UPC hele lange coax kabel TV (50-60 meter)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Topicstarter
Door omstandigheden (woonboot) ligt mijn hoofdaansluiting zo'n 50-60 meter van de TV.

Nu blijken we met UPC geen tv beeld te hebben. UPC gebeld, 'meneer u heeft een retourgeschikte versterker nodig'. OK, die gehaald en, zonder na te denken, eerst direct bij de TV gemonteerd. Gevolg: wel beeld, maar elke minuut meerdere storingen, variërend van blokjes tot blauwe schermen.

Toen heb ik nog eens goed nagedacht en gelezen dat de versterker zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting moet, dus alles weer omgegooid, gevolg: geen beeld op de TV. Signaalsterkte zo 20-25%.

De bekabeling vanaf de hoofdaansluiting is eerst 35 meter van die dikke, stugge groene coax-kabel, en dan nog 15-20 meter witte ('premium' volgens de bouwmarkt, kabels met kabelkeur hadden ze nooit van gehoord hoewel ze de stekkers daar wel van hadden).

Heeft er iemand ervaring met zulke lange coax-kabels? Wat heb ik nodig? Een betere kabel, een Hirschmann GHV930 superversterker? Meerdere versterkers?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 09:58
ligt het niet aan de koppeling van beide kabels?
evt zou je kunnen proberen de versterker daar te plaatsen, even logisch nagedacht: als een signaal over 30m wel aankomt maar daarna niet kan de versterker het ook niet meer oppoetsen..

Omdat het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 08:00
Coax kabel van Hirschmann halen, is tegenwoordig nodig om storingen tegen te gaan.(misschien is dit wat jij boven vermeld)
Ook goede connectors gebruiken. Heb je ook de aarde, dus buitenkant van de coax goed doorverbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Somoghi
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 09:58
http://www.hirschmann.org.uk/
is de versterker ook actief retour geschikt? (bij digitale tv dient ook het retoursignaal versterkt te worden)

Omdat het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Ik ga het eens proberen met een Hirschmann 125HD kabel uit één stuk. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53
Eerst bij hoofd aansluiting signaal testen. Als het signaal daar goed is dan moet met een goede hirschmann versterker, kabels en stekkers (f-connectoren) willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Zoals Rukapul zegt: eerst testen of je wel een goed signaal hebt. Het is mogelijk dat het signaal wat bij je binnenkomt onvoldoende is. Sluit je STB zo kort mogelijk op je groene kabel (aangenomen dat dit je AOP is). Dan zou het gewoon moeten werken. Als het dan niet werkt kan je het zelf waarschijnlijk ook niet oplossen met dure kabels en versterkers, je zal contact moeten opnemen met UPC.

Als het dan wel werkt heb je betere versterkers en/of kabels nodig. Sluit de versterker altijd aan op je eerste aansluitpunt (in jouw geval waarschijnlijk de groene kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Ik heb gisteren met TV en mediabox boven in de schuur bij de hoofdaansluiting AOP gezeten, 60% signaalsterkte en 100% signaalkwaliteit. Na de splitter: idem. Na de versterker, met de versterker op minimaal 60% sterkte/100% kwaliteit, met de versterker op half 80% sterkte/100% kwaliteit en met de versterker vol open 90% sterkte/20% kwaliteit. Dus toen de versterker maar op 50% laten staan.

Resultaat na de dikke groene kabel sterkte 50%/kwaliteit 100%, binnen in de woonkamer nu :( :( :( idem. Gisteravond signaalsterkte 20% in de woonkamer en geen of zeer slecht beeld, geen zenders kunnen zoeken enzovoorts, nu 50% en geen probleem. Niets aan de bekabeling is veranderd. Bah, wat is analoge techniek irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
En als je de versterker op hoog zet? Je moet immers corrigeren voor de kabel en apparatuur die er achter hangt. (Dit kun je ook uitrekenen.)

Maar wat ook niet uit te sluiten valt is storing. Juist omdat het pet tijdstip zo verschilt. Kan een kapotte kabel of gammele connector zijn al dan niet in combinatie met vocht, een lokale stoorbron, storing in het netwerk van upc , etc. Heb je buren met gelijke klachten?

Edit:
Nu ik je verhaal nog eens lees lijkt het op een probleem met de connectoren, witte kabel en/of wandcontactdoos. Na de groene kabel was en is het immers prima met de versterker in de huidige toestand.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 02-12-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
thunder7 schreef op zondag 02 december 2012 @ 10:18:
......... Bah, wat is analoge techniek irritant.
Ik kan me die verzuchting wel voorstellen, maar bedenk wel dat digitale techniek het met teveel demping het ook laat afweten. Hoe dan ook die 50 meter is bepaald niet een te verwaarlozen afstand.

