Harman Kardon AVR-165 | Geluid uit achter speakers valt weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 13:38
Mijn AVR-165 vertoont vreemd gedrag. Tijdens het beluisteren van muziek in “Logic 7 Music” valt het geluid uit de achter speakers constant weg. Bij “Logic 7 Game”,”Logic 7 Movie” of ”5 channel stereo” heb ik dit probleem niet.
Het maakt niet uit of het CD of netwerk media is, het probleem is steeds het zelfde.
Bij het luisteren naar de radio daarentegen zijn het de voorste speakers die wegvallen. 8)7
Ik heb al contact met Harman opgenomen over dit probleem en zij zeggen dat dit “normaal” is omdat:

“Logic 7 Music geeft altijd deze problemen, tenzij de stereo-signaal, dat de basis vormt voor de kunstmatige surround-decodering,volledige controle van de absolute fase biedt.”

Kan iemand mij uitleggen of deze ‘informatie’ klopt of zijn ze hier gewoon uit hun nek aan het kletsen?

Mijn opstelling (5.1):

Speakers vooraan - Infinity Alpha 50
Freq. Response: 35hz - 22Khz
Sensitivity: 91dB
Nominal Impedance: 8ohms
Rec. Amplifier Power: 10-200 watts
Crossover Frequencies: 500hz & 3khz

Center Speaker Infinity Alpha Center:
Freq. Response: 55hz-22hz
Sensitivity: 89dB
Rec. Amplifier Power: 10-100 watts
Crossover Frequency 3kHz

Rear Speakers - Infinity Alpha 20
Frequency Response: 55Hz-22kHz
Sensitivity: 89dB
Rec. Amplifier Power: 10-100 watts
Crossover Frequency: 3khz

Sub woofer - Yamaha NS-SW210

Mijn instellingen:
Front speakers - Large Kanaal niveau: Links 4db | Rechts 5db
Center - Large Kanaal Niveau: 1db
Rear Speakers - Large Kanaal Niveau Links 5db | Rechts 3db

Mijn tweede probleem:
Analoge video bronnen worden normaal gezien ge-upscaled naar 1080i indien ze verbonden zijn met de component video ingang op de receiver (en verder met de HDMI out naar de TV). Dat is bij mij niet het geval, mijn tv geeft steeds 576i als input, niet 1080i.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?

edit: Al deze problemen waren aanwezig van dag 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als die problemen al van dag 1 aanwezig waren, waarom ga je er dan niet gewoon mee terug :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:27

FeaR

In GoT we trust

Apart dat het maar bij één van de Pro Logic II-modi is. In feite doen ze namelijk allemaal hetzelfde: een soort van surround bouwen vanaf een 2.0 bron. Denk dat je weinig kan doen verder, zeker omdat Harman Kardon al aangeeft dat het "normaal" is. Vraag me wel af waarom je muziek in een dergelijke modus zou willen luisteren. Als je overal muziek vandaan wilt hebben pak je toch meerkanaals stereo? Geen gek gedoe met surround proberen te maken, gewoon het signaal over alle speakers.

Moet je in het menu van de AVR niet instellen dat je de bron ook nog wilt upscalen? En zo ja tot welke resolutie? Zoiets moet in mijn receiver namelijk wel. Overigens kom ik wel overal tegen dat het upscalen naar 1080p is, geen 1080i.

Aanvullend, waarom al je speakers op large? Voor de front is er nog wat voor te zeggen, maar voor de center en rear is het niet echt nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 04-12-2012 22:40 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
The Eagle:

Ze willen het toestel niet terug nemen omdat er niets mis mee is, volgens hun toch.

Ik heb al contact met Harman opgenomen over dit probleem en zij zeggen dat dit "normaal is omdat:

Logic 7 Music geeft altijd deze problemen, tenzij de stereo-signaal, dat de basis vormt voor de kunstmatige surround-decodering,volledige controle van de absolute fase biedt.

Ik snap er namelijk helemaal niets van :)

Fear:

Ik heb het niet over "Pro Logic II", maar over "Logic 7" (ontwikkeld door Harman).
Logic 7 is (vind ik) zeer geschikt voor het beluisteren van muziek, zelf 'Logic 7 Game", wat ik nu noodgedwongen gebruik, vind ik goed klinken. Veel beter dan "5 CH. stereo" .
Pro Logic II = (bij mijn Harman) "Pro Logic II Game", "Pro Logic II Movie", "Pro Logic II Music". En geen van deze Pro Logic surround sounds is inderdaad echt niet geschikt voor muziek -te veel center speaker en vreemde ongewilde effecten uit de achter speakers-, maar Logic 7 wel :)
Wat ik me afvraag is, als "Logic 7 Music" niet geschikt is voor het beluisteren van muziek op cd of radio, voor wat dan wel? DVD audio??

