Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows Server 2012 Standard - Storage Spaces Raid10?

Pagina: 1
Acties:

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 16:24

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
Allen,

sinds kort bezig met het verkennen van windows server 2012 standard.
Op één van mijn vorige systemen maakte ik gebruik van een Debian server icm LVM en Raid 10. Dit systeem fungeerde als Nas/Download server.

Het betreft 4 x 3TB disks en 1 OS disk. De 4 disks zaten allemaal in één en dezelfde raid10 array en waren dmv LVM verdeeld in "Data,Music,Video,Backup".

Nu ben ik aan het uitzoeken hoe ik dit kan verwezenlijken met de nieuwe storage spaces van windows server 2012. Echter snap ik niet goed waarom je alleen kan kiezen tussen Striping/Mirror/Parity... Waarom niet gewoon de raid benamingen gebruiken...

Is het uberhaupt mogelijk om een raid10 "clone" te maken via storage spaces? Ik kies voor raid 10 voor de betrouwbaarheid tov raid 5, maar als ik via storage spaces enkel een space "Data" kan aanmaken in Mirror, een andere space "Movies" in mirror, hoe weet ik dan welke schijven kunnen uitvallen alvorens ik gegevens kwijt ben?

* dj_vibri is really confused about storage spaces. Heb me al ingelezen en gebruik gemaakt van de hands-on-lab maar dat maakt me niet veel wijzer. Ik zou denken dat je veel meer mogelijkheden hebt vermits dit toch zaken zijn die enterprise wise ook gebruikt gaan worden als filestorage server oid...

Iemand tips/hints? Of eigen opmerkingen over storage spaces?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hier wat Technet blogs voor mocht je die nog niet hebben gelezen:
http://blogs.technet.com/...rver-2012-essentials.aspx

En zo werkt het:
http://blogs.technet.com/...ualization-explained.aspx

Storage spaces virtualiseren alle disks die je lid maakt van een space naar een (virtuele disk). De keuzes in spaces komen ongeveer overeen met RAID1, RAID0 en RAID5.

Het voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van losse disks om zaken op te slaan. Je hebt een virtuele disk die je zo groot kan maken als je wilt en je kan voor zekerheid zorgen door bijvoorbeeld voor een parity space te kiezen. Daarnaast hoeven de disks niet gelijk aan elkaar te zijn. Je kan SAS schijven met SATA schijven mixen en ze kunnen ook van verschillende grootes zijn. Maakt niets uit. Bij een RAID config moet je gelijke groottes gebruiken en het liefst nog identieke disks.

Het systeem handelt onder water af hoe de gegevens over de schijven verdeeld worden. Dit ligt aan de gekozen storage space vorm en hoeveel disks je hebt. Je kan ook disks lid maken van de space en deze als hot spare klaar zetten. Zodra een disk gaat hemelen kan het OS de spare klaarmaken voor dienst.

Een file server is dan niet meer in tig disks met shares onderverdeeld, maar een space waarin alles zit.

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 16:24

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
dus als ik goed begrijp dien ik verschillende spaces aan te maken (Data, Movie, Music, ...)

En aan elke space alle 4 schijven koppelen en elke space als 'raid 5' zetten voor de meeste redundantie. Het is, zoals gewoonlijk, niet zo erg indien movies/music verloren gaan maar bv. de foto's van kindje... ik wil niet op een avond tegen moeder de vrouw willen zeggen: seg, de server waarvoor ik je overhaald heb... daar is 1 schijf van uitgevallen en alle foto's zijn weg...

Net nu ik raid logica begreep komt er storage spaces :) Doemme!

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
RAID, Storage Spaces etc. Het is allemaal geen backup!

Voor weinig euro's per jaar heb je tegenwoordig "unlimited" online backup waarmee je jezelf beter beschermt tegen uitval en echtelijke ruzies :)

"Ja lieverd, die server waar ik zoveel geld aan uitgegeven heb en waarop al onze foto's stonden heeft flinke uitval gehad en alle foto's zijn nu even niet beschikbaar. MAAR gelukkig heb ik een backup en kan ik alles weer terugzetten nadat ik een en ander gerepareerd heb"

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
dj_vibri schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:42:
dus als ik goed begrijp dien ik verschillende spaces aan te maken (Data, Movie, Music, ...)

En aan elke space alle 4 schijven koppelen en elke space als 'raid 5' zetten voor de meeste redundantie. Het is, zoals gewoonlijk, niet zo erg indien movies/music verloren gaan maar bv. de foto's van kindje... ik wil niet op een avond tegen moeder de vrouw willen zeggen: seg, de server waarvoor ik je overhaald heb... daar is 1 schijf van uitgevallen en alle foto's zijn weg...

Net nu ik raid logica begreep komt er storage spaces :) Doemme!
Een space is voldoende. Ik heb zelf nog niet geprobeert om een schijf lid te maken van meerdere spaces. Ik denk dat dat ook niet zal lukken.

Je kan een parity space aanmaken met daarin je mappen voor je muziek, data etc.. Dan maak je voor alle smaken een library aan op je client en voeg je de nodige mappen toe. Alle vier de disks zijn dan lid van dezelfde space. Dan zou ik er een ook op hot spare zetten. Kost je wat opslagruimte meer biedt redundancy als een schijf dreigt te gaan hemelen.
RAID, Storage Spaces etc. Het is allemaal geen backup!

Voor weinig euro's per jaar heb je tegenwoordig "unlimited" online backup waarmee je jezelf beter beschermt tegen uitval en echtelijke ruzies

"Ja lieverd, die server waar ik zoveel geld aan uitgegeven heb en waarop al onze foto's stonden heeft flinke uitval gehad en alle foto's zijn nu even niet beschikbaar. MAAR gelukkig heb ik een backup en kan ik alles weer terugzetten nadat ik een en ander gerepareerd heb"
Er wordt hier niet gezegd dat het back-up is, maar gewoon een netwerkschijf om zooi op te zetten. Storage spaces bieden redundancy. Je hoeft bij een kapotte schijf niet meteen een back-up erbij te pakken, je kan gewoon doorgaan.

In het geval van een parity space merkt je wederhelft er niets van als eentje ermee stopt. Niets downtime. Als je disks hot swap zijn even een nieuwe er tussen steken om de nieuwe hot spare te worden. Dat voorkomt pas ruzies. ;)