[Help] Ik wil mijn desktop upgraden maar heb een paar vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBierVampier
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-07 22:08
Hallo allemaal,

Al een tijdje ben ik een major upgrade aan mn huidige systeem aan het overwegen, maar voordat ik allemaal dure dingen ga aanschaffen heb ik eerst een paar vragen. Het systeem ga ik overigens voornamelijk voor gamen gebruiken.

PAS OP: ben alweer een tijdje uit de running wat betreft bijhouden van geweldige nieuwe technologische ontwikkelingen, wat de best-buys op dit moment zijn, etc etc. Ook enigzins hardware-noobie

Mijn huidige systeem is als volgt:
  • proc: intel i5 750
  • mobo: P55-GD65
  • graka: Radeon HD5850
  • geheugen: 4Gb dual channel DDR3
  • Opslag: een of ander oude WD HDD met 500Gb
Waar ik aan zat te denken is:
  • proc: Intel Core i5 3570K Boxed
  • mobo: ASRock Z77 Extreme4
  • graka: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3
  • geheugen: 8Gb Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
  • Opslag: Samsung 830 SSD + 2x Western Digital Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX
Mijn vragen:
Tegenwoordig zie ik bij de Pricewatch niet meer of een processor x64 of x86 is. Is de processor die ik in gedachte heb compatible met een 64-bit OS?

Hoe gaat het precies met het installeren van een nieuw OS? Kan ik mijn oude schijf erin laten hangen? Raakt deze niet in de war met een nieuwe mobo? Als ik W8 installeer op de SSD, raakt de computer dan niet in de war omdat er op de andere oude HDD schijf nog steeds W7 OS files staan?

Als er met een speling van 20-30 euro producten in het bovenstaande lijstje vervangen kunnen worden door iets wat 100x beter presteert hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Nogmaals excuses voor eventuele noob-vragen!

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassjur
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 11:03
Hallo,
Op het moment is het het slimst om voor jouw PC een SSD, de grafische kaart, geheugen en het OS te updaten. Die i5 kan nog wel eventjes mee, dus wacht tot juni/juli voor de nieuwe Intel CPU's en kijk dan verder. Als je goede koeling aanschaft en overclocked houd je het dus nog wel langer vol.
Dus:
• Samsung 830
  • HD 7950 Windforce 3
  • Corsair vengeance 2x4Gb
  • Qua koeling kun je denken aan een Cooler Master Hyper 212 Evo/Plus, een Scythe Mugen 3 Rev. B of nog veel duurder een Noctua NH-D14.
  • Grotere HDD's
Alle CPU's van het moment zijn x86 en x64.

Oké, het OS, je moet denk ik nog wat filmpjes kijken over Windows 8, dit is redelijk anders zonder dat het beter werkt, mijn mening na een maand.
Het installeren is heel goed geworden, als je een nieuw OS installeerd dan krijg je dus een menu op welke HDD je het OS wilt installeren. Als je het op je oudere 500GB gaat installeren houd je alles wat je al had, settings, programma's en zelfs je desktop lay-out. Je krijgt wel een mapje met Windows.old en die kun je nog even verwijderen.
Als je het gaat installeren op de SSD dan is het helemaal fris en kan je ook gewoon bij de bestanden van de 500GB. Je krijgt wel automatisch een dual-boot met de 2 OS'en.
Misschien help ik je zo totaal niet, geen nieuwe MoBo en CPU, maar ik hoop van wel. Dit scheelt ook heel veel geld. Verder zijn de onderdelen die je had gekozen hartstikke goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Bassjur op 02-12-2012 18:09 . Reden: Iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-07 22:01
Om antwoord te geven op je vragen:

1. Processoren zijn tegenwoordig allemaal 64-bit compatible, of je moet een ARM-dingetje hebben.
2. Bij installatie van je OS selecteer je op welke partitie het OS geïnstalleerd moet worden. Om zeker te weten dat je niet (al dan niet per ongeluk) je bestaande partities wist/overschrijft, kun je altijd even deze HDD afsluiten. Zo kun je de HDD ook niet meer overschrijven. :)

Verder zien de specs van je PC er prima uit en kun je er ook goed mee gamen. Ik zou nog wel letten op de voeding, aangezien je nieuwe onderdelen wat meer stroom slurpen dan je huidige.