upgrade - alleen videokaart of ook de rest?

Pagina: 1
Acties:

• GMutorrah
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-04-2025
Beste tweakers,

ik zit al een paar jaar met het volgende systeem:

ASRock A780GXH/128M
AMD Phenom II X3 720
Scythe Mugen 2
OCZ Titanium PC2-6400 - CL4 2x2GB
Be Quiet Pure Power 300W
SSD Intel 320 120GB
HDD WD Caviar Black WD6401AALS

De bedoeling van deze setup was ooit om wanneer Diablo 3 uit zou komen, er een videokaart in te hangen zodat het zou draaien. Op het moment gebruik ik em alleen voor internet/office en een potje HoN op z'n tijd. Nu is de videokaart en Diablo 3 er niet van gekomen door m´n afstuderen, maar ik zou het toch wel leuk vinden om weer eens fatsoenlijk (30+ fps min. op 1920x1080) een spelletje te kunnen spelen zonder dat alles op minimaal staat.

Mijn eerste gedachte was om er dan alsnog een videokaart bij te hangen (en wellicht ook n zwaardere voeding als dat nodig is), maar ik speel ook met het idee om een iets grotere upgrade te doen. Het belangrijkste is bang/buck.

Voor de eerste optie twijfel ik tussen een HD7770 of een HD7850. De laatste lijkt me beter voorbereid voor de toekomst, maar dan zal ik naast de hogere aanschafkosten denk ik ook een nieuwe voeding moeten kopen. Volgens de reviews die ik heb gelezen is het % verschil in prijs vergelijkbaar met het % verschil in performance, dus het lijkt me het wel waard wat dat betreft.

Mijn vragen:
- Zou m'n huidige voeding sterk genoeg zijn voor een 7770, of moet ik sowieso voor de 7850 gaan?

Als ik voor de tweede optie zou gaan lijkt met logisch om het BBG over te nemen:
Asrock 970 Extreme4
Corsair CMV8GX3M2A1333C9
Club3D Radeon HD 7850 royalQueen

Ik zou hier dan mn X3 720 gewoon in kunnen stoppen, dat lijkt me qua performance nog ruim voldoende.

Mijn vragen:
- Heeft een iets beter geheugen zoals de Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile nog veel zin? Icm de Mugen 2 is low profile misschien sowieso wel handig
- Waarom niet de royalKing? goedkoper en hoger geklokt toch?
- Welke voeding? Gewoon de Antec VP350P of n tikkie zwaarder? Ik wil wel een klein beetje gaan overklokken ook nl.

Daarnaast zou ik ook graag horen wat jullie persoonlijke voorkeur zou zijn, uitgaande van de grootste waar-voor-je-geld:

- Radeon HD 7770 ~ eu 100,- (al dan niet met nieuwe voeding á eu 40-50)

- Radeon HD 7850 + voeding ~ eu 200,-

- Radeon HD 7850 + voeding + nieuw mobo+RAM ~ eu 330,-

alvast bedankt!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:39
Nieuwe voeding en HD7850 1GB lijkt me een goede optie, zit je rond de €220 inclusief verzenden.
Een degelijke voeding is niet verkeerd, deze kun je nog jaren gebruiken en ook meenemen naar nieuwe systemen. Een nieuw moederbord hoeft niet. De Phenom II X3 is prima om mee te gamen.
Mocht je toch voor een nieuwe mobo + ram willen gaan, doe het dan gelijk goed en neem een i5, maar dan ben je echt veel duurder uit. Maar ik denk niet dat dat echt nodig is, je kunt eerst nog wel vooruit als je een degelijke kaart erin zet :)

Onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing€ 151,-€ 151,-
1XFX Pro 550W€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 205,90

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

GMutorrah schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:08:
Mijn vragen:
- Heeft een iets beter geheugen zoals de Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile nog veel zin? Icm de Mugen 2 is low profile misschien sowieso wel handig
Heeft nauwelijks zin, wat je nu hebt is prima en het is het geld daarom niet waard. Tenzij je geheugen vaak vol zit maar voor gamen moet 4GB wel genoeg zijn.
- Waarom niet de royalKing? goedkoper en hoger geklokt toch?
Geen idee waarom niet, je komt zelf met de royalQueen aan. :P Maar ja, naar mijn weten zijn het min of meer dezelfde kaarten, met als enige verschil dat de king een kleine OC extra heeft. De queen was tot nu toe meestal ook iets goedkoper, kleine prijsfluctuaties hebben niet altijd een logische reden.
- Welke voeding? Gewoon de Antec VP350P of n tikkie zwaarder? Ik wil wel een klein beetje gaan overklokken ook nl.
Een goede 350W-voeding zou al moeten voldoen, maar let er dan wel op dat er de juiste PCIe-aansluiting op zit (ik kan me voorstellen dat een OC-versie van een HD7850 een 8-pins-stekker nodig heeft). Je kunt voor de zekerheid een ~400W-voeding nemen, scheelt qua prijs niet veel, is al wat gemakkelijker zoeken qua aansluitingen en dan kun je OC'en wat je wil.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• GMutorrah
Bedankt beiden! Nieuwe videokaart en voeding wordt het :)

Wat betreft de voeding lijkt me de 550W XFX een klein beetje overkill. In het voedingen topic worden o.a. deze voedingen genoemd:

pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze
pricewatch: Corsair Builder CX500 Bronze
pricewatch: XFX Pro 450W

Maakt het nog veel uit?
Is de CX430 hiervan gewoon het meest interessant door zn prijs of is de 2 jaar extra garantie van XFX de moeite?

