[Parallels Desktop 8]Windows 8 client werkgeheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:07
Ik gebruik al wat langer Parallels Desktop, eerst versie 7 met een Windows 7 64bit client, inmiddels een versie 8 met een Windows 8 64bit client. Voor testdoeleinden heb ik ook een tijdje Windows 7 64bit in versie 8 gedraaid.

Nu heb ik een probleem (als je het zo kan noemen) waar ik niet veel wijzer van word.
Ik heb al contact gehad met Parallels zelf, maar tot mijn verbazing weten zij niet waar ze over praten. De laatste mail die ik van hun heb gekregen, hebben ze me als oplossing een link gegeven van Microsoft hoe Windows 7 omgaat met het werkgeheugen.

Goed, het probleem is dat ik van de 4GB die ik Windows 8 ''gegeven'' heb, er maar 2,7GB bruikbaar is. Dit geeft Windows zelf aan en om het te bekrachtigen geeft ook de taskmanager het aan. Eerste wat je natuurlijk denkt is of ik wel een 64bit versie draai, maar dit is wel het geval.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kl0WxgMJY68cqFX9iQ9su8NV/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/29sMPeTdVS5rrTyyTKuWHidj/full.png

Wat me is opgevallen, is dat de verdwenen 1,3GB een zogenaamde hardware reserved is. Ik heb uit bepaalde links van Microsoft begrepen, dat dit bijvoorbeeld een grafische kaart kan zijn die zoveel geheugen nodig heeft. Nu dacht ik dat dit alleen bij 32bit versies gold en niet bij 64bit (correct me if I'm wrong).

Met Windows 7 heb ik dit fenomeen nog niet eerder meegemaakt en ook wanneer ik Windows 8 via Boot Camp installeer, verdwijnt er niet ineens een boel geheugen.

Mijn eerste gedachte gaat uit naar Parallels inclusief Windows 8 (aangezien Windows 7 wel naar behoren werkt), maar hier zijn ze bij Parallels zelf nog geen eens achter...

Ik hoop dat iemand me een oplossing kan geven of tenminste helderheid inzake het werkgeheugen kan geven. Qua performance heb ik niets te klagen, maar wanneer ik bijvoorbeeld FSX draai, heb ik wel het idee dat er te weinig werkgeheugen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:15
Ik ga er vanuit dat in Parallels er nog een probleem is met je hardware: Misschien wordt de videokaart (650M lijkt me) niet gebruikt en gebruikt hij de integrated GPU op de CPU. Hier gaat dan direct al het geheugen heen om zodoende nooit grafisch in nood te zitten (wat me dus een fout in parallels lijkt met windows 8 ja).

Over het algemeen zou ik me er niet te druk om maken, je hebt gewoon 2 OS'en tegelijk draaien, waarbij allebei de OS'en automatisch hun geheugen managen. Als je merkt dat je geheugen te weinig hebt, geef Parallels dan 8 GB ipv 4, dan kom je al een stuk verder (of 6, wat je zelf wilt). Windows 8 + zware grafische programma's/spellen vereist gewoon meer dan 4 GB in mijn ogen.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik maak me er druk om, omdat ik nu niet het onderste uit de kan haal. Als ik 4GB alloceer op een 64bit Client, verwacht ik gewoon dat ie de volle 4GB gebruikt. Dat was bij Windows 7 immers het geval.
Ik heb ook gewoon het idee dat die 2,7GB een enorme bottleneck voor Flight Simulator is (wat logisch is). 4GB zal dat dan een stuk minder zijn (zonder het te testen weet ik het sowieso niet).

Parallels blijft er in ieder geval bij dat het normaal is... :/
Hello Revoliño,

Thank you for your response.

We always appreciate customer feedback. I am here to help you through your issue so let’s work on a resolution together.

Please follow the steps mentioned below in order to resolve the issue:

1. Click Start(Windows logo) -> Right-Click(Control + Click) Computer, and then click Properties.

2. View the Installed memory (RAM) value under System. For example, if it displays 4.00 GB (2.75 GB usable), this means that you have 2.75 GB of usable memory out of 4 GB of installed memory.

Because this is expected behavior on computers that are running Windows 7. The reduction in available system memory depends on the configuration of the following:

a. The devices that are installed in the computer and the memory that is reserved by those devices

b. The ability of the Virtual Hardware to handle memory

c. The Virtual BIOS version and settings
For example, if you have a video card that has 256 MB, that memory must be mapped within the first 4 GB of address space. If 4 GB of system memory is already installed, part of that address space must be reserved by the graphics memory mapping. Graphics memory mapping overwrites a part of the system memory. These conditions reduce the total amount of system memory that is available to the operating system.

