s1155 of s2011

Pagina: 1
Acties:

• Enyalios2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-01-2023
Goedenavond,

Ik sta op het punt om mijn huidige systeem te upgraden.
Bij de webshop waar ik normaal gesproken mijn onderdelen altijd bestel zit ik nu al geruime tijd te twijfelen over de type socket die ik moet gaan kiezen.
Het aanbod in de s1155 is erg groot maar s2011 is volgens mij het nieuwste.

Nu zit ik dus te twijfelen over de volgende configuraties die qua prijs niet zoveel van elkaar verschillen.

s1155
Asus Sabertooth Z77 iZ77, SATA600 RAID, USB3.0
Intel Core i7 3770K 3.50GHz 8MB Box (3rd gen)

s2011
ASRock X79 Extreme6 iX79, SATA600 RAID, USB3.0
Intel Core i7 3820 3.60GHz 10MB Box (2nd gen)

Kan iemand mij vertellen wat verstandiger is om te kiezen, ook met eventueel upgraden in de toekomst.

Bij voorbaat dank,
Groeten Chris

• bartjas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-05-2023

bartjas

Ook Bekend met EPO

Enyalios2011 schreef op maandag 03 december 2012 @ 00:04:

Ik sta op het punt om mijn huidige systeem te upgraden.
Ff wat puntjes:
  • lekker tijdstip om je pc. te gaan upgraden :P
  • graag wat extra info over wat je met je systeem wil gaan doen! Gamen, overclocken, Foto/videobewerking, etcetera. Dan kunnen we je stukje verder helpen!
  • de 3770K is nieuwer (eind april) tov van de 3820 (halverwege februari). dat zijn 2 maanden en das niet echt bijzonder schokkend veel!
  • je opstellingen, de s1155 opstelling sluit beter op elkaar aan omdat je een K versie van de 3770 hebt op een dergelijk overclock board, in tegenstelling tot de s2011 setup waar ik geen K versie zie van je 3820 core. De ASRock ondersteund deze wel maar de opstelling is imo niet ideaal
  • CPU wattage verschil is ongeveer 50 watt, 77 voor de 3770 K en 130 voor de 3820 dus wel verstandig om ff te kijken of je voeding dit aan kan.
  • voor de toekomst: Wat wil je dan upgraden? CPU, GPU, hdd's, ssd's?
  • De Sabertooth ondersteunt zowel 4xCrossfire als 4xSLI dus zowel geschikt voor 4 AMD en 4 NVidia kaarten t.o.v. de ASRock die alleen tot 3xSLI ondersteunt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ligt eraan wat je gaat doen.

LGA2011 biedt bijvoorbeeld quad-channel geheugen, wat leuk kan zijn als je veel geheugen nodig hebt [heel veel foto en videobewerken dus]

Voor gamen is i7 sowieso overkill, dus is 1155 weer beter.

Ik denk persoonlijk dat 2011 toekomstgerichter is, omdat er geen nieuwe processors meer zullen uitkomen voor 1155, aangezien dit vanaf Haswell [ergens volgend jaar] LGA1150 word. Voor 2011 zouden volgens mij nog processors uitkomen.

People as things, that’s where it starts.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42

Quad

Doof

Prijs technisch gezien is het verschil ook best groot. Socket 1155 is eigenlijk veel goedkoper als 2011 terwijl je niet veel prestaties inlevert (als je het al volledig benut).
Ik sluit mij dan ook bij de vragen van bartjas aan.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:02

player-x

Disruptive by design

Het is heel simpel, S2011 is voor privé en gaming alleen nuttig als je door een of meerdere van de volgende punten er de noodzaak voor hebt.
  • Meer dan 2 video kaarten wild gebruiken.
  • Meer dan 32GB geheugen nodig hebt.
  • Een 6 core CPU nodig hebt.
Als je niet minimaal een van de volgen noodzaak voor hebt dan is S1155 de betere keuze

[ Voor 8% gewijzigd door player-x op 03-12-2012 10:25 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
VasZaitsev schreef op maandag 03 december 2012 @ 01:30:

Ik denk persoonlijk dat 2011 toekomstgerichter is, omdat er geen nieuwe processors meer zullen uitkomen voor 1155, aangezien dit vanaf Haswell [ergens volgend jaar] LGA1150 word. Voor 2011 zouden volgens mij nog processors uitkomen.
Ja, 'nieuwe' processors die 100MHz hoger geclockt zijn dan de vorige modellen, en héél misschien een Octocore (de 3930k en 3960x zijn dit ook, maar met 2 uitgeschakelde cores) die meer dan 1000 euro gaat kosten. Er komen geen IvyBridge s2011 processoren, dus dit platform is niet meer toekomstgericht dan s1155 dit is.

Ik zou zeggen, kies voor s1155 en neem een iets goedkoper moederbord. De 3820 is niet unlockt (en kan dus niet goed overgeclockt worden), verbruikt meer energie en aftermarket koelers voor s2011 zijn duurder dan die van s1155. Daarnaast is het snelheidsverschil nihil, en is de 3770k zelfs beter als je deze overclockt.

Als je de PC alleen voor gamen gebruikt is het zelfs verstandiger om de i5 3570k te nemen. Deze is qua processorkracht hetzelfde als de 3770k, maar dan zonder hyperthreading. Iets wat je bij het spelen van spelletjes bijna nooit nodig hebt.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Enyalios2011
[/quote]
lekker tijdstip om je pc. te gaan upgraden[quote]

Haha, niet te letterlijk nemen uiteraard ;)

Allereerst bedankt voor de reacties!
Ik gebruik mijn systeem voor gamen en fotoshoppen.

