Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edward4
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-09-2022
Ik ben op zoek naar een lcd monitor om mijn nieuw aangeschafte mac mini te complementeren.
Ik zal de monitor vooral gebruiken voor tekstverwerken, internetten (lezen), developen voor iOS en de Mac met Xcode, en alledaags "standaard" gebruik zoals e-mail etc. Hij zal NIET gebruikt worden voor gamen of films kijken, wel voor grafische toepassingen als photoshop en andere ontwikkelaarstools.

Eisen/wensen:
-Budget: max. 200 euro
-Grootte: 22-24 inch, niet meer niet minder. Ik wil 2 programma's naast elkaar open kunnen hebben.
-Ergonomisch: in hoogte verstelbaar en kantelbaar
-Zo min mogelijk stress voor de ogen tijdens langere tijd tekst lezen en schrijven en developen
-Accurate kleurweergave
-Duurzaam, goeie kwaliteit, moet een tijdje mee gaan.

Ik ben de volgende modellen tegen gekomen die ik in overweging heb:
-Dell Ultrasharp U2312HM/U2311H
-Viewsonic VP2365wb

Zouden deze modellen geschikt zijn, en zijn er betere/andere alternatieven?
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dat lijken mij toch prima modellen ja.

Kwa hoe rustig je tekst op het scherm staat is een kwestie van proberen. Ik vind LED / IPS al een behoorlijke verbetering, maar gezien je voor kleur echtheid gaat lijkt mij IPS way to go.

Duurzaam is iets waar je weinig over kunt zeggen van te voren.

Veel coders zweren bij 120hz schermen, maar opmerkelijk genoeg doen degene waar ik het mooiste werk van heb zien verscheinen het met veel minder. (1336x768 TN paneeltjes in laptops enzo)

Laatst tegen deze monitor aangekeken en zeer positief verrast: pricewatch: Iiyama ProLite XB2485WSU Zwart

Het ding kijkt echt veel rustiger dan m'n eigen E2472HD, welke ook niet verkeerd is. Maar voor tekst / spreadsheets / kantoorwerk zeg maar, is 1200 duidelijk fijner dan 1080, 120hz LED kijkt echt rustig (geeft wel véél licht) maar goed, de prijs is ook duidelijk te hoog.

pricewatch: BenQ EW2430 Zilver, Zwart

Ook deze (in het zwart) heb ik eens gebruikt, de backlightning daar is lekker mild maar goed genoeg tot de zon er vol op staat, 75hz was net dat beetje prettiger dan mijn 60hz versie BenQ uit dezelfde generatie. Degene waarvan dit scherm was gebruikte het om foto's aan klanten op te laten zien, na kalibratie best kleurecht te krijgen bleek het.

Gezien je budget zou ik niet te veel afwijken van de twee modellen die je noemt.

Persoonlijk zou ik van die twee de Dell pakken. Dat scherm heeft zich gewoon bewezen als mooi IPS schermpje voor de prijs, de viewsonic heb ik nog nooit gezien, maar CCFL... Ik ben zo'n iemand die net wat meer ziet dan de meeste personen, TL knippert net wat vaker voor mij, andere viewsonic monitoren knipperden voor mij (als ik er vanaf een afstand naar keek), Dell's IPS heeft dit niet. Rustiger dus, ook al zie het effect ik wat beoog dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou je als developer een 1920x1080 monitor nemen? Ik ben blij dat ik hier 2 24" 1920x1200 monitoren heb op m'n werk. Die pixels in de hoogte vind ik wel bijzonder prettig. 16:9 is leuk voor films, voor de rest wil je liever 16:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik zou voor de U2412HM kiezen, net IPS scherm met 16:10 verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edward4
Dank voor de adviezen! Een 1920x1200 scherm dus met liefst meer dan 60Hz en LED? Ik ben wel erg gevoelig voor te heldere schermen, heb de brightness eigenlijk altijd veel lager staan dan alle andere mensen, is LED dan een goeie optie? Of verschilt dat gewoon per scherm? Nog andere aanraders binnen deze nieuwe wensen naast de U2412M?

[ Voor 9% gewijzigd door Edward4 op 03-12-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J27
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07

J27

Helaas dubbel zoveel als je budget en geen LED, maar de pricewatch: HP ZR24w Zwart vind ik zelf zeker een aanrader en lijkt aan al je overige eissen te voldoen

1920x1200 vind ik ook een must als developer, en voor photoshop is de kleurechtheid van het scherm wel heel fijn.

Brightness kan je instellen, al staat ie bij mij op 0, wat een prettig beeld is wat mij betreft, maar nog lager kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edward4
EDIT: ik ben de Dell Ultrasharp U2412M serieus aan het overwegen maar eigenlijk is hij net iets buiten mijn budget, ik zou toch wel liever onder de 200 blijven. Zijn er nog goedkopere opties? Misschien kleiner formaat (22"?) die wel de overige kwaliteiten heeft? Is 22" genoeg om 2 schermen naast elkaar te hebben in OSX? Zolang dat kan vind ik hem eigenlijk groot genoeg.

Verder heb ik geen persoonlijke ervaring met schermen met een zilveren of witte rand maar de zilveren versie van de Dell ziet er op plaatjes best mooi uit. Lijdt dit echter af tijdens gebruik?

[ Voor 93% gewijzigd door Edward4 op 03-12-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edward4
Oke, het word de Dell U2312HM of de dell U2412M!

Ik ben alleen nog benieuwd naar meningen over het ideale formaat voor development en office work. Ik vraag me meer specifiek af of 24" niet te groot is. Ik heb een bureau van 80cm diep en ben al tijden op een 15,4" laptopscherm aan het aankloten (waar ik heel dicht op zit), dus de overstap is sowieso groot. Wat voor afstand moet je bewaren ten opzichte van een 24" scherm? De hogere verticale resolutie is inderdaad welkom maar ik wil ook niet de hele tijd mijn hoofd (horizontaal) heen en weer hoeven bewegen... Ik heb dus geen persoonlijke ervaring met dit soort formaat schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
23" of 24" verschilt niet zo veel, wat meer scheelt is 16:9 en 16:10 beeld verhouding.

Ik zou voor het 16:10 scherm kiezen, iets breder waardoor je schermen eventueel naast elkaar open kan zetten, een stuk hoger, zodat er gewoon meer code in je beeld past ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

24" te groot? Ik vond dat juist meevallen, ik heb hier op m'n werkplek 2x 24" en 19", dat werkt best prettig.

Thuis heb ik een 30" staan, en zelfs dat vind ik niet te groot moet ik zeggen. Het is persoonlijk, maar hoe groter hoe beter (mits de resolutie meegaat natuurlijk).
Pagina: 1