[MacBookPro] Thunderbolt -> PCI-Express

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 08:57
Naar aanleiding van het volgende artikel op Tom's Hardware Guide http://www.tomshardware.c...rbolt-external,17520.html ben ik aan nadenken geslagen over externe videokaarten, vooral in combinatie met OS X.

Even een stukje persoonlijke geschiedenis, ik ben eigenlijk gestopt met gamen sinds ik mijn vorige MacBook gekocht heb. 2 jaar geleden, een zwarte MacBook met een GMA 950 er in. Dus gamen er op was eigenlijk niet mogelijk ;). Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe MacBookPro (mid-2012 model) en begin ik de laatste tijd eigenlijk weer te gamen. Nu zit er in mijn huidige MacBookPro een Intel HD4000 en daarop is gamen 'opzich' nog wel te doen maar fantastisch is het niet.

Door dat artikel van Tom's Hardware Guide ben ik eens gaan kijken wat er al kant-en-klaar beschikbaar is op dat front en voornamelijk hoe duur het is. En van die prijzen word je niet bepaald vrolijk ;)

Optie 1 : Sonnet Echo Express (Pro). Beginnend bij 599 dollar oplopend tot 799 dollar.

http://www.sonnettech.com/product/echoexpresschassis.html
Afbeeldingslocatie: http://www.sonnettech.com/product/images/echoexpress_echochassis.png

Op het eerste gezicht lijkt het een leuke oplossing (muv de prijs), er word alleen geen woord gerept over videokaart compatibliteit. Wel de meest kant&klare oplossing.

Optie 2 : ViDock series.

http://www.villageinstruments.com/tiki-index.php?page=ViDock
Afbeeldingslocatie: http://www.villageinstruments.com/vi_files//img/products/ViDock34closed.jpg
Is een oplossing, vooral omdat het "speciaal" voor videokaarten en gaming is. Met als enige nadeel dat het uitkomt op ExpressCard dus dat betekent een extra verloopje zoals het volgende (iig als je door wilt naar Thunderbolt) Dus snelheidsverlies :( Afbeeldingslocatie: http://www.hwtools.net/jpg/TH03_5_1.jpg.

Bij de bovenstaande opties moet er overigens nog wel een Thunderbolt kabel + videokaart worden aangeschaft. Dus zeg pakweg even 250 euro er bij. 200 euro voor een videokaart en 50 euro voor een Thunderbolt kabel (en een Thunderbolt -> ExpressCard adapter voor optie 2, 140 dollar) linkje Thunderbolt -> ExpressCard adapter

Optie 3 : Zelfbouw :+
Dit vind ik persoonlijke de leukste optie, niks is zo leuk om er zelf uren aan te werken en dat het uiteindelijk werkt :) Maar dit is ook de optie met de minste garanties. Op internet heb ik het volgende adaptertje gevonden. TH05 genaamd. http://www.hwtools.net/Adapter/TH05.html.
Afbeeldingslocatie: http://www.hwtools.net/jpg/TH05_P1.jpg

Kosten zijn 180 dollar maar dat is inclusief een thunderbolt kabel. Er moet dan nog een behuizing bijgekocht worden (60 dollar) en een voeding (75 euro schat ik zo). In de handleiding hebben ze zelfs 2 voorbeelden staan met een ATI en een NVIDIA videokaart. Dat is alleen onder Windows. Het grootste nadeel van deze oplossing dat je eigenlijk maar tot PCI-Express 4x gaat (iig wat ik begreep uit de gebroken engelse handleiding).

Totale schade:

Optie 1 : 787 euro
  • Echo Express II - 699 dollar (537 euro)
  • Videokaart - 200 euro
  • Thunderbolt kabel - 50 euro
Optie 2 : 636 euro
  • Vidock 4 Plus - 279 dollar (214 euro)
  • Videokaart - 200 euro
  • Thunderbolt -> ExpressCard adapter - 140 dollar (107 euro)
  • Thunderbolt kabel - 50 euro
Optie 3 : 473 euro
  • TH05 - 180 dollar (138 euro)
  • Videokaart - 200 euro
  • Behuizing - 60 dollar (46 euro)
  • Voeding - +- 75 euro
Wat voor een videokaart ik er in 1 wil hebben, ligt compleet aan de ondersteuning van OS X. Graag hoe ik jullie mening over mijn gedachte spinsel, voornamelijk wat de beste oplossing is en welke videokaart ik het beste kan gebruiken voor dit projectje ;)

PS. Ik ben me er volledig van bewust dat gamen op een "normale" Windows PC een betere en handigere oplossing is ;) Maar daar heb ik op mijn studentenkamer jammer genoeg niet de ruimte voor :( Daarnaast, mocht ik dit compleet in het verkeerde forum geplaatst hebben. Mijn excuses, een betere plek kan ik me er zo 1-2-3 niet voor bedenken.

MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:33
Het nadeel van het losse printje die je noemt, dat hij maar tot PCIe x4 gaat, is niet eens zo'n groot nadeel volgens mij. De meeste moederborden gebruiken nu ook in Crossfire vaak PCIe x8, terwijl er meestal behoorlijke kaarten in CF worden gezet. In x1 is volgens mij wel verlies merkbaar (ik geloof dat ik een keer zo'n test heb gelezen, met een HD5850).

Hoe het met de support zit weet ik niet. Ik denk dat de kaart gewoon zo herkend wordt als normaal, dus als het werkt in een Mac Pro en op Macbooks draait hetzelfde Mac OSX, lijkt het me dat het werkt. Ik ben alleen niet zo thuis in Mac spulletjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog6
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 08:57
marcop23, heb je toevallig een linkje naar een artikel er over ?

Het liefste werk ik wel met het gene wat zo standaard mogelijk uit de doos werkt. Vroeger heb ik een tijdje Hackingtosh gedraait en ik weet drivers nou niet echt bepaald van spectaculaire hoogwaardige kwaliteit waren.

Ik weet van vroeger (tijdperk x1900 / x800 en eerder) dat als je een "gewone" ATI videokaart in een Mac wou gebruiken dat je de BIOS van die videokaart moest flashen. Weet iemand of dat nog steeds zo is ?

MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 14:24
@Hertog6:

Ik zit zelf met precies hetzelfde dillemma, echter vind ik Mac ondersteuning niet zo interessant.

Het gaat mij met name om het toevoegen van een externe GPU, voor gebruik onder Windows 7 (op GPD partitie). Het doel hiervan is om bijvoorbeeld een COD: Black Ops 2 beetje fatsoenlijk te kunnen draaien.

Mijn specs:

Macbook Pro 8,1 (eind 2011)
2,4 Ghz Intel Core i5
16gb RAM
Intel HD3000 512mb

Output moet naar 27" LED Cinema display (non-thunderbolt, dus displayport).

Ben je zelf inmiddels verder gekomen hiermee? Welke GPU zou je erin stoppen? Ik lees dat een Geforce GTX460 wel moet passen.

Daarbij is er ook nog de Sonnet Echo Express SE, welke wat aantrekkelijker geprijs is (399 dollar).... maar welke (fatsoenlijke) GPU zou hier nog in passen?

we only make way for the man who boldly pushes past us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Als ik zo de handleiding bekijk, werken de kaarten op x2 mode en is het een x4 slot. Moet je maar op de laatste pagina het plaatje bekijken van de videokaart in GPU-Z

• WiseGuy!
Na uren spitten op de verschillende fora tot de conclusie gekomen dat op dit moment een ViDock 4 Plus de "beste" oplossing is.

Thunderbolt PCIe expansies zijn schaars en als ze er al zijn schreeuwend duur. Deze setup houdt het nog enigzins binnen de perken en er kan gewoon een volledige dubbel-slots GPU in.

Dus gister de hele zooi besteld:

ViDock 4 Plus (240 euro)
Sonnet Echo Expresscard Adapter (160 euro)
Thunderbolt Kabeltje (29 euro)

Nu rest alleen nog de vraag: welke GPU stoppen we erin?

Zat nu te denken aan de Geforce GTX 650 Ti. Lijkt me prima prijs/kwaliteit voor de nieuwste games (Black Ops 2, Far Cry 2 / 3, DiRT3)

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 16:08
Door die Sonnet Echo adapter heb je maar de snelheid van 2.5 Gb/s, ik vraag me af of dit wel echt een performance verbetering oplevert?

Heb zelf macbook pro 17 inch begin 2011, en die heeft standaard nog een expresscard ingang dus scheelt me die 160 euro en thunderbolt kabel alweer waardoor ik voor 240 euro klaar zou zijn! Op zich best interessant als dit ook echt flinke prestatie verbetering oplevert.