For more information refer the below article :

The usable memory may be less than the installed memory on Windows 7-based computers

The usable memory may be less than the installed memory on Windows 7-based computers

Please feel free to call us back if you face any issues with the Parallels.

Based on the resolution that has been sent to you, this ticket will be placed in the Pending for Customer Confirmation queue.

If this ticket has not been resolved to your satisfaction, please feel free to reply to this ticket within the next 14 days and we will reopen it for you.

Your opinion is valuable to us, please fill in the survey which will be sent to you automatically as I change the status of your ticket to "Resolved". Parallels takes your feedback very seriously and each survey is reviewed carefully to identify and act on opportunities for improvement.

We appreciate your time and consideration.

Thank You for choosing the Parallels.

Have a nice day.

Best regards,

--

Girishankar.M
Technical Support Engineer
|| Parallels

Knowledge Base: http://kb.parallels.com
Zie ik iets over het hoofd of zijn die engineers daar een stel lamballen die een cursus engineering hebben gehad?
Ik wilde Microsoft bellen erover, maar zonder een PID kost het me €72,-, dus daar kan ik ook niks mee.

Even voor de goede orde: dat er geheugen ''verdwijnt'' is toch alleen iets van 32bit, omdat die maar een adresgrootte heeft van 4GB? Dus alle hardware moet ook binnen deze 4GB berekent worden. Dit zou met 64bit niet het geval moeten zijn, omdat er dan veel meer adressen tot de beschikking zijn.
The range of integer values that can be stored in 32 bits is 0 through 4,294,967,295. Hence, a processor with 32-bit memory addresses can directly access 4 GiB of byte-addressable memory.
A 64-bit register can store 264 (over 18 quintillion) different values. Hence, a processor with 64-bit memory addresses can directly access 264 bytes(=16 exbibytes) of byte-addressable memory.
Ik heb het hier dan toch niet mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

ik heb het probleem niet met vmware fusion, gewoon windows 8 met 4GB ram full bruikbaar.
parallels nooit gebruikt omdat ik al jaren met vmware Fusion/workstation/ESX werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat van de 32 bit versie ligt heel anders. Daar gaat het van het geheugen af omdat er voor diverse zaken geheugen gebruikt wordt maar er niet meer dan 4GB geadresseerd kan worden. In jouw geval juist wel omdat je een 64 bit Windows versie hebt maarrrrr...je hebt maar 4GB aan geheugen aan de vm toegewezen. Als er dan een IGP wordt gebruikt dan snoept hij videogeheugen van het gewone werkgeheugen af (in dit geval behoorlijk fors aangezien je nog maar 2.7GB overhoudt). Mijn MBA met OS X doet dit laatste ook (er zit een Intel HD 4000 als IGP in).

Welke instellingen op gebied van bijv. de videokaart heb je gemaakt in de vm instellingen (dus niet in Windows!)? Staat 3D support wel aan? Heb je de speciale guest tools (of hoe Parallels het ook moge noemen) correct geinstalleerd?

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 01-12-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Lijkt me sterk dat die 1,3GB naar de IGP gaat, als de client al gebruik maakt van de IGP. Parallels ziet namelijk het verschil tussen het gebruik van de GT650m en de HD4000. Wanneer ik in OS X de HD4000 gebruik, krijg ik van Parallels de melding dat de 3D performance tegen kan vallen, deze melding krijg ik niet wanneer ik de GT650m gebruik. Het werkgeheugengebruik is overigens niet verschillend wanneer ik een vd twee gebruik.

In de instellingen heb ik 256MB voor het videogeheugen ingesteld en Parallels Tools is keurig geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Tja, normaliter zou iets als Parallels al niet eens op de Intel HD 4000 moeten draaien maar een switch naar dedicated GPU moeten veroorzaken, zeker wanneer 3D aan staat. Het probleem in deze hoeft niet per definitie in Parallels zitten, het kan ook in Windows 8 zelf zitten of domweg een configuratie fout zijn. Met name bij virtualisatie komt het te vaak voor dat mensen de verkeerde instellingen maken waardoor performance ver onder de maat is. Vandaar ook de vragen om eens wat meer te vertellen over wat je hebt geconfigureerd. Wat gebeurd er als je wat minder geheugen toewijst aan die vm? Heb je dan nog zo'n rare hoeveelheid aan geheugen over?
Pagina: 1