Wegenwacht is verzekering, maar zonder bijbehorende regels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mogelijk hebben jullie ook al een acceptgiro gehad van de ANWB voor de verlenging van lidmaatschap en Wegenwachtservice.
En dat is (zoals alles) weer een stukje duurder geworden, dit keer vnl. door de verhoging van de assurantiebelasting: was 9,7%, is nu 21% (net zoals de BTW dus eigenlijk).

Nu heb ik die Wegenwacht-service ooit afgesloten om niet zelf onderweg te hoeven sleutelen als het scheurijzer om wat voor reden dan ook stil komt te staan.
(voor de deur is sleutelen niet zo'n punt als het lekker weer is en je hebt wat tijd over....maar 's nachts om 1u30 in the middle of nowhere en in het pikkedonker/koude najaar wel...been there, had that...).

Maar nu viel het me eigelijk pas voor het eerst op dat het een verzekering is, en niet een "normaal" lidmaatschap.
Het wordt ook niet als een verzekering gepresenteerd.

Echter is het wel een verzekering maar zonder de bijbehorende regels:
normaal heb je een opzegtermijn van 1 maand, bij de ANWB moet je opzegging vóór 15 november binnen zijn.
Ben je later, dan zit er weer tot de volgende 15 november aan vast....
Het lidmaatschap loopt per kalenderjaar.
Uw lidmaatschap wordt automatisch jaarlijks verlengd, tenzij u voor 15 november heeft opgezegd.
Bron: hun site

Oftewel, daar loopt iets spaak (om maar even in wielerbondtermen te blijven ;)).
Op Independer.nl wordt daar ook al melding van gemaakt door een zekere Martin, en die geeft aan dat de AFM (Autoriteit Financiële Markten) ermee bezig is.

Ik zie wel dat de ANWB B.V. bij het AFM bekend is (zie register), maar voor schadeverzekeringen/bemiddeling.
En als de Wegenwachtservice daaronder zou vallen, dan geldt m.i. een opzegtermijn van een maand.
Valt de Wegenwachtservice daar niet onder, dan zijn ze "illegaal" verzekeringen aan het verkopen.

Wat vinden jullie? Zie je de Wegenwachtservice als een verzekering of als een dienst?
Vind je dat de ANWB arrogant/fout/wat anders is door afwijkende en voor de afnemer bezwarende voorwaarden te hanteren (eenmaal per kalenderjaar kunnen opzeggen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 13:51
Dienst of verzekering maakt niet zoveel uit lijkt me.
Als ze zichzelf als een verzekering zien op papier, dan moeten ze ook de regels volgens, simpel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ging er altijd vanuit dat het een dienst is. Wellicht werd het vanwege de lagere belasting als verzekering verkocht, nu dat gelijk is aan de BTW maakt het niet meer uit.

* RemcoDelft is al jaren geen lid meer van de ANWB, sinds ze ongevraagd en onterecht geld afschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb de acceptgiro ook. Tijdje terug al 20! minuten aan de telefoon gehangen om op te zeggen maar niemand te spreken gekregen. Het is helaas aan mijn aandacht ontsnapt om nog een keer te bellen. Je krijgt natuurlijk de acceptgiro pas als de datum waarvoor je moet opzeggen al verstreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 22:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Independer heeft er ook over geschreven:
http://weblog.independer....anwb-assurantiebelasting/

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Thanks, maar dat stond al in de startpost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 22:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Iva_Bigone schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:32:
[...]

Thanks, maar dat stond al in de startpost ;)
LOL sorry niet goed gelezen, my bad :o

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:37

Sharky

Skamn Dippy!

Ik vind de ANWB sowieso een bijzonder clubje. In het beginsel is het een bond, en dan verwacht je ook een specifieke insteek. Ik krijg sterk de indruk dat ze zich steeds commerciëler gedragen en -blijkbaar- ook hun voorwaarden daarop aanpassen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Kaasplank schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:27:
Je krijgt natuurlijk de acceptgiro pas als de datum waarvoor je moet opzeggen al verstreken is.
Ja, ze hebben het goed bekeken bij die ANWB.
Iets te goed wat mij betreft, en ik ga ook maar eens bellen met de vraag of ik volgende maand kan opzeggen, ben benieuwd.