Misschien wel bekend, maar toch even wat cijfers:
Type C12 schijnt een goede kabel te zijn, die C12 betekent een verzwakking van 12 dB per 100 meter. Over 50 zou je dus met goede kabel hoe je het ook wendt of keert minimaal 6 dB moeten overwinnen. En 6 dB is niet niks, ruwweg betekent elke 3 dB een halvering van signaalsterkte, dus je hebt in het gunstigste geval zonder versterker maar een kwart van je signaalsterkte over. Dat is dus wat je minstens met een versterker moet overwinnen.
Ik ben niet bekend met wat de handel nog biedt, d.w.z. of je sowieso gemakkelijk C6 kan bemachtigen, want die heeft de helft minder demping. Geen idee hoeveel duurder die dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daar nog een erg relevant detail aan toevoegend:

Hoeveel het signaal gedempt wordt hangt enerzijds af van lengte en kwaliteit van de kabel (zoals Techneut aangeeft), maar anderzijds ook van frequentie. En laat nou net kabelTV een erg breedbandig signaal zijn met frequenties van 136MHz ofzo tot 858MHz. Hogere frequenties dempen veel meer dan lagere frequenties.

Je moet dus niet alleen voor elkaar krijgen dat het signaal op een frequentie goed is bij de decoder, het moet op al die frequenties goed zijn. Om dat te bereiken moet je een versterker hebben wat 'scheef' uit kan zenden, dus op hogere frequenties sterker uitzendt dan op lagere frequenties om zo het verschil in demping te compenseren.

Eerst en vooral heb je betere apparatuur nodig. Ik twijfel aan die kabel (vooral het tweede gedeelte), maar veel belangrijker, je hebt iets nodig waarmee je op de verschillende frequenties de signaalsterkte kunt uitlezen (dus echt in dBmV/dBuV, niet in "percentages" oid). En je hebt een versterker nodig die wat meer kan dan zo'n simpele consumentending wat prima voldoet bij een paar meter in een rijtjeshuis maar nooit gemaakt is voor wat jij ermee wilt doen.

Besef eerst en vooral dat je hier ver buiten spec aan het werken bent, en dat er geen simpele, makkelijke oplossingen bestaan die zonder kennis of inzet te regelen zijn. Het kan allemaal wel, maar wat je aan het doen bent lijkt meer op wat je kabelaar buitenhuis tussen wijkcentrales en straatkasten doet, dan wat de meeste mensen binnenhuis doen. Sterker nog, ik woon in een stad en de afstand tot mijn wijkcentrale is lager dan die 50m, en daar zit dan nog een eindversterker tussenin

Als je ermee aan de slag wilt, kijk hier even naar:
http://www.tkf.nl/product...rtNr=12280&Language=Dutch

Specs van een goede C12 coaxkabel, incl dempingseigenschappen op verschillende frequenties. Zoals je ziet op pagina 2 dempt hij op 100MHz 7.8dB/100m, dus 3.9dB op 50m. Op 800MHz dempt hij 24.1dB/100m, dus 12.05dB/50m. Je zit dus bijna 10dB 'scheef' op 50m, ervan uitgaande dat het allemaal goede C12 is. De beschrijving van die witte kabel doet me vermoeden dat dat geen goede C12 is, dus dan dempt het allemaal wat meer en zit je nog schever.

Te zwak signaal=blokjes. Te sterk signaal=overstuur, kwaliteit omlaag=blokjes. Tenzij je die scheefheid eruit kunt krijgen ga je altijd ergens in de knoop komen :o

En dan hebben we het nog niet over retoursignaal, dus wat de box terug richting het netwerk moet krijgen voor interactieve diensten...

Voorstel 1 - pak het professioneel aan:
  • Haal goede C12 of beter nog C9 en trek daarmee de gehele afstand.
  • Vervang de consumentenversterker met een beter model wat instelbaar tot 10dB scheef kan uitzenden in de downstream en met actieve versterking van de upstream.
  • Bij C12 instellen dat de versterker 10dB hoger doet op 800MHz dan op 100MHz.
  • Win.
Voorstel 2 - out of the box alternatief:
  • DTV box neerzetten bij AOP.
  • Servertje daar neerzetten met TV-kaart en IR-remote.
  • Servertje zapt voor je en streamt TV-beeld over IP.
  • TV kijk je via IP. Win.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 14:35
Idd, een goede versterker is de oplossing. Bij dergelijke afstanden moet je idd met vereffening werken, dus scheef insturen (hoge frequenties sterker) om zo achteraan de kabel een normaal nivo over de hele band over te houden.

