Vervangen condensatoren die telkens overlijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-10 09:31

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Beste tweakers,

De laatste weken hebben we problemen met de voeding van de Samsung LE40S81B. De tv gaat wel aan, er is geluid maar het LCD paneel blijft uit. Dit is een bekend probleem voor deze tv en komt (voor zover ik kan begrijpen) door lekkende condensatoren. De voeding die er in zit is van het type BN44-00134A. De condensatoren staan meestal bol, een enkele keer praktisch ontploft.

We hebben deze voeding open geschroeft, de bolstaande condensatoren los gesoldeerd en vervangen door twee nieuwe. Dit hebben we inmiddels 3x gedaan. De tv houdt het momenteel ongeveer een week vol voordat het euvel zich weer vertoond.

Het gaat in dit geval om twee condensatoren van 25V-1000 uF. Het vangen door een nieuw exemplaar werkt dus wel, al zij het tijdelijk.

Hebben jullie tips om dit probleem voor langere tijd te verhelpen? Kunnen we deze bijvoorbeeld beter vervangen door condensatoren van een hogere capaciteit?

Roy

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panasonic FM, 105 graden celcuis, kost bija niks (Okaphone) en je problemen zijn over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 17:48:
Panasonic FM, 105 graden celcuis, kost bija niks (Okaphone) en je problemen zijn over.
Bedankt voor de tip. Zit het probleem erin dat die erin zaten/zitten te warm worden?

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Wat voor condensatoren plaats je telkens? Wel LOW-ESR exemplaren?

Als je gewone gebruikt kan het wel kloppen, er zaten origineel niet voor niets low-esr modellen in gok ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Zijn ze elke keer ook weer bol?

Low-esr is wel nodig overigens, de falende condensatoren zijn vrijwel altijd de buffercondensatoren na de schakelende voeding. Die condensatoren krijgen een flinke rimpel te verduren op hoge frequentie. bij een hoge interne weerstand zorgt dat voor veel verliezen en dus flinke opwarming (van binnen uit).

Low esr verminderd die verliezen. Neem daarbij inderdaad 105 graden exemplaren. Een elco heeft een bepaalde levensduur bij de maximaal toegestane temperatuur. hoe verder daarvan af hoe hoger de levensduur wordt. een 85 graden exemplaar heeft het daarom een stuk zwaarder als een 105 graden exemplaar. Sowieso al door de verliezen zoals ik net noemde. Maar ook omdat om een of andere vage reden, die lui ze ook meestal pal naast/tegen hete componenten willen plaatsen.

Verder het standaard spul
- let op de polariteit
- dezelfde of hogere werkspanning als de originele (hogere werkspanning betekent vaak wel een grotere condensator
- zoveel mogelijk gelijke capaciteit. Te laag kan zorgen voor een instabiele voeding, te hoog kan zorgen voor te grote inschakelpieken waarmee je op den duur de schakelelectronica kan slopen.

edit:
ze hoeven overigens niet bol te staan om verrot te zijn. Als je ze vervangt, vervang ze dan allemaal (van dat type). Dus als er 2 bol staan in een groepje van 4, vervang ze alle vier

[ Voor 7% gewijzigd door timberleek op 01-12-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
Ze staan iedere keer weer bol, als is het de ene keer erger dan de andere.

Het zijn inderdaad geen low-ESR exemplaren. Ik zal een aantal 1000uF 25V low-ESR condensatoren halen/bestellen. Bedankt voor de uitleg en de tips. Mocht dit het niet oplossen, dan kom ik er hier weer op terug.

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dat doen ze vlot dan...

Maar goed, de panasonic FM zoals Murdy al zei, kun je prima nemen. Dat is top spul.
Die kun je oa hier krijgen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=462118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RoyBijster schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 17:45:
<knip>
Hebben jullie tips om dit probleem voor langere tijd te verhelpen? Kunnen we deze bijvoorbeeld beter vervangen door condensatoren van een hogere capaciteit?
Nee, geen hogere capaciteit !!!!
Dat helpt echt niet, de capaciteit heeft een waarde die naar alle waarschijnlijkheid zorgvuldig gekozen is voor correct functioneren. In sommige circuits luistert de waarde nogal nauw, andere wat minder. Maar die waarde kan gewoon hier niets mee te maken hebben.
Wat wel kan helpen, en daar zit ik heel sterk aan te denken, is een hogere spanningswaarde. Want klopt die 25 V DC inderdaad wel? Hoe dan ook. na zo korte tijd al weer kapot is niet normaal en duidt er doorgaans op dat hij een te hoge spanning te verwerken krijgt.
Tenslotte, ik mag aannemen dat je goed op plus en min let, want 1000 µF is ongetwijfeld electrolitisch en verkeerd om vinden ze niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:12
Eens met de bovenstaande commentaren.
Als je er echt van af wilt zijn, haal dan een goed merk 105 graden, low-ESR en als je dan toch nieuwe moet en ruimte hebt zet er dan iets van minimaal 30V in. Als ze dan nog stuk gaan zou ik hem meteen wegbrengen voor reparatie, want dan is er echt iets goed mis met de tv.

Ik zou dus ook eenzelfde type pakken als uit de link van timberleek. Maar dan de 35V versie:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=471540
(deze is dus wel 5mm hoger, als het niet past gewoon de 25V pakken. Het zou voldoende moeten zijn, maar goed)

Als deze ook snel kapot gaan, dan de tv niet meer gebruiken en wegbrengen voor reparatie. Grote kans dat er dan over niet al te lange tijd veel meer kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster

RoyBijster

Rocket Scientist

Topicstarter
De 105graden, 25V 1000uF, low-ESR (wat een mond vol) zijn in bestelling.
Bedankt voor de tips.

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als voorgaande exemplaren echt aldoor maar overlijden, zal deze dat volgens mij ook doen. De oorzaak ligt vast en zeker, zoals ik in mijn vorige bericht al uiteen zette, in een te hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Als hij een te hoge spanning geeft, heeft andere condensatoren ook geen zin.
Dan is de spanning hoger dan normaal en zal er later waarschijnlijk ook anders spul gaan sneuvelen.

Maar als de vorige condensatoren wel "goedkoper" elco's waren (misschien zelfs oude) kunnen ze wel degelijk hard kapot gaan. een flinke stroom op diverse kHzen zal hij flink opwarmen bij een hoge esr. En dan kan het best hard gaan.

Hogere spanning kan qua werking verder geen kwaad inderdaad, maar het past vaak niet/amper. ook hoogte is vaak lastig. Heb afgelopen weekend nog een monitor gerepareerd met kapotte elco's. hogere elco's paste daar ook sowieso niet icm de stalen bekisting om alles heen.

Als dit ook fout gaat, zou ik eens de voeding nameten (dat kun je sowieso wel even doen als deze erin zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:40
Kijk hier eens: http://www.elko-verkauf.de/shop-bereich/39-samsung.html

Kant en klare setjes om de elco's in je voeding te vervangen. Heb ik ook al meerdere keren besteld en werkt iedere keer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
We hebben hier al tientallen van die voedingen gerepareerd. Je moet gewoon alle 8 condensatoren vervangen. Een condensator die niet bol staat betekend niet dat hij goed is. Als je alles vervangen hebt even de voeding spanningen controleren.
Pagina: 1