i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R
Ten 2e: De "optimale" temperatuur is verschillend per videokaart, zelfs 2 kaarten uit de zelfde serie kunnen anders reageren op hogere temperaturen. Sowieso is er geen temperatuur waaronder je videokaart optimaal haar werk doet.
Je drivers grijpen in voordat er iets gebeurt, tot 85-90c zit je nog veilig qua normaal gebruik, pas als je constant boven de 90c zit zou ik me zorgen gaan maken om het koelvermogen van je systeem.
[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 03-12-2012 12:12 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Hij heeft geen optimale werk temperatuur. Dus kijk er maar niet naar.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Zoals hierboven gesteld kunnen GPU's behoorlijk warm worden (dit scheelt weer per type), dus je hoeft je niet snel zorgen te maken.
De Asus kaart heeft een bijzonder efficiënte koeling, de temperaturen die je noemt zijn lekker laag en geen probleem. Als je kaart onder belasting constant boven de 80 graden staat de draaien, dan zou ik wat aan de koeling gaan doen ..
Bij GPU's en CPU's (De 2 componenten die het warmst worden in je computer) maakt het vrij weinig uit voor de levensduur. Of je GPU nou constant 70C word of constant 60C, tegen de tijd dat hij hier aan kapot zou gaan zijn we alweer 5 generaties videokaarten verder. Op dat moment is je kaartje toch veel te traag om nog mee te lopen met de rest.funnyname schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:19:
Volgens mij heeft elektronica wel degelijke optimale werk temperaturen. Over het algemeen geldt: hoe warmer het wordt, hoe korter de levensduur. Keiharde waarden zijn hier niet altijd aan te verbinden, maar werkgebieden zijn wel degelijk te bepalen.
Zoals hierboven gesteld kunnen GPU's behoorlijk warm worden (dit scheelt weer per type), dus je hoeft je niet snel zorgen te maken.
De Asus kaart heeft een bijzonder efficiënte koeling, de temperaturen die je noemt zijn lekker laag en geen probleem. Als je kaart onder belasting constant boven de 80 graden staat de draaien, dan zou ik wat aan de koeling gaan doen ..
De enige 'uitzondering' die ik hierbij durf op te noemen zijn de GT8xxx en GT9xxx serie (En naar schijn ook de GT2xx serie). Maar dit heeft meer te maken met brak soldeersel als chips die stoppen met werken door te lang en te warm hun werk te doen
[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 03-12-2012 12:27 ]
Waarom raad je speedfan af? Als ik speedfan verwijder, stuurt de driver/bios dan weer de fans aan?D4NG3R schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:03:
Ten 1e: Gebruik geen speedfan, maar HWMonitor, GPU-Z of de drivers van AMD zelf om de temperaturen te controlleren.
Ten 2e: De "optimale" temperatuur is verschillend per videokaart, zelfs 2 kaarten uit de zelfde serie kunnen anders reageren op hogere temperaturen. Sowieso is er geen temperatuur waaronder je videokaart optimaal haar werk doet.
Je drivers grijpen in voordat er iets gebeurt, tot 85-90c zit je nog veilig qua normaal gebruik, pas als je constant boven de 90c zit zou ik me zorgen gaan maken om het koelvermogen van je systeem.
Maar bij Battlefield 3 mag ik dus temperaturen verwachten van 60-70+?
i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R
Speedfan staat bekend als een brak programma, het leest veel te vaak de verkeerde waarden uit waardoor je een onterecht slecht, of juist goed idee krijgt van je koelprestaties.fungho schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:05:
Waarom raad je speedfan af?
Yup, probeer anders eens MSI Afterburner (Werkt ook op jouw Asus kaart ja). Kan je teminste een fatsoenlijk fanprofiel instellen.Als ik speedfan verwijder, stuurt de driver/bios dan weer de fans aan?
Verwachten zou ik nog niet zeggen, het ligt net aan de videokaart die je hebt en hoe zwaar deze word belast. Mijn HD5770 (Flink OC'd) word zo'n 77c in BF3, echter is dit wel met een custom fan profiel in MSI Afterburner waardoor die wat warmer word, maar wel stiller blijft als de stock koelinstellingen.Maar bij Battlefield 3 mag ik dus temperaturen verwachten van 60-70+?
Daar mag je de GTX4** ook wel bij zettenD4NG3R schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:24:
De enige 'uitzondering' die ik hierbij durf op te noemen zijn de GT8xxx en GT9xxx serie (En naar schijn ook de GT2xx serie). Maar dit heeft meer te maken met brak soldeersel als chips die stoppen met werken door te lang en te warm hun werk te doen.
Wat temperaturen betreft, tot 90 graden zit je veilig. Hoger kan, ik heb videokaarten gehad die bij over de 100 graden nog bleven draaien, maar erg fijn is het niet. Betreffende kaart was 2 dagen later dan ook kapot, dit was een Geforce 9800GTX, met de beruchte GPU (was het nou de G80 of G92 core?)
