Capacitor opgeblazen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Tweakers!

Na het lektesten bij mn mod is gisteren de voeding ermee opgehouden.
De voeding is niet gemod, naja niet echt. Ik heb hem uit zijn behuizingkje gehaald, zodat hij past. Ook heb ik de draden naar de stroom input moeten lossnijden om het te monteren op de manier zoals ik dat wilde, deze zijn met een kroonsteen weer verbonden.
Afbeeldingslocatie: http://i1169.photobucket.com/albums/r514/papple_tweaker/IMAG0258.jpg
Toen ik de stekker uit de kast trok, sloegen de stoppen eruit en dat gebeurde telkens als ik de pc weer probeerde aan te sluiten.
Toen ik in de kast keek zat er een zwarte plek op deze capacitor...
Afbeeldingslocatie: http://i1169.photobucket.com/albums/r514/papple_tweaker/IMAG0260.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1169.photobucket.com/albums/r514/papple_tweaker/IMAG0257.jpg
Dus ik neem aan dat dit het probleem is.
Kan ik deze gewoon vervangen? of kan het misschien een ander probleem zijn?

Alle hulp is welkom!

Groeten,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Na het lektesten bij mn mod
Wat bedoel je daarmee ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kitao schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:04:
[...]

Wat bedoel je daarmee ? :?
gok op de waterkoeling?

heb je foto's waar we wel wat op kunnen zien?

[ Voor 62% gewijzigd door DECOY88 op 02-12-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
waarvan, van een Zündapp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kitao schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:10:
[...]

waarvan, van een Zündapp ?
pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk zelf dat deze condensator simpelweg tegen de behuizing aangezeten heeft.
Ik zie geen isolatie, wat zwart op 1 van de aansluitingen zonder schade aan de condensator zelf en VEEL blank metaal in de buurt.

Dit type condensatoren (X2) is ontworpen om bij het defect gaan hun werking te verliezen (netfilter zijn) maar geen kortsluiting te veroorzaken.

Ik zou dus je montage eens controleren en dan vooral naar de isolatie kijken, 230V moet je minimaal 3-4mm ruimte houden tussen geleidende delen en de geaarde behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
@kitao&DECOY88: Inderdaad het testen van mn WC-setup (waterkoeling, geen grappen over het missen van een stortbak AUB ;) )
Afbeeldingslocatie: http://i1169.photobucket.com/albums/r514/papple_tweaker/Systemoverview.jpg

@SA007: Thanks alvast voor de info!
zou het ook mogelijk zijn om het gedeelte rond de aansluiting te isoleren? (Systeem heeft op deze wijze wel gedraait namelijk) En moet ik deze condensator vervangen?

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

isoleren kan je het beste doen met krimpkous
je kan ook tape of lijm uit een lijmpistool gebruiken, let alleen wel op dat het niet heet/warm wordt daar, anders smelt de tape/lijm en heb je nog geen isolatie
de condensator moet je iig vervangen

[ Voor 16% gewijzigd door godofal op 02-12-2012 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:40

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ziet er imo niet gezond uit, die zul je moeten vervangen. De kans is reëel dat er meer kapot is :/
Kijk in het vervolg zeker na dat je geen kortsluiting maakt!

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
OK, lijkt me duidelijk, vervangen dus.
excuus als ik veel vraag, maar van circuits en dit soort onderdeeltjes heb ik geen verstand...|:(
Weten jullie waar ik een nieuwe kan halen? en kan ik de huidige gewoon wegknippen en een nieuwe solderen?

Nieuwe voeding ligt niet echt lekker in mn budget nu (student tijdens de feestdagen ;) ), dus hoop dat ik m kan fixen.

bij voorbaat dank mensen! Top dat er zo snel gereageerd wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Heb al ff gezocht op conrad.nl, kan ik hem met deze vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

SA007 schreef op zondag 02 december 2012 @ 16:07:
Ik denk zelf dat deze condensator simpelweg tegen de behuizing aangezeten heeft.
Ik zie geen isolatie, wat zwart op 1 van de aansluitingen zonder schade aan de condensator zelf en VEEL blank metaal in de buurt.

Dit type condensatoren (X2) is ontworpen om bij het defect gaan hun werking te verliezen (netfilter zijn) maar geen kortsluiting te veroorzaken.