Ik zal even wat verdere gegevens geven over wat ik momenteel in mn kast heb zitten.
  1. Cooler Master Midi Tower CM 690 II Advanced ATX No PSU (zwart)
  2. XFX Voeding Classic Series 850W, Modulair
  3. Asus P5N-D nForce 750i SLI, SATA2 RAID
  4. Intel Core 2 Quad Q9400 2.66GHz FSB1333 Box
  5. Kingston 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 (2x)
  6. Western Digital 1TB SATA300 32MB, WD10EADS
  7. Asus Videokaart PCI-e GeForce GTX560 Ti DirectCU II TOP 1GB (2x in SLI)
Neem aan dat het wel duidelijk is dat mn mobo en processor een dikke bottleneck voor mn 2 videokaarten zijn. Ik ben overigens niet van plan om de nieuwe processor te gaan overclocken vlak na het moment van aankoop. Ik heb geen ervaring met overclocken en mezelf kennende is dat ook maar beter voor de dure processor :p

Ik wil er straks nog wel een SSD in hebben, 16gb aan geheugen en met upgraden in de toekomst bedoel ik nieuwe videokaarten in SLI. Meer als 2 GPU's ben ik niet van plan om tegelijk te draaien.

Misschien dat een i7 nu nog overkill is voor de huidige games. Maar met de volgende generatie consoles die volgend jaar komen, zullen ongetwijfeld de standaarden voor de pc games ook weer omhoog gaan.
Daarom ben ik wel vastbesloten om een i7 processor aan te schaffen.
Ik wil toch graag iets aanschaffen waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:38
Nixy schreef op maandag 03 december 2012 @ 08:43:
[...]
Ja, 'nieuwe' processors die 100MHz hoger geclockt zijn dan de vorige modellen, en héél misschien een Octocore (de 3930k en 3960x zijn dit ook, maar met 2 uitgeschakelde cores) die meer dan 1000 euro gaat kosten. Er komen geen IvyBridge s2011 processoren, dus dit platform is niet meer toekomstgericht dan s1155 dit is.
Huh, wacht eens?!?! Waar heb je dat dan vandaan? Begin november zei men nog dat IB-E in kwartaal 3 van 2013 zou komen, al is dan Haswell al lang uit ter vervanging van LGA1155, LGA1150 wordt dat.

LGA1155 is dus wel een kort upgradepad. Je pakt de i7 3770K and that's it, er komt niks meer, wil je upgraden dan mag je een nieuwe mamaplank uit gaan zoeken met een andere socket (LGA1150, socket H3). De nieuwere IB-E procs op LGA2011 (socket R) zullen wel werken middels een BIOS update, waardoor doorgroeien op termijn, zeg binnen 1-1,5 jaar nog best mogelijk is.

------------------------

Nu is het inderdaad maar de vraag of je dat moet willen, gezien LGA2011 toch een vrij duur platform is. Ja er kan veel geheugen in, ja er kunnen dikke CPU's in, ja je hebt meer lanes, maar ga je het werkelijk nodig hebben? Misschien wel als je straks wilt upgraden van 2x560ti naar 2x770 oid, maar ook daar weer, ga je dat doen? Ik durf het niet te zeggen of je dat werkelijk nodig hebt...

Het is natuurlijk ook nog eens algemeen bekend dat de hyperthreading van de i7's voor mindere performance kan zorgen in games, nu kan je dat wel uitzetten in de BIOS, maar dan is de vraag of het nog zin heeft om een i7 te kopen. Ga je buiten games wel de hyperthreading nodig hebben?

Komt nog bij: ga je toch niet overklokken, dan kan je ook wel een non-K nemen, scheelt je alweer wat centjes. Plus dat deze wel VT-x en VT-d etc. ondersteund als je je wilt bezig houden met virtualisatie etc.

Nu zijn de laatste puntjes misschien een btje overbodig, maar hebben zeker wel raakvlak met de vraag LGA1155 of LGA2011. Op 2011 heb je bij mij weten alleen maar HT CPU's, die zoals ze nu zijn bakken meer energie nodig hebben, warmer zijn van aard (beide punten komen door o.a. procedé 32 vs 22nm) en is het overal duurder in aanschaf.

De punten die andere mensen al aan hebben gehaald zit ook waarheid in, dus die laat ik achterwege. ;)

Verwijderd

S2011 valt eigenlijk altijd af te raden, tenzij er een goede reden is het wel te doen. Zo simpel is het. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een i7: die is net als S2011 pas onder specifieke omstandigheden nuttig en de kosten waard. Weet je niet heel goed waarom je 2011 of een i7 zou willen? Dan laat je het beter achterwege.

• Enyalios2011
Menschen,

Bedankt voor alle reacties. Ik heb mijn uiteindelijke keuze er zeker van af laten hangen en gekozen voor een S1155 configuratie.
Afgelopen woensdag heb ik dus een bestelling geplaatst en gisteren de onderdelen al kunnen installeren.

Het is het volgende geworden:

1 ASRock Z77 Extreme6 i77, SATA600 RAID, USB3.0 € 152.90
1 Intel Core i7 3770K 3.50GHz 8MB Box € 306.90
1 Kingston 2x8GB, DDR3, PC12800, CL10, HyperX Red € 69.90

Ik heb er toch voor gekozen om voor een iets goedkoper moederbord te gaan. De specificaties van de ASRock zijn nagenoeg hetzelfde als de 60 euro duurdere Asus Sabretooth.
Inmiddels heb ik de boel al weer geinstalleerd en het draait als een zonnetje.
Voorlopig kan ik in ieder geval weer even vooruit.

Nogmaals bedankt.
Pagina: 1