En speedfan is inderdaad niet bijster betrouwbaar inderdaad, ik gebruik het dan ook alleen om de enige fan zachter te laten draaien die niet op mijn fancontroller zit
[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 03-12-2012 13:41 ]
Welke drivers van AMD zelf bedoel je dan precies? Vanuit het Catalyst Control Centre? Heb je misschien een link naar de betreffende driver?D4NG3R schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:03:
Ten 1e: Gebruik geen speedfan, maar HWMonitor, GPU-Z of de drivers van AMD zelf om de temperaturen te controlleren.
Temperaturen van 70 graden zullen dus geen probleem zijn?
Gewoon in CCC ja, onder het kopje "AMD Overdrive" (Of het is ondertussen renamed, amper gebruik gemaakt van m'n desktop het afgelopen half jaarfungho schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:58:
[...]
Welke drivers van AMD zelf bedoel je dan precies? Vanuit het Catalyst Control Centre? Heb je misschien een link naar de betreffende driver?
Temperaturen van 70 graden zullen dus geen probleem zijn?Dat klinkt goed!
niet dit soort elektronica. ik zie mijn benchmarks niet hoger uitschieten als mijn hardware 10 graden kouder is.funnyname schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:19:
Volgens mij heeft elektronica wel degelijke optimale werk temperaturen.
sommige componenten hebben dat wel, maar dat is maar een kleine fractie van de hele elektronica wereld en mag niet gegeneraliseerd worden
Buiten de fans van je videokaart is er ook nog iets anders wat belangrijk is en van invloed is op de temperatuur van de videokaart namelijk je airflow. Ook zaken als kabelmanagement spelen daarbij mee dus altijd je kabels netjes wegwerken en zo min mogelijk in de airflow.
Volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar, vooral afhankelijkheden.Fordox schreef op maandag 03 december 2012 @ 16:55:
[...]
niet dit soort elektronica. ik zie mijn benchmarks niet hoger uitschieten als mijn hardware 10 graden kouder is.
sommige componenten hebben dat wel, maar dat is maar een kleine fractie van de hele elektronica wereld en mag niet gegeneraliseerd worden
De performance is niet afhankelijk van de temp. maar van de clockfrequentie. De Temp. is afhankelijk van de clockfrequentie en het voltage.
Ik haal even een stukje tekst uit een stuk van Anandtech.
Dit gaat over CPU overclocken, hetzelfde geld voor alle halfgeleiders op wafer basis, dus ook voor GPU's
Maar goed, de TS hoeft zich nergens zorgen over te maken, zijn Asus kaartje loopt op prima temperaturenToo many people believe overclocking is "safe" as long as they don't increase their processor core voltage - not true. Frequency increases drive higher load temperatures, which reduces useful life.
Onzin, kijk even naar de grafiek die in het artikel staat, ik verzin dit niet zelf ..Fordox schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:51:
dan praat je al over 90 graden +. er zit geen verschil tussen de 0 en de 65 graden normaal gesproken
Terugkomend op airflow en cablemanagement. Dit zit wel snor denk ik. Ik heb een Carbide 500R, ik heb de mogelijkheden voor cablemanagement die deze kast biedt zo veel mogelijk benut. Airflow zal dus goed moeten zijn..
Die grafiekn zijn gebaseerd op perioden van 3 jaar en langer, met 24/7 continu op 100%. In de werkelijkheid komt dit bijna nooit voor in een consumenten computer.funnyname schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:53:
[...]
Onzin, kijk even naar de grafiek die in het artikel staat, ik verzin dit niet zelf ..
En het is ook in combinatie met overklokken of ondervolten. Dat gebeurd ook niet bij elke gpu, en alle hardware klokt zichzelf tegenwoordig terug.
Tegenwoordig heeft het dus zeer weinig invloed.
Alsook cable mngmt en koeling voor de rest zit goed, zit ook een H60 op de CPU. (i5 2500K overclocked naar 4Ghz). en nog extra koeling op ram.
Veni, vidi, velcro ~ ik kwam, ik zag en ik bleef plakken
mixing a drink and music
Veel andere opties heb je niet imo.
Of je moet er een pci koeler infrummelen, waar je waarschijnlijk geen ruimte voor hebt.
http://azerty.nl/8-1091-7...ool-videokaart-koele.html
Je hebt ook externe die aan de achterkant van je behuizing hangen.
Ik denk dat mijn kast al groot genoeg is.. zal even mijn apart topic openen..
Veni, vidi, velcro ~ ik kwam, ik zag en ik bleef plakken
45 is erg koel voor een gpu., zelfs 70 zou nog aan de koele kant zijn, de meeste gpu's zetten de fan pas echt aan het werk als de temperaturen richting de 90 graden gaan, maakt de gpu stiller en de fan slijt minder snel.
[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 18-12-2012 14:24 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol