Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

13-14" Low-midrange laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
**Short story**

Momenteel heb ik met een Asus G73JH (eerste generatie met i7 en 5870M) een behoorlijke desktopvervanger. Zoals geweten moet je die nu ook wel niet kopen voor batterijduur. In het begin haalde ik met moeite anderhalf uur en na 2.5 jaar heel voorzichtig batterijgebruik is ze er zo goed als aan. Af en toe krijg ik de windowsmelding dat de batterij moet vervangen worden dat deze geen stroom meer houdt. Dit gepaard met een batterijlevel dat in percenten daalt als een secondenwijzer..

Als "reserve" (aangezien ik voor 5 maand naar het buitenland ga studeren) en voor in de les zoek ik dus een 2de laptopje, niet té duur, hoeft ook niet wauw te zijn, maar toch degelijk.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Ben een ICT student, dus beetje vanalles. Geen editing en dergelijke, geen games (of toch niet speciaal. Heb nog steeds de G73, maar zal niet kwaad zijn als hij wat kan draaien). Ruil liever een dedicated GPU in voor batterijduur. Moet wel in staat zijn Visual Studio en dergelijke te draaien, een occasionele vm..

Wat mag je laptop gaan kosten?

Budget 5-600€

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Gewicht niet te zwaar. Hoeft niet speciaal een pluimpje te zijn, maar toch geen 4-5kg monster.
Accuduur: Zo lang mogelijk, toch graag een 3.5-4 uur, maar dat lijkt me niet zo lastig met huidige configs?
Grootte: 13-14". Netbooks vind ik gewoonweg te klein en 15" vind ik alweer teveel naar men andere neigen. Plus, kleiner scherm => minder energieverbruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Geen bepaalde merkvoorkeuren.

Momenteel in de shortlist :
http://www.laptopplus.nl/...b-hd-led-core-i3/1025717/
=> Twijfel om er i5-2450 in te steken, sowieso met 500GB HDD in DVDSlot.
=> Nadeel, Dedicated GPU en geen Optimus.
=> Voordeel, veel voor weinig geld.

Gebrek aan Windowsinstallatie is een plus aangezien ik gratis legale windows kan downloaden via MSDNAA.

Hebben jullie nog hints/voorstellen?

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Die BTO die je linkt moet je niet nemen, die staan om hun vele problemen bekend. Slechte koeling, versleten trackpads enz.

Ik weet dat je liever een 13-14 inch hebt, maar voor ongeveer 635 heb je een Dell 15 R SE. Die komt met 1080p scherm, i5, 7730M, 6GB RAM en 750GB HDD. Zie ook hier: Dell Waardebonnen Topic - Deel 2

Een laptop met een goede accuduur (3-4 uur) voor dat bedrag ga je niet halen.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

Iekozz schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:00:
Een laptop met een goede accuduur (3-4 uur) voor dat bedrag ga je niet halen.
Jawel hoor, alleen niet in combinatie met een leuke GPU en fatsoenlijke resolutie. vooral dat 2e punt lijkt mij te veel om op te geven.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
die dell zou ongeveer 3 uur halen bij rustig browsen met low brightness.

film kijken kan hij anderhalf uur..

ik vind dat niet eens heel slecht eigenlijk

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Verwijderd

Topicstarter
GPU is geen vereiste, althans geen dedicated. Zie niet in wat er mis is met een HD3000 voor dagelijks gewoon gebruik..

• aron225
het is wel lekker dat je on the go ook een beetje kan spelen.
daarbij is de 7730m uit de dell maar een procent of 15 langzamer dan je asus..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Verwijderd

Topicstarter
Wel, dat hoeft helemaal niet. Het is een "reserve/mobiele" laptop. Wil ik gamen dan gebruik ik mijn asus wel.. Een i5 Dual core is echt al het maximum dat er moet inzitten. Meer is gewoon batterijverspilling voor zover ik het zie. Als ik er nut van heb zal ik nog eerder naar mijn Asus grijpen. Vind het een enorm gemak om op een 17.3 inch te werken. Ik moet bvb. een project maken in mijn erasmus, daarvoor zal ik hoogstwaarschijnlijk mijn asus gebruiken, tenzij ik een pc aangeboden krijg.