Zie je wel vaker bij "ex-monopolisten": die denken dat je nergens anders terecht kunt en blijven dus fijn hun planbureau-regeltjes uit de jaren '60 hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
Het op kunnen zeggen van een verzekering per maand is volgens mij niet in de wet geregeld maar in een gedragscode die verzekeraars die lid zijn van het Verbond van Verzekeraars onderschrijven. Vraag is dus of de ANWB is aangesloten bij het verbond om te beoordelen of je al dan niet per maand kunt opzeggen

De gedragscode kun je eventueel hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:44

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

De wegenwacht van de ANWB is een verzekering die stilzwijgend elk jaar wordt verlengd. Ik weet ook zeker dat je hem niet meer op kunt zeggen voor deze periode, je zit er gewoon weer een jaar aan vast. Dat is al jaren een kritiekpunt maar het is niet anders, je moet er zelf aan denken. Te laat opzeggen = weer een jaar betalen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Zou de wet van Dam hier niet van toepassing kunnen zijn?

Edit: nee dus, ANWB wordt gezien als een vereniging, die zijn uitgezonderd op die wet. Waar je wel op aan zou kunnen sturen is dat de pechhulpverzekering een aanvullend produkt is die je dus maandelijks op kunt zeggen, maar wat dan de kosten van een kaal ANWB-lidmaatschap zonder pechhulpverzekering zijn?

[ Voor 73% gewijzigd door _JGC_ op 03-12-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:28:
Nee, die geldt niet voor verzekeringen, wel voor abonnementen e.d. Ik ga eens oude facturen van de ANWB opzoeken, kijken hoe het toen gepresenteerd werd.

Het is sowieso raar dat de ANWB de Wegenwachtservice niet expliciet als verzekering aanbiedt, en dan dus waarschijnlijk wel onder de wet Van Dam zou vallen met bijbehorende opzegtermijnen.....
Kijk maar op hun site bij de verzekeringen, Wegenwacht staat er niet bij. En bij de Wegenwachtpagina staat ook niet dat het een verzekering is...

Aangezien zowat iedere verzekeringssite meldt dat per 2010 lange opzegtermijnen en stilzwijgend verlengen van verzekeringen (ook) niet meer mag, en het AFM dat ook aangeeft, zou je verwachten dat er ook een duidelijke wet met een naampje voor is, kan 'm (nog ;)) niet vinden.

Trouwens, voor klachten omtrent verzekeraars/verzekeringen kun je evt. bij KIFID terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:00

Destruction

(ex-)Automonteur

Bookmarked. Ik ben benieuwd wat hier uit komt. Ik ben al een paar jaar ANWB lid, maar zeker nu blijkt dat pech hulp standaard bij mjin autoverzekering in zit... In principe heb ik pechhulp dus dubbel geregeld en 15 november is al geweest..

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Iva_Bigone schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:37:

Nee, die geldt niet voor verzekeringen, wel voor abonnementen e.d. Ik ga eens oude facturen van de ANWB opzoeken, kijken hoe het toen gepresenteerd werd.
"Vroeger" (een jaar geleden ofzo) was je nog een lid van de ANWB.
Dat zal ook zo omschreven zijn als het goed is

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

mijn ANWB lidschap heb ik opgezegt toen ik niet eens werd geholpen. nu heb ik ook niet de makkelijkste auto, maar om te horen te krijgen dat mijn auto ''te oud'' zou zijn om in aanmerking te komen voor hulp deed mij de das om.
verdelerkap was kapot gegaan door de rotor die daar in zat dus heeft dat mijn onsteking om zeep geholpen.
enigste wat ik vroeg was of mijn jeep naar een veilige plek kon worden ''gesleept'' zodat ik teminste geen gevaar zou vormen voor het overige verkeer.
dit lieten ze afweten.

thuis had ik nog een nieuw verdelerkap met bijbehorende rotor liggen dus was weer rijklaar na 20 minuten sleutelen. rijd er tot op heden nog steeds mee maar ANWB of routemobiel dat neem ik dus nooit meer als ''dienst''...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000

reiker

dan jij!