Coax12 zou ik niet aanraden, pak liever KOKA799. Demping van KOKA799 is lager dan bij C12. Enige verschil is dat je C12 gewoon direct buiten/in de grond kunt leggen. (C12 = 24dB @800Mhz, KOKA799 = 18dB/100m)

Bij opmerkingen als 'premium kwaliteit' en 'bouwmarkt' in 1 zin.. daar twijfel ik aan. Een bouwmarkt is bij uitstek niet de plek om dergelijk spul te kopen. Vermoedelijk adviseren ze je daar ook een 'Premium Elro versterker' en plastic pluggen ;)

Dingen als signaalsterkte op decoders zijn slechts bruikbaar als indicatie, je kan niet stellen dat je altijd 100% signaalsterkte moet hebben.

Ik heb t ooit een keer op een Humax getest, die gaf 41% signaalsterkte aan, terwijl er gewoon een goed signaal binnen kwam (65dBuV, gemeten, wat ook een kabelaar hanteerd).
Voor de gein mn versterker vol opengezet, toen kwam ie tot 75%, maar stond er wel 92dBuV signaal op (wat dus veeel hoger is dan nodig/een kabelaar levert, en voor veel apparatuur zelfs te hoog is)

Goede kabel, liefst 1 stuk, en anders met goede connectoren gekoppeld (en waterdicht indien buiten!) en een versterker is de oplossing. Een Hirschmann kun je prima 2ehands scoren.
Mooiste is om die versterker VOOR die 60m kabel te plaatsen indien mogelijk. Dan kun je het spul prima aan de gang krijgen, en is die 60m geen probleem meer.

Bij 60m KOKA799 krijg je zo'n 7dB verloop (tussen de 88Mhz (FM) en de hoogste TV frequenties (860Mhz)). Met een goede versterker kun je dat prima gelijktrekken. Idem voor die 60m kabel.
Een GHV20E is al voldoende, met een GHV30E kun je ook nog in je boot een splitter zetten en capaciteit over houden

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 02-12-2012 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Ik twijfelde al aan de bouwmarkt, maar je moet wat. Ik heb een lengte Koka 125 HD besteld, specificaties hier: http://www.seh1.de/popup_image.php?pID=2595&imgID=2 en ik laat nog wel wat weten hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
thunder7 schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:55:
Ik twijfelde al aan de bouwmarkt, maar je moet wat. Ik heb een lengte Koka 125 HD besteld, specificaties hier: http://www.seh1.de/popup_image.php?pID=2595&imgID=2 en ik laat nog wel wat weten hoe het gaat.
En verder? een goede kabel is 1, maar met 60m lengte moet je toch echt een versterker ertussen zetten, of UPC zover krijgen dat het signaal wat aangeboden wordt sterk genoeg is (en enigzins scheef loopt) om die 60m te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Misschien geheel overbodig, maar overweeg je ook de optie om over te stappen op een aanbieder met IPTV? Misschien ben je dan je hele probleem kwijt. Moet je wel je COAX vervangen door UTP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Er is hier of adsl (max 14 Mbit) of kabel. Ik was dat trage adsl nogal zat, vooral de upload (1 Mbit max). Ik ga daarna eens kijken voor de versterker. Vreemd genoeg staat er bv. op marktplaats een Hirschmann GHV 20e met expliciete opmerking 'niet retour geschikt'?

[ Voor 106% gewijzigd door thunder7 op 02-12-2012 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
thunder7 schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:16:
Er is hier of adsl (max 14 Mbit) of kabel. Ik was dat trage adsl nogal zat, vooral de upload (1 Mbit max). Ik ga daarna eens kijken voor de versterker. Vreemd genoeg staat er bv. op marktplaats een Hirschmann GHV 20e met expliciete opmerking 'niet retour geschikt'?
GHV20E en GHV30E zijn idd niet-retourgeschikt (foutje!)

Ik heb even gekeken, ik heb zelf een GHV-830C hangen. (die is wel retourgeschikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik heb mijn GHV820C ook via Marktplaats. In mijn geval fors overgedimensioneerd, maar voor topicstarter mogelijk perfect.

Moet ik de 'effenaar'/'effening'-functie interpereteren als het gelijktrekken van de versterking over het frequentiebereik om te compenseren voor de scheve demping van kabels etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Rukapul schreef op maandag 03 december 2012 @ 09:18:
Ik heb mijn GHV820C ook via Marktplaats. In mijn geval fors overgedimensioneerd, maar voor topicstarter mogelijk perfect.

