Nieuwe stille game/allround PC

Pagina: 1
Acties:

• mchaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-04 21:24
Dit is de eerste keer dat ik mijn eigen computer samen stel en probeer te bouwen.
(ja, ik ga hem proberen zelf in elkaar te steken).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Beetje stille ‘allrounder’ maar om je toch een beter idee te geven ongeveer mijn tijdsverdeling:
  • 30% gamen (Battlefield 3, Diablo 3, Far Cry 3, CoD Black Ops 2, … voornamelijk FPS dus)
  • 20% photo editing, virtual machines (Linux/andere Windows OS)
  • 20% movies
  • 40% office/browsing
Ter info: ik draai vaak 6-7 applicaties tegelijk met meestal 15+ browser tabs open.

Wat mag het systeem gaan kosten?
900-1200€ (computer + monitor)
Dat kan nog wel iets hoger als het component echt een groot verschil zou geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Pc speakers, toetsenbord/muis, cardreader heb ik al. Al de andere componenten wil ik nieuw kopen.
Eveneens moet ik een nieuwe monitor kopen (gebruik momenteel een iMac).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

De monitor heb ik niet in deze wenslijst vermeld. Deze kan je vinden bij 4) net onder de wenslijst.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,90€ 119,90
1Club3D Radeon HD 7850 royalQueen€ 181,-€ 181,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 64,-€ 64,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,90€ 88,90
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,16€ 33,16
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1Antec HCG-520€ 56,84€ 56,84
1Samsung 830 series 256GB€ 163,-€ 163,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 962,78

Er zijn een paar dingen waar ik nog advies over nodig heb (maar uiteraard sta ik ook open voor andere/betere alternatieven/tips voor al de andere componenten):

1) Grafische kaart: (solved)
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7850
of
pricewatch: Club3D Radeon HD 7850 royalQueen
Ik ben niet een hardcore gamer dus topprestaties is niet noodzakelijk maar ik heb wel graag een stil systeem (eventueel passief gekoeld).
Budget voor de grafische kaart 100-220€.

2) Monitor:
Ik heb enorm veel reviews 'gegoogled' en doorgelezen om uit te zoeken wat voor een scherm ik juist wel.
Uiteindelijk ben ik op deze 2 gekomen. Nu ben ik er nog niet volledig uit of ik best de U2312HM (16:9) of de U2412M (16:10) koop. Momenteel gebruik ik een iMac (late 2008) met 1680x1050 (16:10) voor alles behalve gamen en voorlopig game ik op mijn pa zijn pc met samsung syncmaster sa300 22" (1920x1080, 16:9).
Kijkhoeken heeft niet zo veel belang voor me omdat de monitor op mijn bureau zal staan en ik altijd recht voor mijn monitor zal zitten. De zwarte band bij films stoort me niet echt (afhankelijk van de film/serie, heb ik het momenteel soms ook voor met mijn iMac).
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zilver, Zwart
of
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

3) Kast:
Ik heb al veel gehoord/gelezen over de R4 en ik vind het een heel mooi en strak design en blijkbaar is het ook vrij stil maar ben niet zeker of het past voor mijn configuratie.

4) Moederbord:
Zal het moederbord (vermeld in mijn wenslijst) voldoen voor de componenten die ik wil aansluiten (ik weet bijvoorbeeld niet of de grafische kaart/netwerkkaart/... bepaalde ruimte gaat in beslag nemen zodat andere slots (die ik nodig heb voor andere componenten) niet meer beschikbaar zullen zijn...

5) Draadloze netwerkkaart:
Ik weet niet goed welke netwerkkaart ik hier wil kopen.
Ik denk dat ik liever een PCI/PCI-e netwerkkaart heb dan een USB versie (tenzij er een voordeel is bij het gebruik van een USB, bijvoorbeeld het winnen van een PCI-slot dat ik beter voor iets anders kan gebruiken).

6) Zal alles goed genoeg gekoelt zijn of heb ik een extra (passieve) fan nodig?

