Maximale throughput via eSATA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indigo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 14:24

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Topicstarter
Ik ben mezelf aan het oriënteren op het kopen van een externe harde schijf om aan te sluiten op een pc. De functie van deze NAS is heel simpel, hij functioneert als tijdelijke buffer voor grote data bestanden die met grote snelheden geschreven en gelezen moeten worden.
Ik zat te denken aan een NAS met 4x of meer 2 TB schijven in RAID 0. Zowel het volume is dan vier keer zo groot, maar ook de datadoorvoersnelheid. Ik maak me niet echt zo zorgen over de snelheid van de schijven of over RAID 0, de vraag is nu hoe ik het het beste kan aansluiten.

Theoretisch zal een Gigabit aansluiting 128 MB/s halen en zal dus de limiterende factor zijn. eSata heb ik ook op mijn pc zitten, maar ik vermoed dat dat een 1.5 Gbps. Maar dat lijkt op het eerste gezicht de snelste port.

Loont het zich om een eSata 6 Gbps controller te kopen voor doorvoersnelheden van 600 MB/s als verbinding met een NAS server en het belangrijkste, wordt dat in de praktijk ook gehaald?

De LabVIEW Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indigo

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Topicstarter
Ik kom er langzaam achter dat eigenlijk de eSata alleen gebruikt kan worden om externe schijven op aan te sluiten. Klopt dat?
Of kan de eSata ook als standaard connectie worden gebruikt van pc naar NAS?

De LabVIEW Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07 15:05
Je kan eSATA niet gebruiken om je NAS aan je PC te verbinden.
eSATA is alleen om een externe HDD op aan te sluiten.
En een NAT is geen externe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een eSATA poort is niets anders dan een SATApoort, maar dan met een wat andere connector (en evt wat powerpins).
Je kunt er dus alleen een of meerdere schijven op aansluiten. Meerdere schijven werken alleen als de eSATAcontroller overweg kan met portmultipliers.
Of je NAS dit kan ligt er maar aan welke NAS je hebt. In principe zou je NAS een eSATA poort kunnen hebben waarop je 1 of meerdere schijven kunt benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Indigo schreef op maandag 03 december 2012 @ 16:36:
Of kan de eSata ook als standaard connectie worden gebruikt van pc naar NAS?
Als de NAS ook als DAS via eSATA te koppelen is wel. Het is echter wel zo dat een DAS welke flinke raidperformance kan leveren om het max van de schijven eruit te halen, niet goedkoop is.

Een andere optie is misschien een NAS via multipath (iSCSI) (dan is het dus eigenlijk een SAN) koppelen om zo meer bandbreedte te halen.

Maar hoeveel bandbreedte en IOp/s heb je eigenlijk nodig ?

edit: Zoals hierboven al aangeeft kan je idd ook kijken naar een DAS met multiplier en dan raid door je OS laten afhandelen. Bijv. http://www.cooldrives.com/siseata5pomu.html

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 03-12-2012 16:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indigo

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Topicstarter
Een bandbreedte van 200 MB/s is een minimum. Uiteindelijk zal ik zo'n 800 MB/s aan data genereren, maar moet dat dus in delen doen. Meer bandbreedte is beter, maar is geen vereiste. Die data wordt al naar een RAID 0 van SSD schijven geschreven, maar heb maar 1 TB tot mijn beschikking. Daarna moet het naar een buffersysteem (deze DAS) geschreven worden, om vervolgens 's nachts over het internet naar een ander systeem te archiveren.

Ik merk dat ik inderdaad de naamgeving van NAS niet zo goed gebruik, ik bedoel inderdaad een DAS.
Mijn budget is ongeveer € 2000, dus ik vermoed dat ik wel een snel systeem maken kan.

De LabVIEW Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voor €2000 kun je natuurlijk ook wat grotere SSD's inzetten maar met 800MB/s gaat dat idd erg snel.
Hoeveel 'secondes' aan data moet je uiteindelijk opslaan ?
Je kan zoiets nemen: http://www.cooldrives.com/ra4xhddto1331.html daarmee zit je dik binnen je budget met 4x 4TB hdd's en een SATA2 controller.

Anders bijv. een synology RS serie met 10GBit/s maar dan zit je al snel op de 3k en daar komt nog een 10Gbit NIC +HDD's bij.

Hier staat ook leuk spul: http://www.pc-pitstop.com/das/ ruim boven en ruim onder je budget.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 03-12-2012 17:12 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indigo

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Topicstarter
Uiteindelijk zaten we te denken aan ongeveer 2 uur data, dus zo'n 6 TB aan opslag als minimum.
Deze RAIDCube ziet er goed uit als oplossing. Ik denk dat als ik nog een goede eSATA controller koop, zo'n boxje met vier 2TB schijven ik al erg ver ga komen.
Helaas kan ik er geen review er van vinden.

Die 10GBit oplossingen die ik vond zijn helaas boven mijn budget.

De LabVIEW Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Waarom verbind je niet een externe behuizing met bijv 4 disks met een RAID controller dmv mini-SAS?

Goedkoopste: http://www.etest-hardware...ltilane.Test-Details.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indigo

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

Topicstarter
Na het een en ander onderzocht te hebben, word ik door meerdere verkopers aangeraden om het dubbele of drievoud aan opslagruimte te nemen om ervoor te zorgen dat de RAID snel genoeg blijkt en niet langzamer wordt naarmate hij voller raakt.
Een ~ 20 TB array vergt dus een serieuzere aanpak en waarschijnlijk dus een 12 bay SAS RAID array. Alleen de harde schijven zullen ongeveer de helft van mijn budget zijn en moet dus nogmaals goed kijken naar welke controller te nemen en welke enclosure, maar ik ben inderdaad van het eSATA idee afgestapt en kijk nu naar SAS oplossingen.
Bedankt voor jullie hulp.

De LabVIEW Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Na het een en ander onderzocht te hebben, word ik door meerdere verkopers aangeraden om het dubbele of drievoud aan opslagruimte te nemen om ervoor te zorgen dat de RAID snel genoeg blijkt en niet langzamer wordt naarmate hij voller raakt.
Dat lijkt mij inderdaad een verstandige keuze. De opslagcapaciteit is het minste van je probleem als je constante hoge performance wilt hebben. Ik wil wel opmerken dat legacy filesystems niet erg geschikt zijn voor een dergelijk hoge continu throughput. Maar toch zou dat mogelijk moeten zijn. Je zult daarbij wel alles moeten doen om bottlenecks weg te nemen, en zoals je advies impliceert: zorg dat je je brood 'dik belegt' dus een ruime marge aan performance zodat je ook constante gegarandeerde throughput kunt behalen.

Als je eenmaal je oplossing draaiende hebt, zou ik en vast ook anderen het erg waarderen als je hier nog eens terug komt met feedback over welke oplossing het geworden is en wat je ervaringen hiermee zijn tot dusver.

Heel veel succes met je interessante project! :)
Pagina: 1