Kopen van een zuinige voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogeo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 21:44
Halle medetweakers!

Ik wil een andere voeding kopen die is zuinig is. (word allemaal zo duur tegenwoordig:P)

Ik heb een berekening gedaan via:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Ik kom uit met 486Watt zoals in de calculator.

Ik heb nu een voeding van 750 watt een onbekend merk. Gekocht bij een computerboer hier in de buurt voor vervangen voor een toen kapotte voeding.

Ik lees op internet verschillende certificaten enz en weet niet waar ik zo op moet letten. Ik heb mijn pc overklockt enz.

Wat is jullie ervaring met voedingen en welke hebben jullie? Of wat raden jullie aan?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Je zou dus in principe met een 550Watt voeding af kunnen. De vraag is echter of het investeren in een voeding zich ook terug gaat verdienen. Meestal dat de aanschaf van een nieuwe voeding je niet zulke grote besparingen gaat opleveren dat je ook daadwerkelijk erop verdient, aangezien het maximaal opgenomen vermogen, 750Watt dus, niet gelijk staat aan het daadwerkelijk opgenomen vermogen. Zoals je al aangaf verbruikt je systeem max 486Watt, en ook dat zal het systeem bij meting bij lange na niet gebruiken gemiddeld. Alleen bij volle belasting van alle componenten kom je daaraan.
In de regel kan je er vanuit gaan dat bij 5Wat daadwerkelijke besparing (en dat is best veel al om te halen) je praat over pakweg € 9,50 bij een kWh-prijs van 22 cent en bij 24/7 gebruik.
Laten we het heel ruim stellen en je zou er 10 Watt mee besparen, en gebruikt je pc 2 uurtjes per dag (gemiddeld dus), dan komt dat neer op een besparing van ongeveer €1,60 per jaar.... Investeer je dus 70,- (wat je ongeveer eraan kwijt zal zijn), dan moet je er ongeveer 43 jaar mee doen om erop te gaan verdienen. Ik denk niet dat je dat zal gaan halen ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Waar je naar moet kijken is het 80+ label van de voeding. Deze loop als volgt op:

80+ ~ 80% Efficiënt
80+ brons ~ 82% Efficiënt
80+ zilver ~ 85% Efficiënt
80+ gold ~ 87% Efficiënt
80+ platinum ~ 90% Efficiënt

De meeste 'no-name' voedingen zijn niet of 80+ gelabled en hebben dus een rendement van 80% of minder ..
De vraag is of de kosten van een nieuwe voeding opwegen tegen de energie kosten van je huidige voeding. Als je het goed wilt doen heb je dus een platinum voeding nodig van ~500watt. Dan kom je op ongeveer € 95 uit.

[ Voor 3% gewijzigd door funnyname op 03-12-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-07 21:14
Bij voedingen zijn er een aantal merken die naar mijn inziens de beste keuze zijn. Bij lage wattages zijn de voedingen van bequiet! een goede keuze. Voor de mid- tot highend wattages komen met name Seasonic en Corsair in aanmerken, bij de highend wattages komt daar nog NZXT bij.

Jij zit in de midrange qua wattages, dus zou je kunnen kijken naar een van deze voedingen. Ik heb al gefilterd op modulaire voedingen, aangezien dat scheelt in overbodige kabels.
Qua efficiëntie verschillen ze van 80+ Bronze tot 80+ Platinum, welke je daarvan wilt is afhankelijk van a) hoeveel de pc aan staat en b) wat je eraan wilt uitgeven. Staat de pc heel veel aan, dan betaald een duurdere 80+ Gold/Platinum zich sneller uit, gebruik je de pc maar sporadisch is 80+ Bronze ook al prima.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogeo
Ik heb er niet bij stil gestaan wat de kosten op een jaar zijn. Zoals Kroegtijger zegt is dat het rendement niet veel zou zijn.

Kun je zien wat je computer verbruikt op idle en full load?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
De makkelijkste manier om dat te weten te komen is door doodeenvoudig te meten. Een multimeter en P = U x I volstaat dus :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Daar zijn meters (aan het stopcontact) voor eventueel.

Wat je componenten nodig hebben is niet zomaar te meten, maar dus wel uit te rekenen.

Als je 486W nodig hebt, laten we het even op 500 afronden (in de praktijk is bij 100% load alles in mijn ervaring wat minder efficient) en je zou het meten, zou je 632W meten, dan is je voeding dus ~79% efficient.
Maar dan moet je wel het volledige systeem maximaal stressen.

Met een 90W platinum voeding zou je dan op 555W zitten.

Idle ligt de curve altijd net wat ongunstiger bij non-80+ voedingen. Die zakken dan naar b.v. 74%, terwijl Bronze 80+ dus gewoon ~80% zal doen.

