SSD niet "aligned" na clean Win7 (upgradeversie) install

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-07 19:45
Beste tweakers,

De situatie was, win7 ultimate op ssd maar in IDE config en toen ook al slechte resultaten met AS SSD Benchmark (31 K - BAD) besloten om een clean install te doen.
Ik heb de windows upgrade versie, dus eerst XP install vervolgens meteen WIN 7 ult. upgrade versie geinstalleerd. Ik was al enthousiast begonnen met tweaken OS (disable system restore, reduce pagefile size, disablle hibernation) tijdens updates van win7 (wat duurt dat, phoe) tussen door alles omgezet naar ahci (HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci en in BIOS) en vervolgens dus
31 K _BAD. Heb al een en ander gezocht.

Verschillende alignment-tools, free en betaalde (laatste geen optie) met verschillende meningen om dat te gebruiken. Iets wat verwarrend, helemaal omdat ik een cleaninstall deed, danwel de upgrade versie (win7 herkend toch SSD en XP niet). Daarnaast moet ik wel melden dat XP SP 2 niet was geintalleerd (wel aanwezig op de schijf) maar win7 installeerde goed...als goed is :)
.. mijn vraag, opnieuw instaleren? (wellicht iets veranderen tijdens XP) of een tool gebruiken (?welke) en werkt het echt volledig.

[ Voor 5% gewijzigd door roycerolls op 30-11-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Tsja, een upgradeinstallatie is geen 'verse installatie' ofwel 'clean install'. Dan heb je Windows XP namelijk de partities aan laten maken. Upgradeinstallaties kunnen ook rommeliger zijn. Maar je hebt geen keus vanwege je licenties, en zo erg is het niet.

Die 31.5K - BAD betekent inderdaad misaligned. Windows XP maakt 'foute' partities aan.

Wat kun je nou doen? Ofwel utilities gebruiken die de alignment achteraf corrigeren, wat ook niet zaligmakend is. Het beste is inderdaad herinstalleren. Maar, dan moet je Windows XP niet de partities aan laten maken.

Hoe dan wel? Als je de beschikking hebt over een 'reservePC' met cd-brander, kun je een Ubuntu cdtje branden, of een USB stick maken. Ubuntu Linux dus. Als je dat eenmaal geboot hebt (try ubuntu) krijg je een werkende desktop wat op Windows lijkt. Vervolgens start je dan de partitie-editor op door linksboven op het 'start menu' te klikken en dan 'gparted' in te typen. Dan krijg je de partitie editor te zien.

Als het goed is zie je dan één partitie. Die kun je verwijderen en vervolgens een nieuwe aanmaken. Ik heb even geen tijd voor een heel gedetailleerde instructie. Maar probeer het eens en kijk of het lukt. De alignment moet in elk geval zijn: 2048 sector = 1MiB offset.

Er zijn vast manieren die makkelijker zijn. Wellicht krijg je ook tips van anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Ik zou gewoon de win7 als verse installatie doen. Je hebt inderdaad een "upgrade" versie, maar met dit trucje kun je hem normaal installeren...
Installeer win7 zonder key, dus als 30 dagen versie

Then, open regedit.exe with Start Menu Search and navigate to:

HKLM/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE/

Change MediaBootInstall from “1″ to “0″.

Open the Start Menu again and type cmd to display a shortcut to the Command Line utility. Right-click this shortcut and choose “Run as administrator.” Handle the UAC prompt.

In the command line window, type: slmgr /rearm

Then tap ENTER, close the command line window and reboot.
When Windows 7 reboots, run the Activate Windows utility, type in your product key and activate windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34
Of als je toch eerst XP wilt installeren, van te voren de juiste partities aanmaken met de Win 7 dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:34

job

Pittie schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:23:
Ik zou gewoon de win7 als verse installatie doen. Je hebt inderdaad een "upgrade" versie, maar met dit trucje kun je hem normaal installeren...
Of booten vanaf de dvd-rom/usb-stick, en daar alle partities wissen en opnieuw aan laten maken.
Dan weet de installer ook dat je aan het upgraden bent. (win 7 installeren op een pc waar al win7 op staat ziet windows ook als upgrade :) ).

