Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 08:27
Onlangs heb ik een nieuwe pc in elkaar gestoken en niet gecontroleerd of het ram geheugen wel compatibel was met het moederbord. Dom maar het is nu zo. Naar aanleiding van een paar vastlopers dit eens gaan nakijken en mijn geheugen staat dus niet in de lijst.

Het probleem dat ik nu heb met de pc is dat alles wel draait maar met af en toe een vastloper van het systeem. Zonder dat Windows enige indicatie geeft waar het aan zou kunnen liggen. Nu is natuurlijk de eerste verdachte het ram geheugen dus Memtest gedraaid (de laatste nieuwe versie). Na 44u en meer dan 10 passes geen enkel probleem gevonden. Het geheugen ook al eens gewisseld van slot en ook met één lat i.p.v. twee gewerkt en nog steeds random vastlopers.

Soms draait mijn pc 20u door zonder problemen. PC wordt dan enkel gebruikt voor downloaden of office gebruik. Wanneer ik echter een serie begin te kijken kan het zijn dat ik na 5 min. al een vastloper heb, soms kan ik ook uren achter elkaar kijken zonder één vastloper.

Nu vraag ik me af wat niet compatibel geheugen kan doen met een pc? Start de pc dan sowieso niet op of loopt die vast in de bios of kan het ook het probleem opleveren wat ik heb? Hier ben ik wat over gaan opzoeken maar niets concreet gevonden.

Specs van de pc:

- Asus F2A85-M (Socket FM2)
- AMD A8-5600K (Socket FM2)
- Corsair 8GB PC3-12800 Vengeance Low Profile DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9)
- Be Quiet! 400W Straight Power E9 Voeding
- Samsung 128GB Solid State 830 Series (SATA-600, 2.5") (Bootdisk)
- Extra harde schijven voor opslag
- Geluidskaart

De geluidskaart heb ik al uitgesloten. Voeding is ook uitgesloten. Extra harde schijven hebben er ook niets mee te maken. Ik heb ook al geprobeerd andere software voor het afspelen van video omdat de fout misschien bij VLC zou kunnen zitten, ook zonder resultaat.
Uiteindelijk crasht de pc ook bij het afspelen van muziek of gewoon office gebruik maar ik heb al ondervonden dat het veel sneller gaat bij het afspelen van video, zowel mijn eigen bestanden op de harde schijven als on-line. Aan overclocken ben ik dus ook nog niet begonnen. Eerst maar eens zorgen dat de pc stabiel draait onder standaard instellingen.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Alle drivers up to date? Firmware SSD ook? Bios update misschien?
Er zijn nogal wat bios updates die de stabiliteit verbeteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 30-11-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zie dat je geen externe videokaart gebruikt dus vraag ik mij af of je de temp van de cpu al eens bekeken hebt omdat ik mij zo kan voorstellen dat die bij video kijken omhoog kan gaan doordat je dan de gpu in de cpu zelf gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je er al eens een memtest op losgelaten?
Niet compatible geheugen kan rare dingen doen. Asusborden staan erom bekend dat ze kieskeurig zijn met betrekking tot geheugen. Als het fouten geeft dan zou je er met memtest waarschijnlijk wel achter moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
TERW_DAN schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:42:
Heb je er al eens een memtest op losgelaten?
Jegapia schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:29:
Het probleem dat ik nu heb met de pc is dat alles wel draait maar met af en toe een vastloper van het systeem. Zonder dat Windows enige indicatie geeft waar het aan zou kunnen liggen. Nu is natuurlijk de eerste verdachte het ram geheugen dus Memtest gedraaid (de laatste nieuwe versie). Na 44u en meer dan 10 passes geen enkel probleem gevonden. Het geheugen ook al eens gewisseld van slot en ook met één lat i.p.v. twee gewerkt en nog steeds random vastlopers.
Toch beter even goed de startpost lezen maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een reactie van de topicstarter wat ie inmiddels nog meer gedaan heeft ?

[ Voor 6% gewijzigd door Roel1966 op 01-12-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat stukje had ik inderdaad even gemist.

De kans dat het ligt aan het geheugen is dan een stuk kleiner, kijk eens naar je voeding,z als deze niet stabiel is zal die voor eenzelfde soort probleem kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Vandaag nog niet verder gedaan met de pc, dat is waarschijnlijk voor morgen.

