Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fatsoenlijke Alps touchpad driver gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om even met de deur in huis te vallen: de alps touchpad drivers van dell zijn ruk. Geen wel sensivity opties, brakke scrollsnelheid instelingen, brakke scroll area width instellingen (op de meest 'wide' setting nog steeds je vinger langs de rand van het touchpad halen...). De laptop in kwestie is een Latitude E6520. Vrij standaard zakelijke setup (touchpad met 2 knoppen, trackpoint met 3 knoppen).

Gezocht: een touchpad driver met de volgende functies:
• fatsoenlijk werkende scroll, op een zodanige manier dat je in één zwiep een paar pagina's kan scrollen, en preciezer dan 10 regels-per-scrolleenheid
• werkende trackpoint knoppen. Bij voorkeur met direct scrolling
• sensivity instellingen
• windows 8 gestures om van app te wisselen zou fijn zijn.

Ik heb er een aantal gegoogled, en daar wordt je niet vrolijk van...

Naam driverscrolltrackpointsensivityW8
Dell E6520 v.7.1208.101.125
directe link
Scroll-area: niet fatsoenlijk
Scroll-speed: niet fatsoenlijk
jajanee
Dell E6530 7.1211.101.114
directe link
Scroll-area: niet fatsoenlijk
Scroll-speed: nee
werkt niet in firefox...
janeenee
Toshiba 8.0.303.207geeft uberhaubt geen optiesjajanee
Acer 8.100.2020.112
zeer ruim instelbaar
Aspire V3-7710G
Scroll-area: ja
Scroll-speed: niet fatsoenlijk
knoppen werken nietjaja
station-drivers Version 8.101.404.119scroll-area: ja
scroll-speed: ?
momentum: ja
bluescreende voordat ik het kon proberen?
extra: ondersteunt momentum
?
lenovo G360 8.100.1611.102wil niet unzippen. Na handmatige installatie geen functioneel touchpad---

Kortom, de drivers van de verschillende fabrikanten zijn troep. Die van station-drivers heeft de meeste functionaliteit, maar geeft bluescreens. Volgende is de driver van acer, maar daar is het trackpad niet functioneel. En de drivers van dell zijn ook waardeloos.

Vraag: weet hier iemand welke driver de meeste functionaliteit geeft? We leven nu in het jaar 2012. 6 jaar geleden had je al per-pixel scrolling met apple touchpads, onder windows zitten we nu nog steeds te klooien met basisfunctionaliteiten 8)7

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En twee-vinger scroll voldoet niet aan je eisen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
Wel. Maar de precisie is absoluut een ramp vergeleken met apple en synaptics touchpads. Hij scrolt eenzelfde hoeveelheid als je muiswieltje. Met het synaptics touchpad op mijn vorige notebook kon je gewoon per-pixel scrollen in plaats van een regel of 10. Dat hoge aantal is nodig om een beetje vlot te scrollen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:34

Sebazzz

3dp

Interessant topic. Ik heb een Latitude E6520 en ik ondervind op Windows 7 geen problemen met scrolling. Het irriteert mij niet in ieder geval. Ik gebruik two-vinger scrolling.

Windows 8 heb ik helaas nog niet kunnen proberen, dat zal volgend jaar pas kunnen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 00:36:
Wel. Maar de precisie is absoluut een ramp vergeleken met apple en synaptics touchpads. Hij scrolt eenzelfde hoeveelheid als je muiswieltje. Met het synaptics touchpad op mijn vorige notebook kon je gewoon per-pixel scrollen in plaats van een regel of 10. Dat hoge aantal is nodig om een beetje vlot te scrollen.
Bij OSX is het niet de touchpad zorgt dat je zo scrollt, het is het OS zelf. Een muis geeft namelijk precies hetzelfde daar. Als je sneller scrollt, scrollt het OS ook sneller.
Dat is niet hoe Windows z'n systeem heeft gemaakt. Als je 't wilt, zal je moeten zoeken naar een apart programma die 't zou kunnen regelen voor je.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:38
Ik ben het volledig met je eens Darkstone! Heb op mijn Dell Vostro 1510 laatst W7 x64 gezet en het was erg lastig om überhaupt een goed werkende driver te vinden. Ik gebruik nu R196853 (7.102.101.211) i.c.m. de bijbehorende Dell touchpad applicatie. Voor mij werkt deze wel aardig. Misschien staat er op die FTP nog een andere driver waar je wat aan hebt, ik kan er geen chocolade van maken (vage naamgeving R196853 etc.).

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 02 december 2012 @ 00:53:
[...]

Bij OSX is het niet de touchpad zorgt dat je zo scrollt, het is het OS zelf. Een muis geeft namelijk precies hetzelfde daar. Als je sneller scrollt, scrollt het OS ook sneller.
Dat is niet hoe Windows z'n systeem heeft gemaakt. Als je 't wilt, zal je moeten zoeken naar een apart programma die 't zou kunnen regelen voor je.
De synaptics drivers doen het gewoon wel goed. Alleen met een specifieke driverversie moet ik daarbij vermelden. Heeft me ook 2 jaar gekost om de juiste variant te vinden.

