Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-02 15:25
Nu ik far cry 3 ben gaan spelen kom ik erachter dat mijn huidige kaart al niet helemaal voldoende meer is.
Hij is op very high zonder AA al tussen de 40-50 fps, als ik de AA aanzet blijft er weinig meer over (bij 2X AA al drop naar 25-30fps).

Momenteel heb ik een i7 2600k met 16GB ram en een MSI twin frozn III (OC/PE) 6950.
Ik game op 1 scherm (1920X1080) en heb 2 aangesloten schermen (2e scherm is meestal browser, teamspeak, muziek etc.)

Mijn vraag is, waar heb ik meer aan, eeen extra 6950? (Zal dan geen twin frozn III worden, deze is niet meer verkrijgbaar) of een nieuwe kaart? (7970 bv.)

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"maar lees eerst dit"...
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ligt aan je budget.
Je hebt een 2e hands 6950 voor €125-150 en een nieuwe 7970 kost minimaal €350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je schrijft dat je er opeens achter komt dat je videokaart niet meer optimaal werkt dus ga ik er vanuit dat ie dat voorheen wel deed. Dan zou ik als eerste eens kijken of je fans misschien vol stof zitten en die eens stofvrij maken en de temperatuur eens gaan bekijken.

Ook zou je eens kunnen bekijken in hoeverre je voeding nog optimaal is en zaken als de airflow in je kast eens onder de loep nemen. Zomaar een kaart erbij prikken wil niet altijd direct de oplossing zijn en zit je misschien dadelijk met dezelfde framedrops doordat er een hele andere oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Roel1966 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 17:51:
Je schrijft dat je er opeens achter komt dat je videokaart niet meer optimaal werkt dus ga ik er vanuit dat ie dat voorheen wel deed. Dan zou ik als eerste eens kijken of je fans misschien vol stof zitten en die eens stofvrij maken en de temperatuur eens gaan bekijken.

Ook zou je eens kunnen bekijken in hoeverre je voeding nog optimaal is en zaken als de airflow in je kast eens onder de loep nemen. Zomaar een kaart erbij prikken wil niet altijd direct de oplossing zijn en zit je misschien dadelijk met dezelfde framedrops doordat er een hele andere oorzaak was.
Hij zij nooit dat de videokaart het niet deed, gewoon dat hij een spel niet meer aankon dat hij recentelijk had aangeschaft.
Ik zou zelf een 7870 aanschaffen om te zien of het genoeg is en anders het in cfx te zetten.
6970 CFx lijkt me een slecht idee aangezien ze niet zo zuinig zijn voor wat ze bieden.
Volgens een recente tweakers artikel is wel gebleken dat zelfs de grootste piefen ( 680, 7970 ) het niet aankunnen. Staat bovenaan bij de homepage. Stel jezelf even de vraag is of het het wel waard is om 500 euro te investeren omdat je alles op ultra wilt draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 01-12-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Thomg schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:15:
Hij zij nooit dat de videokaart het niet deed, gewoon dat hij een spel niet meer aankon dat hij recentelijk had aangeschaft.
Ik schrijf niet dat de videokaart het niet meer doet maar niet meer optimaal werkt, dat is wat anders dan dat ie helemaal niks meer doet. Dit hoeft niet persee aan de game te liggen en kan andere oorzaken hebben als te warm lopen en dat ie zichzelf terugclocked. Vandaar dan mijn tips om in elk geval temp etc. eerst eens te bekijken alvorens er een boel geld er tegenaan te gaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Mijn excuses, videokaart leek mij het meest logisch,

De kaart zelf werkt nog prima, hij is alleen niet krachtig genoeg voor de farcry3.

Ook wil ik eigenlijk stiekem wel wat gaan kloten met recorden (dan niet in FC3 natuurlijk) dus daarvoor is de extra kracht natuurlijk ook wel welkom.
Stel jezelf even de vraag is of het het wel waard is om 500 euro te investeren omdat je alles op ultra wilt draaien.
500 euro eigenlijk niet, de 7970 zou wel mijn maximale uitgaaf zijn (350-370 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Coiler schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 21:59:
[...]

Mijn excuses, videokaart leek mij het meest logisch,

De kaart zelf werkt nog prima, hij is alleen niet krachtig genoeg voor de farcry3.

Ook wil ik eigenlijk stiekem wel wat gaan kloten met recorden (dan niet in FC3 natuurlijk) dus daarvoor is de extra kracht natuurlijk ook wel welkom.

