• mathijs_
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo,

Ik wilde mijn RAM upgraden omdat deze maar 4GB was. Ik wilde er 8 bijprikken om zo op 12 uit te komen. Ik heb hetzelfde type uitgezocht (zelfde merk, type en snelheid), maar dan dus 2 x 8GB (heb nu 2 x 4GB).
Na het RAM geheugen bijgeplaatst te hebben kreeg ik al vrij snel een BSOD vanwege een fout in ntfs.sys. 15 min later een irql driver not less or equal en daarna nog een in nvlddmkm.sys. Alledrie verschillend, maar dit moet natuurlijk aan het RAM liggen. Als ik mijn oude RAM verwijder, gaat het gewoon goed (heb tot nu toe nog geen BSOD gehad), maar waar kan die aan liggen. Ik zou graag nog die 4GB erbij willen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-02 20:44

M2M

medicijnman

Ultimate boot cd downloaden en branden, starten vanaf de net gebrande cd en memtest86 overnacht laten draaien.

-_-

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

M2M schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:21:
Ultimate boot cd downloaden en branden, starten vanaf de net gebrande cd en memtest86 overnacht laten draaien.
^ Je bent mij net voor. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt mij duidelijk dat het geheugen dan niet goed is. Even Memtest draaien en je weet het helemaal zeker.

• mathijs_
Oke, laat ik vannacht even memtest draaien.

Had eigenlijk al het idee dat het geheugen niet goed was, totdat ze zonder het oude geheugen het wel goed deden....

Ben benieuwd naar het resultaat morgenochtend.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Specs posten wil ook nog wel eens helpen.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-02 10:50
Wat een onduidelijk verhaal :|
mathijs_ schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:21:
Ik wilde er 8 bijprikken om zo op 12 uit te komen.
Ok, dat kan vaak wel
maar dan dus 2 x 8GB (heb nu 2 x 4GB).
huh? Dan heb je nu dus 8GB en ga je naar 16GB?
Ik zou graag nog die 4GB erbij willen.
? 4GB erbij? Dan kom je dus op totaal 8 uit?

Geef eens wat spec's/typenummers van de geheugenmodules.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Hoeveel geheugenbanken heb je? Normaal moet dat er vier zijn! Kan zijn dat je moederbord of 2 (dualchannel) moet zijn of alle 4. Dus je zou naast je 2 x 4GB ook 2 x 2GB modules moeten hebben om het goed aan te spreken. Zo kom je uit op 12GB.

Maar je verhaal is erg onduidelijk wat je wilt en wat je nu hebt. Wat ik wel weet is dat je in paren moet werken.
Dus of 2 geheugen banken of alle 4. Zou proberen je oude 2 eruit te halen en alleen de nieuwe 2 modules proberen en dan je pc opstarten.

[ Voor 39% gewijzigd door Xtr3me4me op 04-12-2012 08:14 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• mathijs_
Sorry voor het onduidelijke verhaal! Ik proberen het wat te verduidelijken.

Oude situatie:
4 GB RAM (2 x 2GB Dual Channel)
Corsair XMS3 1333mhz CL9

Nieuwe situatie:
8 GB RAM (2 x 4GB Dual Channel) bijgekocht en bijgeplaatst (12 GB in totaal)
Corsair XMS3 1333mhz CL9

In de situatie met alle vier geheugenbanken in gebruik krijg ik om de haverklap een blue screen.
Haal ik het oude geheugen (2 x 2GB) weg, dan geen blue screens meer.
Heb vannacht memtest 9 uur laten lopen en heeft geen foutmeldingen gevonden.

Plaats ik het oude geheugen (2 x 2GB) erbij, weer blue screens.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
mathijs_ schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:15:
In de situatie met alle vier geheugenbanken in gebruik krijg ik om de haverklap een blue screen.
Haal ik het oude geheugen (2 x 2GB) weg, dan geen blue screens meer.
Heb vannacht memtest 9 uur laten lopen en heeft geen foutmeldingen gevonden.

Plaats ik het oude geheugen (2 x 2GB) erbij, weer blue screens.
En was dat memtest met alle 4 de modules erin? In dat geval is het "gewoon" een Windows-probleem.

• mathijs_
Nee, heb de test gedaan met alleen de 2 nieuwe modules, wil komende nacht nog een test gaan doen met alle 4 de modules erin, kijken wat dat oplevert.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je geeft nog steeds niet info over je moederbord, cpu, etc?

Corsair XMS3 is min of meer overclockgeheugen dat een hoger voltage vereist. Heb je dat ingesteld?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

TS'r, heb je ook gekeken naar welke T clock de nieuwe module bezit? Kan zijn dat de module van je nieuwe geheugen op een snellere T clock werkt dan de oude modules. Er kunnen conflicten mee ontstaan.