Ik zal nog een poging doen om het probleem te verduidelijken: met je apple touchpad scroll je, je beweegt je vinger 1 millimeter. Op het scherm schuift het viewpoint 10 pixels op. Je beweegt je vinger 2 milimeter, je viewpoint gaan 20 pixels verder.

Alps touchpad: je beweegt je vinger 1 milimeter. er gebeurt niets. 2 milimeter? Ah, bij 5 milimeter scroll je meteen een heel stuk. Dat werkt gewoon voor geen meter. Ik wil minstens een pagina of 5 scrollen in één zwiep. Dat zou betekenen dat ik met mijn touchpad de hoeveelheid op een regel of 30 moet zetten. Fijn scrollen is dat. Je kan net zo goed pagedown gebruiken.

En dan heb je nog de kwestie dat sommige feature wel in driver X aanwezig zijn en niet in driver Y. De acer touchpad driver heeft minstens 3x zo veel settings als die van dell. Waarom? Geen idee. Maar dat is echt geen functionaliteit die acer in-house heeft ontwikkeld.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wij hebben op 't werk ook de E6520 en als je daar mee gaat scrollen en je geeft 't een zwieper, dan scrollt de pagina verder wanneer je je vinger van de touchpad hebt. Dus je geeft 't een snelle veeg alsof je wat stof weghaalt.

Het is niet wat je precies wilt, maar geeft het je iets meer naar je gewenste resultaat?

@Puch-Maxi:
Houd op over Vostro's. We hebben nog 1520's en 1720's. Dat zijn echt krengen. Ik heb zelfs zo dat bij een paar de touchpad niet helemaal geweldig werkt. Het stopt spontaan totdat je een toets indrukt, dan werkt 't weer voor een paar centimeter. Verwijder ik de driver, dan werkt 't prima, maarja, geen scroll en andere functionaliteiten van 't touchpad. Gelukkig zijn ze aan vervanging toe, dan gaan we naar Latitudes.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt inderdaad wel, maar bij lange na niet zo fijn als bij synaptics. Ik doe het de helft van de tijd fout en dat lijkt me bij zo iets simpels toch niet de bedoeling.

Voornaamste kritiekpunt momenteel is dat de scroll zone niet breed genoeg kan worden ingesteld. Misschien staat er iets in het registery.

Verwijderd

Topicstarter
Bij nader onderzoekt blijkt de Precision M6700 ook een alps touchpad te bevatten met dell-branded drivers. Die ondersteunen per-pixel scrolling.

De drivers zijn van 20/8 en de nieuwste op de dell website is 30/7. Misschien kan ik de drivers overzetten: een klasgenoot van mij heeft zo'n ding.

Afbeeldingslocatie: http://soshable.com/wp-content/uploads/2010/09/Everything_went_better_than_expected.png

Ik kan nu op alle features 'ja' antwoorden. Windows 8 gestures, per-pixel scrolling, werkend trackpoint. Op een ding na: one-finger scrolling werkt niet. Hoe moeilijk is het om alle features in een driver te gooien?

Ik zal een dezer dagen de driver online gooien. Misschien kan in de een-vinger scrolling er ook nog in hacken.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2013 14:30 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:34

Sebazzz

3dp

Ik ben benieuwd naar je driver.

Ik heb zelf een driver van Fujitsu nu draaien, deze ondersteunt Windows 8 gestures (te noemen: appbar, app switch, app snap to side en charms bar). Touch stick werkt ook. Scrollen is nauwkeurig.

Het enige wat ik mis is dat ik met drie vingers een app kan sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Sebazzz op 20-01-2013 00:59 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
3-vinger gesture dinges zit er ook in.

En je zegt dat scrollen nauwkeurig werkt, 2 vinger scrolling, of 1-vinger scrolling? De driver krijgt het na een paar dagen nog steeds niet voor elkaar om consistent een 2-vinger scrollbeweging te herkennen, en of de driver ook 1-vinger scrolling goed ondersteunt moet ik nog even controleren.

Ik heb de ongemodificeerde driver op dropbox gezet: https://dl.dropbox.com/u/...ltr.inf%20van%20M6700.zip

HKCU:\Software\Alps\Apoint\Button\EnableWheel geeft een aantal functies aan.

Bit 0 -> enable voor alles wat hieronder staat + 1-finger scrolling
bit 2 -> enable zoom
bit 3 -> enable circular scolling
bit 5 -> enable interta

Edit: de nieuwe driver ondersteunt ook 1-vinger scrolling, maar met hetzelfde gebrek aan precisie als voorheen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2013 01:30 ]

Pagina: 1