Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:15

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Ik heb inmiddels aardig wat schermen in huis, een paar laptops, losse monitoren en televisies en ben geïnteresseerd in het kalibreren hiervan. Vooral bij bijvoorbeeld mijn ouders is de televisie zeer slecht afgesteld en daar erger ik me aan als ik daar ben. Verder denk ik dat het ook bij mij thuis wellicht beter zou kunnen.

Na wat rondkijken kwam ik al snel uit op de producten van Datacolor, waar de Spyder4 de nieuwe lijn van vormt. Afgaande op informatie van de website denk ik niet dat de Spyder4 Express geschikt is. De hardware is gelimiteerd en volgens mij is het idee dat je er maar 1 scherm mee kunt afstellen.

Dus kom ik uit bij de Spyder4 Pro of de Spyder4 Elite. Mijn voorkeur gaat uit naar de Pro, omdat deze toch iets gunstiger geprijsd is dan de Elite en wat mij betreft voldoende functionaliteit biedt (waaronder het afstellen van meerdere monitoren). Ook lijkt het erop dat de Elite niets meer is dan een software upgrade en als zodanig dus ook nog op een later moment aangeschaft kan worden.

Onduidelijk was voor mij echter hoe de Spyder4 Pro ingezet kan worden voor televisies. Datacolor verkoopt ook de Spyder4TV HD, maar dan heb je twee apparaten die min of meer hetzelfde doen. Een alternatief zou dan zijn om de Spyder4TV HD Upgrade te kopen, waarmee je je Spyder4 Pro of Elite kunt gebruiken voor je televisie, maar deze kan ik niet vinden in Nederlandse webshops. Ik las ergens dat je ook gewoon de software van de Spyder4TV HD kunt gebruiken met je Spyder4 Pro, maar ik gok dat je dan de DVD's met kalibratiepatronen mist.

Zijn er mensen met een Spyder4 product die deze gebruiken voor computers en televisies en zo ja, waar haal ik die?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 12:18
Wij gebruiken hier op het werk ook de Spyder4 om schermen te calibreren. Op zich een heel fijn apparaatje en zeer nuttig als je veel grafisch werk doet waar kleur echtheid heel belangrijk bij is. Zelf zie ik het nut niet zo in om er thuis je schermen er mee te calibreren.

Bij de spyder zit een software pakket meegeleverd waarmee je de monitor van je pc kan calibreren, je hangt dan de spyder tegen je scherm en het programma doet dan vrijwel de rest. Het enige wat je moet doen is de brightness en contrast instellingen van je scherm goed zetten en dan doorloopt hij een "x" aantal kleuren voor de calibratie.

De spyder zelf heeft een usb aansluiting om deze op de pc aan te sluiten. Het kan goed zijn dat deze gewoon op de usb van je tv aan te sluiten is maar er zit geen extra software bij om je tv te kunnen calibreren. Ik denk dat je daar dan toch de "Spyder4TV HD Upgrade" voor nodig hebt.

Wat wel een grappigge extra feature is (als je een ipad hebt), is dat je deze er ook mee kan calibreren. Dan sluit je de spyder aan op je PC en dan kan je de ipad via wifi calibreren. Ik weer zo niet of er ook een android/w8 app voor uit is.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Mja, ik ben ook regelmatig bezig met foto- en videobewerking en DTP, maar dat is meer een uit de hand gelopen hobby. Verder kan het wel uit als je maar genoeg schermen hebt :P (heb nog een boel kennissen die hiervan zouden kunnen profiteren)

Jammer dat die upgrade niet in Nederland te koop is (tenminste, ik heb hem nog niet gevonden). Je kunt hem wel voor 60 euro halen by Datacolor zelf. Denk je dat je eens zou kunnen proberen of je de Spyder4TV HD software kunt installeren en daarmee toch televisies kunt kalibreren (de hardware is hetzelfde namelijk, weet niet precies hoe het moet met die testDVD's die in die upgrade kit zitten). Want dan leg je de televisie gewoon plat en heb je dat gekke web niet eens nodig en scheelt het je een upgrade kit.

