Nieuwe voeding of Molex naar PCI-e?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:36
Ik ben een nieuwe PC aan het bouwen in mijn behuizing met standaard 450 watt, maar van HKC (modelSZ-450LPDR. Deze heeft geen PCI-e aansluiting, toch wil ik mijn PCI-e videokaart aansluiten. Aanschaf van een enkele molex to PCI-e is uitgesloten, want die blijken onbetrouwbaar.

Het enige wat ik op deze voeding aangesloten heb is een 1TBHDD, DVDRW-drive en een Intel i5 3350P (de unit die geen grafische processor heeft). Ik heb voldoende molex-aansluitingen beschikbaar.

Nu heb ik verder nog een Club3D Radeon 7850 royalQueen, en die heeft natuurlijk geen molex-aansluiting, wel een PCI-e.

Nu heb ik te horen gekregen dat 450watt in principe voor dit systeem voldoende vermogen is, maar ik las ook waarschuwende berichten op het internet over de 2xmolex to PCI-e adapters.

Wat is wijsheid? Een nieuwe voeding kopen, of kan ik veilig een adapter kopen?

#ik kan de AWG waarde van de bedrading niet op internet vinden, subvraag: is degelijke bedrading van voedingen tegenwoordig standaard?

[ Voor 14% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 02-12-2012 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als een videokaart met je huidige voeding aansluit via een molex-PCIe-verloopje, dan is dat verloopje niet het onbetrouwbaarste onderdeel, want dat is dan toch echt de voeding zelf. HKC-voedingen zijn van zeer slechte kwaliteit, en hoewel ik geen reviews van deze specifieke voeding kan vinden, zou ik er niet vanuit gaan dat een 450W HKC-voeding ook daadwerkelijk 450W kan leveren (HKC's leveren vaker niet dan wel het beloofde vermogen). Het zou dus best kunnen dat de voeding voor deze videokaart überhaupt niet zo'n goed idee is. Ik zou zelf dus sowieso een betere voeding kopen, en dat kan best 450W zijn maar er zit nogal een verschil tussen een 450W-voeding van 25 euro (zoals deze) of ééntje van 50 euro. Of je het er toch op wil wagen moet je zelf weten, het zou ook best probleemloos kunnen werken want met 450W heb je wel redelijk wat marge, als de voeding stabiel 350W kan leveren is dat op zich ook wel genoeg.

[ Voor 25% gewijzigd door bwerg op 02-12-2012 17:47 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bark_At_The_Cat schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:17:
Aanschaf van een enkele molex to PCI-e is uitgesloten, want die blijken onbetrouwbaar.
Waar komt deze wijsheid vandaan?
Verdelen over meerdere kabeltjes is om een paar reden handiger, zo kun je de indeling maken van verschillende rails op je voeding, maar het is niet noodzakelijk. De hoeveelheid stroom die je door die kabels kunt trekken is hoog genoeg om je videokaart van voeding te voorzien, ook al heb je maar 1 molex eraan zitten in plaats van 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
bwerg schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:44:
Als een videokaart met je huidige voeding aansluit via een molex-PCIe-verloopje, dan is dat verloopje niet het onbetrouwbaarste onderdeel, want dat is dan toch echt de voeding zelf. HKC-voedingen zijn van zeer slechte kwaliteit, en hoewel ik geen reviews van deze specifieke voeding kan vinden, zou ik er niet vanuit gaan dat een 450W HKC-voeding ook daadwerkelijk 450W kan leveren (HKC's leveren vaker niet dan wel het beloofde vermogen). Het zou dus best kunnen dat de voeding voor deze videokaart überhaupt niet zo'n goed idee is. Ik zou zelf dus sowieso een betere voeding kopen, en dat kan best 450W zijn maar er zit nogal een verschil tussen een 450W-voeding van 25 euro (zoals deze) of ééntje van 50 euro. Of je het er toch op wil wagen moet je zelf weten, het zou ook best probleemloos kunnen werken want met 450W heb je wel redelijk wat marge, als de voeding stabiel 350W kan leveren is dat op zich ook wel genoeg.
Dat zou goed kunnen kloppen.
Dit systeem is bijna het zelfde als het budgetgamesysteem uit de nieuwste bbg, op de processor na, zou ik er dan vanuit kunnen gaan dat mijn i5-configuratie met de aangeraden 350watt van de bbg prima uit de voeten kan? Ik ben niet van plan te upgraden (misschien op de lange termijn een keer een ssd).
TERW_DAN schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:49:
[...]

