harde schijf gebruiken met de tv

Pagina: 1
Acties:

• Nick112
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05-2024
Hallo,
Om gebruik te maken van het opnemen en pauzeren van programma's op de tv heb je een harde schijf nodig.
Ik heb wel een freecom harde schijf van 320gb. Maar om deze gereed te maken voor de tv wordt deze door de tv geformatteerd. Maar nu os mijn vraag of ik na dit formatteren ook mijn harde schijf nog kan gebruiken voor de pc dingen, zoals backups bestanden vervoeren etc. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Volgens mij wel.
En wat had je gedacht van proberen, dus opnemen vanaf de tv, naar pc gaan daar files kopieren, etc.
Waarom heb je dit nog niet geprobeerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt er maar een beetje aan in welk filesystem je disk geformatteerd wordt. Als dit een filesystem is dat je PC niet snapt, dan kom je er natuurlijk niet ver mee.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:41
Mocht het om een Samsung TV gaan dan kun je schijf van te voren partitioneren en de ene voor opnames gebruiken (de TV gebruikt hier XFS voor) en de andere voor je PC.

• Nick112
jan99999 schreef op zondag 02 december 2012 @ 10:59:
Volgens mij wel.
En wat had je gedacht van proberen, dus opnemen vanaf de tv, naar pc gaan daar files kopieren, etc.
Waarom heb je dit nog niet geprobeerd?
Aangezien ik bang ben dat hij dan onbruikbaar wordt.
Hij zegt me niet naar wat voor filesystem hij heengaat.
De tv is een philips 42pfl6007h

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Die harde schijf wordt echt niet onbruikbaar door 'm even op je pc aan te sluiten en te kijken of je erbij kan ;) Dus gewoon proberen, dan merk je het vanzelf. En gebeurt er wel iets, dan laat je je tv 'm nog een keer formatteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 02-12-2012 11:43 ]

The devil is in the details.

• Nick112
Nou ik was bang dat hij onbruikbaar werd door de tv die hem formatteerd. Maar ik ga even proberen.

• Hahn
  • Nu online
Dan formatteer je 'm weer terug op je pc :P Maar wel eerst je harde schijf leeghalen natuurlijk, want alles wat erop staat wordt gewist als je tv 'm gaat formatteren.

• Nick112
Hmm probleempje. Ik heb geformatteerd via de tv maar nu herkent de pc hem niet niet meer. Er komt niks bij deze computer te staan. Wel bij apparaatbeheer.. wat nu... ik wil hem wel blijven gebruiken voor pc gebruik...

• Hahn
  • Nu online
Via Systeembeheer/Computerbeheer naar Schijfbeheer en van daaruit de schijf formatteren.

• Nick112
Ik kan hem niet formatteren... rechtsklik op de schijf kan ik alleen volume verwijderen...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijder het volume en maak een nieuwe aan. Dan weet je zeker dat die in een formaat is dat je PC snapt.

• Nick112
Maar dan kan de tv hem weer zeker niet meer gebruiken. Dus wat ik probeerde lukte niet?

• Hahn
  • Nu online
Nick112 schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:47:
Ik kan hem niet formatteren... rechtsklik op de schijf kan ik alleen volume verwijderen...
Dan doe je dat en maak je daarna het volume opnieuw aan ;)
Nick112 schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:50:
Maar dan kan de tv hem weer zeker niet meer gebruiken. Dus wat ik probeerde lukte niet?
Zoals al was gezegd: als je 'm voor beide wilt gebruiken dan moet je twee partities maken, eentje voor tv en eentje voor pc. Je kan niet heel de schijf voor én tv én pc gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door Hahn op 02-12-2012 14:51 ]

• Nick112
Volgens mij kan ik deze schijf niet partitioneren...
Foutje... kan wel. Maar dus laat ik nu een gedeeltje niet toegewezen voor de tv?

[ Voor 44% gewijzigd door Nick112 op 02-12-2012 14:59 ]

• Hahn
  • Nu online
Elke schijf kan je partitioneren, dat kan je in Schijfbeheer doen.

