Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies bij 2.1 / 2.0 set gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:44
Wegens een upgrade van mijn 5.1 sony set, waar ik overigens zeer tevreden van ben, zoek ik nu een 2.1 of 2.0 set.

Deze keuze komt er vooral doordat dit minder plaats inneemt en er ook minder problemen zijn met kabels en dergelijke. Kabels in de muren wegwerken is voor mij geen optie net als het gebruik van draadloze surround speakers dat ook niet is.

Ik reeds zelf het nodige opzoekwerk gedaan en daarbij viel mijn oog vooral op de BDS serie van Harman Kardon (BDS 470 en BDS 370). Beiden komen met dan ook met blu ray ondersteuning wat wel een vereiste is.

Ik ga de set vooral gebruiken om muziek te besluiteren en films/tv te kijken. Een audiofiel ben ik niet maar ik hoor wel het verschil tussen speakers van 300€ en speakers van 1000€. Mijn maximum budget staat op 1500€.

Als iemand van jullie suggesties heeft dan hoor ik het graag. :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

Ik schop dit topic even naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het om een aankoopadvies gaat :)

Persoonlijk zou ik voor 1500 euro voor losse componenten gaan. Levert een stuk meer kwaliteit en flexibiliteit op dan een kant en klaar systeem. Nadeel is wel dat je over het algemeen genomen een minder compact systeem hebt. Een losse Blu-rayspeler heb je al voor 100 - 200 euro, receiver voor 400 - 500 euro geeft je nog een leuk budget van 800 - 1000 euro voor twee speakers of twee speakers en een subwoofer. Mijn inziens moet dat met gemak lukken.

Blijft wel de vraag wat voor speakers je zou willen hebben: kleinere monitoren of mogen vloerstaanders ook?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Met stom ;)
Losse onderdelen kopen, een losse BD player hoeft tegenwoordig niet heel veel meer te kosten. En aangezien je die toch digitaal op je versterker zult aansluiten hoeft ie voor muziek alleen maar als loopwerk te dienen. Dus eigenlijk zal iedere beetje BD player voldoen - als is zelfde merk leuker natuurlijk.

Hou er verder rekening meet dat HK niet meer is wat het vroeger was. Ik schaar die setjes van HK tegenwoordig ongeveer gelijk met een Samsung of LG setje, terwijl ik vroeger HK toch echt meer op een lijn met merken als Denon/Marantz, NAD, Yamaha of Rotel zou zetten.

Verder idd ook de vraag: mogen vloerstaanders? Want in dat geval heb je waarschijnlijk niet eens een flink in de weg staande sub nodig. Bovendien zijn die 2.1 setjes (zeker de budget dingen) over het algemeen voorzien van dermate kleine speaker dat de sub ook een flink deel van het middentonenbereik voor zijn rekening meot nemen - en dat komt het geluid zeker bij muziek niet ten goede.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• gibsonneke
FeaR schreef op maandag 03 december 2012 @ 15:38:
Ik schop dit topic even naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien het om een aankoopadvies gaat :)

Persoonlijk zou ik voor 1500 euro voor losse componenten gaan. Levert een stuk meer kwaliteit en flexibiliteit op dan een kant en klaar systeem. Nadeel is wel dat je over het algemeen genomen een minder compact systeem hebt. Een losse Blu-rayspeler heb je al voor 100 - 200 euro, receiver voor 400 - 500 euro geeft je nog een leuk budget van 800 - 1000 euro voor twee speakers of twee speakers en een subwoofer. Mijn inziens moet dat met gemak lukken.

Blijft wel de vraag wat voor speakers je zou willen hebben: kleinere monitoren of mogen vloerstaanders ook?
Beiden zijn mogelijk met wel een voorkeur voor kleine monitoren. (Die dan ook op een voet geplaatst kunnen worden. Mijn vriendin wil namelijk ook wat. :) )

Enkele mooie voorbeelden zijn meer dan welkom. :)

• gibsonneke
The Eagle schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:55:
^^^ Met stom ;)
Losse onderdelen kopen, een losse BD player hoeft tegenwoordig niet heel veel meer te kosten. En aangezien je die toch digitaal op je versterker zult aansluiten hoeft ie voor muziek alleen maar als loopwerk te dienen. Dus eigenlijk zal iedere beetje BD player voldoen - als is zelfde merk leuker natuurlijk.

Hou er verder rekening meet dat HK niet meer is wat het vroeger was. Ik schaar die setjes van HK tegenwoordig ongeveer gelijk met een Samsung of LG setje, terwijl ik vroeger HK toch echt meer op een lijn met merken als Denon/Marantz, NAD, Yamaha of Rotel zou zetten.

