losse fancontroller echt nuttig/beter?

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
hallo

Ik zat rond te kijken van de week naar leuke spullen voor bij mijn nieuwe computer.
Toen kwam ik deze fancontroller tegen:
pricewatch: NZXT Sentry LXE

Ik vind hem er ontzettend gaaf uit zien, maar heeft dat ding nut?
Gaat het verschil maken om de casefans (cpu en gpu fans moeten hier niet op lijkt me)?
Ik kan me met de temperatuursensoren erbij zo ik denken dat de casefans beter worden geregeld adhv de case temperatuur (als je de sensoren goed plaatst natuurlijk). Een moederbord leest niet echt de case temperaturen af, alleen de temperatuur van een aantal onderdelen.

Maar is dit ook zo?
Gaat dit helpen voor de koeling, of is het enkel een leuke gimmick?

bedankt
Timberleek

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan zeker nuttig zijn maar dan ben je op macro niveau de temperatuur in je kast aan het controleren. Ik verwacht niet dat jij op dit niveau je koeling op orde moet brengen, ik zou dan eerder investeren in goede fans die veel lucht verplaatsen en geluidsarm zijn zodat je geen fancontroller nodig hebt.
Ik heb ook een tijdje zo'n fancontroller gehad die temperaturen kon meten maar uiteindelijk heeft het me niks opgeleverd behalve tijdsverdrijf. Het is leuk er mee te prutsen maar levert niks substantieels op. Nu heb ik gewoon een fan controller die alle fans op hun langzaamst laat draaien en ik heb het lekker rustig en m'n pc draait er niet slechter door.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• timberleek
ik verwacht ook geen wonderen, maar ik zou denken dat het wel wat kan doen voor bepaalde regio's

Als de ruimte bij de processor opwarmt heeft het zin om fans in de bovenkant en bovenin de achterkant wat harder te laten jagen.

als de gpu('s) het warm krijgen heeft dat niet heel veel zin denk ik, dan heeft de fan in de zijplaat mee zin.

Maar je hebt wel gelijk, het is ook wel een stukje tijdverdrijf. Ik vind het sowieso wel een mooi ding.
En spullen meten vind ik wel leuk. Ik zag ook de corsair AX voedingen met een of andere interface waarmee je allerlei parameters van je voeding kan uitlezen. Lijkt me ook wel leuk, maar die voedingen zijn me wat te duur (€182 voor de 750w versie tov ca €95 voor een xfx proseries)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je weet dat die ruimtes opwarmen is het effectiever om te zorgen dat dit niet gebeurt. Koeling regelen die gewoon altijd actief is en die plekken koel kan houden. Betere fans kopen bijvoorbeeld die meer lucht verplaatsen. Zo'n fancontroller is leuk speelgoed maar ik zie er zelf het nut niet van in. Hobby wel, nut niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:46
Een fancontroller heeft voor normaal gebruik niet veel nut. Maar ik bijvoorbeeld gebruik highspeed San Ace fans die ik met een fancontroller voor normaal gebruik downvolt anders maken ze reteveel lawaai. Nu heb ik heel veel statische druk en niet veel lawaai

• timberleek
Goede fans moeten er sowieso in natuurlijk

Maar ten opzichte van de fans laten regelen door het moederbord (die geen luchttemperaturen meet) voegt het dus niks toe?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Maar daar heb je niet per definitie een fancontroller voor nodig. 5V of 7V doet wonderen en zit standaard al op een molex stekker.

-_-

• timberleek
nee voor vast downvolten maakt het inderdaad niet zoveel uit (tenzij je het on-the-fly wilt aanpassen).

Het gaat in mijn geval ook om tussendoor aanpassen.

Ik wil straks een desktop maken met overgeklokte i7 en 1 of 2 7970 gpu's.
In desktop zal de hitte niet zo hoog zijn en kunnen de fan's prima rustig draaien (wil ik ook, zo stil mogelijk in dat geval).
Maar bij bijvoorbeeld gamen (zeg far cry 3, die is lekker zwaar) zullen ze toch een tandje harder moeten, met name om die 2 ATI heaters bij te staan.

Maar zoals ik begrijp gaat het niet veel doen tov normale mobo regeling. dan zou het puur gaan om de fun factor

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:10

player-x

Disruptive by design

Ben zelf in zijn geheel geen voorstander van fan controllers daar de meeste borden tegenwoordig een goede auto functie hebben waar de fans zacht draaien als het systeem idle is, en hard wanneer het nodig is.

Vooral de betere ASUS borden (andere merken ben ik niet bekend mee) hebben goede fan controllers, die je vaak via Windows in kan stellen op welke temperatuur je, je systeem wild houden.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=cgNRz5Omom8]
http://event.asus.com/201...otherboards/page3_fan.htm

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• timberleek
hmm zat wel te kijken naar een (denk ik) beter asus bord (de p8z77-V deluxe op het moment)

Die software ziet er wel leuk uit inderdaad.
Als je de fan locaties ingevuld hebben kan hij zelf wel bedenken welke fans er harder moeten draaien als een bepaald onderdeel opwarmt.

Dan is de controller redelijk overbodig ja

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 11:24
Voordeel:
-ziet er leuk uit
-je kunt handmatig prutsen en inregelen (geluid is toch echt een kwestie van oren :D
-met name bij watercooling erg handig (meerdere fans op 1 kanaal en meer in te regelen)
Nadeel:
-kost geld
-is niet echt nodig
-kost ruimte

zoiets? :-)

mixing a drink and music

Pagina: 1