7) SSD/HDD combo?
Ik ben van plan om Windows 7 (met de apps/games) op de SSD te installeren en dan de meeste data op de interne HDD. Ik heb al een externe 1GB HDD die ik gebruik voor backup en data die ik niet dikwijls moet raadplegen. Is dit een wijze keuze? Ik denk dat het namelijk voorlopig nog te duur is om SSD's te gebruiken om enkel data (movies/music/photos...) op te slaan. Ik heb gekozen voor een 1TB HDD omdat er weinig verschil was met een tweakers '5 star rated' 500GB en 1TB HDD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeuren qua model/merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
  • Heel belangrijk: het moet een stil systeem zijn (omdat het onder mijn bureau staat en ik dikwijls browse/werk zonder muziek en dan wil ik geen/zeer weinig ‘gezoem’ horen (momenteel gebruik ik een iMac late 2008 is die is zo goed als geruisloos).
  • Standaard tower-grootte is goed zodat ik in de toekomst nog gemakkelijk componenten kan upgraden/toevoegen.
  • Het systeem moet upgradebaar zijn (dus bijvoorbeeld geen moederbord dat niet enorm veel ondersteuning bied voor de toekomst). Ik wil het systeem waarschijnlijk binnen 3-4j lichtjes upgraden (om dan te voldoen aan de nieuwe gemiddelde specs voor games/apps).
  • Ik wil mijn pc (als het kan) in de toekomst overclocken (uiteraard enkel tot een veilig niveau) zodat ik nog net iets meer performance haal voor dezelfde prijs ☺.
  • Een draadloze netwerkkaart heb ik zeker nodig (geen netwerkkabel in mijn kamer).
  • Ik woon nabij Antwerpen (BE) en zou het prettig vinden moest ik de producten zelf kunnen afhalen bij één winkel (kwestie dat ik niet voor de verzendingskosten wil betalen) maar hier wil ik gerust 1 uurtje voor rijden (bijvoorbeeld naar regio Breda/Eindhoven rijden).
Zelf ben ik al meer dan een week elke avond aan het 'gatheren' naar info voor mijn nieuw systeem en dus weet ik hoeveel tijd het vergt om zulke informatie te vinden.
Daarom apprecieer ik elke tip/advies enorm!
Alvast bedankt voor alle hulp!

Update 04/11:
Is het gemakkelijk om zo een pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition te installeren op de processor? Ik geloof dat ik koelpasta enzo moet gebruiken?

Battlenet: Cha0sMast4r#2452 - Origin: Cha0sMast4r

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
Ik zie dat je alles al uitgebreid hebt bekeken en de meeste keuze zijn ook weloverwogen. Wat betreft de laatste twijfelgevallen zal ik hier mijn visie op geven.

Om te beginnen met de videokaart, hier zou ik kiezen voor de Gigabyte 7850. Het is niet moeders mooiste kaart, maar de Gigabyte modellen staan er over het algemeen om bekend stil en koel te zijn. Daarbij is deze standaard ook al iets hoger geclocked dan de door jou aangegeven modellen, dus krijg je wat meer performance.

Daarnaast viel me op dat je het RAM geheugen bent vergeten in je setup. Gezien je omschrijving lijkt mij 16GB een aanrader. Hiervoor zou je kunnen kijken naar een van deze kits. Ze verschillen iets in CAS latency en snelheid, iets sneller en/of lagere latency is altijd wel fijn. Het zijn allen kits van 2 modules, zodat er (mocht het nodig zijn) later nog uit te breiden valt. De Corsair modules zijn daarbij ook nog in de kleuren rood en blauw te krijgen, mocht je een bepaalde kleur liever hebben :P

Tenslotte een klein persoonlijk puntje, dat is de voeding. De Antec is op zich prima, echter als ik de keuze heb gaat die als eerste uit naar Seasonic of Corsair. Voor jouw setup is een 400W voeding al meer dan voldoende. Echter kijkend naar de toekomst, met overclocking en eventueel een 2e GPU in het achterhoofd, is het wellicht verstandig om het iets ruimer te nemen. Wat betreft opties, daar zouden naar mijn inziens deze voedingen in aanmerking komen en dan met name de Seasonic M12ii. Ik heb puur en alleen modulaire voedingen gekozen, omdat dit minder kabelzooi in je kast geeft. Maar zoals gezegd, dit is een klein punt en de Antec zal in principe ook prima volstaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• mchaos
Enorm bedankt voor de tips Moi_in_actie!
Ik heb je raad opgevolgd voor de gfx kaart en de voeding!
Ik wist niet dat er modulaire voedingen bestonden! (voordien nog ook nooit van deze term gehoord :p)
Het is wel handig dat je alle overbodige kabels kan verwijderen :-)

Wel gek dat ik het geheugen was vergeten te vermelden in mijn wenslijst (deze had ik nochtans al wel opgezocht en besloten welke ik zou nemen):
pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10
Ik heb het verschil tussen CAS latency 9 en 10 opgezocht en tot de conclusie gekomen dat het verschil miniem is.
Ik heb voor de corsair gekozen omdat deze low profile heeft (kwestie dat ik net iets meer vrij ruimte heb voor andere componenten/kabels) en 10€ goedkoper is en de CAS latency toch niet veel uitmaakt.

