Oude P4: euthanasie of upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:20
Naast alle vragen over snelle hardware even eentje uit de oude doos.
De oude P4 van mijn geëmigreerde zusje kreunt en steunt wat bij het gebruikelijk internetten en office werk. Kleine HD is overvol, dat helpt niet echt. Schijf ernaast dus. Maar geheugen kan ook beter.
Gaat om deze config (sorry, is Duits machientje, speicher = geheugen):
Prozessor(en)
Prozessor : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz (2T 3.19GHz, 1MB L2)
Sockel/Slot : FC LGA775

Chipsatz
Speichercontroller : Fujitsu Siemens Scenic W620 4x 200MHz (800MHz), 2x 512MB DIMM DDR 334MHz 128-bit

Speichermodul(e)
Speichermodul : Nanya NT256D64S88C0G-5T 256MB DDR PC1-3200U DDR1-400 (3-3-3-8 2-11-0-0)
Speichermodul : Kingston K 512MB DDR PC1-3200U DDR1-400 (2.5-3-3-8 2-11-0-0)
Speichermodul : Nanya NT256D64S88C0G-5T 256MB DDR PC1-3200U DDR1-400 (3-3-3-8 2-11-0-0)

Ik overweeg uitstel van executie door naast een extra HDD het geheugen uit te breiden. Nu heb ik nog 2 reepjes DDR2 liggen: PC2-4300 (266 MHz). Die wil ik in plaats van de beide 256 MB reepjes zetten. Is dat slim? Of kan ik er ook beter een zelfde exemplaar van het resterende Kingston 512MB reepje naast zetten?

Wat is het max geheugen dat de chipset aankan?
En staat de socket / chipset cominatie een snellere CPU toe?
Is er een beperking qua HDD omvang? Zit nu een SATA300 schijfje in, ik ga ervan uit dat er nog een 2e naast kan van bv 1TB. Trekt heb mobo dat?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 22:49
Misschien is het handig om dan ook even de chipset te vermelden als je daar vragen over gaat stellen.

Verder kunnen we echt niet beoordelen of het zin heeft om die pc te upgraden als je niet vertelt wat er mee gadaan wordt. Als er een niet al te zwaar besturingssysteem op staat en er wordt alleen internet, mail en office werk op gedaan dan lijkt het mij een prima pc.

Kortom: als je echte antwoorden wil moet je meer informatie geven.

Verwijderd

Je moederbord ondersteund alleen DDR1 en geen DDR2, dus eigenlijk kun je beter een nieuwe pc bouwen. Je chipset is ook nog ouderwets (775), je kunt voor een 1155/AM3 chipset gaan.

Maar als je alleen internet en office doet, is het toch een prima systeem?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2012 12:04 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een 1TB HDD moet prima kunnen, maar doe jezelf dan een plezier en prik deze er niet naast als 2e schijf, maar ga deze gebruiken als hoofdschijf. Dat zal een stuk sneller zijn dan een oud schijfje wat er nu inzit.

Verder wil je niet alleen veel geheugen, maar ook veel geheugenbandbreedte. Zorg dus dat je geen singlechannel gaat draaien.

Zonder de precieze specs te weten is het lastig wat er precies kan, dus geef gewoon even een lijstje met specs en niet de uitdraai van een of ander progsel (dat hoeft niet altijd even nauwkeurig te zijn).

Hoe dan ook, een P4 is oud, een instapsysteempje van een paar 100 euro is al stukken sneller. De vraag is alleen wat je er aan uit wilt geven.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DDR2-geheugen in een DDR1-slot stoppen is geen goed idee, want dat past niet.

Wat voor de snelheid kan helpen is een herinstallatie van het OS, na een aantal jaren wordt die nogal stroperig (dan is XP ineens echt niet meer zo licht als men vaak denkt). Is het dan nog niet snel genoeg, dan ligt het natuurlijk aan de hardware. Wat TERW_DAN zegt, OS op een nieuwe harde schijf kan wat helpen.

