Grafiet / koolstof weerstand vervanging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Topicstarter
Mijn vrouw heeft een mooie Brother naaimachine op de kop getikt voor weining, helaas werkt hij op het moment niet. Het apparaat heeft wel stroom want de verlichting werkt gewoon. Dit liet mij denken dat het in het pedaal moest zitten. En ja hoor, bij het open maken kwam ik er al snel achter wat het kapotte onderdeel was:

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img856/1218/img20121203192149.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img545/5759/img20121203192220.jpg

Zoals te zien is op de plaatjes is er aan de bovenkant van de ceramische behuizing een stukje afgebroken. Hier door zijn er een aantal schijfjes van het grafiet / koolstof er uit gevallen en helaas ook kwijt (Zaten er niet bij) Aan de achterkant, bij het gebroken gedeelte zit een metalen plaatje, als je dan op het pedaal drukt worden via het ronde stukje grafiet de plaatjes strakker op elkaar gedrukt waardoor ze beter gaan geleiden en de machine gaat sneller werken. Op deze manier werkt het dus als een variabele weerstand.

Nu het probleem, er staat nergens een onderdeel nummer op, en ik heb al gegoogled op verschillende combinaties van grafiet / koolstof en weerstand, maar ik weet niet of dit überhaupt te krijgen is en hoe het dan moet heten. Of misschien weet iemand een vervangend onderdeel. (een snelle meeting gaf aan dat er 230v wissel spanning door heen gaat).

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Misschien wel handig om merk/type machine erbij te vermelden. Als je ongeveer weet wat de weerstanden in rust en vol vermogen zijn, kun je misschien op een andere manier een variabele weerstand maken.
Wat je ook kunt doen, is bekijken hoe de motor wordt aangestuurd, en eventueel een dimmerschakeling maken voor gewikkelde motoren (trafo's).
Ik heb zelf ooit voor de gein eens een boormachine op een dimmer voor gewikkelde trafo's aangesloten, en die regelde perfect terug tot ongeveer 0rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s

Heli0s

Topicstarter
Bartjezz schreef op maandag 03 december 2012 @ 20:08:
Misschien wel handig om merk/type machine erbij te vermelden.
Ja hoe kan ik dat nou vergeten 8)7 Het gaat om een Brother VX 1010. Het is al een wat ouder apparaat, en ik ben bang dat het een onderdeel is wat alleen door brother word gemaakt / gebruikt.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dit noem je een carbon pile: Wikipedia: Resistor
Ik heb geen idee waar je die schijfjes nog kan kopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:37
Voor $34,- heb je een compleet nieuwe :
Afbeeldingslocatie: http://c965839.r39.cf2.rackcdn.com/j003600510.jpg
http://www.sewingpartsonl...ck-brother-j00360051.aspx

Maar goed, dit is het DIY-forum dus als je het zelf wil repareren dan zijn er tientallen dealers in Nederland die je misschien aan dat onderdeel kunnen helpen, al dan niet op bestelling :
http://www.brothersewing....=column-1&p_p_col_count=1

[ Voor 49% gewijzigd door kitao op 03-12-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s

Heli0s

Topicstarter
Aah, daar was ik naar op zoek. Ik had echt geen idee hoe het genoemd werd :)

Een nieuw pedaal had ik ook al gevonden, maar de machine zelf koste maar 8 euro dus dan is 30 euro voor een pedaal misschien net te veel. Ik zal eens kijken of ik nog wat losse onderdelen kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Anders een stukje metaal er tussen? Met wat minder schijfjes doet hij het vast ook wel.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja draaid alleen wat sneller, want de stroom gaat er los door. Zal aangesloten zijn zoals een variac alleen met koolstof plaatjes.

beste zou nog dit zijn: http://www.hqew.net/circu...r-Speed-Control_4884.html

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s

Heli0s

Topicstarter
Damic schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 00:23:
Ja draaid alleen wat sneller, want de stroom gaat er los door. Zal aangesloten zijn zoals een variac alleen met koolstof plaatjes.