Verder idd ook de vraag: mogen vloerstaanders? Want in dat geval heb je waarschijnlijk niet eens een flink in de weg staande sub nodig. Bovendien zijn die 2.1 setjes (zeker de budget dingen) over het algemeen voorzien van dermate kleine speaker dat de sub ook een flink deel van het middentonenbereik voor zijn rekening meot nemen - en dat komt het geluid zeker bij muziek niet ten goede.
Als ik het zo goed begrijp dan is een goede 2.0 set in de meeste gevallen superieur qua geluidskwaliteit t.o.v. een 2.1 set?

Vloerstaanders mogen dus maar monitoren krijgen wel de voorkeur.

Heb je dan zelf ervaring met HK of één van de genoemde setten? (valt de bds serie dan onder budget?)

• The Eagle

The Eagle

Een 2.0 set is in ieder geval veel makkelijker in te regelen. Geen gedoe met crossovers enzo. Bovendien zijn twee goede speakers die van hoog tot laag weer kunnen geven eigenlijk gewoon fijner, want je hoeft ook geen lompe sub kwijt achter de bank :P

Mijn ervaring met HK is meer met de oude sets (jaren 70/80). Een vriend van me heeft een HK 5.1 speakerset aan zijn JVC installatie hangen. En het geluid klinkt echt nergens naar.

En als ik zie in welk segment HK hun sets tegenwoordig plaatst qua prijsstelling en waar ze vroeger zaten, dan kan ik niet anders dan concluderen dat ze qua kwaliteit omlaag zijn gegaan. Die prijs moet ergens vandaan komen.
Vroeger was ik redelijk gecharmeerd van het design van de AVR's van HK. Dat was ca 10 jaar geleden, toen HK ineens een klein beetje gehyped werd; iedereen wilde ineens zo'n set. Toen is de ellende voor HK begonnen, sindsdien zijn ze afgegleden.

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik eerder voor een setje van Denon of Marantz gaan, icm een paar mooie speakers. In mijn geval vloerstaand, maar in jouw geval zou ik ook prima met een paar mooie bookshelves kunnen volstaan :)

Ik draai zelf met Denon / Klipsch, maar ga zeker eens kijken (en luisteren!) naar bijvoorbeeld een Dali Zensor. Zijn boekenplankspeakers waar ik hele goede verhalen over hoor. Ook van Boston Acoustics hoor ik goede verhalen. Let wel: als je gaat luisteren zul je qua lage tonen ervaren dat een beetje vloerstaander lager kan als een boekenplank. Dat heeft te maken met het feit dat je voor lage tonen een groot volume nodig hebt om ze weer te geven. Een vloerstaander heeft vaak meer ruimte in de kast (want hoger) en komt daardoor lager. Dat wil overigens niet zeggen dat iedere vloerstaander een bookshelve evenaart qua laagweergave. Maar door de bank genomen zal een vloerstaander lager gaan t.o.v. een bookshelve van de zelfde kwaliteit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• gibsonneke
Alvast bedankt voor de input. :)

Ik kan dus stellen dat ik HK beter links laat liggen. Hoewel ik ook wel positieve berichten over de BDS serie hoor.

Een alternatief zou dan zijn om zelf een set samen te stellen. Hiervoor heb ik reeds wat opzoekwerk gedaan. Een combatie van een denon 2113 en kef iq 90 (vloerstandaards) of kef R300 (boekenplank) speakers zie ik wel zitten.

Wat denken jullie over deze combinatie?

Over de boekenplankspeakers, is het dan aan te raden om deze te combineren met een sub omdat het laag zo dan beter zal zijn? Zijn er ergens goede staanders? (of hoe noemt dit om de speakers op te plaatsen)

• The Eagle

The Eagle

Speakerstands zijn er genoeg te vinden, en dat kan ook zelfbouw zijn. Reken voor goede stands op een 100 euro per stuk, zelfbouw kan goedkoper zijn.

De combi Denon en Kef gaat goed samen, maar in voorkomend geval is de hamvraag wat voor muzieksmaak je hebt en dus waar je veel naar luistert. Kef staat er om bekend goed te zijn voor jazz en rock, maar wat minder voor bijvoorbeeld house of techno. Zoals gezegd draai ik zelf met Klipsch, maar dat is simpelweg een persoonlijke smaak - aan Klipsch zou ik nooit gedacht hebben, totdat ik een paar luistersessie deed. Daar kwam ie voor mij als beste naar voren. Kortom: ga luisteren dus voor je iets koopt :)

Wat ik in jouw geval sowieso zou doen is eerst eens gaan luisteren hoe bookshelves je bevallen, en mocht je voor bookshelves gaan, dan voorlopig even zonder sub draaien. Die kun je er altijd nog bijkopen als je denkt iets te missen namelijk. Zoals gezegd: ook goede bookshelves kunnen prima laag produceren. Een sub gaat altijd lager, maar de vraag is of je dat zelf nodig vind.