Ik heb geen iPad en ben voorlopig ook niet van plan om zoiets te kopen, maar wel leuk dat het kan.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat op tv's gebeurt. Ik zal hem vanavond eens mee naar huis nemen en uit proberen op een tv. Ik weet dat de spyder op de pc een kleuren profiel in windows aanmaakt. Vraag me af hoe ze dat dan op tv's doen.

Ah ik heb het zojuist hier even uitgeprobeerd maar de Spyder4TV HD heeft een spyder 4 nodig. (wij hebben de 3) en het is weer een andere licentie. Die licentie genereert hij door middel van de spyder zelf, daar zit ook een nummertje in.

[ Voor 34% gewijzigd door chickpoint op 03-12-2012 14:31 . Reden: laatste post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Volgens mij is het idee dat je bij een televisie eerst de software vertelt wat voor instellingen je kan doen op je televisie en op welke waarden deze staan. Vervolgens laat je de Spyder wat testpatroontjes zien en daarna vertelt de software je welke waarden je aan moet passen.

Ah ok, volgens mij was er ook wel TV software voor de Spyder3, maar je moet dus echt het upgrade pack kopen dan, al is het maar om de serial (en de DVD met testpatronen).

Ik had trouwens niet goed gekeken. CameraNU.nl heeft een combodeal waarbij je de Spyder4 Pro met de upgrade koopt voor €161,95 Is nog wel het overwegen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Zo te zien is het inderdaad gewoon het programmatje draaien op je pc, de spyder er tegenaan hangen en dan zelf de instellingen wijzigen.
http://youtu.be/RB2TE2gJSmA

Ik zag trouwens op die site dat je voor 4 tientjes meer een combo set hebt met Spyder4 Elite en Spyder4TV HD. Misschien leuk om te overwegen als je toch tv's wilt calibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Topicstarter
Mja, ik weet niet of ik de opties van de Elite ga gebruiken, zijn dat die 4 tientjes waard? De Pro is voor mij goed genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Dan kun je denk ik inderdaad beter voor de Pro gaan. Moet eerlijk zeggen, ik heb zelf niet gekeken wat de verschillen tussen pro en elite zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
Ik heb de spyder 4 HD TV aangeschaft en in combinatie met HCFR is dit een super combinatie om monitoren / tv's handmatig af te stellen! :D

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:51
Ik heb zelf de 2 of 3 elite (echt, weet het niet meer :P) en ook de tv set erbij.
Je gebruikt gewoon het apparaatje en een laptop waar je deze op aan sluit.
Het apparaat zet je op de tv en dan is het met de afstandsbediening instellen. Hij geeft zelf aan wat je moet wijzigen en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn (nieuwe) monitor gekalibreerd met een Spyder4Pro, maar twijfel nog steeds of de kleuren wel kloppen.

Vraagje, klopt het dat de lucht in de achtergrond van dit plaatje paars van tint is ?

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/img16_zps2a91d2b8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jesper86 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 16:00:
Ik heb zojuist mijn (nieuwe) monitor gekalibreerd met een Spyder4Pro, maar twijfel nog steeds of de kleuren wel kloppen.

Vraagje, klopt het dat de lucht in de achtergrond van dit plaatje paars van tint is ?

[afbeelding]
Mijn schermen zijn niet gecalibreerd maar zowel op een iPad als op een Eizo S2100 heeft het duidelijk een paarse tint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Okee kijk dat is goed om te weten.

Gewoon nog nooit eerder een scherm gehad die dat goed weer kon geven zeker. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Okee dan nog een volgende vraag.

Heeft deze 'witte' badjas een lichtelijk blauw/paarse tint ?

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/friends_zps11e2612a.jpg

Ter referentie heb ik deze vlug aangepast om de tint te verwijderen in mijn ogen:
(dan zijn wel de gezichten ietswat oranje maar dat terzijde)
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/friends-fix_zps06005b5b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Okee ik heb het even nagemeten in photoshop. ( had ik eerder kunnen bedenken :-P )
De tint van het origineel is R 177 G 179 B 190
De tint van de fix is R 186 G 188 B 190

Wat dus doet suggereren dat er inderdaad teveel blauw zat in het origineel. :D

[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 08-06-2013 17:35 ]

Pagina: 1