[ Voor 7% gewijzigd door GMutorrah op 06-12-2012 20:33 ]

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03-2025
ik zelf kies altijd xfx boven corsair ook met de 2 jaar garantie wat soms echt wel van pas komt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:33

Thomg

Aww yiss

Ik ben meer van Antec
pricewatch: Antec HCG-400
Ook te overwegen. Seasonic is te duur in die pricerange.
Ik kijk altijd in de volgorde Seasonic>Antec>XFX/Corsair>Merk>NoName

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:25
WTF? Als je Corsair budget bedoeld heb je gelijk Thomg, maar de AX en HX van Corsair hebben binnenwerk van Seasonic als ik me niet vergis. En dan ook nog eens vaak meer garantie dan Seasonic, op de AX serie zit 7 jaar, Seasonic eigen max. 5 jaar dacht ik. Dat vind ik toch overall best prachtige pluspunten.

Nu koop ik/adviseer ik meestal alleen silver/gold/platinum psu's en hou dit dan aan:
Seasonic M/X > Corsair HX/AX > XFX/SuperFlower of voor lowpower (<400W) Huntkey/BeQuiet, al is daar inmiddels ook Seasonic mogelijk (alleen duur). Antec, OCZ, CM en de rest vind ik allemaal maar btje vaagjes, maar dat kan aan mij liggen. :9

[ Voor 16% gewijzigd door Aardwolf op 06-12-2012 23:07 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:33

Thomg

Aww yiss

marcel87 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 23:04:
WTF? Als je Corsair budget bedoeld heb je gelijk Thomg, maar de AX en HX van Corsair hebben binnenwerk van Seasonic als ik me niet vergis. En dan ook nog eens vaak meer garantie dan Seasonic, op de AX serie zit 7 jaar, Seasonic eigen max. 5 jaar dacht ik. Dat vind ik toch overall best prachtige pluspunten.

Nu koop ik/adviseer ik meestal alleen silver/gold/platinum psu's en hou dit dan aan:
Seasonic M/X > Corsair HX/AX > XFX/SuperFlower of voor lowpower (<400W) Huntkey/BeQuiet, al is daar inmiddels ook Seasonic mogelijk (alleen duur). Antec, OCZ, CM en de rest vind ik allemaal maar btje vaagjes, maar dat kan aan mij liggen. :9
Ook persoonlijke ervaring, 4 jaar lang antec EA 650, werkt nog steeds.

• Aardwolf
Oh ja maar dat heb ik ook nooit gezegd of bedoeld dat het na de garantieperiode meteen is afgelopen met de pret, kan ook best zijn dat Antec een paar jaar terug beter was, geen idee. Maar een tijd terug (half jaar ofzo) werden voornamelijk de voedingen die ik noem aangedragen in het PSU adviestopic, dus daarom hou ik die ook gewoon aan als goed. Af en toe doe ik ff rondje jonnyguru.com en dan kom je weer wat meer in detail te weten. Antec, CM, Cougar, Enermax zijn ook niet slecht, maar je hebt nog een klasse daarboven.

Mja back ontopic. Heeft de TS al wat besloten?

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 08-12-2012 23:23 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27
De Antec HGC series is ook 'high end' en kwalitatief beter dan XFX (Seasonic).

• Aardwolf
Oké, dat wist ik niet. Maar kwalitatief beter... bron? :9

Nee had net wel een HGC op Hardwaresecrets en Jonnyguru gekeken. Scoort niet slecht idd, kwalitatief beter lees ik dan weer nergens... (dat kan aan mij liggen, mss erover heen gelezen :| )

Maar goed, is GMutorrah al verder met zn besluit? Tis wel stilletjes...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:27
Waarschijnlijk had je al gevonden dat de HCG 520 minstens gelijkwaardig was aan de XFX 550 (eigenlijk iets beter in kwalitatief opzicht).
Van de HCG 400 is wat minder te vinden, kwam alleen het volgende tegen van onze oosterburen.
http://translate.google.e...ad.php%3Fthreadid%3D31349

• GMutorrah
marcel87 schreef op maandag 10 december 2012 @ 00:59:
Maar goed, is GMutorrah al verder met zn besluit? Tis wel stilletjes...
sorry, was ff druk ;)

heb uiteindelijk vrijdag de XFX 450 besteld met een Club 3d royal Queen 7850. Moest er ook nog wat casefans bij hebben en dit kwam uiteindelijk het beste uit met verzendkosten en levertijden, bovenop de 2 jaar extra garantie :) Was zaterdagochtend al binnen, kan niet wachten om t komend weekend allemaal aan te slingeren!

Allemaal hartelijk dank!

• Aardwolf
Mooi mooi! Succes en veel plezier ermee! :D
Pagina: 1