuppen en de foto's incrementeel tot 5 dagen en dan weer full. Dit alles gaat dan weer via een ftp 22 poort verbinding naar mijn NAS thuis.

Probleem met bovenstaand is dat ik niet direct door kan bij uitval van de server. De foto software is een nogal ingewikkeld ding met een complexe database structuur. De planningsoftware kun je bij wijze van spreken vanaf een sticky weer openen.

Probleem is op deze wijze ik kan niet direct door en de backup mist een aantal uur cruciale info...niet realtime dus.

Hoe wil ik het:

2 computers naast elkaar die als server functioneren. De ene computer imaged exact de andere computer zodanig dat ik in principe alleen ethernet kabel hoef te switchen om door te kunnen gaan.

Hoe dit nu te doen? softwarematig dan wel hardwarematig?
- Koop twee servers met Windows 2008 SERVEr
- Configureer netjes een domein en beide machines als domain controller en file server (op deze schaal is dat prima.
- Configureer DFS voor failover.

Gaat een server stuk dan draai je gewoon door op de 2e met minimale down time.

Kost je ongeveer ergens tussen de 3 en de 5K.
Servers: zo goedkoop mogelijk bij Dell met RAID 1 controller en disks.

Als je hier niet bekend mee bent, huur dan expertise in.
Pagina: 1