Hetgeen ik eigelijk zoek is een netbook on steroids en geen afgezwakte werklaptop.. Als dat een beetje zinnig klinkt..

Gaat de kritiek op BTO over alle modellen of specifiek dat? Kan er eigelijk amper reviews van lezen (eigelijk geen..)

• aron225
het is wel model specifiek..
maar zo goed als alle clevo's gaan kuren vertonen na verloop van tijd..

Verwijderd

BTO verkoopt voornamelijk clevo's. Op ananadtech, wat zo'n beetje de enige reviewsite is waar je nog op kunt vertrouwen, worden die vrij consistent afgekraakt. het gelinkte model is een compal die al ongeveer een jaar wordt verkocht maar nog geen (goede) reviews van zijn.

Het is echter al heel lang geleden dat compal iets fatsoenlijks heeft geproduceerd. Gratis advies: niets kopen voordat je zeker weet dat het aardig in elkaar zit.

Verwijderd

Topicstarter
Voor 5-600€ verwacht ik nu ook geen prachtkwaliteit. Vind het wel een mooie prijs ivg met wat je ervoor krijgt..

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Acer Aspire V3-571G-53216G75Mass

Wat is er mis met deze? Heb zelf niet zo'n sterke ervaring met acer, maar dat is alweer 6-7 jaar geleden. Zou me sterk lijken moest hun kwaliteit er nie op vooruit gegaan zijn..

Buiten het scherm lijkt het me nog degelijk, niet?

Of deze :
pricewatch: Sony Vaio VPCCA2S1E (Wit)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2012 23:56 ]

Verwijderd

Buiten het scherm. Maar zou je dan niet liever 6 tientjes extra neerleggen voor 2x zo veel pixels? Het geld dubbel en dwars waard, geloof me.

Verder is 2.6Kg (aldus de specs) wel erg zwaar voor een 14"...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:48:
BTO verkoopt voornamelijk clevo's. Op ananadtech, wat zo'n beetje de enige reviewsite is waar je nog op kunt vertrouwen, worden die vrij consistent afgekraakt. het gelinkte model is een compal die al ongeveer een jaar wordt verkocht maar nog geen (goede) reviews van zijn.

Het is echter al heel lang geleden dat compal iets fatsoenlijks heeft geproduceerd. Gratis advies: niets kopen voordat je zeker weet dat het aardig in elkaar zit.
Grappig en die keren dat een Clevo daar als positief wordt beoordeeld grijp je het aan als niet betrouwbare website. Tijgert heeft je hier al meerdere keren op gewezen. Hoe kom jij er toch keer op keer op dat het troep zonder nou ooit eens een keer ze in je handen hebt gehad?

Dus hoezo gratis advies? Moet ik nu ook Dell afraden omdat jij het constant (onterecht soms, soms niet) adviseert en ik er slechte ervaringen mee heb? Kan er ook genoeg slecht nieuws over overen ;)
Iekozz schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:00:
Die BTO die je linkt moet je niet nemen, die staan om hun vele problemen bekend. Slechte koeling, versleten trackpads enz.
Hoe komt u tot deze wijsheid? Omdat Darkstone en zijn maatje dit constant herhalen?
Ik en velen andere hebben namelijk hele andere ervaringen.

Gaat er wel eens iets mis? Ja vast maar hier wordt steeds het zelfde verhaal herkauw tot in den treure toe en dant stoot mij toch wel tegen mijn borst als kritisch consument die graag het eerlijke verhaal leest.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 18:58:
[...]

Grappig en die keren dat een Clevo daar als positief wordt beoordeeld
Namelijk: nooit. Behalve die ene keer met die 11.6" notebook waar de reviewer zelf al aan gaf dat hij de resultaten niet kon reproduceren. Het 2e exemplaar haalde de helft van de accuduur. Toch vrij kritiek voor een thin n light.