Bij 160W Idle zou dat zich naar 216W uit het stopcontact versus 200W vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Uitgaande van dat de berekening van djunicron klopt, kom je dan dus uit op 16 watt besparing, uitgaande van 2 uur per dag en een kWh-prijs van 22 cent op 2,56 per jaar, en dan heb je nog steeds bij een investering van 75,- een terug-verdien-tijd van pakweg een kleine 30 jaar... Dat schiet dus nog steeds niets op ;)
Maar wat zijn de groot-verbruikers in je systeem? Want mogelijk dat het daar wel interessant voor wordt om een alternatief product voor te nemen. (meestal is de videokaart de grootste consument)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:59
Je zal een "goede" voeding niet zomaar terugverdienen, nee. Maar je kunt natuurlijk nog steeds vooruitgaan qua:

- idle verbruik
- geluidsniveau
- stabiele spanning
- modulaire aansluitingen --> minder rotzooi in je kast
- if you care: design
- duurzaamheid
- etc.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

S0epkip schreef op maandag 03 december 2012 @ 16:58:
Je zal een "goede" voeding niet zomaar terugverdienen, nee. Maar je kunt natuurlijk nog steeds vooruitgaan qua:

- idle verbruik
- geluidsniveau
- stabiele spanning
- modulaire aansluitingen --> minder rotzooi in je kast
- if you care: design
- duurzaamheid
- etc.
Inderdaad, stilte en vooral Idle gebruik / warmte ontwikkeling / airflow blocken met bekabeling zijn interessant, verder scheelt het allemaal niet gek veel.

Dé factor waar je echter geld mee gaat "terugverdienen" is stabiliteit. Als je voeding er na 2 jaar uit klapt en je systeem overleid is dat een dure aangegelegenheid, dat hakt er veel harder in dat het verschilt tussen 80+ en 80+ gold.

Ik denk daarom (onderbuik gevoel) dat je met 80+ Bronze de meeste waar voor je geld krijgt, tot dat die norm door iedere producent en z'n hond gehaald wordt, dan wordt het tijd om weer eens een vergelijking erbij te pakken.

Geloof daarnaast de wattages van diverse budget merken niet! Ik heb ook eens een "700W" Single rail performance Fan van Rasurbo in handen gehad die als twee druppels water op de oude Nexus voedingen leek, maar ondanks z'n 700W minder woog dan een 430W Cooler Master voeding (van ook al "maar net aan acceptabele kwaliteit). Zo'n ding ook werkelijk met SLI en een flink overclockte CPU belasten is vragen om problemen...

(Ter referentie, Nexus labelde deze voedingen 350, 400 en 450W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Uiteraard zijn er genoeg redenen te bedenken waarom je wél een voeding kan vervangen, maar als je het puur met het oog op verbruik doet en de huidige voeding is verder nog prima, dan ga je het simpelweg niet terug verdienen, en dat was het hele uitgangspunt van TS

Mocht TS nu toch aan een nieuwe voeding toe zijn, dan wordt het uiteraard een ander verhaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:32
Hang een beetje af van watvoor voeding, stel hij heeft een Sweex voeding dan zou ik hem asap vervangen. Een voeding die zomaar gaat fikken, roken en kortsluiting gaat maken is nooit fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Volgens mij gaan de verschillen toch wel meer oplopen ..

Stel we gaan er vanuit dat de PC gemiddeld 350 watt verbruikt (inclusief idle. = 30 watt en max. = 500 watt).

Stel dat een goedkope PSU bij dit vermogen η = 75% (kan ook lager zijn bij non 80+ ..)
Stel een Platinum PSU bij dit vermogen η = 90% (dit is nog relatief laag ..)

Pwaste = (Pout/η) – Pout

Goedkoop:
Pwaste = (350/75%)-350 = 117 watt

Platinum:
Pwaste = (350/90%)-350 = 39 watt

Pverschil = 78 watt

BRON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neogeo
Bedankt heren! Hier kan ik wat mee. Ik denk dat ik een nieuwe laat zitten en mijn pc eens achter een meter hang. Zo kan ik zien wat de harde euro's zijn als ik aan het gamen ben enz.

Ik ben weer helemaal up to date :)

*kan dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
@funny, dat zijn wel heel positieve waarden voor zijn systeem.
Ik denk dat je met een goede voeding gemiddeld wel richting de 50W winst kunt pakken (mits redelijk intensief gebruik), over 6 uur per dag scheelt dat je 25 eurp per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
Dit zijn in ieder geval waarden die logischerwijs berekend zijn en niet uit een Tweaker duim komen ;)

Het enige wat ik moeilijk in kan schatten is hoeveel een PC nu daadwerkelijk gemiddeld verbruikt. Die 350 watt is een inschatting en zou lager uit kunnen vallen. Alle andere getallen zijn zijn accuraat en realistisch overgenomen uit test bevindingen van o.a. TechPowerup.

Het is trouwens wel zo dat de berekening nog rooskleurig is, tijdens stand-by gebruik verbruikt de voeding weliswaar niet veel vermogen, maar is het rendement nog veel lager dan de cijfers die hier staan. En dat geldt voor alle voedingen van alle 80+ labels. Daarbij hebben Platinum voedingen in hun ideale werkgebied (onder load) vaak een beter rendement dan 90% ..
Pagina: 1