Toon posts:

Instabiel systeem/welk moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De volgende configuratie was in offerte/bestelling, maar kan nog veranderd worden:

PIII667 133mhz
Aopen AX63pro Via pc133
Dimm 196mb 133mhz
ASUS Geforce V6800 DDR
Soundblaster pci live
en overige computerprut

Nu blijkt de configuratie instabiel :(. In plaats van Aopen AX63 is er Aopen AX64 Via pc133a ingezet. Deze blijkt ook niet stabiel genoeg te draaien. Vervolgens is er een ASUS via 133 moederbord ingezet. Ook deze blijkt niet stabiel genoeg te zijn.
Nu is er overgegaan op een Super Micro P3scd 133 moederbord met een 820i chipset ipv via. Deze blijkt stuk stabieler te draaien.
Moet ik nu gaan voor deze configuratie of moet ik nog iets anders proberen of wat gaat er fout? Is het verstandig om 820i te nemen (niet kijkend naar prijsverschil) en Super Micro moederbord?
Alvast bedankt voor opmerkingen :) :) :)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Je mag het hier niet zeggen, maar ik denk dat je beter af bent met een Intel based bordje dan een met ViaTech chipset.

Die i820 is alleen een klein beetje een misser van Intel. Laatst heb ik een systeem verkocht met een Asus p3b-f met daarop een P3 733, dus 133 MHz FSB, werkt prima stabiel. Dus je zou best gewoon een BX based bordje kunnen nemen, bijv Asus p3b-f of een Abit dingetje. Die GeForce trekt het wel, en voor je pci sloten maakt het niet uit.

Je kan er natuurlijk ook een p3 700 of 650 in stoppen. Die 33 MHz maakt niet zoveel uit, en dan heb je zeer zeker een stabiel systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Thx Gert :) :)... zal het in overweging nemen...

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Gert, je mag dat gerust zeggen alleen is het niet waar!. Waar baseer jij je uitspraak op? En je klinkt wel een beetje pro-intel moet ik zeggen...de 820 is een beetje een misser van Intel? Wat dacht je van een blunder? En net alsof er geen instabiele intel(bx) moederborden zijn. De nieuwere Via chipsets (133a en later), daar is gewoon niets mis mee. Ik denk dat het veel belangrijker is een bord te nemen van een fabrikant die erom bekend staat stabiele moederborden te maken, zoals b.v. Asus. De Via chipset is een stuk goedkoper als de Intel's, en wordt daarom waarschijnlijk vaker gebruikt op goedkopere borden. De chipset zelf zorgt echter niet voor de problemen, dacht je anders dat Asus, Abit of b.v. Tyan borden uit zouden brengen met deze chipsets en zo hun goede naam op het spel zouden zetten? Niet dus. Ik heb nu zelf een K7V (Athlon) en ik heb nog nooit zo'n stabiel bord gehad (en ik heb VEEEEL moederborden gehad). Dus je kan gewoon een Viabord nemen, of eens kijken of het niet iets anders is wat de onstabiliteit veroorzaakt....zoals defect geheugen ofzo (is soms moeilijk te traceren).

PC Specs

Verwijderd

Ik heb hier het oude Viabord van Bomberman en die heeft nu een uptime van bijna 4 dagen . Hoezo stabiel ?

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Met uptime bedoel je toch dat hij vier dagen aanstaat hé??? Of bedoel je dat je er vier dagen over gedaan hebt om hem aan de praat te krijgen....(ken de term uptime niet)

PC Specs

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 22:24
Koop een MSI BX PRO/MASTER... en laat hem op 133MHz draaien..

is stabiel en is bovendien echt VEEL sneller dan alle andere moederborden.. :) :)

Grtzz
Pagina: 1