En nee, upgraden van CPU, geheugen etc. hierbij heeft totaal geen zin. De CPU en het geheugen zijn beiden veel te oud, en een oude harde schijf is ook niet aan te raden (niet vanwege ruimte maar vanwege snelheid) dus dan zul je CPU, moederbord, geheugen en harde schijf moeten vervangen. Dan heb je dus nieuwe hardware die je liever niet op een oude voeding draait, dus die liever ook. En mocht er nog een videokaart in zitten, dan is een moderne IGP sneller dus die videokaart kan ook weg. En dan heb je eigenlijk alles al vervangen behalve de kast, dus kan je net zo goed een compleet nieuwe halen.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 02-12-2012 12:17 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Marcva
Dank voor alle tips en opmerkingen. Ik heb 't beestje niet bij de hand, dus moet het doen met wat Sisoft Sandra mij vertelt.
Het gaat om dit mobo. Een Intel 915G chipset icm een LGA775 socket. Maar de P4 3.20GHz upgraden zal niet veel helpen.

Er wordt max 4 GB ondersteund. Nu het gaat om een 32bits machine met XP heeft het niet veel zin om boven de 3GB te gaan zitten. Overweeg er 2x 1GB DDR1 3200 bij te prikken. Maakt het dan nog uit of ik 1x 512MB laat zitten, of 1x 512 en 1x 256, of 2x 256MB? Dat laatste zou (dual channel) sneller zijn?
Maar snel is in dit geval een relatief begrip ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-03 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ga je even een heel eind op weg helpen, want ik heb een soortgelijk beestje als dit nog staan - en daar tik ik dit stukje op. Is mijn main pc uit eind 2003 ;)

Ik heb een P4@3Ghz met 3GB RAM. Aangezien de P4 alleen 32 bits OS'en ondersteunt, had ik er eerst XP op draaien. Tegenwoordig draait er win7 ultimate op, en dat maakt hem qua feeling een stuk sneller. Ik had eerst 1GB RAM, dat heb ik naar 3GB uitgebreid, en dat scheelde onder XP een stuk, Maar win7 kan daar nog veel meer van profiteren heb ik gemerkt :)

Wat je moet doen is iig zorgen dat je naar de 3GB RAM gaat en wel op een dusdanige manier dat je hyperthreading kunt gebruiken. Dus 2x 2 identieke modules in een config zoals door het moederboard opgegeven. In de manual die je online kunt vinden staat vast wel hoe.
En verder idd een groter HDD, hoewel ik in jouw geval ook een SSD zou overwegen. En van de huidige schijf (ik gok een 250 of 320 GB HDD) eens kijken wat er allemaal af kan en er op moet blijven staan. Zou d'r eerder een extern USB2 diskje bijpakken, want zo'n P4 heeft ook niet het eeuwige leven en een USB disk is in de toekomst net wat makkelijker naar een nieuwe PC te switchen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Upgraden lijkt me niet meer de moeite waard.
Voor 60 Euro heb je al een dualcore kantoor PC'tje.
Bijv: V&A aangeboden: Dell Optiplex 745 SFF E6400/1GB/80GB/DVD

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op zondag 02 december 2012 @ 22:46:
Ik ga je even een heel eind op weg helpen, want ik heb een soortgelijk beestje als dit nog staan - en daar tik ik dit stukje op. Is mijn main pc uit eind 2003 ;)

Ik heb een P4@3Ghz met 3GB RAM. Aangezien de P4 alleen 32 bits OS'en ondersteunt, had ik er eerst XP op draaien. Tegenwoordig draait er win7 ultimate op, en dat maakt hem qua feeling een stuk sneller. Ik had eerst 1GB RAM, dat heb ik naar 3GB uitgebreid, en dat scheelde onder XP een stuk, Maar win7 kan daar nog veel meer van profiteren heb ik gemerkt :)
Eens :)

Met 2GB of meer RAM draait Windows 7 sneller dan XP op dezelfde hardware. Sowieso wil je geen 11-jaar oud niet meer volledig ondersteund OS op een systeem zetten.
Wat je moet doen is iig zorgen dat je naar de 3GB RAM gaat en wel op een dusdanige manier dat je hyperthreading kunt gebruiken. Dus 2x 2 identieke modules in een config zoals door het moederboard opgegeven. In de manual die je online kunt vinden staat vast wel hoe.
Volgens mij haal je hyperthreading en dual-channel door elkaar :z

Hyperthreading is ongebruikte CPU-onderdelen inzetten om meer cores aan het OS te presenteren dan er werkelijk in zitten. In dit geval 2 ipv 1. In praktijk heb je er alleen echt voordeel bij parallelle servertaken, bij een P4 maakt het in desktopgebruik buitengewoon weinig uit.