Verwijderd

Nee vast, moet ik nu weer je gaan quoten?

Hoe je de ene keer als notebookcheck positief is over een Dell je de site helemaal geweldig vindt en de andere keer als het over een Clevo gaat helemaal onbetrouwbaar is?
Overigens zijn ze op een andere bron, notebookreview, ook redelijk positief over de Clevo's.

Verder ook wel leuke reactie hier want dit gaat om een Compal Barebone, dus heb jij daar wel ervaring mee?
Maar ja, jij haalt al je ervaring van reviews i.p.v. fysiek eens opzoeken.

Nou ik ga dus een BTO bestellen en we zullen het binnenkort wel weten ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:17:
Nee vast, moet ik nu weer je gaan quoten?
Graag. Ik heb namelijk geen flauw idee waar je het over hebt.
Verder ook wel leuke reactie hier want dit gaat om een Compal Barebone, dus heb jij daar wel ervaring mee?
Maar ja, jij haalt al je ervaring van reviews i.p.v. fysiek eens opzoeken.
Zoek ze eens op zou ik zeggen. Het is al weer even geleden. Maar de laatste compal is niet bepaald geweldig beoordeeld.

Verwijderd

Nou, review gelezen.
lees nou niet echt slechte dingen, als hier jouw "het is baggurrrr" verhalen vandaan komen?

Ik quote:
The Compal PBL21 is a solid evolution of the NBLB2, bringing with it the upgrade to Sandy Bridge, slightly improved graphics hardware, and a much better chassis. Including USB 3.0 is a nice touch, and the 1080p panel is always welcome. In a vacuum, this would be an easy enough laptop to recommend.
En
The price is right on the PBL21 and it's not necessarily a bad notebook. I just can't help but feel like it's a situation where you may want to budge in one direction or the other. But if you want a 1080p screen, quad-core processor, SSD, and a decent GPU at a good price, you'll have a hard time doing better.
Goed, een eerlijke review zo te zien. Perfect nee? Maar helemaal niet slecht.

Dus uw punt was?

Verwijderd

Ik zeg niet dat het bagger is. Alleen dat het geen fatsoenlijke notebook is in mijn ogen. Anandtech vind het een goede notebook omdat hij niet noodzakelijk slecht is en aantrekkelijk is geprijsd. Maar wat jij vergeet mee te nemen is dat de prijzen in nederland anders zijn. De superieure XPS 15 -zie de alinea ertussen- is in nederland significant goedkoper en beter. althans, dat was zo op het moment van de review.

Verwijderd

Zucht, ja en die compal is nu ook niet meer leverbaar ... incl. de Dell.
Dus kun je nu nog conclussies hieraan verbinden?

Nee, maar je raadt hierom hem wel eerder af.
Ook leuk is dat NU pas zegt dat het in JOUW ogen is. I.p.v. het verkondigd als een publiek geheim dat iedereen moet weten.

Ik sta 100% open voor een dialoog maar als je, zoals nu wel vaker is gebeurd, je vastbijt op een standpunt komen we er nooit uit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:48:
Dus kun je nu nog conclussies hieraan verbinden?
Niet. Daarom zeg ik ook dat, in iets andere woorden, dat compals meestal niet bepaald geweldig zijn, meer er nog geen reviews van dit specifieke model zijn. Vanwege de reputatie raad ik af een onbekend model van dit merk te kopen.

• aron225
En daar kan ik me alleen maar bij aansluiten

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan deze als demomodel kopen :

http://www.laptopshop.be/...-e530-nzqc2mb-azerty.html

Voor 540€. Doen of niet?

Edit : Is weliswaar 15.6inch, maar het scheelt 2.7cm/1.4cm/0.1cm met een 14" lenovo..

Edit 2 : Kunnen kopen voor 427€. Was door persoon gewoon direct teruggestuurd.. Niet getwijfeld en al betaald. Maandag normaal in men bezit :)

Dank voor alle reacties!

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2012 17:26 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-11 00:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica