• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-01 09:18
Hoi,

Ik ben me voor een kerstproject aan het oriënteren voor een nieuwe HTPC. Lekker alle forums aan het doorlezen om zo tot een goede keuze te komen.

Maar nu lees ik op een website van een online shop:"Om de nieuwste processorkernen te ondersteunen is eventueel een BIOS-Update noodzakelijk."

Wat is de kans dat dit echt gaat gebeuren en wat zijn dan de volgende stappen? Ik heb geen "oude" processor liggen die ik even kan gebruiken om het BIOS up te daten.

Als het helpt bij het antwoord, ik neig naar een H67 chipset i.c.m. i3 "Sandy Bridge".

Ik hoor graag van jullie!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-02 16:59
Ze doelen waarschijnlijk op een bios update om de nieuwe Ivy Bridge processoren te ondersteunen. In de meeste gevallen zal er out of the box geen probleem zijn.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• JustMyOpinion
Maar wat ik begreep zou een ivy op een sandy moederbord moeten kunnen werken. Zou het dan ook kunnen dat hij maar "half" werkt en je toch nog os kan installeren en daarna bios updaten?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Malantur
Ja Ivy Bridge processor werkt op Sandy Bridge moederbord en andersom, als er ondersteuning voor is in de bios. Maar dit is niet aan de orde aangezien je een Sandy Bridge processor op een Sandy Bridge moederbord wilt steken?

Daarbuiten: het is geen goed idee om je bios te updaten vanuit je OS. Kans op vastlopers is veel groter, dan zit je met een corrupte bios en kan je een nieuwe chip kopen of zelfs een nieuw moederbord.
Voor zo ver ik weet kan je niet updaten als je een nieuwe processor hebt en een oudere bios, maar zoals eerder gezegd is dit niet aan de orde als je die H67 koopt met een Sandy Bridge.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

JustMyOpinion schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:27:
Maar wat ik begreep zou een ivy op een sandy moederbord moeten kunnen werken. Zou het dan ook kunnen dat hij maar "half" werkt en je toch nog os kan installeren en daarna bios updaten?
Vroeger werkte dat nog wel eens, maar recentelijk heb ik dat eigenlijk amper meer gezien. Je zult een supported CPU moeten hebben wil het kunnen werken.

Maar een H67 met een SandyBridge zou out of the box moeten werken.

• JustMyOpinion
....goed, zondag eens even verder in het hele chipset gebeuren gedoken. Ik wil de computer gaan gebruiken als HTPC en wat ik gelezen heb (ook hier op tweakers) zijn de moederborden met H77 chipset beter dan de H67 en de IVY cpu weer beter dan de Sandy. (Ik bedoel hiermee de grafische gedeelte wat mijn inziens voor een HTPC toch redelijk de essentie is) Qua kosten ontloopt het elkaar niet, dus de vraagstelling blijft alleen gaat het een H77 met IVY worden.

1.: Ik neem aan dat de kans kleiner wordt als ik op zoek ga naar een net uitgekomen moederbord? (Suggesties welkom uiteraard)
2.: BIOS updaten zonder OS/CPU is niet mogelijk?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een biosupdate zonder CPU is niet mogelijk*, je systeem boot immers niet. OS heb je niet nodig, je kunt het prima vanuit de bios zelf doen in veel gevallen (of je boot vanaf een bootable USBstickje, al laadt je dan technisch gezien wel weer een OS :P

H77 is inderdaad een generatie nieuwer, als je spul nu gaat kopen dan zou ik ook gewoon voor een H77 gaan. Wil je zeker weten dat je CPU gaat werken, kijk in de CPUsupportlist van het ding, dan weet je het zeker.

*afgezien van dingen als hotflashen, maar dat lijkt me niet relevant in dit geval.

• JustMyOpinion
Bedankt voor de snelle reply.

Ik heb even gekeken naar je tip over de CPU support list (Thanx btw), maar nu kan ik idd zien vanaf welke BIOS de processor wordt gezien, maar e.e.a is natuurlijk nog steeds afhankelijk welke versie er daadwerkelijk op staat.

Staat er op de doos van het moederbord welke versie van het BIOS er op zit?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, over het algemeen niet. Soms staat het op de bioschip, maar dat is ook niet altijd het geval.

• JustMyOpinion
Jemig, lijkt wel of ik online met je aan het chatten ben. (Deeply appreciated) :)

Maar om het kort samen te vatten:

Het is niet mogelijk om op voorhand te zien welke versie van het BIOS op het moederbord staat. Er zijn nu dus twee (makkelijke) oplossingen:
1. Ik zoek een moederbord waarop de CPU al vanaf het eerste BIOS wordt ondersteund
2. Ik moet een afspraak maken met de winkel dat als het BIOS geupdate moet worden, dat zij dat dan willen doen (Haalbaar?)

• Malantur
Wat ik aanraad is om te stoppen met stressen ;)
Fabrikanten maken hun spul zodat het werkt, en ze weten even goed dat niet iedereen BIOS updates kan uitvoeren of bepaalde processoren op reserve hebben liggen. Het overgrote deel van de bevolking valt namelijk in die categorie...

Als je een Ivy Bridge processor koopt met een Ivy Bridge moederbord, dan zal het vrijwel zeker werken omdat de fabrikant er de meest recente BIOS op installeert als het moederbord uit de fabriek vertrekt.

Wat levert problemen op:
een Ivy Bridge processor op een Sandy Bridge moederbord zetten. Ze zijn wel compatible, maar de kans is groot dat het Sandy Bridge moederbord al lang op stock ligt en dus nog een oude BIOS op staat. Dit is het geval waar de webshop op doelt.

Maar stel nu dat je een normaal Ivy Bridge moederbord neemt, en je wilt er een Ivy Bridge processor in steken, dan moet je echt al veel pech hebben om toevallig incompatibele spullen te hebben.
En zelfs dan is er nog een simpele oplossing: even met je setje langs de lokale pc boer gaan en hem laten flashen voor een tientje.

• JustMyOpinion
Hahaha, ik zal straks mijn Zen momentje nemen :)

Het is ongeveer 12 jaar geleden dat ik een computer in elkaar heb gezet (studententijd), dus wil het graag goed doen.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Vaak werkt een moederbord al voordat de CPU wordt gedetecteerd, ik heb dat zelf ooit gehad. Had één of ander Gigabyte bord waar een bepaalde CPU niet op werkte, merkte ik dus achteraf, maar kon wel gewoon in de bios.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

ASUS borden hebben ook vaak USB Flashback BIOS. Die kun je flashen ZONDER CPU of RAM.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1