Moet ik de 'effenaar'/'effening'-functie interpereteren als het gelijktrekken van de versterking over het frequentiebereik om te compenseren voor de scheve demping van kabels etc?
Yep. Kabels hebben geen gelijkwaardige demping op alle frequenties.

Door 'm scheef in te sturen kun je de hogere frequenties meer versterken, zodat deze bv 6dB harder zijn dan de 88-108Mhz (FM) band. (FM is 10dB versterkt, oplopend tot 16dB voor de 860Mhz)

Een kabel dempt dan bv 10dB op de FM, maar 16dB op de 860Mhz. Doordat je het er scheef instuurt, komt er uiteindelijk aan de andere kant er een 0dB versterking uit over het hele bereik.

Zonder die vereffening had je achteraan de kabel (in dit voorbeeld) 6dB verloop over de hele reeks, en is je radio dus goed (of te hard) maar sommige tv frequenties weer te zwak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-05 14:14
Met een goede kabel bv Koka799 is je verlies per meter 0,18dB en dus 10,8dB over die 60 meter.
Bij die gemiddelde inferieure groene kabel is dit 0.25dB per meter dus 15dB. En deze zijn veel gevoeliger voor signaal van buitenaf Digitenne, LTE testgebieden etc stralen allemaal op de zelfde frequentie op de kabel in en geven ook een hoop ellende.
Je moet dus die kleine 11dB minimaal versterker en dit doe je inderdaad zo dicht mogelijk bij de bron.
Die Ghv 930 versterkt 30dB en is wel wat aan de hoge kant je kan de boel net zo makkelijk oversturen.
Deze versterker is wel terug te regelen in versterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

remysan schreef op maandag 03 december 2012 @ 09:44:
Met een goede kabel bv Koka799 is je verlies per meter 0,18dB en dus 10,8dB over die 60 meter.
Bij die gemiddelde inferieure groene kabel is dit 0.25dB per meter dus 15dB. En deze zijn veel gevoeliger voor signaal van buitenaf Digitenne, LTE testgebieden etc stralen allemaal op de zelfde frequentie op de kabel in en geven ook een hoop ellende.
Je moet dus die kleine 11dB minimaal versterker en dit doe je inderdaad zo dicht mogelijk bij de bron.
Die Ghv 930 versterkt 30dB en is wel wat aan de hoge kant je kan de boel net zo makkelijk oversturen.
Deze versterker is wel terug te regelen in versterking.
Lees aub de draad...

Het probleem is niet zozeer absolute demping maar scheef binnenkomend siganaal, plus TS heeft al aangegeven nieuwe kabel te trekken. Overigens vind ik 0.18dB per meter onacceptabel hoog verlies, dat is dus C18. Ik zou eigenlijk nooit lager dan C12 aanraden (0.12dB per meter) en voor een klus als dit zou ik richting C9 neigen. Let wederom op dat dit dempingwaardes zijn bij één frequentie, namelijk 250MHz. Op hogere frequenties is die demping in alle gevallen hoger.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Interessant. Ik dacht dat alle groene Coax kabel ongeveer gelijk was. De kabel die er nu ligt, heeft, zo uit mijn hoofd geschat, een diameter van duidelijk meer dan 7 mm zoals andere coax-kabel.
Dan zou dat, volgens http://tvdatatelecom.hemm...ficaties-C3-C6-C9-C12.pdf dus al gauw C6 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk anders eens naar opschrift op die groene kabel - en als het erop zit ook op de slappe witte kabel.

Er zit wel degelijk verschil tussen "groene kabels", zowel qua specificaties (C3/6/9/12 etc) als qua kwaliteit (afscherming/demping van externe invloeden) en afwerking binnen zo'n specificatie.

Ander idee: kun je (tijdelijk om te testen) de boel aansluiten op uiteinde van de dikke groene kabel, dus zonder die slappe witte?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Aansluiten op de dikke groene kabel heb ik al geprobeerd (en beschreven hierboven), signaalsterkte 50%, kwaliteit 100%. Ik heb net 3 meter van die kabel geïnspeceerd, en zie geen opschrift behalve '10046m' en '10047m' gevolgd door een soort van halve letter. Dat lijkt een soort van afstandscodering. Verder staat er niets op. De diameter is ongeveer 10 mm. Ik zal me eerst eens richten op de witte kabel daarna, daar lijkt me het meeste winst te boeken.

Gisteren geprobeerd iets met het modem te doen, maar dat doet niets. Linker lampje brandt continu, Ds lampje knippert en wireless brandt. Inloggen geeft aan dat alles 'in progress' is, en na een hele nacht wachten idem. Aan/uit zetten en geen verschil.