[...]

500 euro eigenlijk niet, de 7970 zou wel mijn maximale uitgaaf zijn (350-370 euro).
reviews: Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?
Zelfs de grootste krachtpatsers kunnen het niet aan.
Je hebt iets als 7950 CFx nodig om acceptabele framerates te halen, en dan is her prijskaartje dik 500 piek.

Als je nou echt gewoon brute kracht wilt om dat te draaien, kan je altijd nog 2x 7850 kopen, maar ik heb zo mijn twijfels of dat nou wel verstandig is ( geluid, stroomverbruik, etc. )
Het biedt in ieder geval wel meer frames/s dan een 7970/

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 01-12-2012 22:09 . Reden: typoo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

En als je echt wil weten of je videokaart nog fatsoenlijk werkt, draai dan 3dmark of een vergelijkbaar softwarepakket. Dan krijg je daar een score uit die je kunt vergelijken met vergelijkbare systemen en dan weet je vanzelf of je videokaart nog geschikt is of niet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:34

player-x

Disruptive by design

Thomg schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:15:
6970 CFx lijkt me een slecht idee aangezien ze niet zo zuinig zijn voor wat ze bieden
Dat is natuurlijk onzin, en alleen als echt je heel veel gamed, heb je nog steeds iets 10 jaar nodig om het prijsverschil terug te verdienen via je stroom rekening.

Gewoon een tweede 6950 er bij kopen, nieuw, maar is ook goed tweedehands te krijgen, van idioten die elk jaar het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

En een Crossfire set van 6950 is sneller dan een 7970.

Heb zelf een X79 met quad-CF 2GB 5870 Matrix kaarten, waar van ik de laatste (niet watergekoelde) vorige maand voor 50 euro bij heb gekocht, en FC3 draait redelijk bij mij op 5760x1200.
En volgend jaar worden die vervangen voor 2 of 3 6GB 8970s.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

player-x schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 22:09:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, en alleen als echt je heel veel gamed, heb je nog steeds iets 10 jaar nodig om het prijsverschil terug te verdienen via je stroom rekening.

Gewoon een tweede 6950 er bij kopen, nieuw, maar is ook goed tweedehands te krijgen, van idioten die elk jaar het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

En een Crossfire set van 6950 is sneller dan een 7970.

Heb zelf een X79 met quad-CF 2GB 5870 Matrix kaarten, waar van ik de laatste (niet watergekoelde) vorige maand voor 50 euro bij heb gekocht, en FC3 draait redelijk bij mij op 5760x1200.
En volgend jaar worden die vervangen voor 2 of 3 6GB 8970s.
Met niet zo zuinig heb ik het dus ook over verwachtte levensduur, hitte, stroomverbruik ( idle zal flink toenemen 110>160 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Thomg schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 22:23:
Met niet zo zuinig heb ik het dus ook over verwachtte levensduur, hitte, stroomverbruik ( idle zal flink toenemen 110>160 ).
Ok had even beetje mis gerekend maar nog steeds denk ik dat hij goedkoper uit is met een tweedehands 6950.

Het verbruik zal idle/load +/-50W/150W toe nemen, en laten we zeggen dat de PC 6 uur per dag aan staat waar van 2 gegamed word.
1W 24/7 = 2 euro / jaar
((4 x 50W = 200W) / 24 = 8.3W) + ((2 x 150W = 300W) / 24 = 12.5W) = 21W/jaar x 2euro = 42 euro jaar.