Dual-channel is het tegelijkertijd kunnen aanspreken van twee geheugenmodules. Dat levert de dubbele geheugenbandbreedte op, wat altijd helpt, maar bij de P4 meer uitmaakt dan bij welk andere CPU door een aantal designkeuzes.

Om dual-channel te kunnen gebruiken moet het om te beginnen door je geheugencontroller (bij zo'n oud beestje op het moederbordchipset) ondersteund worden. Dat is hier het geval. Die controller bepaalt ook hoe vrij je bent in combinaties. De i915 is vrij gemiddeld, het slikt in prinicpe alles, maar om dual channel te draaien moeten dezelfde chipgroottes op beide kanalen zitten. Het makkelijkst doe je dat door met paren identieke DIMMs te werken.

Je CPU is een 32b CPU dus veel meer dan 3GB heeft weinig zin. Idealiter wil je dus 2x 1GB en 2x 512MB installeren. Het zou zomaar kunnen dat 4x 1GB makkelijker/goedkoper is.

Iets anders wat minimaal evenveel gaat schelen als dual-channel: koop een simpele PCIe 16x videokaart. Prestaties doen er niet toe, enige reden om het te kopen is omdat de integrated video die je nu waarschijnlijk gebruikt de helft van je geheugenbandbreedte wegsnoept. Dat is nooit bevorderlijk, maar omdat dus een P4 zo zwaar leunt op geheugenbandbreedte is het bij een P4 echt funest voor prestaties.
En verder idd een groter HDD, hoewel ik in jouw geval ook een SSD zou overwegen. En van de huidige schijf (ik gok een 250 of 320 GB HDD) eens kijken wat er allemaal af kan en er op moet blijven staan. Zou d'r eerder een extern USB2 diskje bijpakken, want zo'n P4 heeft ook niet het eeuwige leven en een USB disk is in de toekomst net wat makkelijker naar een nieuwe PC te switchen ;)
Met Terw_Dan hier: je oude trage HDD is een van de dingen die het traag aan laat voelen. Evt een SSD icm externe USB HDD zou wel kunnen, maar ik betwijfel of een SSD binnen budget is hier. Zo niet wil je echt die nieuwe HDD intern als primaire schijf gebruiken. Zelfs een low-end 1TB schijf is vele malen sneller dan een jaren oude 250GB schijf.

Overigens scheelt een SSD ook op een low-end ding enorm, ik heb in mijn netbook met C-50 CPU (1GHz dualcore, trager dan deze P4) een 60GB SSD zitten. Dat ding is sneller opgestart en soepeler in gebruik dan de splinternieuwe Core i5 laptop die ik voor m'n werk heb. Maar goed, zo'n 60GB SSD kost al gauw zo'n EUR 60 en dat is voor een bak als dit een hoop geld.

Samengevat:
- 2x 1GB, 2x 512MB DDR1-SDRAM. Op V&A zie ik 2x 1GB voor EUR 10 verkocht worden, een tweede 512MB DIMM heb je makkelijk voor EUR 5.
- simpelste videokaart. Op V&A zie ik een GeForce 7300 voor EUR 10.
- nieuwe, snelle harde schijf. Dat gaat je voor 1TB zeker EUR 65 kosten.

In totaal ben je dus voor EUR 90 klaar met de hardware. Dan houdt ze een oude CPU en een systeem waar muv HDD geen enkel component van over zou kunnen naar een nieuwe. Is dat de moeite waard?

Hangt puur van je budget af. Voor EUR 90 koop je 2e hands een aanzienlijk nieuwer systeem met Core2Duo of Athlon64 X2 CPU en meer geheugen, maar dan krijg je er geen grote HDD bij. Eigenlijk moet je dus kijken naar wat je voor EUR 25 kunt kopen. En dat is zeker niet beter dan dit systeem nu is, laat staan na de upgrade.