Ik denk dat ik maar op de monteur wacht...

update 10-12-2012:

monteur kwam, zag en mompelde '63-60-60 dat moet een monteur van de buitendienst oplossen'.
Kennelijk is het binnenkomend signaal belabberd.

Wordt vervolgd.....

[ Voor 35% gewijzigd door thunder7 op 10-12-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
De buitendienstmonteur kwam, zag en vond een kabelbreuk.....

Hij heeft nu het signaal in de verdeelkast van UPC zo ver opengeschroefd dat het modem het doet:

downstream:
channel1 11.5 dBmV / 39.4 dB
channel2 12.0 dBmV / 39.7 dB
channel3 11.1 dBmV / 39.1 dB
channel4 9.8 dBmV / 38.2 dB
channel5 9.1 dBmV / 37.8 dB
channel6 10.0 dBmV / 38.4 dB
channel7 0.0 dBmV / 0.0 dB
channel8 0.0 dBmV / 0.0 dB

upstream:

channel1: 26.4 dBmV
channel2: 0.0 dBmV
channel3: 0.0 dBmV
channel4: 0.0 dBmV

en inderdaad, bij de speedtest 59.8 down en 5.8 up, dus dat klopt prima.

Helaas is nu door het opgeschroefde signaal de TV slechter geworden, meerdere storingen per minuut op de 'lage' kanalen en hogere kanalen zijn zo goed als onbruikbaar. Maar daar kon hij niets aan doen, zei hij. Vriendelijk en kundig, deze meneer, dat was prima! Ik weet nu dat de wisselende signaalkwaliteit op de TV (varieert tussen de 70 en 100%) door die kabelbreuk komt.
Ondanks dat hij een 'buitendienst' monteur kwam, kwam hij dus ook binnen meten.
Nu maar eens kijken wat UPC zegt van de factuur nu er een kabelbreuk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Heb je er nog een versterker zelf tussen ofzo? Downstream van je modem is erg hoog nu. Upstream is enorm laag, dat kan zelfs voor stabiliteitsproblemen zorgen (je upstream is in verhouding amper hoger dan een beetje ruis op de lijn)

Downstream van 10dBmV zou een signaalnivo van zo'n 75dBuV op je AOP betekenen (beetje afhankelijk van je splitters). Op zich is dat geen punt, maar eigenlijk is het wat aan de hoge kant (officieel wordt 65-68dBuV aangehouden op je AOP)
Upstream is imho gewoon te laag, om te voorkomen dat ruis een grote impact heeft wordt hierin zo'n 45dBmV als aanbevolen gehanteerd. Te laag: gevoeliger voor storingen op de lijn, te hoog, en je modem gaat upstream kanalen uitschakelen (indien dat gebruikt wordt, vanaf 51.2dBmV gaat een docsis3 modem upstreams uitschakelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Nee, het modem is via de UPC splitter met UPC kabels op de hoofdaansluiting aangesloten. Meer kon de monteur er kennelijk niet van maken. Bijkomend nadeel is dat de kabelbreuk waarschijnlijk in een dijk zit, en daar mag je in de winter niet in graven van het waterschap.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor dat soort situatie heb je tijdelijke voorzieningen (lees: een losse kabel bovengronds) totdat het mogelijk is om een definitieve oplossing te bieden. Dat er niet gegraven mag worden doet niet af aan de verplichting van UPC om goed signaal te leveren...

Dat gezegd, je hebt nog steeds niet gemeten, je kunt nog steeds niet aangeven exact wat het probleem is bij jouw televisie. Het is dan ook niet gezegd dat het hiermee opgelost gaat worden.

Wat je kunt doen om te "meten": kijken naar analoge televisie. Te zwak signaal herken je aan sneeuw door beeld, te sterk signaal door diagonale strepen door beeld. Pak vervolgens de analoge zenderoverzicht voor je gemeente (Amsterdam toch?). Sorteer de zenders op frequentie. Ga ze vervolgens een voor een af en noteer of het beeld goed is, streperig of sneeuwerig.

Waarschijnlijk ga je een van twee dingen zien:
- lage frequenties allemaal streperig
- hoge frequenties allemaal sneeuwerig

Als je echt pech hebt, heb je ze allebei. Alleen streperige lage frequenties: teveel versterking, probeer de boel te dempen. Alleen sneeuwrige hoge frequenties, probeer meer te versterken. Beide: scheef signaal, met deze opstelling ga je het sowieso niet redden. Je moet dan een versterker hebben die scheef uit kan zenden om het verlies te compenseren (en/of kabel die aanzienlijk minder dempt per meter).