• WiseGuy!
Die Sonnet Echo komt in 2 varianten. Een 'normale' en een 'pro'. Ik heb de pro besteld, welke een 5gb/s doorvoer heeft, wat neer zou komen op een x4 (2.0) snelheid.

Uiteraard is er een bottleneck, maar gezien de ervaringen zal de increase in performance gigantisch zijn. Stel je verliest 20% door de bottleneck, maar je GPU kracht gaat met 1000% omhoog. Dat is nog altijd een mooie performancewinst, nietwaar?

Ik heb zelf ook nog een MBP met ExpressCard slot liggen, maar dat is een core2duo zonder iGPU. Mijn andere MBP is een i5 met HD3000 iGPU. Feitelijk gezien zou je des te minder krachtig je CPU is meer RAM op je GPU willen hebben zodat er niet zoveer door de bottleneck hoeft voor maximale prestaties.

Anyway, ik vind een beetje aanklooien wel leuk en zal zeker mijn ervaringen hier posten. Er is bar weinig NL info te vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Setup:

Macbook Pro 8,1 met i5 en HD3000. Bootcamp install met Windows 7.

ViDock 4 Plus Overdrive met daarin een MSI GTX 660 OC. Aangesloten via expresscard->thunderbolt adapter van Sonnet.

Eerste ervaringen:

Het werkt! Het is alleen bij het booten van de laptop even een kwestie van Expresscard eruit en er weer in op het juiste moment, maar dat heeft met de adressering te maken. Verder loopt het perfect.

Kan praktisch alle spellen nu op HIGH of ULTRA draaien op 2560x1440 (27" LED Cinema). Fijn dat er ook weer gewoon gegamed kan worden zonder daarvoor een desktop nodig te hebben. Voordeel: alles op 1 plek en gewoon nog steeds mobiel.

Nadeel van de ViDock 4 vindt ik de externe voeding. Deze is best groot en zwaar, maar zou volgens mij ook prima uitwisselbaar zijn met een andere voeding als je technisch een beetje handig bent (want huidige voeding heeft twee stekkers uit welke beide op het de vidock aangesloten moeten worden voor de eerst 200 watt...

Dus, experiment geslaagd en spelen maar. Of gewoon maar verkopen en een ander experiment zoeken? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
WiseGuy! schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:31:
Setup:

Macbook Pro 8,1 met i5 en HD3000. Bootcamp install met Windows 7.

ViDock 4 Plus Overdrive met daarin een MSI GTX 660 OC. Aangesloten via expresscard->thunderbolt adapter van Sonnet.

Eerste ervaringen:

Het werkt! Het is alleen bij het booten van de laptop even een kwestie van Expresscard eruit en er weer in op het juiste moment, maar dat heeft met de adressering te maken. Verder loopt het perfect.

Kan praktisch alle spellen nu op HIGH of ULTRA draaien op 2560x1440 (27" LED Cinema). Fijn dat er ook weer gewoon gegamed kan worden zonder daarvoor een desktop nodig te hebben. Voordeel: alles op 1 plek en gewoon nog steeds mobiel.

Nadeel van de ViDock 4 vindt ik de externe voeding. Deze is best groot en zwaar, maar zou volgens mij ook prima uitwisselbaar zijn met een andere voeding als je technisch een beetje handig bent (want huidige voeding heeft twee stekkers uit welke beide op het de vidock aangesloten moeten worden voor de eerst 200 watt...

Dus, experiment geslaagd en spelen maar. Of gewoon maar verkopen en een ander experiment zoeken? ;-)
Heb je ook profijt als je alleen je laptop scherm gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Is ook intern op laptopscherm te gebruiken inderdaad. Ook daar full-blown graphics. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
WiseGuy! schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:29:
Is ook intern op laptopscherm te gebruiken inderdaad. Ook daar full-blown graphics. :-)
Dat is wel beter! Werkt het ook binnen Mac OS X? Of is het Windows only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseGuy!
Nog niet in OSX geprobeerd, maar dat zou me ook niet kunnen boeien. Er zijn toch (bijna) geen games...

Ik zal het eens proberen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
WiseGuy! schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:23:
Nog niet in OSX geprobeerd, maar dat zou me ook niet kunnen boeien. Er zijn toch (bijna) geen games...

Ik zal het eens proberen binnenkort.
Straks Simcity :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvio
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 10:19
Weet iemand waar ik die TH105 nog kan bestellen??
De link werkt niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Misschien dat dit ermee te maken heeft?

Koop hier mijn P1 reader :)

Pagina: 1