Nieuwe 7950 = 275 euro, tweedehands 6950 is 125 euro, verschil 150 euro, afhankelijk van gebruik, maar mijn redelijk grove en redelijk ruime calculatie heeft hij 4 jaar nodig om het prijs verschil terug te verdienen, en tegen die tijd zijn er wel weer nieuwe kaarten, en is hij aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Nieuw met tweedehands vergelijken is natuurlijk ook wel discutabel. Punt is dat de 7000-series in idle wel flink zuiniger is. Dat kan een overweging zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik veel gezeik heb gehad met de deep idle functionaliteit van de 7000-series. Ik heb maandenlang een crashende PC gehad als ik een tijd de muis niet bewoog. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 15758 schreef op zondag 02 december 2012 @ 04:01:
Nieuw met tweedehands vergelijken is natuurlijk ook wel discutabel.
Ja en nee, vind het met een nagenoeg EOL product wel kunnen, met nieuwe producten niet zo zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Ik denk dat ik gewoon op zoek ga naar een 6950 Twin frozn III, hopelijk is er 2e hands een te vinden.
Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het hoeft niet perse een msi tf te zijn, elke 6950 2gb voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Heb je al geprobeerd het 2e scherm eraf te halen? Ik draai farcry 3 namelijk op ultra met een zelfde kaart alleen dan van xfx op 1920x1200 en zonder drops waardoor het gaat schokken. Ik heb wel MSAA uitstaan want dat vind ik zelf onzin op zo'n resolutie.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Joenino schreef op maandag 03 december 2012 @ 09:58:
Heb je al geprobeerd het 2e scherm eraf te halen? Ik draai farcry 3 namelijk op ultra met een zelfde kaart alleen dan van xfx op 1920x1200 en zonder drops waardoor het gaat schokken. Ik heb wel MSAA uitstaan want dat vind ik zelf onzin op zo'n resolutie.
Dit heb ik nog niet geprobeerd en wil ik eigenlijk ook niet (niet echt een oplossing).

Ik ben momenteel in gesprek over een MSI 6950 TF3, hopelijk volgende week mijn "nieuwe" kaart :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
Coiler schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:18:
[...]

Dit heb ik nog niet geprobeerd en wil ik eigenlijk ook niet (niet echt een oplossing).

Ik ben momenteel in gesprek over een MSI 6950 TF3, hopelijk volgende week mijn "nieuwe" kaart :*)
Het kan namelijk zo zijn dat hij toch jouw 2e scherm aan het renderen is. Dit is dan wel bureaublad maar kan me zo indenken dat hij hier toch moeite mee heeft. Misschien wisselt hij wel steeds tussen 2d en 3d snelheden. Dit is makkelijk te zien door even GPU-z te installeren en op je 2e scherm open te zetten.

Je kan dan gelijk zien of hij aan het switchen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Joenino schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:23:
[...]

Het kan namelijk zo zijn dat hij toch jouw 2e scherm aan het renderen is. Dit is dan wel bureaublad maar kan me zo indenken dat hij hier toch moeite mee heeft. Misschien wisselt hij wel steeds tussen 2d en 3d snelheden. Dit is makkelijk te zien door even GPU-z te installeren en op je 2e scherm open te zetten.

Je kan dan gelijk zien of hij aan het switchen is.
Goede tip, ik zal eens bekijken.
Heb al wel de widgets voor cpu, gpu, hdd, ram verbruik op mijn 2e scherm staan (hierdoor kon ik ook zien dat de GPU het niet bijbeende).

Edit: Ik zie het niet staan (2d en 3d) in GPUz, waar moet ik dit onder zoeken?

[ Voor 5% gewijzigd door Coiler op 03-12-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
Coiler schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:28:
[...]

Goede tip, ik zal eens bekijken.
Heb al wel de widgets voor cpu, gpu, hdd, ram verbruik op mijn 2e scherm staan (hierdoor kon ik ook zien dat de GPU het niet bijbeende).

Edit: Ik zie het niet staan (2d en 3d) in GPUz, waar moet ik dit onder zoeken?
Eerste pagina staat de huidige clock snelheid. En anders moet je dit ook wel in kunnen stellen op je GPU widget. Als je aan het gamen bent moet die snelheid toch zeker wel altijd rond de 800-830 zijn (ligt aan wat die van jouw standaard is). Is hij rond de 200-250 dan schiet hij terug naar desktop/2d modus.

En met niet kunnen bijbenen bedoel je constant 100 load? Dat heb ik de mijne nog niet zien doen iig.

[ Voor 7% gewijzigd door Joenino op 03-12-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coiler
Joenino schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:06:
[...]

Eerste pagina staat de huidige clock snelheid. En anders moet je dit ook wel in kunnen stellen op je GPU widget. Als je aan het gamen bent moet die snelheid toch zeker wel altijd rond de 800-830 zijn (ligt aan wat die van jouw standaard is). Is hij rond de 200-250 dan schiet hij terug naar desktop/2d modus.

En met niet kunnen bijbenen bedoel je constant 100 load? Dat heb ik de mijne nog niet zien doen iig.
Ah oke, deze staat altijd op 850mhz (ingame en idle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
hmmm als hij idle ok op 850 staat gaat er iets niet goed. Kan je je GPU widget niet zo instellen dat hij ook kloksnelheden aangeeft? Geeft misschien een beter beeld dan GPU-z.

Pagina: 1