Wat de temperatuur van de gpu betreft, die kan ik niet uitlezen. Bij AMD overdrive staat dat vakje op non-ctief. De CPU (of APU eigenlijk) is op geen manier boven de 40 graden te krijgen dus ik veronderstel dat de GPU ook niet veel hoger komt.

Drivers en BIOS zal ik morgen eens nakijken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Het heeft wat langer geduurd maar ik heb dan ook wat meer uitgeprobeerd.

Memtest had ik al 44u laten draaien zonder enige foutmelding te krijgen. Afgelopen dagen aan de slag geweest met Prime, Furmark en de combinatie van beiden. Ook heb ik alle laatste updates/firmware en bios geïnstalleerd. Gisteren heb ik nog als laatste test mijn oude harde schijf van 80GB boven gehaald en daar een verse Windows 7 op geïnstalleerd en vervolgens enkel VLC erop gezet om softwareproblemen uit te sluiten (aan VLC ligt het ook niet dat had ik eerder al uitgeprobeerd door alternatieven te proberen).
Ik heb ook nog eens de voeding gewisseld met die uit mijn vorige pc om dat ook zeker uit te sluiten.

Resultaten:

- Memtest -> oké
- Prime (verschillende testen gedraaid, ook de blended torture test) -> oké
- Furmark (verschillende testen) -> oké
- Prime + Furmark (waarbij ik de fans ook op het minimum gezet heb op een gegeven moment om de temperatuur wat op te drijven) -> oké
- Verse kale Windows 7 + film afspelen in VLC -> pc hangt (duurde wel langer als op mijn volledige Windows 7 op de SSD*)
- Andere voeding -> pc hangt

Wat kan ik naar mijn mening nu wel zeker uitsluiten:

- Voeding
- SSD
- Softwareprobleem
- Geluidskaart

Waar kan het probleem nog zitten:

- Geheugen
- APU
- Moederbord

Van deze drie lijkt me het geheugen de meest logische aangezien dit niet op de lijst van Asus staat.

Wat ik wel nog raar vind is het gegeven dat sinds ik de software voor de SSD heb geïnstalleerd het systeem bijna instant crasht. Daarnet weeral binnen de 5 min. een hangende pc. Toen ik echter mijn verse Windows 7 liet draaien zonder software of drivers, buiten een film in VLC, duurde het 4u voordat het systeem hing. Het geheugengebruik was natuurlijk veel lager (+/- 850MB i.p.v. + 1,5 GB bij de volledige Windows 7 installatie).

Nog iets wat me opviel is dat de temperatuursensor voor de GPU nu wel leek te werken. Al gaf deze wel in het begin 4 graden en op het einde een goede 20 graden aan. Dat is dus niet echt de correcte waarde en deze ligt minstens 20 graden hoger.

Ik ga alvast nieuw geheugen bestellen en dan zie ik wel. Met een beetje geluk heb ik het dan morgen al binnen.

Link naar stresstest plaatje

[ Voor 5% gewijzigd door Jegapia op 06-12-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jegapia
Ik ga dit topic maar eens een flinke schop geven.

Ik heb al een tijd terug compatibel geheugen besteld en de pc loopt nu minder snel vast maar hij loopt nog wel vast. Ik ben dus ondanks dat het probleem er nog steeds is toch maar begonnen met het verwerken van mijn vakantiefilmpjes van vorig jaar.
Een enorme intensieve taak voor zowel de GPU als het geheugen. Het geheugengebruik zit meestal aan zijn limiet maar er zijn ook "rustigere" momenten waarbij het geheugengebruik met gigabytes ineens zakt en stijgt. Ook de GPU moet hard werken tijdens het bewerken en renderen.

Wat ik nu ondervonden heb is dat de pc bij vollast volledig stabiel is. Ding kan hier dagen staan renderen (als in rendersessie van 100+ uren zonder vast te lopen. Als hij vervolgens gedaan heeft en hij draait idle duurt het niet lang voor hij wel vast loopt.

Ik zou dus nog steeds niet weten hoe het komt maar ik wou het toch even meedelen. Crashdumps zijn er ook nog steeds niet terug te vinden, hij loopt gewoon vast en daar moet ik maar mee doen :(

Het ziet er naar uit dat ik dat ding maar permanent volledig moet belasten. Misschien moet ik maar eens op zoek naar zo'n projectje dat de idle-tijd van een CPU gebruikt voor onderzoek. Twee vliegen in één klap.

[ Voor 9% gewijzigd door Jegapia op 05-02-2013 03:11 ]

Pagina: 1