Kortom, als je budget EUR 90 is, dan is upgraden beste keuze.
Als je budget EUR 150 is, kun je SSD overwegen icm externe 1TB HDD.
Een nieuwe PC kost al gauw EUR 400 voor een instapmodel (uiteraard zonder SSD). Dat is in alle opzichten sneller en beter dan wat je nu na upgrade overhoudt, maar goed, het is wel EUR 310 duurder. Is dat geld er?
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 23:00:
Upgraden lijkt me niet meer de moeite waard.
Voor 60 Euro heb je al een dualcore kantoor PC'tje.
Bijv: V&A aangeboden: Dell Optiplex 745 SFF E6400/1GB/80GB/DVD
Let op die "1GB" en "80GB", voor EUR 60 koop je een systeem met een kleinere HDD dan wat ze nu heeft en even weinig RAM. Upgraden gaat uiteraard wel, maar dan ben je EUR 25 kwijt voor RAM en EUR 65 voor grote HDD, waardoor die PC van EUR 60 opeens EUR 150 gaat kosten. Je hebt dan wel een snellere PC, maar je betaalt er meer voor. Voor elk budget wat wils ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 03-12-2012 00:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Euthanasie. Alleen voor de stroomkosten al.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

tja, als het geld er is, is een leuke computertje met een leuke AMD APU natuurlijk het beste, lekker zuinig, vreselijk snel vergeleken met een P4 en gaat wel even mee.

Als dat er niet is, en er niet veel van dat dingetje wordt gebruikt, zou ik er toch wat geld insteken. Een HDD gaat wel lang mee, en alleen een oude videokaart en wat geheugen is "geld weggooien:

Want je kan er altijd nog een leuke retrobak van maken :+

People as things, that’s where it starts.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:59

Quad

Doof

Afgelopen week onderstaande systeem in elkaar gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 93,95€ 93,95
1ASRock FM2A75M-DGS€ 55,45€ 55,45
1Cooler Master Elite 334U€ 34,90€ 34,90
1LG E2242T-BN Zwart€ 104,50€ 104,50
1Logitech LS11€ 14,-€ 14,-
1OCZ Solid State Drive 3.5" Adaptor Bracket€ 7,20€ 7,20
1Microsoft Wired Desktop 400 for Business€ 12,45€ 12,45
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 35,50€ 35,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1Antec VP350P€ 32,71€ 32,71
1Samsung 830 series 128GB€ 91,90€ 91,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,65

Draait super en ik kon er zelfs AC3 op spelen :)
Een P4 zou ik niets meer mee doen..

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou het wel doen, maar dat is meer omdat ik dit soort dingen wel leuk vind.

Advertentie 1: moet wel iets van geheugen goedkoop te regelen zijn in de vorm van 3x 512 (volgens mij zijn grotere reepjes vrij prijzig).

Advertentie 2: Goedkoopste, redelijk grote 7.200 rpm schijfje. Vast wel meer te vinden in die prijsrange.
Overigens wel grappig dat je denkt aan 1TB, ik lees gebruikelijke Office/Internet werk. Hoe gaat je zus in hemelsnaam 1TB vol krijgen? Maar vooruit

Advertentie 3: Iets duurder dan de eerder genoemde 7300, maar ook een stukje nieuwer.

Ach ja, zoals ik al zei; ik zou het doen maar dat is omdat ik beetje rondstruinen en dergelijke wel kan waarderen. Handig zou wel zijn wat het budget is, want er staan inderdaad ook al redelijke PC'tjes van rond de 100 euro te koop.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

johnkeates schreef op maandag 03 december 2012 @ 00:59:
Euthanasie. Alleen voor de stroomkosten al.
Als dit ook voor de lange termijn bedoeld is telt dat wel mee ja, stroomkosten zijn niet extreem hoog maar als je echt op tientjes zit te kijken is het wel significant. Een core 2 of nieuwer presteert heel aardig met een laag stroomverbruik, terwijl pentium 4 toch wel koning stroomslurper is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Marcva
Dank allen voor de reacties.

Ik vind het ook leuk om zo'n oud beestje op te kanppen. De W7 tip is wellicht ook een goeie, als die vlotter draait dan XP. Bovendien kan die het volledige maximum van 4 Gb benutten én de ondersteuning van XP stopt ook over een dik jaar......

Ga de V&A in de gaten houden.

Nog 2 vragen tav het geheugen:
1. zit er verschil tussen single en dual channel reepjes? Of is het puur de plaatsing op het mobo?
2. Moeten 2 reepjes voor dual channel identiek zijn? Of volstaat hetzelfde formaat en snelheid?

[ Voor 6% gewijzigd door Marcva op 03-12-2012 22:02 ]

Pagina: 1