Oude PC upgraden voor office-gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeksma
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 13:12
Ik heb hier een oude PC staan met de volgende specs:
  • Asus A7V880 moederbord, socket A (specs)
  • AMD Sempron 2400+ @ 2 GHz
  • 1,5 GB PC-3200 DDR1 400mhz geheugen (2x 512 MB, 2x 256 MB)
  • 750 GB Samsung HDD (SATA2, terug gezet naar SATA1 i.v.m. moederbord)
  • GeForce FX 5200 64MB AGP 8x videokaart
Deze wil ik gebruiken met Windows 7 voor tekstverwerken, vlot browsen en zo nu en dan een klassieke game (RA2 tijdperk). Iets nieuwere games mag ook, maar is geen vereiste.

Nu kan ik voor 20 euro de twee 256 MB geheugenreepjes vervangen voor 2 x 1 GB, wat dus neerkomt op in totaal 3 GB intern geheugen.

Nu vroeg ik me het volgende af:
  1. Zou dit systeem met deze upgrade aan mijn wensen tegemoet kunnen komen?
  2. Loont het daarbij de moeite om via V&A een betere videokaart te zoeken, of is de processor een te grote bottleneck?
Alvast bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:56
Je hebt dit systeem al staan, inclusief een Windows 7 licentie?
Start um op en kijk hoever je komt :)

Ik denk dat je hele systeem wat verouderd is. Vraag me dan ook af of een geheugen'upgrade' nut heeft. De snelheid van het geheugen is nou niet echt denderend.

Hoeveel budget heb je voor een eventuele upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39

Cyphax

Moderator LNX
Als je iets klassieks wil spelen als RA2, dan moet je dat met die videokaart wel kunnen denk ik. 3GB geheugen is wel een goeie en je kunt een SSD overwegen. Dat systeem laat die SSD niet zweten maar het is altijd veel sneller dan de HD die er nu in zit.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeksma
Dank voor jullie reacties. :)

@rooot: Heb het systeem al staan, met Windows 7 erop. Sterker nog, ik tik er dit bericht op. ;-) Valt me nog alles mee met de traagheid. Zodra er echter een paar tabbladen open staan in Chrome of er grotere sites moeten worden geladen heeft ie het wat moeilijker. Zelfs als ik Aero aanzet trekt ie het nog redelijk, alhoewel de snelheidsverschil duidelijk is te merken. Ik weet dat het systeem flink verouderd is, maar zou ik er met 3 GB intern geheugen niet nog genoeg uit kunnen halen voor wat ik er mee wil doen?

@Cyphax Heb RA2 al een paar keer getest en het draait best aardig (resolutie is opgeschroefd naar die van het scherm: 1280x1024). Merk wel dat bij bepaalde animaties de framerate even inzakt. De genoemde Samsung HDD is nog relatief nieuw, deze heb ik er zelf net in gezet ter vervanging van de PATA 80 GB schijf die er in zat. Is ondanks dat de aanschaf van een SSD eerder aan te raden dan die van een iets nieuwere grafische kaart?

Wat betreft mijn budget: het is echt bedoeld als backup systeem. Inclusief de 20 euro voor het geheugen wil ik eigenlijk niet meer dan 60 euro kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:39

Cyphax

Moderator LNX
Uiteraard werkt RA2 daar goed op, anders is er iets mis... de minimum systeemeisen zijn nog van het pentium2-tijdperk. :+

Het voordeel van de SSD is iets dat een normale HD echt niet gaat evenaren. Een SSD zal in een scenario als deze gewoonweg een leuke boost geven. En je kunt je hele OS + office dan rustig installeren op een 32GB SSD'tje, zet je RA op je grotere HD.

Een nieuwere grafische kaart, hmm. Voor RA2 hoef je dat niet te doen nee. En ik zou zo niet een game uit die generatie kunnen bedenken die niet prima moet lopen op die machine.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

Die CPU is een mega bottleneck, zie het als een recente Atom. Prima voor kantoor toepassingen, hoewel je em al seconden bezig zou kunnen houden in Excel, maar goed, wie doet dat nu ooit eigenlijk...

3GB is zat voor zo'n systeem, maar of het het geld waard is... 4GB DDR3 kost ook €20 zeg maar.

Een snellere vga kaart, zeg een 6600 AGP zou mooi zijn als je er legacy games op wilt draaien, maar of je dat nou moet willen.

Het enige echte dikke vette nadeel is voor je energie rekening en dat het op den duur er mee op gaat houden. Persoonlijk zou ik liever voor 2e hands modern spul (van na 2010) gaan sparen en deze blijven gebruiken tot het er mee op houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeksma
Bedankt voor de reacties! :) Zal dan in ieder geval het geheugen wat uitbreiden. SSD is me wat te prijzig, die koop ik liever eerst voor in mijn MacBook. Hoeveel mag een 6600 AGP kaartje ongeveer kosten tweedehands?

@djunicron De voeding die er in zit is wat jonger dan de rest van de configuratie, aangezien de voorgaande defect was. Kan dat nog meespelen in het energieverbruik, of is dit vooral afhankelijk van de rest van de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ligt vooral aan de verouderde componenten.

Moderne compomenten klokken heel veel terug als ze uit hun neus aan het eten zijn, een Sempron zal nog aardig energie vragen [maar wel minder dan een P4 van gelijke snelheid]

Een 6600 zou ik zo'n 20 euro voor neerleggen, Het is wel een lekker snel kaartje.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1