Moederbord kapot waar raid 0 (onboard) gebruikt werd :/

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 12:54
Hoi,

Mijn asus p5n32 e sli MB is kapot.

Had raid 0 via de onboard raid in gebruik welke volgens mij een Nforce4 raidcontroller is?

Ik wil nu een 2e hands MB kopen waarop ik de raid 0 kan blijven gebruiken om mijn data te redden.

Natuurlijk is excact hetzelfde MB de beste oplossing, maar het enige wat ik kan vinden is via ebay en daar vragen ze stevige prijzen (rond 100 euro)

Welke andere MB kan ik ook gebruiken? Ik heb veel gezocht maar kom er moeilijk achter op welke andere boards dezelfde raidcontroller zit (daar gaat het toch om?)

als iemand een p5n32 e sli board heeft liggen dan is dat helemaal mooi!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
je moederbord kon Raid 0 via de nForce chipset of de Silicon Image Sil3132
ik veronderstel dat je de nForce gebruikte aangezien de Silicon Image maar 1 interne Sata poort heeft

zelf nog niet gebruikt, maar met dit programma zou het moeten lukken:
http://www.runtime.org/raid.htm
kost wel wat, maar met de trial kan je schijnbaar onderzoeken of het werkt

weet je nog alle instellingen? indien deze in de bios zijn opgeslagen, zal je deze op het nieuwe moederbord ook moeten ingeven (misschien kan je ze achterhalen met de trial van het programma)

er zijn ook nog AMD borden met nForce4, maar dan moet je ook nog op zoek naar een andere cpu...
lijkt mij niet zo interessant om 100 euro te investeren in een oud platform
ik veronderstel dat er geen backup is? (nooit slim in combinatie met raid0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justianus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 12:54
Bedankt voor je reactie Catfish!

Ik neem aan dat ik de nForce4 controller in gebruik had aangezien ik 2 750 GB schijven in striping had staan (raid 0 toch?)

De instellingen in het bios weet ik niet allemaal uit mijn hoofd maar de raid array was iig bootable aangezien daar windows 7 op stond.

Als ik een board vind met dezelfde controller kan ik toch in bios gaan uitproberen totdat hij opstart? Zonder hopelijk een nieuwe array te maken natuurlijk :/

Die software ziet er goed uit! Wel prijsig idd. Ik denk dat ik beter kan uitzoeken of ik een geschikt board kan vinden, mss wel de p5n sli.

Het is lastig info te vinden welke boards de nForce4 controller gebruiken. En idd een andere processor erbij is wat veel investeren in een systeem dat toch over niet al te lange tijd een upgrade zal krijgen...

En er is slechts een gedeeltelijke backup, maar welk gedeelte was dat ook alweer...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
striping is inderdaad raid0

de software is inderdaad wat prijzig, maar het lijkt wel handig om bv de striping size te kennen, kwestie van minder te moeten uitproberen als je een ander mobo kan vinden

misschien een andere mogelijkheid: is er een tweaker in jouw buurt met een nforce4 die even kan helpen?
met een externe harde schijf moet dat op een paar uurtjes toch gefixt zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
justianus schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:17:
Als ik een board vind met dezelfde controller kan ik toch in bios gaan uitproberen totdat hij opstart? Zonder hopelijk een nieuwe array te maken natuurlijk :/

Die software ziet er goed uit! Wel prijsig idd. Ik denk dat ik beter kan uitzoeken of ik een geschikt board kan vinden, mss wel de p5n sli.
Je kunt ook dmraid onder linux gebruiken, deze kan een aantal verschillende soorten firmware raid (waaronder nvraid) herkennen en activeren. Hoef je niet speciaal een bord voor te kopen.