Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommexx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06-2013
Hallo allemaal,

na een lang onderzoek heb ik uiteindelijk een nieuw systeem samengesteld en besteld.
Met de volgende specificaties:

Asus P8Z77-V
Intel i7-3370k
Corsair 4x4 gb Vengeance (CMZ16GX3M4A1600C9)
Asus geforce GTX670 2gb
Samsung 830-series 128gb
Corsair HX750 voeding

Op zich draaide het systeem helemaal prima tot hij na enkele dagen begon te crashen tijdens games, furmark, en andere zware 3D-applicaties. In eerste instantie liep hij gewoon vast, mar na enkele keren begonnen zich ook vaker bsod's voor te doen. Mijn eerste vermoeden waren slechte drivers, dus alles opnieuw geinstalleerd, meerdere verschillende drivers gebruikt, etc.. System blijft toch nog onstabiel, ondertussen beginnen de foutmeldingen en bsod's zich vaker en vaker vor te doen, nu meestal al tijdens het inloggen.

Volgende vermoeden was slecht RAM-geheugen. Dus 2 sticks eruit gehaald, opgestart, furmark laten draaien en geen problemen meer. deze 2 sticks gewisseld voor de andere 2, nog steeds geen problemen, uiteindelijk alle 4 er weer in, nog steeds geen problemen. Tot ik 2 dagen verder was, toen begonnen de problemen weer terug te komen. Wederom 2 sticks eruit, en hij draait weer zonder problemen, nu kwamen de problemen echter wel terug bij terug met 4 sticks te testen. Dus een tijdje met maar 2 sticks verder gegan, en na een week begonnen dezelfde problemen weer terug te komen. Nu 1 stick erin laten zitten en draait weer goed. Memtest86+ gedraaid met alle 4 de sticks erin, geen problemen gevonden, verder als windows laden komt hij echter niet, alleen dus met 1 stick erin.

Nu ben ik dus ten einde raad hoe ik nu moet uitzoeken wat het werkelijke probleem is en ik hoop dat jullie mij wat goede raad kunnen geven.

Mvg Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301862

Waarschijnlijk de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mag ik jouw glazen bol ook even lenen, hij klinkt geniaal... :z

Serieus: niemand heeft iets aan een post als je het niet onderbouwt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-07 22:28
Gezien de troubleshooting die je al gedaan hebt klinkt het als foutieve hardware. Probeer het eens met een andere videokaart of de onboard videokaart, en ga op die manier ieder stukje hardware af tot je het probleem gepinpoint hebt.

Ook is het handig om te weten waarom jouw PC een BSOD geeft (error code, is een hexadecimaal nummer en begint met 0x). Dit laatste kan je vaak terug vinden in de Event Log van Windows, en anders even opschrijven wanneer je weer een BSOD krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dion_b schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:07:
[...]

Mag ik jouw glazen bol ook even lenen, hij klinkt geniaal... :z

Serieus: niemand heeft iets aan een post als je het niet onderbouwt.
Sorry XD! Maar idd, ff onboard aansluiten en zo ff testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 16:04
wat bedoel je juist met "Memtest86+gedraaid" ? bedoel je dan 1 run of 10+ na elkaar?
komt het probleem enkel voor na een tijdje (als de onderdelen warm zijn) of komt het ook voor na een paar minuten als je de pc 's morgens aanzet?
heb je de spanningen al gemeten? (het geheugen moet bv op 1.65V staan)
als ie Windows zelf niet in raakt, lijkt het mij sterk dat het de videokaart is, ik zou eerder denken aan slecht ram geheugen (hoewel het op de lijst staat) of een probleem met de memory controller
eventueel eens checken of de socket in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453167

Hallo,

wat het probleem is is mij een raadsel wel kan ik jouw een tip geven om game pc samen te stellen ik raad je meer harddisk aan 250GB/500GB het liefst 1TB maar op dit moment zijn deze zeer duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-07 22:45
catfish schreef op zondag 02 december 2012 @ 23:53:
heb je de spanningen al gemeten? (het geheugen moet bv op 1.65V staan)
Dat RAM is 1,5V... ;)
Anoniem: 453167 schreef op maandag 03 december 2012 @ 00:38:
Hallo,

wat het probleem is is mij een raadsel wel kan ik jouw een tip geven om game pc samen te stellen ik raad je meer harddisk aan 250GB/500GB het liefst 1TB maar op dit moment zijn deze zeer duur.
Yeah so what? Wtf boeit het. 8)7 :X