Waar komt deze wijsheid vandaan?
Verdelen over meerdere kabeltjes is om een paar reden handiger, zo kun je de indeling maken van verschillende rails op je voeding, maar het is niet noodzakelijk. De hoeveelheid stroom die je door die kabels kunt trekken is hoog genoeg om je videokaart van voeding te voorzien, ook al heb je maar 1 molex eraan zitten in plaats van 2.
Ik vond op internet wat verontrustende plaatjes, en ik heb toch genoeg molex-aansluitingen over. :) vandaar deze redenatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 02-12-2012 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de mogelijkheid hebt kun je altijd het zeker voor het onzekere nemen natuurlijk. Hoewel bwerg wel een goed punt heeft met betrekking tot de kwaliteit van de voeding. Dan maakt het weinig meer uit of je 1 of 2 molexen gebruikt als het op een ander punt fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Ik zie niet waarom je wil besparen op iets wat je onderdelen kan reden ter waarde van paar honder euro.
Maar zolang de voeding het wel doet en je niet de verkeerde molex stekertjes gebruikt zal het goed gaan.
enkele molex stekertjes vermijden.

Een voeding kost echt niks vergeleken met de rest
http://item.taobao.com/it...:1354477545_4k8_601631129
27 euro is echt geen snars.

Hier in nederland zijn 350W tot 500W kwaliteitsvoedingen ook heel goedkoop te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
maarten12100 schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:01:
Ik zie niet waarom je wil besparen op iets wat je onderdelen kan reden ter waarde van paar honder euro.
Maar zolang de voeding het wel doet en je niet de verkeerde molex stekertjes gebruikt zal het goed gaan.
enkele molex stekertjes vermijden.

Een voeding kost echt niks vergeleken met de rest
http://item.taobao.com/it...:1354477545_4k8_601631129
27 euro is echt geen snars.

Hier in nederland zijn 350W tot 500W kwaliteitsvoedingen ook heel goedkoop te krijgen
Ik wil ook zeker niet een paar tientjes besparen op mogelijk enkele honderden schade. Mijn vraag was of ik gek was als ik voor deze situatie een nieuwe voeding zou kopen. Maar het is al duidelijk en ik haal morgen wel een nieuwe. :)

Bedankt voor het antwoorden/tippen allemaal.

Toevoeging: een winkel bij mij in de buurt heeft deze in het magazijn:

Antec Earthwatts EA-380D Green (€42)
Fortron Source - FSP500-60APN (€40)

Misschien ga ik een van die halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 03-12-2012 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 09:03
Fortron heb ik nog nooit van gehoord. Je kunt ook naar XFX voedingen kijken of corsair. Deze zijn wel wat duurder maar zijn waarschijnlijk ook stabieler en hebben beveiliging voor surges. Zonder die beveiliging zal niet alleen je voeding kapot gaan maar neemt deze ook direct je hele systeem mee. Dan lijkt mij ~20 euro extra toch wel een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:43

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zelf zal voor de fsp group gaan:
http://www.fsp-europe.com...l/fsp500_60apn_85plus.php
Deze heeft 85% efficientie en kan echt zijn gelabelde vermogen leveren. Heb zelf een 900 jaar oude fsp group voeding welke een pentium 4 @4ghz heeft gehouden met maar 15A op de 12v lijn, kwaliteit hebben ze dus zeker. Ze gebruiken fsp group voedingen bijna altijd in oem computers, vandaar dat je er eigenlijk nooit van hoort.

De antec is zeker niet slecht, is niks op aan te merken:
http://www.anandtech.com/...atts-ea-380d-green-380w/6
De antec heeft ook zo'n hoge efficientie. De verdere specificaties kan ik niet vinden. Maar deze voeding is €2 duurder en kan minder leveren.

Ik zou dus voor de fsp group gaan.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
Ik heb op aanraden van de verkoper de FSP gekozen. Het systeempje loopt nu prima. Er mag een slotje op. Thanks y'all!
Pagina: 1