Je moet (Als die mogelijkheid je toe laat), de T clock van je nieuwe geheugen module terug schroeven, naar de snelheid van je oude modules. Dit kan in de bios
Kan zijn dat je nieuwe modules op T1 staat te werken en je oude op T3.

• mathijs_
Moederbord: Asus P7P55D LE
CPU : Intel Core i7 860 2,80Ghz
Videokaart: Club3D Videokaart PCI-e GeForce GT630 2GB DDR3
RAM: Corsair XMS3 133Mhz CL9 DDR3

Alle vier de banken draaien op 1,5v. Ik zal kijken of ik deze dan allebei op 1,65v kan zetten.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van T clock. Dus het is goed mogelijk dat dit zomaar het probleem is. Ik zal hier naar kijken. Tips hoe dit te veranderen?

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

mathijs_ schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:59:
Moederbord: Asus P7P55D LE
CPU : Intel Core i7 860 2,80Ghz
Videokaart: Club3D Videokaart PCI-e GeForce GT630 2GB DDR3
RAM: Corsair XMS3 133Mhz CL9 DDR3

Alle vier de banken draaien op 1,5v. Ik zal kijken of ik deze dan allebei op 1,65v kan zetten.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van T clock. Dus het is goed mogelijk dat dit zomaar het probleem is. Ik zal hier naar kijken. Tips hoe dit te veranderen?
Wikipedia: DDR3 SDRAM

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 08:04
Heb je, je RAM in de goede DIMM-slots gezet? Aangezien het dual-channel geheugen is kun je ze het beste ook juist in je moederbord prikken.

Bijv.
2x4 GB in slot A1 & A2
2x2 GB in slot B1 & B2

In je gebruikershandleiding staat de volgorde van je DIMM-slots

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• mathijs_
Ja, heb ze in de goede slots zitten. Overigens wordt het op het moederbord met kleurtjes aangegeven welke bij elkaar horen.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
heb je de modules ook al gewisseld van plaats?
sommige controllers nemen de specs over van het eerste ram-latje (met s1156 heb ik geen enkele ervaring)
wat is trouwens het exacte typenr van het ram?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-02 20:44

M2M

medicijnman

Indien geen fouten gevonden maar toch BSOD's en ellende in windows, probeer dan eens handmatig de correcte (officiële) timings en voltages in te voeren, met betrekking tot de geheugenreepjes. Dat zou je misschien uit de brand helpen.

In de tussentijd zou je op de website van de fabrikant van je moederbord de QVL kunnen bekijken en checken of daar de betreffende reepjes staan genoteerd.

Mochten de handmatige instellingen niets opleveren heb je twee mogelijkheden:
- Terug naar de winkel
- Windows opnieuw installeren en hopen dat dat het probleem oplost.

-_-

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
chickpoint schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:29:
Bijv.
2x4 GB in slot A1 & A2
2x2 GB in slot B1 & B2
Bij de Asusboarden is het altijd A1 & B1 en A2 & B2 !

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Stop beide setjes in een kanaal en je zult zien dat het werkt.
Zo niet, dan kunnen deze setjes niet samenwerken.

*want het werkt niet by-default, en dan wens ik je veel succes met memory timings na een bios reset*

[ Voor 44% gewijzigd door jeroen3 op 04-12-2012 19:24 ]

• mathijs_
catfish schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 17:47:
heb je de modules ook al gewisseld van plaats?
sommige controllers nemen de specs over van het eerste ram-latje (met s1156 heb ik geen enkele ervaring)
wat is trouwens het exacte typenr van het ram?
Ik heb de modules gewisseld van plaats en dit gaf nog steeds een BSOD.

Typenummers:
2 x 2GB = TW3X4G1333C9A
2 x 4GB = CMX8GX3M2A1333C9

Ze verschillen inderdaad wel erg veel, heb me denk ik te veel blind gestaard op de snelheid....

• mathijs_
jeroen3 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:23:
Stop beide setjes in een kanaal en je zult zien dat het werkt.
Zo niet, dan kunnen deze setjes niet samenwerken.

*want het werkt niet by-default, en dan wens ik je veel succes met memory timings na een bios reset*
Beide setjes werken goed los van elkaar, zodra ze bij elkaar staan werkt het niet meer.
Begrijp ik hieruit goed dat het wel mogelijk is om ze aan de praat te krijgen maar de correcte timings en voltages in moet stellen?