_JGC_ schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:28:

Edit: nee dus, ANWB wordt gezien als een vereniging, die zijn uitgezonderd op die wet. Waar je wel op aan zou kunnen sturen is dat de pechhulpverzekering een aanvullend produkt is die je dus maandelijks op kunt zeggen, maar wat dan de kosten van een kaal ANWB-lidmaatschap zonder pechhulpverzekering zijn?
Je kunt inderdaad ANWB-lid zijn zonder Wegenwachtservice af te sluiten: ANWB-lidmaatschap zonder Wegenwacht. Kost 17,25 per jaar.

[ Voor 0% gewijzigd door reiker op 04-12-2012 09:01 . Reden: url edit ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
Ben benieuwd of deze uitspraak nog invloed gaat hebben op het al dan niet heffen van assurantiebelasting door de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

Zoals het er vroeger aan toe ging :P

De Wegenwacht in aktie (1941)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
wegenwacht ANWB in actie (1946)

nog een filmpje.
luister goed wat er in de film word veteld :P

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Wegenwacht 2 jaar (1948)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:50

Mx. Alba

hen/die/zij

"De Wegenwacht helpt namelijk, zonder onderscheid, iedereen." :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 01:44

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik kwam dit net toevallig tegen, je vraag is helemaal actueel. De directeur van de ANWB zit er ook bij.

Kassa Nieuws: Nooit meer stilzwijgend verlengen

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tippie62
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:52
hoe gaat de ANWB om met het volgende,mijn vader is 30 oktober overleden we kregen deze week een acceptgiro binnen,kan mijn moeder daar nog onderuit komen of zijn ze daar ook moeilijk in ,ga maandag bellen maar misschien zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Opzeggen ivm overlijden zullen ze niet moeilijk voor doen, dat zal gewoon per direct gebeuren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Laatst online: 03-06 13:22
Wat ik niet snap,

Hoe kunnen ze je lidmaatschap stilzweigend verlengen voordat het 1 januari is?

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Sharky schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:39:
Ik vind de ANWB sowieso een bijzonder clubje. In het beginsel is het een bond, en dan verwacht je ook een specifieke insteek. Ik krijg sterk de indruk dat ze zich steeds commerciëler gedragen en -blijkbaar- ook hun voorwaarden daarop aanpassen.
Volgens hun zelf is het een ledenvereniging. Tenminste dat gebruikte ze vorigjaar als voorwendsel om mij de mogenlijkheid te ontnemen tussentijds op te zeggen.
Tsurany schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 12:05:
Opzeggen ivm overlijden zullen ze niet moeilijk voor doen, dat zal gewoon per direct gebeuren.
Opeggen omdat je geen auto meer hebt doen ze ook moeilijk over, het zou me niks verbazen als ze dat extra jaar als nog willen vangen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:55

Speedmaster

Make my day...

Tsurany schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 12:05:
Even bellen inderdaad, en anders schriftelijk met kopie van rouwkaart of kopie overlijdensakte.
Doen ze niet moeilijk over, had dit zelf 3 jaar terug en kon gewoon telefonisch geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit topic herinnerde me eraan. Heb nu direct even opgezegd voor 2014.
Natuurlijk krijg je nu wel zonder wachttijd iemand te spreken. Ben d'r wel klaar mee. Het gezeur om maar een creditcard te nemen, die stomme boekjes en andere troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:00