Mocht je overigens voor Denon gaan, dan zou ik er een losse Denon CD speler bij halen en een goedkope non-Denon Bluray speler. Reden is dat de Denon BD spelers weliswaar erg goed zijn, maar ook fiks geprijsd - en ze hebben een relatief lange startup tijd nogig voor ze gebruiksklaar zijn. Dat gaat je op den duur irriteren als je veel cd's draait kan ik je uit ervaring melden. Ik kocht namelijk eerst mijn Denon receiver, vervolgens de BD speler erbij, en na een maand of anderhalf waren mijn vriendin en ik de lange opstarttijd van die BD zo zat dat ik er nog een losse Denon CD speler bij gehaald heb.

• gibsonneke
Bedankt voor de nuttige tips. :)

Ik luister eigenlijk wel een beetje vanalles met een voorkeur voor rockmuziek. Echter zal ik zeker eens naar een lokale winkel gaan om enkele sets te gaan beluisteren.

Bookshelves genieten niet mijn voorkeur omwille van de kwaliteit, want dan kies ik resoluut voor vloerstandaards, echter is het misschien wel handiger als ik beperkt ben qua ruimte om eerder voor bookshelves te gaan en deze dan op een voet te plaatsen.

Een sub kan ik dan inderdaad nog erbij nemen vooral met het oog op tv en film.

Iemand die nog goede combinaties weet m.b.t. speakers/receivers? (bookshelves en vloerstandaards)

Kan altijd handig zijn voor ik naar de winkel trek. :)

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-11 17:08
Bookshelves hoeven niet per definitie minder te zijn. Ik gebruik zelf twee B&W 685's met een Marantz amp (nog beter is om een Rotel op de kop te tikken) en dat vind ik zeer goed klinken. Ik vind zelfs beter dan menig vloerstaander in hetzelfde prijssegment. Maar goed ligt eraan waar je nadruk op wilt leggen Muziek of Films?

• The Eagle

The Eagle

Als je een bookshelve op een standaard neemt kunt je net zo goed vloerstaanders nemen. Een standaard neemt evenveel ruimte in namelijk ;)

• gibsonneke
Is het dan niet zo dat een vloerstaanders doorgaands breder is dan een bookshelve op een voet? Anders opties dan deze ophangen of op een voet zetten zie ik namelijk niet direct. :)

• The Eagle

The Eagle

Dat ligt maar net aan de stand he ;)

Stands zijn of universeel, of speciaal voor een model gemaakt. heb je een modelspecifieke stand dan betaal je de hoofdprijs en kunnen ze soms wat smaller zijn. Een universele stand wil nog wel eens wat breder zijn, zeker aan de basis - want dan staat je speaker stabieler.

Maar uiteindelijk, als het om de ruimte gaat die een speaker inneemt (al dan niet met stand), moet je hem eigenlijk meten op het breedste, diepste en hoogste punt. En dan heb je de kolom van de ruimte die je niet meer kunt gebruiken.

Overigens zijn grote speakers vaak wel iets breder als kleinere, maar ik ken ook zat flinke speakers waarbij de foortprint toch echt kleiner is dan die van de gemiddelde stand :)

• gibsonneke
Eventjes een update...

Ondertussen ben ik even naar de winkel geweest om wat speakers i.c.m. versterkers te gaan beluisteren.

Conclusie hiervan is dat ik qua speakers zal gaan voor de kef Q900 of de kefQ700.

Qua versterker ben ik er echter nog niet direct uit.

Ik heb de speakers geprobeerd op een Pioneer VSX-922-K/S, Denon AVR-2113 en Denon AVR-2313.

Tussen de versterkers zitten er echter minieme verschillen qua geluidskwaliteit. Ik weet dan ook even niet welke versterker ik nu het best kies?

Suggesties omtrent andere (kwalitatief betere) versterkers zijn ook steeds welkom. :)

• The Eagle

The Eagle

Puur persoonlijk zou ik zelf voor de 2313 gaan, al was het maar omdat die een type hoger is als de 2113. Pioneer ken ik alleen vanuit mijn oude cd-speler, maar zal zeker ook niet verkeerd zijn.

Ik zou als ik jou was nog ergens gaan luisteren naar de Kef's icm Marantz, NAD, Rotel of Yamaha. Dan zul je denk ik echt wel verschillen merken. Al eerder gezegd, maar het gaat er om wat jij het lekkerste vind klinken bij jouw muziek. Even uit nieuwsgierigheid: heb je ook naar andere merken speakers geluisterd, of alleen naar de Kef's? En welke winkel was dat? :)

Pagina: 1