Uiteraard ben je dan wel alle data kwijt. Dus eerst een goede update maken.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 30-11-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nielson schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:42:
Of als je toch eerst XP wilt installeren, van te voren de juiste partities aanmaken met de Win 7 dvd.
Maar dat kan toch niet met de Upgrade-installatie?

@Pittie: "installeer windows 7 zonder key" je bedoelt door het downloaden van Windows 7 vanuit een illegale bron? Hij kan met zijn officiële installatiemedium toch geen Windows 7 installatie uitvoeren?

Kortom, de legale manier is nog niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:48

The Executer

Lekker belangrijk!

Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 23:01:
[...]

Maar dat kan toch niet met de Upgrade-installatie?

@Pittie: "installeer windows 7 zonder key" je bedoelt door het downloaden van Windows 7 vanuit een illegale bron? Hij kan met zijn officiële installatiemedium toch geen Windows 7 installatie uitvoeren?

Kortom, de legale manier is nog niet zo makkelijk.
Dit valt mee: via digitalriver.net kun je de legale ISO's downloaden, zowel 7 zonder en met sp1. Kwestie van banen, en daarna de manier van Pittie gebruiken. Linkje: Hier

[ Voor 18% gewijzigd door The Executer op 30-11-2012 23:46 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als dat zo is, is dat inderdaad een veel makkelijkere manier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:48

The Executer

Lekker belangrijk!

Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 01:44:
Als dat zo is, is dat inderdaad een veel makkelijkere manier!
Digital River is de achterliggende downloadshop van Microsoft. Heb er al meerdere ISO's weggehaald, welke met de MD5 check er allemaal doorkwamen. Helaas staan niet alle images in dat topic genoemd, en volgens mij is directory listing niet enabled (ook haast wel logisch, maar toch).

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Dank jullie allen voor de replies en info.
Ik heb dus opnieuw een win7 install gedaan (AHCI van te voren) direct dmv win7 upgrade. Dit kan blijkbaar omdat op dezelfde schijf al een full edition van XP had gestaan en deze was daarna dus ge-upgrade naar 7 (waarbij dus 31 K Bad)
Maar na de install/ win updates meteen as-sdd-benchmark en weer 31 K Bad !!! Wat nu te doen volgens jullie?
Dit had ik ook nog gevonden wat je kan dan voordat je win7 installeerd (wordt aanbevollen voor xp), maar ook daar zeggen de replies dat win7 automatisch (in 99% vd gevallen) zou moeten werken aangaande "aligning" van de ssd/hdd:

" Get to Command Prompt
Type diskpart
Type list disk
Type select disk 0 (or whichever number it turns out to be)
Type clean
Type create partition primary align=1024
Type format quick fs=ntfs
Type active
Type exit
Type exit
Click Restart
Install Windows 7 "

Ik zie net ook (door rechtermuis op compu>manage) dat mijn ssd nog geen extra partitie heeft van 100mb, daar wordt gebnruik van gemaakt volgens mij voor de aliging oa.
Er is wel een Unallocated space van 14 mb, deze was er ook tijdens de installatie van win7. Ik kon toen niet deze gepart. ruimte van 14MB formateren/deleten want deze functies waren niet mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door roycerolls op 02-12-2012 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jij hebt Windows 7 geïnstalleert op de schijf met bestaande misaligned partitie. Je zult eerst de partitie moeten verwijderen en Windows 7 setup hem laten aanmaken; dat is de hele crux.