Ik zou dus je montage eens controleren en dan vooral naar de isolatie kijken, 230V moet je minimaal 3-4mm ruimte houden tussen geleidende delen en de geaarde behuizing.
Ik denk dat je met de isolatie moet beginnen, het lijkt mij erg sterk dat deze condensator kapot gaat en dan vervolgens sluiting veroorzaakt.
Je kunt de condensator ook weglaten, maakt voor de werking van de voeding niet echt uit, voeding zou het dan iig weer moeten doen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
PAPPLE schreef op zondag 02 december 2012 @ 17:25:
Heb al ff gezocht op conrad.nl, kan ik hem met deze vervangen?
Lijkt er wel verdacht veel op in ieder geval, ik denk dat die wel hetzelfde zijn.
Ik heb de tekst van jouw foto ingegoogeld en weet nu dat die X2 staat voor een bepaalde klasse line-filter-condensatoren:
Class X2 capacitors are intended to operate safely even in the presence of spikes on the mains supply of up to 2.5 kV.....
[...]
A special class of capacitor is used in power-line (mains) filters. Line filtering is a very tough application for a capacitor. Power lines are subject to a variety of disturbances that induce transients and surges. These vary from a few hundred or a few thousand volts
http://my.execpc.com/~endlr/line-filter.html
In die link staat een heel artikel erover.

En over die waterkoeling, ik wist niet dat dit bij 'gewone huis-pc's' wordt toegepast, ik dacht dat dit altijd met een fan werd gedaan vandaar mijn zundapp-opmerking. Gelukkig vatte je het goed op. :)
Waterkoeling leek me meer iets voor supercomputers. Misschien gebruiken ze daar wel stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Die condensator hoef je echt niet te vervangen hoor.

Dit type condensatoren is belachelijk degelijk, dat beetje schade maakt geen klap uit.

Heb hetzeflde merk/soort condensator gezien welke compleet zwartgeblakerd was door een ontploft component in de buurt, tot het nivieau dat de tekst erop niet meer leesbaar was en die werkte ook nog steeds probleemloos.

Het type condensator van conrad is de goede, maar zoals opgemerkt, hij is niet per-se nodig voor een goede werking van je pc.

Ik zou 'm gewoon met wat isolatietape isoleren, 3-4 lagen tape erover, en terugbouwen. Niet moelijk doen met vervangen of solderen.
Krimpkous is beter, maar dat krijg je er hier niet echt goed op, te korte afstand.
Wel echte isolatietape pakken, geen ducktape of gewoon plakband.

@kitao.
supercomputers hebben meestal of lucht of water, je bent totaal geflipt om een productiesysteem met stikstof te koelen, dat is namelijk belachelijk arbeidsintentief, onbetrouwbaar en overkill voor een normaal computersysteem.
Zijn wel systemen die op een dergelijke manier gekoeld worden, maar dat is dan omdat de lage temp van stilstof of helium strict noodzakelijk is (bijv voor supergeleiding zoals in MRI apparaten die met vloeibare helium gekoeld zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe dan ook kun je gewoon testen zonder deze condensator. Zoals eerder genoemd is dit alleen ontstoring. Als je hem vervangt kan je dat doen met iedere wisselspannings condensator >230V,

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
SA007 schreef op zondag 02 december 2012 @ 22:10:

@kitao.
supercomputers hebben meestal of lucht of water, je bent totaal geflipt om een productiesysteem met stikstof te koelen.
Soms heb je geflipten nodig die in een garage iets nieuws uitvinden :+
Afbeeldingslocatie: http://www.smh.com.au/ffximage/2008/09/09/overclocker_wideweb__470x369,0.jpg
Dino Strkljevic is part of the so-called "overclocking" community consisting of computer geeks dotted all over the globe who believe the ultimate feat is recording the world's highest scores in obscure benchmarking programs.
Overclocking involves modifying the settings of internal computer components - such as the processor, graphics card, motherboard or system memory - to make them run faster than they were designed to go.
Lees verder

Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/us/2003/12/30/5_ghz_project/aufmacher_en.jpg
http://www.tomshardware.com/reviews/5-ghz-project,731.html
Malantur schreef op zondag 02 december 2012 @ 22:46:
Maar goed, dit heeft allemaal niets met de voeding van PAPPLE te maken ;)
Ok, is misschien wel zo, daarom deze link nog als laatste :
Wikipedia: Supercomputer
Perfluorohexane (C6F14) or tetradecafluorohexane, is a fluorocarbon.
Wikipedia: ETA10
liquid-nitrogen cooled model ETA10 (1986)

[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 02-12-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:32
kitao schreef op zondag 02 december 2012 @ 22:36:
[...]

Soms heb je geflipten nodig die in een garage iets nieuws uitvinden :+
[afbeelding]

[...]

Lees verder

[afbeelding]
http://www.tomshardware.com/reviews/5-ghz-project,731.html
Er is nog steeds een verschil tussen een 24h/7d datacenter koelen en een paar uurtjes per dag overclocken op stikstofkoeling. Je moet echt om de zoveel minuten de put aanvullen met stikstof, heb zo maar eens tientallen tot honderden servers staan ;)

Nee, luchtkoeling wordt het meest toegepast in de meeste domeinen. Waterkoeling is de uitzondering en stikstof- of heliumkoeling zijn de extreme gevallen.