Hierbij dus mijn nieuwe vervolledigde wenslijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 119,90€ 119,90
1Gigabyte GV-R785OC-2GD€ 189,-€ 189,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 64,85€ 64,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,16€ 33,16
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 64,95€ 64,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1Seasonic M12II 520W€ 68,70€ 68,70
1Samsung 830 series 256GB€ 163,-€ 163,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.049,44

Nog even snel een extra vraagje ivm het in elkaar steken van de componenten zelf:
Is het gemakkelijk om zo een pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition te installeren op de processor? Ik geloof dat ik koelpasta enzo moet gebruiken?

Nu geduldig afwachten op info/advies ivm mijn andere vragen/dilemma's.

[ Voor 68% gewijzigd door mchaos op 04-12-2012 10:03 ]

• nii3k
  • Laatst online: 22:46
pricewatch: TP-Link TL-WN851ND Deze wifi-kaart is de helft goedkoper en werkt net zo goed :)

• mchaos
niek87 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:00:
pricewatch: TP-Link TL-WN851ND Deze wifi-kaart is de helft goedkoper en werkt net zo goed :)
Is de Wifi Snelheid van 450Mbps niet beter dan de 300Mbps voor toekomstperspectieven?
Of zal ik zelfs nooit 300Mbps halen omdat mijn internetverbinding de bottleneck is?
Momenteel heb ik Telenet, maar welk abonnement weet ik niet juist. Via de ethernetkabel (op huidige pc) heb ik al aan 2MB/s gedownload maar ik vermoed dat dit waarschijnlijk de komende jaren wel enorm zal stijgen, niet?

[ Voor 26% gewijzigd door mchaos op 04-12-2012 10:42 ]

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 11:01
mchaos schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:57:
Nog even snel een extra vraagje ivm het in elkaar steken van de componenten zelf:

Nu geduldig afwachten op info/advies ivm mijn andere vragen/dilemma's.
Ja, het is best makkelijk zo'n koeler te installeren. Onlangs zelf ook gedaan. Heb mezelf even ingelezen en ingekeken, met name op Youtube zijn best veel informatieve filmpjes hierover te zien. Dan zul je zien dat het meevalt. Koelpasta moet je idd gebruiken, zit gewoon bij de koeler geleverd. Kleine beetje ten grote van een rijstkorrel op de cpu en that's it.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
mchaos schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:57:
Het verschilt per koeler hoe gemakkelijk/moeilijk het is om deze te mounten. Het is geen rocketscience, soms alleen wat geklooi met de koeler en backplate vasthouden, schroefjes erdoor enzovoorts. Mocht je niet zeker zijn van je zaak, even op Youtube kijken, daar staan meer dan genoeg instructie video's over hoe een koeler te plaatsen (wellicht ook van deze specifieke koeler).
Koelpasta wordt meegeleverd met de koeler, maar soms is het beter andere te halen. Ik weet niet hoe de kwaliteit is van de meegeleverde pasta van Scythe, die van Noctua is b.v. uitstekend. Mocht je los koelpasta willen bestellen, dan zijn dit goede opties.

Edit: Wat betreft het aanbrengen ervan: zorg dat beide oppervlakken schoon zijn (bij een eerste mount is dat al zo), doe een hoeveelheid van een kleine erwt aan koelpasta op het midden van de CPU en that's it. Bij het vastdraaien van het koelblok verspreidt de pasta zich vanzelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Moi_in_actie op 04-12-2012 10:44 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Aangezien je vrij veeleisende games in je lijstje hebt staan en je een aardig budget hebt, zou ik met klem een 7870 GPU adviseren.
Deze heeft een goede prijs/kwaliteit: pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 royalKing

• mchaos
funnyname schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 11:07:
Aangezien je vrij veeleisende games in je lijstje hebt staan en je een aardig budget hebt, zou ik met klem een 7870 GPU adviseren.
Deze heeft een goede prijs/kwaliteit: pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 royalKing
Oké, bij het lezen van deze review: reviews: Round-up: snelle HD 7800- en 7900-kaarten ga ik dan toch kiezen voor de pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 royalKing.

Pagina: 1