• Roel1966
  • Niet online
mathijs_ schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:33:
Beide setjes werken goed los van elkaar, zodra ze bij elkaar staan werkt het niet meer.
Begrijp ik hieruit goed dat het wel mogelijk is om ze aan de praat te krijgen maar de correcte timings en voltages in moet stellen?
Je moet dan de settings van de langzaamste dimms pakken want normaal gesproken passen de snelste dimms zich aan aan de langzaamste. Dus in jou geval zal je denkelijk de settings van de 2 x 2 GB dimms moeten pakken en de nieuwe 2 x 4 GB dimms hierop aanpassen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Kan me niet voorstellen dat je alle mogelijk combinaties als hebt geprobeerd.
Je moederbord kijkt waarschijnlijk gewoon naar de eerste dimm/kanaal voor de timings.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
bij de CMX staat op de corsair website 1,65V bij tested voltage, bij de TW3 is dit 1,5V
al getest op 1,65V?

• mathijs_
Als ik het goed begrijp zijn er maar 4 mogelijkheden:

2 x 2GB (dit werkt)
2 x 2GB + 2 x 4GB, 2 dual channel mogelijkheden (werken allebei niet)
2 x 4GB (dit werkt)

Aangezien de dimms dual channel werken, zijn er toch niet meer mogelijkheden?

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 08:04
Roel1966 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:04:
[...]

Bij de Asusboarden is het altijd A1 & B1 en A2 & B2 !
Ik heb deze nummering ook rechtstreeks overgenomen uit de handleiding van zijn moederbord O-)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• mathijs_
catfish schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 22:50:
bij de CMX staat op de corsair website 1,65V bij tested voltage, bij de TW3 is dit 1,5V
al getest op 1,65V?
Heb het voltage nog niet verhoogd naar 1.65V. Ik zal dit vanavond veranderen. Ik dacht namelijk dat wanneer beide dimms op 1.5V draaien, ze minder problemen zouden veroorzaken dan verschillende voltages.

Ben heel benieuwd wat het oplevert.

• Roel1966
  • Niet online
mathijs_ schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:09:
Heb het voltage nog niet verhoogd naar 1.65V. Ik zal dit vanavond veranderen. Ik dacht namelijk dat wanneer beide dimms op 1.5V draaien, ze minder problemen zouden veroorzaken dan verschillende voltages.

Ben heel benieuwd wat het oplevert.
Ik denk toch wel dat dit niet gaat werken want timings kan je nog wel gelijk zetten maar ik vermoed dat 2 verschillende voltages niet zal gaan. Punt is dat in geval je het voltage op 1.65 zet dat de oude dimms een te hoog voltage krijgen en andersom op 1.5 volt de nieuwe dimms weer een te laag voltage krijgen.

Verder raad ik je ook aan om absoluut niet hoger dan 1.65 volt te gaan want anders loop je het risico de geheugencontroller in je cpu te slopen. Eerlijk gezegd zou ik persoonlijk de dimms proberen om te ruilen voor dimms die qua specs wel meer in de buurt komen van de oude dimms.

• mathijs_
Ik zal de voltages inderdaad met rust laden. Wat ik wel las op de site van corsair is dat het XMP profiel bepaalde parameters automatisch optimaliseert, dus ga ik dat profiel eens even proberen.

• Roel1966
  • Niet online
mathijs_ schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:44:
Ik zal de voltages inderdaad met rust laden. Wat ik wel las op de site van corsair is dat het XMP profiel bepaalde parameters automatisch optimaliseert, dus ga ik dat profiel eens even proberen.
Dan moeten wel de dimms evenzogoed gelijk zijn en XMP ondersteunen en ik een beetje betwijfel of je oude dimms wel XMP ondersteuning hebben. Eerlijk gezegd denk ik dat je er nog beter aan doet om b.v. nog 2 van dezelfde 4 GB dimms erbij te kopen zodat je dan in elk geval een stabiel systeem hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Roel1966 op 05-12-2012 19:04 ]

• mathijs_
Ik heb op dit moment het XMP profiel in gebruik. Ik had al gezocht of het oude corsair geheugen XMP ondersteunt, en dat doen ze volgens mij niet. Wel kon ik het in het BIOS activeren en hoop zo dat de nieuwe dimms zich kunnen aanpassen aan de oudere dimms.

Mocht dit niet lukken, zal ik nog proberen het een en ander aan te passen en anders kan ik beter hetzelfde setje nog een keer kopen.

• mathijs_
Ik heb beide setjes er weer ingeplaatst en meteen het XMP profiel gebruikt. Wat ik daarna merkte is dat er in totaal maar 6GB gebruikt kan worden (geeft zowel BIOS aan als Windows). Zet ik de instellingen weer terug naar automatisch, dan verandert er niks en blijft er 6GB beschikbaar. Alsof het moederbord nu door heeft dat de 2 setjes niet samen kunnen werken...

Nu in ieder geval geen BSOD meer...

Denk dat ik het oude setje maar aan iemand ga geven die het goed kan gebruiken.
Pagina: 1