Maar goed, dit heeft allemaal niets met de voeding van PAPPLE te maken ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat zijn extreme overclockers ja, maar dat is ook niet iets wat je in een serieus systeem gaat gebruiken. De processor die daarin is gebruikt zal het niet lang overleefd hebben, maar bij wat ze ermee gedaan hebben was dat ook niet het doel.

CMOS logica gaat sneller opereren bij hogere voedingsspanning. Dat betekend meer warmte, wat al snel weer voor thermal runaway kan zorgen, wat het einde van je processor is. Maar daarnaast slijt je processor ook sneller (ja die slijten). Bijvoorbeeld 65nm CMOS heeft een nominale voedingsspanning van 1.2V normaal gesproken, met +10% ruimte aan de bovenkant, dus 1.3V officieel als max. Echter pas bij ruwweg 2.5V zullen de transistoren direct ermee kappen, echter hoe hoger de spanning staat, des te exponentieel sneller de handel kapot gaat intern. Als je er 2V opzet zal het vast binnen een paar uur einde verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
furby-killer schreef op zondag 02 december 2012 @ 22:50:
Dat zijn extreme overclockers ja, maar dat is ook niet iets wat je in een serieus systeem gaat gebruiken.
Ik vraag me af of waar Papple mee bezig is ook niet enigzins extreem is ?
Ik krijg toch regelmatig computer-aanbiedingen te zien in diverse folders maar het is me nog niet opgevallen dat daar populaire pc's of laptops bij zitten die watergekoeld zijn ? :?

Zelfs de fabrikant van een dergelijke turbo-watercooled-pc Alexiss geeft er de naam Phantica Extreme aan :

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/dizufa195/img84.jpg

Gewicht : 22 kilogram
Prijs : 1500,- euro :/

[ Voor 36% gewijzigd door kitao op 03-12-2012 00:38 . Reden: afb. toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
@ kitao: Ik heb geen mega-systeem staan, geen über-overclocks oid. Het systeem dat ik heb heb ik watergakoeld omdat ik het leuk vind om te doen als hobby, en voor het geluid wat er geproduceerd wordt is het een aanrader.

Het koelen van hele datacenters lijkt me geen goed idee met stikstof, mn neefje heeft weleens een 3dmark wedstrijdje met dat spul gewonnen, maar het bedrag wat je aan apparatuur voor koeling besteed is vele malen dat van de setup, en zoals Malantur al zei, moet je de potten om de paar min bijvullen. Vies werkje, lijkt me zelfs sterk dat dat uberhaupt toe te passen is op een normaal draaiend systeem.

Maar dat heeft niets met de voeding te maken idd! ;)

Ik ben blij dat ik zoveel reacties krijg!
Ik laat het jullie weten zodra het gelukt is!

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Dat zij die potjes bijvullen is volgens mij gewoon om een compressor uit te sparen.
Normaal gesproken heb je een koelvloeistof en die laat je verdampen waar warmte onttrokken moet worden, het gevormde gas koel je alvast zover mogelijk terug in een pijpenwarmtewisselaar en vervolgens wordt het weer gecomprimeerd tot een vloeistof en is het cirkeltje weer rond.
Dan heb je gewoon een gesloten systeem en hoef je niet bij te vullen; bij je koelkast heb je ook geen jerry-kannetje freon staan toch ?
En het is toegepast bij een normaal systeem, zie mijn vorige link over de ETA10. ;)

Leuke hobby trouwens, ik hoop dat je het voor elkaar krijgt. Ik hoor t wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:51
Dat wordt ook al toegepast, in zo genaamde Phase-Change systemen. Of waterchillers, maar daarbij komt er als extra stap nog waterkoeling bij. De warmtewisselaar wordt dan gebruikt om water(met toevoegingen) te koelen tot lage temperaturen, en dit wordt daarna door middel van een conventioneel waterkoeling systeem weer gebruikt om je CPU/GPU etc te koelen.

Zelf heb ik ook waterkoeling, enkel omdat een HD6990 op maximum vermogen (550W) met luchtkoeling gewoon een enorm lawaai maakt. Door dat te koelen met een grote radiator met langzaam draaiende 6 fans, kan het volume al enorm omlaag ten opzichte van de stock fans.

Maargoed, genoeg offtopic zo ;).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Hey allemaal,
De condensator bleef problemen geven, tot dat hij door het bewegen (dom) een aansluiting heeft verloren.
Aangezien ik hem volgens jullie ook gewoon weg kon laten heb ik dat geprobeerd. Nu eerst de voeding compleet uit de behuizing gehaald om te voorkomen dat hij weer te dicht bij metaal zat.
Toen ik hem aanzette klapte alles er weer uit en was het dezelfde ellende.

Ik heb besloten een vervangende voeding te gaan zoeken. Mijn kennis wat betreft voedingen is voor dit soort probelemen te weinig.

Mocht een van jullie interesse hebben in een Recom ProE 850watt voeding die misschien nog te redden is, geef me even een DM.

Bedankt voor alle hulp!

groeten,

Mark
Pagina: 1