Nu hergebruik je de partitie die Windows XP heeft gemaakt. Je wilt juist dat Windows 7 de partitie maakt. Dus verwijder alle partities op je schijf tijdens de Windows 7 setup en maak een nieuwe. Dan XP installeren op die partitie en daarna de Win7 upgrade installeren. Dan zou je 1024K - OK moeten zien. Bij professionele edities van Windows 7 krijg je een 100MiB systeempartitie erbij. Dan zie je in AS SSD: 102400K - OK en dat is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Anoniem: 15758 schreef op zondag 02 december 2012 @ 01:29:
Dus verwijder alle partities op je schijf tijdens de Windows 7 setup en maak een nieuwe. Dan XP installeren op die partitie en daarna de Win7 upgrade installeren. Dan zou je 1024K - OK moeten zien.
Dank voor je snelle antwoord, ik was net me post nog ah aanpassen waarop je meteen ook antwoord geeft, nice!
Maar ok helemaal begrijpen doe ik het niet, ervan uitgaande dat ik graag meteen win7 wil instleren dat scheelt de tijd :) ..want eerst win7 setup schijf schoon laten maken, dan in xp instaleren. HOezo niet meteen win7 instaleren.
En ik heb geprobeerd de oude partitie van win XP, vanwat ik denk de "unallocated space", te verwijderen tijdens win7 direct install, maar dat lukte niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Unallocated space = geen partitie maar lege ruimte.

Tijdens de Win7 setup doe je dus klikken op Geavanceerd. Dan verwijder je alle partities. Dan klik je op New en maak je een partitie aan. Dan zou je Win7 niet moeten kunnen installeren want je hebt de upgrade-versie.

Zodra je Windows 7 setup de partitie hebt laten maken, ga je WinXP installeren ZONDER te formatteren. Je laat Windows XP dus de partitie gebruiken die door Windows 7 is aangemaakt. Want Windows XP maakt zelf foute partities, terwijl Windows 7 goede partities maakt. Op de goede partitie installeer je dus XP en daarna upgrade je die naar Win7.

De vraag die ik heb is of je de Win7 upgrade cd/dvd wel kunt gebruiken om een nieuwe partitie aan te maken; want upgraden is er dan niet meer bij. Volgens mij werkt dat dus niet. In dat geval moet je die .iso downloaden zoals hierboven een link is gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Anoniem: 15758 schreef op zondag 02 december 2012 @ 02:02:
Tijdens de Win7 setup doe je dus klikken op Geavanceerd. Dan verwijder je alle partities.
Dan klik je op New en maak je een partitie aan.
Dat lukte vorige keer dus niet tijdens windows7 setup, ik kon wel dus advanced settings en alleen de partitie formateren waarop win7 stond geinstalleerd.
[b]CiPHER schreef op zondag 02 december 2012 @ 02:02:[/b
Dan zou je Win7 niet moeten kunnen installeren want je hebt de upgrade-versie.
Dat lukt wel windows accpeteert acvtivation, anders krijg je daar geen acceptatie. Ik heb dit eerder wel gehad, ook als je microsoft contact zeggen ze dat het niet kan, dus wel :)

[ Voor 6% gewijzigd door roycerolls op 02-12-2012 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
denk dat ik anders Gparted gebruik om de partities te deleten, dan win setup (of gparted) 1 nieuwe partite laten maken, vervolgens win 7 daarop instaleren en activeren en dan as ssd bench weer draaien.
meuk: Gnome Partition Editor 0.8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Waarom zo druk maken over alignment? Zo bijzonder veel zal het toch niet schelen gezien alle toeren die je nu moet gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Passeridae schreef op zondag 02 december 2012 @ 02:44:
Waarom zo druk maken over alignment? Zo bijzonder veel zal het toch niet schelen gezien alle toeren die je nu moet gaan draaien.
Een unaligned write kost 2x zoveel tijd als een aligned write omdat er in plaats van 1 block 2 blocks geschreven worden. Je SSD gaat, grof gezegd, dus ook maar de helft zolang mee.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Laatst online: 12-08-2020
Maar als je de schijf helemaal leegt (geen partities) en installeert daarop Win7, dan ben je toch klaar? Of maakt Microsoft moedwillig onjuiste indelingen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04