Back ontopic. Idd wel handig om te weten welke BSOD code je had. Geen OC aanwezig? Zo ja alles stock draaien en dan testen. Wat hierboven al ie genoemd, lange tijd memtest draaien, met 1 run pakt ie niet alle fouten, zeker niet met een sloot RAM van 16GB, dan mag je er minimaal wel een nacht over heen laten gaan. Andere vidkaart kan je nog proberen (uit andere pc of van een bekende)/onboard, RAM is zo duur ook niet... desnoods haal je ergens een kitje en verkoop je die later met beperkt verlies. Dan kan je tenminste een btje de meest voorkomende problemen uitsluiten. Maar goed, die BSOD code is sowieso wel handig dus, misschien dat je het dan al meteen kan afleiden waar het door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Inmiddels al opgelost? Doodstil vanaf de TS? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommexx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06-2013
Ja, het is lastig internetten zonder een draaiende pc, maar nu heb ik mijn oude bak weer enigsinds draaiend dus kan ik weer even reageren.
Wat de videokaart betreft, wisselen naar de onboard kaart maakte absoluut geen verschil uit. Nog steeds net zo snel weer fout, en wat de code tijdens de bsod betreft, ik kan jammergenoeg geen code lezen in enkele miliseconden, want zo snel is hij terug opnieuw aan het opstarten.

Ondertussen nog een aantal keer memtest aan laten staan, nog steeds geen fouten, is nu overigens nog eens bezig. Voltages zijn allemaal juist, heb met kleine stapjes de spanning opgedreven naar 1,6 volt, maakte ook niets uit.

Van overclocken is ook geen sprake (ben niet echt van plan een splinternieuw systeem te verklooien) ondertussen wel geprobeerd met alle snelheden lager te zetten waaronder RAM op 1333 Mhz. Nog steeds hetzelfde verhaal.

Vanaf het moment dat hij begint te crashen heeft de tijd dat hij uitstaat ook geen invloed meer, het gaat alleen maar sneller en sneller mis tot ik alles formateer en weer opnieuw begin.

Mijn vermoeden gaat op dit moment eigenlijk uit van een fabrieksfout in het moederbord (zit sowieso al in de familie om nieuwe defecte elektronische apparaten aan te kopen), had vanaf de eerste start-up ook al meteen moeite met het geheugen te herkennen. Hoewel deze toch perfect compatibel zouden moeten zijn. En met de service die ik van 4launch gewoon ben, neem ik an dat ik over enkele dagen alweer een nieuw moederbord heb om te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je nu instelt dat het systeem niet direct moet herstarten bij een blue screen, dan kun je die error lezen. Waarschijnlijk maakt die wel iets meer duidelijk (met een beetje geluk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Ik zou toch gezien de prijs van je onderdelen echt wel even uitsluiten of alles dat niet je mobo is, wel in orde is. Dus die foutmelding opschrijven en echt op zoek gaan naar het probleem dmv uitsluiten.

Straks heb je een nieuw mobo met dezelfde issue, wat ga je dan beginnen?

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 181% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Wel vervelend hoor, maar wat TERW_DAN zegt zit wel wat in net als Brazos eigenlijk om het probleem eerst nu te achterhalen. Voor hetzelfde geldt zit je straks met hetzelfde probleem en dan?

Het uitlezen van dumpfiles ken ik verder niet, nog geen ervaring mee, maar je kan iig instellen zodat de pc niet automagisch herstart na een BSOD.

Je komt daar via: Systeem>Geavanceerde systeeminstellingen>Opstart- en herstelinstellingen>Instellingen> en dan onder systeemfouten "De computer automagisch opstarten" uitvinken en eventueel nog uit die lijst Kernelgeheugendump selecteren ipv Kleine geheugendump. (alleen heb je aan dat laatste enkel iets als je het ook daadwerkelijk gaat uitlezen volgens mij)

Hopelijk kom je dan nu in ieder geval weer wat verder met de info op enkel de blue screen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 08-12-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-07 19:13
Ik denk heel eerlijk gezegd ook dat dit een kapot moederbord is.

Ik had eerst ook een moederbord die deze symptomen vertoonde. De eerste paar dagen deed ie het super. Daarna begon ie Blue screens te vertonen, Uiteindelijk kwam ik ook zelfs windows niet meer in.

Oude moederbord teruggepakt en daar alles weer opgezet en het werkte als een zonnetje.
Dat moederbord is RMA gegaan en bleek idd DOA. Jou problemen klinken heel erg hetzelfde. Ik denk dat een RMA zal gaan helpen.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit zou idd een defect moederbord kunnen zijn.
was het inmiddels gelukt om je Bsod's uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-07 19:11

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkiaan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12-2024
controleer je socket pinnetjes eens. ik had laatst een soortgelijk probleem en dat kwam door verbogen socket pinnetjes.
Pagina: 1