Oslik blyat! Oslik!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:48:
Voor dat soort situatie heb je tijdelijke voorzieningen (lees: een losse kabel bovengronds) totdat het mogelijk is om een definitieve oplossing te bieden. Dat er niet gegraven mag worden doet niet af aan de verplichting van UPC om goed signaal te leveren...
Ik kan mij zo voorstellen dat een losse kabel bovengronds dwars over een dijk toch niet echt gaat gebeuren.
Dat gezegd, je hebt nog steeds niet gemeten, je kunt nog steeds niet aangeven exact wat het probleem is bij jouw televisie. Het is dan ook niet gezegd dat het hiermee opgelost gaat worden.
De buitendienstmonteur heeft gemeten en het zo goed mogelijk afgesteld, met als randvoorwaarde dat het modem het moest doen. Daar ben ik het volledig mee eens, trouwens, liever slecht TV-beeld dan geen internet/telefoon.
Wat je kunt doen om te "meten": kijken naar analoge televisie. Te zwak signaal herken je aan sneeuw door beeld, te sterk signaal door diagonale strepen door beeld. Pak vervolgens de analoge zenderoverzicht voor je gemeente (Amsterdam toch?). Sorteer de zenders op frequentie. Ga ze vervolgens een voor een af en noteer of het beeld goed is, streperig of sneeuwerig.

Waarschijnlijk ga je een van twee dingen zien:
- lage frequenties allemaal streperig
- hoge frequenties allemaal sneeuwerig

Als je echt pech hebt, heb je ze allebei. Alleen streperige lage frequenties: teveel versterking, probeer de boel te dempen. Alleen sneeuwrige hoge frequenties, probeer meer te versterken. Beide: scheef signaal, met deze opstelling ga je het sowieso niet redden. Je moet dan een versterker hebben die scheef uit kan zenden om het verlies te compenseren (en/of kabel die aanzienlijk minder dempt per meter).
Het is niet Amsterdam, maar West Maas en Waal. De zenders die volgens hem in de hoge frequenties zetten (Discovery e.d.) hebben een hallucinerend effect met groene/gele blokken. De zenders die in de lage frequenties zitten (Nederland 1/2/3) hebben haperingen, blauwe schermen dat de signaalkwaliteit niet in orde is en gekke piepjes in het geluid. Er is een Hirschmann GV830C onderweg, maar als ik het verhaal van de monteur goed begrepen heb moest het signaal zo ver opengedraaid worden om het modem werkend te krijgen dat de TV eerder een demper nodig heeft dan een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Ugh. Net bericht van de aannemer: tot ergens in April mag er in de dijk niet gegraven worden. Tegen een euro per dag vergoeding http://vragen.upc.nl/app/.../~/vergoeding-bij-storing wordt dat een hoop geld. Ik hoop maar dat dat UPC aanzet tot een iets snellere oplossing. De aannemer belt nog terug, ik hoop dat zij een betere/directere ingang bij UPC hebben.

Je vraagt je af of UPC niet preventief bij nieuwe abonnees het kabelsignaal kan testen voordat ze een overeenkomst afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thunder7 schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:13:
[...]

Ik kan mij zo voorstellen dat een losse kabel bovengronds dwars over een dijk toch niet echt gaat gebeuren.
Niet jouw probleem ;)
[...]

De buitendienstmonteur heeft gemeten en het zo goed mogelijk afgesteld, met als randvoorwaarde dat het modem het moest doen. Daar ben ik het volledig mee eens, trouwens, liever slecht TV-beeld dan geen internet/telefoon.
Maar heeft hij het gemeten bij je TV? Dat is jouw uitdaging namelijk...
[...]

Het is niet Amsterdam, maar West Maas en Waal.
Daar ook woonboten? ;)
De zenders die volgens hem in de hoge frequenties zetten (Discovery e.d.) hebben een hallucinerend effect met groene/gele blokken. De zenders die in de lage frequenties zitten (Nederland 1/2/3) hebben haperingen, blauwe schermen dat de signaalkwaliteit niet in orde is en gekke piepjes in het geluid. Er is een Hirschmann GV830C onderweg, maar als ik het verhaal van de monteur goed begrepen heb moest het signaal zo ver opengedraaid worden om het modem werkend te krijgen dat de TV eerder een demper nodig heeft dan een versterker.
Groene/gele blokken, haperingen, gekke piepjes... dat is allemaal digitaal :o

Het nare van digitaal TV is dat zowel teveel als te weinig signaal allebei resulteert in dezelfde symptomen (die je hier beschrijft). Sowieso zijn de analoge en digitale frequenties niet dezelfde. Kortom, aub nu wel analoog (dus zonder DTV kastje en zonder CI+ module) kijken, dan zeggen de resultaten wat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:08:
Maar heeft hij het gemeten bij je TV? Dat is jouw uitdaging namelijk...