Eagle Creek

Breathing security

Ik zie net ook (door rechtermuis op compu>manage) dat mijn ssd nog geen extra partitie heeft van 100mb, daar wordt gebnruik van gemaakt volgens mij voor de aliging oa.
Daar wordt de recovery-omgeving geplaatst voor als je systeem niet meer kan opstarten zodat je geen dvd meer nodig hebt (zoals bij XP wel altijd het geval was).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Passe: als het nog niet duidelijk was... hij heeft een upgradeversie, geen normale Windows 7 DVD. Hij kan alleen een upgradeinstallatie uitvoeren. Daarom moet hij zo vreemde dingen doen. Bij een normale Win7 installatie maakt Win7 gewoon goede partities aan en hoef je niets vreemds te doen. Maar omdat hij Windows XP de partitie aan laat maken (die moet hij eerst installeren) heeft hij het probleem van misalignment.

Misalignment verlaagt random I/O performance en verhoogt de write amplification. Een ramp? Nou dat valt wel mee, maar optimaal is anders. Het zou een klein kunstje moeten zijn om een normale aligned partitie te krijgen. In dit geval is het veel moeilijker. Sowieso zijn Windows upgradeinstallaties eigenlijk slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
maar dat is dus niet zo, mijn windows is geactiveerd met alleen een windows 7 ultimate upgrade maar wel clean installatie. Kan dus alleen mijn unallocated partitie niet formateren noch deleten...das is nu het probleem. focus mensen focus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus je kunt Windows 'upgraden' zonder Windows XP geïnstalleerd te hebben? Want dan begrijp ik er inderdaad niets meer van.

Maar je hebt zelf al een oplossing gegeven: Met GParted de partities verwijderen, nieuwe aligned partitie aanmaken en installeren. Klaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 02-12-2012 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Anoniem: 15758 schreef op zondag 02 december 2012 @ 03:22:
Dus je kunt Windows 'upgraden' zonder Windows XP geïnstalleerd te hebben? Want dan begrijp ik er inderdaad niets meer van.
Dat is correct.
Zie bv:
http://winsupersite.com/a...ws-8-upgrade-media-144648

Hoewel je daar in de comments ook nog wel een paar voor en tegens kunt vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Eagle Creek op 02-12-2012 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Zo zijn jullie wijzer maar ik nog niet. Ik kan niet met windows setup custom install de unlocated space partitie (14mb) formateren noch met Gparted :( Met Gparted lukt het ook niet te unmounten, ik kan gewoon niks doen met de partitie. ik snap er nu niks meer van wat zijn nog mijn opties..tic tac

[ Voor 16% gewijzigd door roycerolls op 02-12-2012 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maak eens een screenshot met wat je in GParted ziet. Als je in Ubuntu Linux zit kan dat met de printscreen knop. Je kunt dan de .png opslaan en ergens uploaden zoals imageshack.us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
ik had screen shots gemaakt maar kan ze niet vinden. zouden onder users/local moeten staan dacht ik me te herineren. Maar wat wil je weten dan, want ik weet zeker dat ik niks met die partitie kan doen al de options are greyed out. Als ik op de grootste partitie 89gb klick dan kan ik van alles ermee doen, oa un-mounten en dus delete, pertitiioneren formate etc.
!Je moet eerst un mount dan kan je dingen veranderen aan de partitie, met Gparted.

Bij Gparted lukte het me niet om de screenshots te verzenden (webbrowser deed het niet), en ik wist niet wat ik verder met de saves gparted.jpeg home/users kan doen tijdens de Garted live cd. Kan ze niet saven op ssd en dan vervolgens ophalen met window toch ??. maar wel het volgende aan info:
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/2369/gpartedk.png

windows info
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/4889/unallocated.png

en misschien is daarnaast wat details ook handig Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G

..ook vreemd dat de windows install van present ruim 31 GB gebruikt, terwijl normaal een windows 7ultimate install 20 gb is. alles is op't moment :?
Moet ik niet SSD, RMA sturen? :X

[ Voor 205% gewijzigd door roycerolls op 02-12-2012 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je ziet daar toch de partitie /dev/sda1 van 89 gigabyte? Die unallocated is maar 15 megabyte die kun je negeren.