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik ben dit jaar ook voor het laatst ANWB lid. Het blijkt standaard bij mijn auto (en motor) verzekering in te zitten. Sowieso kan ik 99% van de problemen zelf wel fiksen, het gaat in mijn geval eigenlijk alleen maar om het weg slepen als ik hem naast de weg niet kan fiksen :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik zou 'n jaarlijkse verlenging nog niet zo erg vinden, als de acceptgiro tegelijkertijd met de opzegtermijn kwam.
Nu is 't zo dat de opzegtermijn al verstreken is, een paar weken voordat de acceptgiro ontvangen wordt. Terwijl het net zo goedkoop voor de ANWB is, om die acceptgiro 'n paar weken eerder te versturen, met daarbij de notificatie dat men vóór 15 november moet opzeggen.

Daarnaast houden ze zich óók niet aan de wet: je kan niet op dezelfde manier opzeggen als dat je kan afsluiten. Afsluiten kan via 'n web-formulier, maar voor opzeggen moet je bellen of een brief sturen, waarbij ze wel iets ruimere uren dan kantooruren hebben, maar niet veel.

Welke insteek ik wel bijzonder acht, is dat ze een vereniging zijn, zonder algemene ledenvergadering... Volgens mij is dat niet toegestaan?

Het feit dat een ALV het hoogste orgaan is binnen een vereniging, is de reden dat verenigingen zich niet aan de Wet van Dam hoeven te houden: de leden bepalen nl. zelf het beleid, en dus ook de voorwaarden van lidmaatschap en opzegging. Echter, als ik als lid van de ANWB géén invloed kan uitoefenen op het beleid en de voorwaarden, dan is er dus ook geen sprake van een ALV als hoogste orgaan van de vereniging, en zou de Wet van Dam wél van toepassing moeten zijn.

Leden van de Bondsraad nemen zitting in het ALV, maar... deze worden geselecteerd door een kiescommissie, welke bestaat uit... commissieleden benoemd door de ANWB. Zo is het natuurlijk een gesloten bolwerk, waar je niet in komt.

Tevens heb ik nergens notulen kunnen vinden, en volgens mij moeten deze óók openbaar zijn, cq, inzichtelijk voor de leden?

Op deze (helaas verouderde) pagina staat dit ook benoemd, en wordt het beter uitgelegd. Het lijkt erop dat de splitsing in vereniging en bedrijf nogal een nare is. Als de producten van de ANWB worden uitgevoerd door het bedrijf ANWB, zou dat dus moeten betekenen dat ze wel degelijk onder de Wet van Dam vallen.
Algemene voorwaarden Wegenwacht:
25Hoe kunt u uw Wegenwacht Service opzeggen?
Stuur uw opzegging, onder vermelding van uw lidmaatschapsnummer, per post
naar ANWB Contact Center, Postbus 93200, 2509BA Den Haag. Of bel ons via
088 2692 222of gebruik ons opzegformulier op ‘mijn ANWB’. Uw opzegging moet
vóór 15november bij ons binnen zijn
Mmm... kennelijk moet er dus een opzegformulier zitten op "mijn ANWB". Heeft iemand die ooit gevonden?
Algemene voorwaarden Wegenwacht:
Bedrijfsgegevens
ANWB B.V.
Statutair gevestigd:
Wassenaarseweg 220, 2596EC Den Haag
Postbus 93200, 2509BA Den Haag
ANWB is een wettelijk gedeponeerd merk.
Inschrijvingsnummer Kamer van Koophandel : 27157000
Autoriteit Financiële Markten (AFM): Bemiddelaar in schadeverzekeringen
Vergunningnummer: 12013649
Kifidnummer: 300.009361
En dat betekent dat de Wegenwacht idd onderdeel is van ANWB B.V., een bedrijf, en geen vereniging. Mocht ik tussentijds willen opzeggen, dan zou ik er heeeeel snel klaar mee zijn.

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 18-12-2012 17:48 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Ik denk dat je signature heel erg van toepassing is op wat je net hebt geschreven...

In theorie is de ANWB illegaal bezig, in de praktijk komen ze er elk jaar weer mee weg.
Pagina: 1