"Moet je in het menu van de AVR niet instellen dat je de bron ook nog wilt upscalen?
En zo ja tot welke resolutie?
"
In het menu kan ik niets vinden. Ik weet niet welke receiver jij hebt maar bij mij zijn de instelmogelijkheden blijkbaar beperkt.
En het is inderdaad 1080p (net even nagezien in de handleiding).

Waarom al mijn speakers op Large?
Mijn center staat op 100hz zodat deze geen bassen gaat weergeven en misschien meer gaat samenwerken met de voorste speakers.
Mijn achter speakers 'stonden' op Large omdat ik dacht dat 60 of 80Hz de laatste stap was voor Large, en mijn Alpha's gaan tot 55hz dus vandaar Large. Heb het nu veranderd naar 60Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat HK dus zegt is: works as designed, take it or leave it. Ik vind het een beetje kort door de bocht, maar goed, je praat dan ook over "kunstmatige surround codering", oftewel gewoon een softwarematig trucje. En nofi, maar hier blijkt dus kennelijk dat Dolby labs hun werk beter doet als HK ;)
Verder lees ik:
With its separately programmed Music mode, older two-channel recordings can be played with an improved wider soundstage, more closely preserving the benefits of two-channel playback, while reproducing the ambience and envelopment inherent in the two-channel recording, which creates the realistic effect of being present at a live performance.

Logic 7 Music mode is designed especially for use with two-channel audio sources, and is optimized for accurate reproduction of lead and background vocals and instrumentals. These sources include most CDs, concerts, FM radio broadcasts and older two-channel sources. Logic 7 produces a wider soundstage and improved rear ambience, as well as a low-frequency effects channel, re-creating the best of the original two-channel recording while adding new realism
Bron: http://www.3dsi.co.za/Har...H%20SHEET%20LOGIC%207.pdf
Oftewel: Logic 7 music lijkt er simpelweg voor gemaakt te zijn om stereomuziek beter weer te geven. het zou me ook niks verbazen als dat het enige is wat het doet: naast de fronts, de center en de sub gebruiken om iets als een "wall of sound" te creeren. En dan heb je idd de rears niet nodig. Sterker nog: die wil je voor stereo helemaal niet ;)

Tot slot vwb die "large" setting: kijk eens bij de diverse speakers tot welke frequentie ze de boel kunnen weergeven. Dan weet je ook hoe je de crossovers voor front, center en rears moet instellen. Dan kan het nog wel zijn dat je je crossovers iets hoger in wilt stellen, maar dat zal dan hooguit persoonlijk zijn. De setting zelf zegt namelijk niks over de grootte van de speakers, maar des te meer over het frequentiebereik van de speakers die het betreft :)

Edit: ik weet niet hoe je duits is, maar ik vond dit ook nog: http://www.hifi-forum.de/viewthread-270-712.html
Daar wordt geroepen dat nieuwe firmware het mogelijk (deels) op zou kunnen lossen...maar daar is geen uitsluitsel over.

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 05-12-2012 21:53 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
"Logic 7 Music mode is designed especially for use with two-channel audio sources"

Best grappig, ze hadden toch moeten weten dat dit gedrag -luidsprekers die lijken uit te vallen- tot argwaan zou leiden bij de gebruikers?
De firmware update heeft inderdaad wel voor verbetering gezorgd, maar het probleem (als ik het zo nog mag noemen) is er nog steeds.

"Logic 7 produces a wider soundstage and improved rear ambience"

Dit kan ik wel bevestigen. In Logic 7 Movie of Game komt applaus en gejuich in tv programma's en muziek video's heel realistisch over. Ook de stemmen komen netjes uit de center, al bij al heel aangenaam, veel beter als Pro Logic op mijn oude JVC RX-6001. Ik zou zelfs durven zeggen beter en realistischer als veel van mijn DVD video's met Dolby Digital 8)7

"dan heb je idd de rears niet nodig. Sterker nog: die wil je voor stereo helemaal niet"

Bij het beluisteren van muziek zijn de rears ook niet zo aanwezig. Af en toe stappen die in voor bepaalde (frequenties, effecten?) en dat geeft de muziek gewoon iets extra. Ik kan het moeilijk beschrijven maar je zou kunnen zeggen dat de rears die soms instappen de muziek extra levendig en warm maken. Smaken kunnen verschillen maar ik vind het goed zo.

Een paar nummers waar je dit goed kan horen:

Arsenal - Melvin
Pink - I don't believe you

Mijn 'Large' settings zijn intussen aangepast.

Center staat op 100Hz (kan tot 55hz)
Rears staan op 60Hz (Kunnen tot 55hz)
Fronts nog steeds op Large (Kunnen tot 35Hz)

Mijn Duits is niets om over naar huis te schrijven :)
Pagina: 1