overclocken intel core2quad Q6600 g0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-07 21:56
Ik heb een game (need for speed the run) al een tijdje liggen waarbij mn pc vastloopt tijdens het spel (vrij snel tijdens het racen).
Nu blijkt, wat ik eerder had kunnen zien, dat deze game met 3.0ghz core2duo moet draaien.

Mijn systeem bestaat uit de volgende componenten:
- Asus P5KC
- intel core2quad Q6600 2,4ghz G0
- Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
- antec earth watts ea500d (voeding) (athans nog wel)
- 2x 2GB ddr2800 ramgeheugen
- Club3D Radeon HD 7850 royalQueen

Deze processor draait dus op 2,4ghz.
Kan ik deze game alleen draaien als ik mijn systeem overclock naar 3ghz?

Ik heb me natuurlijk wat verdiept in de materie maar zit toch met wat vragen voordat ik hier uberhaupt aan wil beginnen.

Ik heb bij hardware.info een fimpje gezien waarbij er maar een aantal dingen worden gewijzigd in de bios onder advanced. Dit is met een Intel Core 2 Duo E6600 cpu.
- cpu frequenty (standaar op 266 x 9 =2,4ghz) die zal naar de 333 moeten?
- geheugen ram op ddr2-553? want die moet 1op1 gezet worden.. Waarom?
- pci express frequenty op 100 anders overclock je je hele systeem?
- pci clock synchronisation op 33,33mhz?
- cpu vcore moet op 1.3v?

Is dit nu te makkelijk of vergeet ik hierbij een groot aantal factoren.
Bij de zoekacties gaat het per bios en type processor weer anders dus vandaar mijn specifieke geval.
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryctocara
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 15:14
Jou pc zou nfs the run tog makelijk moeten draaien zonder overclok.
Jou q 6600 is namelijk 4 x 2.4 ghz ten over staan van een dual core 3.0 die dus 2 keer 3.0 ghz is .
Overclocken is met iedere cpu weer anders en daar kun je je tog wat beter in gaan verdiepen wat alles nou echt betekent en doet voor je er aan begin.
Mijn q6600 draait momenteel op 3.8 ghz en dat heeft heel wat moeite gekost.
En ook heel wat tijd .
eventueel zou ik je via dm is wat verder kunnen helpen

Overgens denk ik dat het vast lopen een driver of hardware probleem is .

greets

[ Voor 7% gewijzigd door cryctocara op 03-12-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Wat zijn de specifieke onderdelen waar ik me het beste op kan gaan richten?
Ben niet te beroerd om wat te onderzoeken :), heb namelijk al behoorlijk wat afgestruint op het web.

offtopic: wat zou een probleem kunnen zijn hardware- of drivermatig dat dit spel vastloopt.
Bij mijn oude videokaart liep hij sneller vast dan bij de nieuwe kaart. Het is tijdens de race waarbij hij ineens stilstaat (incl. geluid). ctrl-alt-del werkt dan om in taakbeheer te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Je videokaart drivers knallen eruit dan kan meerdere oorzaken hebben:
* verouderde drivers
* je videokaart word teheet
* je heb hem te ver overclocked

wat je kan doen is hw monitor downloaden dan kan je de temperaturen van je pc aflezen
Je kan of driver sweeper gebruiken en een nieuwe driver downloaden of je begint met een schone lij en instaleert windows hellemaal opnieuw (zou ik persoonlijk doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Hmm, raar dat het met beide kaarten dan is gebeurt?
Ik kan de laatste drivers eerst weleens installeren van de site.

Videokaart blijft aardig op temperatuur, (volgens mij rond de 55-60 graden)

Hij is niet overclocked. Gewoon standaard.

Bij de vorige kaart (wat een radeon 3850HD was) heb ik het hele systeem een keer opnieuw geinstalleerd zonder gewenst resultaat.

Dit zijn ook de redenen waarom ik begon te denken dat mijn cpu een te lage clocksnelheid had.
Maargoed als die stopt lijkt me dat het hele systeem zou moeten blokkeren. Nu kan ik wel gewoon weer in windows komen met taakbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik zou memtest of prime 95 eens voor de grap draaien het is je heugen die fouten geeft waardoor je spel crasht of het is je kaart als jij de laatste drivers heb en de kaart word niet warmer als 60 dan zou dat ook verklaren waarom dat met je andere kaartje ook gebeurde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
en niemand verdenkt de voeding?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenoice
Heel toevallig heb ik net een nieuwe voeding besteld
maks11223344 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:32:
Ik zou memtest of prime 95 eens voor de grap draaien het is je heugen die fouten geeft waardoor je spel crasht of het is je kaart als jij de laatste drivers heb en de kaart word niet warmer als 60 dan zou dat ook verklaren waarom dat met je andere kaartje ook gebeurde
Dat klinkt logisch. Ik ga dit proberen.

Het stomme is dat the run net ineens wel bleef draaien. Waarbij de temps erg laag bleven van zowel de cpu alsde gpu.

Een andere game, euro truck sim 2, heeft hij het duidelijk moeilijker mee.
Alles wordt behoorlijk heet en de voeding begint te loeien.
Deze game eist min een duocore2.4 met advies 3.0ghz.
Nu heb ik een quadcore 2.4 dus dit zou moeten kunnen maar waarom loopt alles dan zo heet op?
Kan met oberclocken naar 3.0 dit probleem minder worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-10 13:04
Als de game alleen maar 2 threads gebruikt dan is 2.4 hoogstwaarschijnlijk wel een bottleneck.
Mits het spel alle 4 threads goed benut zal je quadcore op 2.4 sneller zijn dan een dual core op 3.
En dat een voeding gaat "loeien/ meer lawaai maken" onder zware belasting is ook vrij normaal aangezien hij meer moet doen :P.

Al heeft je snelheid helemaal niks te maken met een game die crashed (moet je natuurlijk niet over overclocks beginnen want daar zou het dan ook aan kunnnen liggen, maar dat heb je dus nog niet gedaan)

Wellicht dat je werkgeheugen fouten heeft. En zou ik zoals hierboven door "maks11223344" verteld is een paar uur prime 95 laten draaien of memtest.
Pagina: 1