Dus rechts klik op /dev/sda1 en klik Delete. Daarna rechts klik op unallocated en klik New. Lijkt me vrij logisch? :)

Naast de Windows installatie worden ook pagefile en hibernation file geplaatst, dat neemt ook plek in. De hibernation file kun je uitschakelen nadat je Windows 7 correct hebt geïnstalleerd. (powercfg -h off in admin command prompt)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 02-12-2012 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Dat ik de 89gb kon formateren wist ik al;
roycerolls schreef op zondag 02 december 2012 @ 03:59:
Als ik op de grootste partitie 89gb klick dan kan ik van alles ermee doen, oa un-mounten en dus delete, pertitiioneren formate etc.
maar het ging me juist om de 15 mb, ik wil der vanaf. Normaal moet het toch lukken om alle partities en alle schijfen te quick formateren?? (ook belangrijk geen full format bij ssd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik zou zeggen, als alles goed werkt, negeren die 15 mb.
Belangrijker dat je de swapfile en hybernation uitzet (danwel verkleint), dan bespaar je meteen ongeveer 10.000 mb. Dat telt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
ok ik ben eruit ik doe het op manier Cipher ik negeer de unallocated space. Ik meld me weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Normaal moet het toch lukken om alle partities en alle schijfen te quick formateren??
Ik snap nog steeds het probleem niet goed hoor.. Er is nu 15 MB niet-toegewezen: unallocated =>> GEEN PARTITIE.

Dat je die 15 MB niet kunt formatteren is logisch want je kunt alleen partities formatteren. Niet-toegewezen ruimte kun je niet formatteren.

Dus wat CiPHER zegt is delete de bestaande partitie, zodat de ruimte van de vrijgekomen niet-toegewezen ruimte bij de 15 MB opgeteld wordt en je één grote unallocated space hebt (= 0 partities).

Van die ruimte maak je dan één nieuwe partitie.

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 02-12-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Opgelost!!
Situatie was: Windows7 upgrade over windows xp full editionl. Met as ssd becnhmark kreeg ik een slechte reading 31 K - BAD dit betekent dat de disk un alligned is (niet goed uitgelijnd) hiermee verlies je zeker prestatie winst. Of de ssd in IDE moet draaien bevalt enigzins nog te betwijfelen misschien bij de wat nieuwere ssd (MSI forum), dat weet ik niet .Maar wel in AHCI modus gezet in de msi bios (op 2 plaatsen omgezet overigens)
Na delete van de partitie waarop Windows 7 was geinstalleerd dmv Gparted, verdween ook de 15mb unallocated.
Vervolgens win7-setup op de unlocated 89 gb win 7 laten instaleren, ging goed tot aan de invoerer van de product key, werd niet geacepteert. Opnieuw een install gedaan maar nu win7-setup de schijf laten deleten en vervolgens geinstalleerd. Dit werkte wel :X , win7 product key werkte, is nu ook inmiddels geactiveerd. En ook me Aligning is perfect 103424 K - OK EINDELIJK!! _/-\o_
Deze waarde is zo groot omdat ik ulitmate gebruik, als je het getal maar kan delen door 4 en de uitkomst hele getallen zijn (dus geen 31/4=7.75) dan is het goed.
Dank u allen, en laten we hopen dat we anderen ook weer verder helpen.

Verder ga ik hem nu inderdaad volledig optimaliseren voor gebruik pagefile and hybernation off en nog wat tweaks van mensen die daar veel tijd in hebben gestoken :) http://www.overclock.net/t/1156654/seans-windows-7-install-optimization-guide-for-ssds-hdds
Pagina: 1