Het nare van digitaal TV is dat zowel teveel als te weinig signaal allebei resulteert in dezelfde symptomen (die je hier beschrijft). Sowieso zijn de analoge en digitale frequenties niet dezelfde. Kortom, aub nu wel analoog (dus zonder DTV kastje en zonder CI+ module) kijken, dan zeggen de resultaten wat.
Hij heeft het 4x bij de hoofdaansluiting en bij de TV gemeten. De kwaliteit van de kabels tussen hoofdaansluiting en TV beviel hem prima, de groene kabel was C6 kabel en de witte kabel (Belden 125 HD) was het soort dat hij zelf ook gebruikte. Het lag echt aan het binnenkomend signaal.

Analoge TV kijken is wat lastig, die hebben we niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik denk eerder aan het uitgaand signaal ;)

Als de kabel beschadigd is, merk je dat vooral op de laagste frequenties. Dat is waar het signaal van jouw modem richting het netwerk verzonden wordt.

Als je niet analoog kunt kijken kun je niet eenduidig zeggen wat er aan de hand is. Totdat die reparatie er in april komt (of je UPC zo ver krijgt een noodvoorziening aan te leggen) valt verder weinig te doen aan je signaal. Ik heb er iig nog steeds hard hoofd in dat die reparatie het zo op orde gaat krijgen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
OK, correctie: de signalen (in- en uitgaand) bij de hoofdaansluiting voldoen niet. Ze voldeden niet, er is toen door de buitendienstmonteur iets gedaan om in ieder geval het modem aan de praat te krijgen, maar dat had voor de TV nadelige consequenties.

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Er zijn toch monteurs langsgekomen van een aannemer, en de slechte plek in de kabel bleek niet in de dijk te zitten. Kortom, het kabelprobleem is opgelost. De waarden op het modem zien er nu ook veel beter uit:

downstream
channel 1 1.3 dBmV/39.9 dB
channel 2 1.4 dBmV/40.7 dB
channel 3 1.4 dBmV/40.4 dB
channel 4 1.0 dBmV/40.2 dB
channel 5 0.2 dBmV/40.0 dB
channel 6 0.7 dBmV/40.3 dB
channel 7 0.0 dBmV/0 dB
channel 8 0.0 dBmV/0 dB

upstream

channel 1 47.2 dBmV
channel 2 0 dBmV
channel 3 0 dBmV
channel 4 0 dBmV

Dus dat ziet er allemaal prima uit. Modem in bridge gezet, Western Digital N900 er aan gehangen - alles OK.

Helaas is de TV nog niet helemaal gelukkig. Ik heb de Hirschmann GHV 830C versterker ertussen gehangen. Ik heb begrepen dat dat een hele goede is. Met wat experimenten door de TV-box steeds terug naar fabrieksinstellingen te zetten bleek dat 6 dB versterking de beste signaalsterkte (70-80%) bij kwaliteit 90-100% gaf.

Tussen de middag een uurtje TV gekeken, geen problemen.

Nu vanavond, vol trots aan mijn vrouw getoond en uiteraard wel problemen. Minder dan het was, maar na een half uur heb ik al 5x een blauw scherm gezien en nog meer haperingen.
Met UPC-1789 zie ik o.a.:

down-stream S/R ratio 36 mdbs / up-stream power 33 dBmV
Frequentiescan:
TSID / Quality / Strength
2105 100% 59%
2049 100% 75%
2050 70% 74%
2051 100% 77%
2052 75% 72%
2053 100% 71%
2054 100% 71%
2055 75% 68%
2056 61% 78%
2057 100% 77%
2058 100% 70%
2059 60% 69%
2060 100% 71%
2061 100% 68%
2112 100% 68
2052 67% 55%
2053 72% 48%
2064 80% 3%
2066 100% 67%
2067 100% 56%

en het huidige QAM kanaal (nederland 1, geen HDTV) 74 bitfouten, 70% QAM-ontvanger ingangsvermogensniveau, 0.12 FEC-fouten/s sigaanl-ruisverhouding 39 mdB. Op dit kanaal zie ik regelmatig een hapering en minder vaak maar nog steeds meermaals een blauw scherm over de signaalkwaliteit.