beste zou nog dit zijn: http://www.hqew.net/circu...r-Speed-Control_4884.html
Deze zou dan alle elektronica in het pedaal vervangen? Is misschien ook wel een interessante optie dan moet ik alleen een manier vinden om de potmeter met het pedaal aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Should a carbon pile rheostat not operate correctly after checking and eliminating the above then it’s possible that some of the carbon disks have been crushed.
You will need a supply of carbon disks, generally they all tend to be the same size and so any scrap foot control using a carbon pile rheostat will be a good source.
http://needlebar.org/nbwi..._%26_Repairing_a_Rheostat
Ergens anders of in bovenstaande link las ik dat die niet meer gefabriceerd worden dus 'kannibalisme' blijft dan als enige uitweg over.
Heli0s schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 11:55:
[...]
Deze zou dan alle elektronica in het pedaal vervangen? Is misschien ook wel een interessante optie dan moet ik alleen een manier vinden om de potmeter met het pedaal aan te sturen.
Er zijn draai- en schuifpotentiometers, die laatste (zoals bij een mengpaneel) zijn dan handiger om met een pedaal te bedienen lijkt mij.

[ Voor 28% gewijzigd door kitao op 04-12-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

De oplossing ligt bij 's land's potlood afhhaalpunt, de Ikea.

Een Ikea potlood heeft zo, in de lengte, een weerstand van 72 Ohm. Toleranties kan ik weinig over zeggen, gezien ik nog maar één Ikea potloodje over heb... :(

Vertel ons eens wat de weerstand van een zo'n schijfje is?

Er bestaan ook hele grote potloden, misschien kun je die in plakjes zagen, en tel uit je wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Als je een constructie met potloden aan het lichtnet gaat hangen dan kun je net zo goed meteen je huis maar in brand steken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s

Heli0s

Topicstarter
bobo1on1 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 23:07:
Als je een constructie met potloden aan het lichtnet gaat hangen dan kun je net zo goed meteen je huis maar in brand steken :P
Ik heb er anders ook aan zitten denken hoor :) Als ik het grafiet uit de potloodjes haal en in de ceramiek behuizing doe met de rest, dan blijft constructie het zelfde lijkt mij. Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens wat metingen verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Heli0s schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:18:
Als ik het grafiet uit de potloodjes haal
Het grafiet laten ze zitten maar het potlood branden ze weg zo te zien :
Afbeeldingslocatie: http://www.dhtrob.com/projecten/afbeeldingen/weerstand_grafiet_5.jpg
http://www.dhtrob.com/projecten/dhz_weerstand_grafiet.php
Een andere site gaf een voorbeeld hoe een metaalring er tussen werd gezet (bijvoorbeeld de ring gebruikt bij een bout en een moer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 13:36
Aan een metalen ring zat ik ook te denken. Een paar grafieten ringen meer of minder zal niet zo'n grote invloed hebben op de weerstand, dus dat kan je best opvullen met een paar metalen ringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Ik vind die oplossingen met grafiet uit een potlood halen e.d. best wel pauper eigenlijk. Voor je het weet staat je pedaal te smeulen inderdaad.

Zo moeilijk kan het nooit zijn om de snelheid van een motor te regelen, zijn vast schakelingen (PWM ofzo misschien?) voor die stukken beter werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Het is ook best wel pauper, koolstof weerstanden zijn ook gewoon pauper. En om het nog erger te maken, stelde ik voor ze bij de Ikea te gaan halen.

Dus ja.

Maar goed, het wordt er niet minder erg van, gezien het origineel ook gewoon een paar koolstof plakjes is. Zolang je ze weer netjes in de keramische behuizing doet, en zorgt dat het goed geïsoleerd is, en gaat blijven, is er op zich niks mis mee denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat bedoel je met pauper? Ik ken maar één betekenis van dat woord, en dat is een arm aan lager wal geraakt persoon. Armoedig dus?

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 05-12-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Primitief zal er wrs bedoeld zijn, die grafietschijfjes worden al eeuwen niet meer toegepast.
Ik ben het wel eens met Infant, of je nu een origineel koolstofrondje ertussen zet of eentje uit een timmermanspotlood zal weinig verschil maken en vliegt ook niet meteen je huis in de gloria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Pagina: 1