Extra intern geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kom de laatste tijd steeds vaker achter dat mijn geheugen van mijn pc aan het vollopen is. Nu kan ik meer programma's gaan afsluiten of gewoon meer geheugen kopen. De keuze is op optie 2 gevallen.

Nu heb ik al gekeken wat er op mijn mb (GA-770TA-UD3) kan en op dit moment zitten er 2x 2 GB geheugenreepjes van Kingston er in (volgens SiSoft Sandra: Kingston 9905458-010A00LF 2GB Dimm DDR3 PC3-10700U DDR3-1334 (9-9-9-25 4-34-10-5). Het meest makkelijke leek mij om er 2 reepjes van 4GB bij te doen (8GB in totaal) en bij de pricewatch kwam deze als meest populaire naar boven:

pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Op zich een schapelijke prijs, maar als ik ga kijken naar een goedkopere oplossing kom ik ook deze tegen:

pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9

Nu is mijn vraag, is het die extra €5,- waard? Of kan ik daar beter 2 biertjes voor pakken en het goedkopere geheugen nemen?

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:15
Dat is het in jou geval niet waard. Je geheugen zal altijd draaien op de snelheid van het langzaamste reepje. Aangezien je huidige geheugen op PC3-10600 (DDR3-1333) draait, is dat de snelheid waarop het geheugen zal draaien. Dus heb je niets aan de PC3-12800 (DDR3-1600) snelheid, omdat je oude geheugen simpelweg die snelheden niet aan kan, dus zal het op 1333 draaien.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:26

Thomg

Aww yiss

Of je neemt gewoon het snellere geheugen en je dumpt het oude. 8 GB is voldoende.

• Eppo ©
  • Niet online
Dat is natuurlijk ook een optie...

Waarmee krijg ik de beste prestaties? Met sneller geheugen maar dan 8Gbyte, of met langzamer geheugen en dan 12 Gbyte?

[ Voor 3% gewijzigd door Eppo © op 04-12-2012 12:17 . Reden: zinnetje aangepast... ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Dat ligt eraan hoeveel je nodig hebt.

Als je nu al nooit meer dan 3GB in gebruik hebt, heb je meer aan snel 4GB geheugen dan aan 12GB geheugen (want dan wordt 2/3e gewoon niet gebruik).
Snelheid van geheugen is sowieso al niet erg van invloed (tenzij je een amd apu hebt), maar je geeft erg weinig info dus goed advies kun je zo nog niet krijgen.

Hoe bedoel je de pc 'loopt vol'?
Wordt 100% van je geheugen gebruikt of werkt ie gewoon niet goed meer?
Indien je echt meer geheugen nodig hebt lijkt mij nog 2x2 GB 1333Mhz erbij het goedkoopst.
(tenzij je dermate zware programma's draait dat zelfs 8GB te weinig is)

• Eppo ©
  • Niet online
Ik bedoel met als het geheugen vol loopt, dat de pc traag wordt en als ik dan bij windows taakbeheer kijk, onder de tab prestaties, dan zie ik dat het geheugen daar vol staat en de processor niet veel staat te doen...

Als ik dan wat programma's afsluit die veel geheugen gebruiken (chrome, foto stitch programma, enz), de PC weer op een normale manier reageert. Vanuit daar concludeer ik (misschien te simpel) dat mijn geheugen dermate vol zit en dat hij een wisselbestand gaat gebruiken op de HDD. Daar wordt de PC er niet sneller op...

Maar de optie om gewoon 2x 2gb bij te plaatsen is misschien ook geen slecht idee. Ben gewoon gaan kijken naar de 8Gb versies, aangezien het niet zoveel meer kost (en staat bij populariteit ook het hoogst, dus dat klikte dan weer makkelijk door...)

Zit er bij geheugen nog iets slechts tussen of kan ik gewoon het goedkoopste (en makkelijkst leverbaar) nemen:
pricewatch: Corsair CMV4GX3M2A1333C9

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Geheugen bandbreedte werkt heel simpel, meer is beter, maar je platform architechtuur limiteerd harder dan al het andere.

DDR1066 naar 1600 upgraden heeft nog wel zin, 1333 naar 1600 in dit geval ook nog wel, maar zeer beperkt (2-5%), sneller door OC geheugen (volgens mij is voor de AMD 770 1600mhz ook al "OC") heeft geen zin.

12GB is niet "Sneller" dan 8GB. Alleen als je 10GB nodig heb vanwege je applicaties, dan is 8GB niet snel omdat je lokale schijven dan als RAM worden gebruikt, waar je nu ook tegen aan loopt.

128GB 1066 cl8 is trager dan 2GB 1833 cl8. (om een enigsinds extreme dwarsstraat te noemen)

• Eppo ©
  • Niet online
Het punt is alleen meer, hoe merk ik snelheid in mijn geheugen? Heb nog nooit het idee gehad van 'poehee, wat is mijn geheugen traag...'.

Als de pc traag wordt, dan komt dat vaak omdat de proc. op 100% staat te draaien. (of omdat de harde schijf wat aan het zoeken is en dan hangt het op de snelheid van de hdd. Daarvoor is al een ssd besteld, dus dat is al opgelost...)

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Eppo © schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:59:
Het punt is alleen meer, hoe merk ik snelheid in mijn geheugen? Heb nog nooit het idee gehad van 'poehee, wat is mijn geheugen traag...'.

Als de pc traag wordt, dan komt dat vaak omdat de proc. op 100% staat te draaien. (of omdat de harde schijf wat aan het zoeken is en dan hangt het op de snelheid van de hdd. Daarvoor is al een ssd besteld, dus dat is al opgelost...)
Tja, dat is het hele punt, dat merk je eigenlijk niet zo heel erg. Het starten van applicaties waarbij vanaf een SSD naar je geheugen wordt geladen zou je het "kunnen merken" in de orde van fracties van seconden.
Bij het werken met grote archieven / files waarbij de CPU uit het geheugen streamed kan je merken. Video bewerken, renderen, screencapturen, archiveren / uitpakken, etc etc.

De FSB van het systeem is echter bijna altijd dé bepalende factor. De samenwerking van je northbridge met de CPU / memcontroller is veel meer de bottleneck dan je geheugen. Vandaar dat met hetzelfde geheugen ene 6400QPI intel CPU trager is dan een 9600QPI CPU.

Zoals ik dus al aangaf, je moederbord / CPU vervangen geeft je waarschijnlijk meer winst op geheugensnelheid.

Met andere woorden, je zult nooit echt problemen ondervinden van "traag geheugen" nee.
Pagina: 1