Als ik het zo zie, dan lijkt het er voor mij op dat de bekabeling vanaf de AOP kennelijk sommige frequenties beter doorgeeft dan andere. Het betreft zo'n 40 meter C6 kabel en 15 meter Belken 125 HD kabel, met goedgekeurde stekkers e.d. De buitendienstmonteur die hier vorige keer was, was over de kwaliteit van de bekabeling best te spreken, die C6 kabel was 'gewoon erg goed' en de Belken 125HD kabel 'gebruikte hij zelf ook'.

De vraag is: wat doe ik nu? Kan ik iets in die Hirschmann regelen? Zoja, hoe? Of moet ik het ergens anders zoeken?

• DJSmiley
thunder7 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 18:42:

Als ik het zo zie, dan lijkt het er voor mij op dat de bekabeling vanaf de AOP kennelijk sommige frequenties beter doorgeeft dan andere. Het betreft zo'n 40 meter C6 kabel en 15 meter Belken 125 HD kabel, met goedgekeurde stekkers e.d. De buitendienstmonteur die hier vorige keer was, was over de kwaliteit van de bekabeling best te spreken, die C6 kabel was 'gewoon er goed' en de Belken 125HD kabel 'gebruikte hij zelf ook'.

De vraag is: wat doe ik nu? Kan ik iets in die Hirschmann regelen? Zoja, hoe? Of moet ik het ergens anders zoeken?
Modemwaardes zijn ok. Waar hangt die modem? Zit die op dezelfde plek als de TV?

Of is de situatie nu zo:

---- modem -- lange utp kabel ---  router enz
      /
aop --

\
       ---- versterker -- lange coax kabel -- TV

Ik gok dit (maar teken het even uit zodat het voor iedereen duidelijk is).

Dan kan jouw probleem nl exact het eerder door dion_b aangehaalde verloop zijn: Een kabel, zeker op zulke enorme afstanden, zal niet lineair dempen. Hogere frequenties worden meer gedempt dan lagere, het zgn scheeflopen.

Je hirschmann kan dit compenseren door z'n vereffening. Als je die op 8db instelt ben je (even gegokt) al een eind....

Als je de eerder genoemde GHV830C hebt: Attenuator op 4dB. Je hebt dan 25dB versterking tot je beschikking. Equalizer zet je op 9dB voor het gemak (middelste jumpersetting)
Ik gok dat je dan, na 60m kabel, op zo'n 68 dBuV uitkomt, wat een hele mooie waarde is om je TV op te hangen. Bij meerdere TV's zou ik de attenuator lager zetten. Maar goed, dat is gissen, omdat we niet exact de demping weten van het hele traject.

Voor optimaal resultaat: meten. Loop eens langs bij een lokale installateur en vraag of je een meter kan lenen. Meten = weten ;)

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Je schets klopt!

Even voor de duidelijkheid: de attenuator kan ik vinden, de equalizer ook. Maar wat de 'vereffening op 8' is, kan ik niet vinden. In de handleiding staan jumpers voor Pegelabsenkung/Attenuator, Leitungsentzerrung/Equalizer, Pegelabsenkung Ausgang RK/Att. RC en Pegelabsenkung Eingang RK/Att. RC input. Eén van die laatste twee zou dan 'vereffening' moeten zijn? Het lijkt me eerder dat 'vereffening' en ander woord is voor equalizer, zodat je het twee keer noemt, toch?

De eerste test met 4 dB attenuator/9 dB equalizer is nog niet goed, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Er is nog een monteur langsgeweest, alle powerlevels kloppen, dus hij heeft nog maar eens een stekkertje vervangen. De situatie is nu dat we op sommige avonden elke 10 minuten en andere avonden helemaal geen blauwe 'signaalprobleem!' schermen hebben.

Een correlatie met de temperatuur, wind, waterstand of aardstralen is me nog niet opgevallen.

Ik denk dat als het te veel gaat irriteren, een horizon met tcp/ip verbinding naar het modem wellicht beter is, maar dat kost extra en de techniek is nog niet uitgerijpt, volgens mij.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Topicstarter
Na veel wachten, testen van versterker-instellingen en wat al niet (zonder resultaat) heb ik de bittere pil geslikt en de kabel tussen AOP en aansluiting binnen vervangen door een heel lang stuk Coax Zes kabel.
Het probleem is nu weg.

conclusie: ook dikke groene coax kabel kan verouderen en dan ook met goede signaalwaarden nog zeer frequent storingen doorgeven.Nu maar hopen dat ik deze exercitie niet elk jaar hoef te gaan doen, dan is die kabel toch wel prijzig.

Pagina: 1