Ik weet niet precies wat de goede manier/volgorde zou zijn, maar ik zou eerst proberen met een partitie voor de tv (en een stuk niet toegewezen voor de pc). Dan dus de tv de partitie laten formatteren, dan weer aan pc hangen en het niet-toegewezen deel aanmaken en formatteren voor de pc. En als de tv het niet-toegewezen deel pakt, dan doe je het andersom :+

[ Voor 73% gewijzigd door Hahn op 02-12-2012 15:02 ]

• Nick112
Beide manieren geprobeerd. Maar hij formatteert gewoon alles...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je dan wel meerdere partities aangemaakt?

• Nick112
uhm ik heb gedaan zoals hahn vertelde, een partitie en een deel niet toegewezen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval zal je TV dus niet alleen formatteren, maar er gelijk een nieuwe partitie van maken. Als je hier niets kunt installen dan kun je het beste eerst de TV laten formatteren.

Vervolgens met een 3rd party tool de partitie wijzigen (welk filesystem wordt er gebruikt als je het ding door de TV laat formatteren? Dat kan handig zijn om te kijken welke tool bruikbaar is).
Vervolgens resize je die partitie en maak je er een 2e naast.

• Nick112
ik kan nergens het filesystem bekijken... het heeft geen naam of niks, er staat alleen "in orde" en "primaire partitie".

edit: via minitool partition wizard (home edition) zie ik dat het een 0x83 type id is. maar ik kan hem niet resizen, tenminste niet met dit programma. ik kan hem wipen, deleten, copy, set active of change type id.

[ Voor 47% gewijzigd door Nick112 op 02-12-2012 16:05 ]

• Hahn
  • Nu online
Nick112 schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:36:
uhm ik heb gedaan zoals hahn vertelde, een partitie en een deel niet toegewezen.
Als dat niet werkt, dan misschien 2 partities maken en hopen dat de tv er maar eentje pakt :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als je de eigenschappen van die partitie opvraagt, dan zou daar moeten staan wat het filesystem is.

• Nick112
TERW_DAN schreef op zondag 02 december 2012 @ 16:23:
Maar als je de eigenschappen van die partitie opvraagt, dan zou daar moeten staan wat het filesystem is.
er staat (other) bij file system, file id is zoals gezeg 0x83

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan is het dus een FS waar je PC niet meer overweg kan. Het makkelijkste als simpelweg meerdere partities maken niet werkt is een tooltje gebruiken dat wel overweg kan met andere filesystems. Waarschijnlijk wordt er nu een Linuxvariant gebruikt die je in Windows niet kunt lezen. Zoek eens naar wat managers die wel overweg kunnen met meer dan FAT en NTFS, en dan zou het wat makkelijker moeten gaan.

• Nick112
tijdens het zoeken naar zo een programma is er een probleempje ontstaan...
de hele d partitie is weg. easeus of acronis zien de partitie wel, maar windows niet. wat nu te doen:(?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nick112 schreef op zondag 02 december 2012 @ 16:25:
[...]

er staat (other) bij file system, file id is zoals gezeg 0x83
Google zegt dat dat EXT2 is, Linux dus.
Met een live-omgeving van Linux zou je die dus moeten kunnen benaderen of iig kunnen bevestigen of het inderdaad een Linux filesystem is. Indien inderdaad EXT2: http://www.fs-driver.org/

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 02-12-2012 18:22 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nick112 schreef op zondag 02 december 2012 @ 18:01:
tijdens het zoeken naar zo een programma is er een probleempje ontstaan...
de hele d partitie is weg. easeus of acronis zien de partitie wel, maar windows niet. wat nu te doen:(?
Als het inderdaad een EXT2 partitie is wat Raven zegt, dan kun je er vanuitgaan dat Windows die partitie niet kan zien, omdat hij hier niet mee overweg kan. Je TV ziet die partitie dan waarschijnlijk wel.

• Nick112
ja dat snap ik, maar probleem is nu dat mijn systeem harde schijf een partitie heeft verloren, de c is er wel nog, maar de d foetsie in de verkenner. zoals gezegd zien programma's als acronis of EASEus de partitie wel. ik wil eerst de d weer terug "redden" voor ik weer ga kijken naar de tv en externe harde schijf...
Pagina: 1