• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08-2025
Ik heb de laatste maanden veel last van Blue Screens bij heavy-GPU spellen, Battlefield 3 en Far Cry 3 in dit geval.

Ik heb echt al van alles geprobeerd en ben ongeveer ten einde raad, maar ik gooi hier even een generieke omschrijving op in de hoop dat iemand dit al eens is tegengekomen.

Het gaat hier om een GTX285 als videokaart en ik heb verschillende momenten waarop Blue Screens voorkomen, STOP-code gaat in principe altijd om PAGE_FAULT error, IRQL_LESS_OR_EQUAL normale of driver error.

De verschillende momenten:
- (Onbelangrijk) Headset ingeplugd + Battlefield 3 -> Hierdoor krijg ik een Blue Screen na ruwweg 15 minuten, maar dit ligt vermoedelijk aan moederbord, heeft geen prioriteit om opgelost te worden.
- Battlefield 3 -> Bluescreent na 30-120 minuten, speel volgensmij op hoogste settings beschikbaar.
- Battlefield 3 + Origin Streamen -> Bluescreent na 5 minuten.
- Far Cry 3 -> Bluescreent na 5-20 minuten. Ik speel op Ultra Settings.

Ik heb zojuist GPU-Z gebruikt om sensor readings af te lezen, op zich niets bijzonders, behalve een paar waarden.
De GPU Temperatuur gaat naar de 80 graden, maar de koeler kan nog harder, staat op variabel op het moment. En ik herrinner me dat ik 2 jaar of langer terug een GPU-test heb gedaan waar de kaart het op 93 graden ook nog makkelijk vol hield. Heb Crysis 1 toen trouwens ook op Ultra gespeeld en heb nooit last van Blue Screens gehad.
Op het moment van crashen wordt er ongeveer 680MB van de 1024MB gebruikt, maar de GPU-load zit rond de 98%.
Mijn vermoeden is dat hij rond de 100% GPU-load een Blue Screen geeft, alleen hoort het volgens mij zo te zijn dat je enkel FPS drops krijgt dan, maar geen Blue Screens. Ik heb nog een test nodig morgen op High Settings (Je hebt Low-Medium-High-Very High-Ultra) om dit te verifiëren.

De BlueScreen problemen in het algemeen zijn waarschijnlijk begonnen nadat ik mijn computer aan heb laten passen. Er zijn twee verschillende aanpassingen gedaan:
1) 6GB RAM naar 12GB RAM, ik heb Memtest86 succesvol 6 Passes laten draaien en heb ook nooit problemen met RAM-intensieve applicaties (dus geen GPU-intensieve applicaties).
2) Nieuwe case, SSD erin, 2x HDD in RAID 0.

Ongeveer alle drivers zijn up to date en ik ben ongeveer ten einde raad, heb helaas niet de mogelijkheden om er een andere GPU in te doen, of deze GPU in een andere computer te zetten.

Dus ik hoop hierbij dat iemand meer ervaringen met dit probleem in generieke vorm heeft gehad.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

Het kan zijn dat je voeding het niet meer trekt, die worden ook ouder. Aangezien het eerder nog ok was, lijkt dat me het meest aannemelijke. Vooral dat hij crasht bij 100% geeft vaak aan dat de voeding niet ok is.
Ik kreeg ook Bsod's zonder reden, alles werkte. Voeding bleek een 750W shitmerk te zijn, vervangen en hop het kon weer mee.

[ Voor 66% gewijzigd door Thomg op 01-12-2012 00:24 ]

• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08-2025
Ik ben vergeten te melden dat bij upgrade 2) de voeding ook is geüpgraded, van een 550W (75% efficiency) voeding (Waar ik er zo'n 4 van heb gesloopt onder garantie, omdat de persoon die mijn pc in elkaar zette erbij bleef dat het genoeg zou zijn) naar een 850W (85% efficiency).

Uit ervaring weet ik dat ik eerst bij Crysis tot de 450~500W gebruikte, maar dat zou in principe nu niet meer moeten zijn.

Ik ga als ik tijd vind ook nog eens Crysis 1 op Ultra testen en kijken wat mijn PC daarmee doet.

En weet iemand of er zodanige problemen als ik ervaar, kunnen ontstaan als de GPU er niet 100% perfect in de PC zit. Het lijkt me sterk want hij werkt in principe wel (totdat ik Blue Screen), maar je weet het natuurlijk nooit.

Meer informatie: De GPU load zit wel al vaker tegen de 100% aan, maar hij is wel uiteindelijk gecrasht rond de 100%.

De GPU-Z sensor log: http://pastebin.com/1NvWyDnZ

(Even maar op pastebin gedumpt, want zie de optie niet om een bijlage toe te voegen)

[ Voor 15% gewijzigd door skiwi2 op 01-12-2012 11:48 ]