Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell XPS 15 L502x vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• dm_unseen
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11 09:14
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop want slechts 1 laptop voor de hele familie is wat weinig. Ik kan daarbij voor vervanging van mijn Dell XPS 15 L502x (FullHD scherm, 4GTB, GT 540M) gaan, of een budgetlaptop aanschaffen voor de rest van de familie. Als ik voor dat eerste kies (budgetlaptops hebben slechte schermen en geluid is ook brrr), kan ik er dan ook flink op vooruit gaan, of is het verschil tussen mijn dell en de nieuwste laptops niet echt significant? (ik ben redelijk teverden over mijn dell systeem, vooral t scherm en geluid).

Hieronder de details:

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Zowel zwaarder ontwikkelwerk en ontwerpen (data modelleren) alsook recente games (alles onder Windows).
Mijn voorkeur gaat uit naar een windows laptop met een schermdiagonaal rond de 15,6", minimaal fullHD resolutie maar dat mag ook nog hoger.

Wat mag je laptop gaan kosten?
NVT, Ik ga ervan uit dat de gewenste laptop maximaal tussen de €1500-€2000 gaat kosten (all in, incl BTW)

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Hij gaat elke dag mee, in de trein en naar de klant. Lichter is beter, maar performance moet goed tot zeer goed zijn. Daarnaast moet de accuduur acceptabel zijn (min 2,5-3 uur bij niet intensief gebruik). Hij mag zeker niet zwaarder worden dan m'n huidgie Dell met 9 cell batterij (rond 3 kg).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Dell vind ik goede prijs/prestatie geven.
CPU moet wel een i7 Quad zijn. redelijk grote SSD (256) is natuurlijk verplicht, maar het liefst een combo HDD+SSD.

Voorstel
Bv: Lenovo IdeaPad Lenovo 15.6" Y500-MBG2BMH - i7 3630QM/8G/1TB+16SSD waarbij de SSD vervangen wordt door Crucial m4 mSATA CT256M4SSD3 256GB.
Kosten: 1000+180=1180 dus nog ruim binnen het budget (iets goedkoper dan m'n Dell destijds was).
Maar ik weet niet of deze laptop m'n huidige dell serieus gaat overvleugelen.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Je gaat er significant op achteruit als je de XPS15 verwisselt met een Lenovo Y500/Y580
De Dell XPS15 is een diamand op het gebied van multimedia laptops die er ooit zijn geweest... goedkoop, extreem goed geluid, goede koeling en bouwkwaliteit + ergonomie en daarnaast een oppermachtig WLED Full HD scherm die zelf de Vaio Z en een gemiddeld IPS scherm voor lul zet...

De Lenovo heeft dan wel een iets recentere CPU-GPU maar op bijna elk vlak ga je erop achteruit. Je kan het beste kijken naar een goedkopere laptopje voor erbij, als je vind dat er te weinig computers zijn. Nog sterker nog, dit vind ik zelf persoonlijk de situatie om te kijken naar misschien een tablet?

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Wat voor processor zit er in die xps 15?
Kwa gpu is de y500 sneller. Kwa processor ook waarschijnlijk iets. Maar ik vind het absoluut nket aan te raden.

Die xps 15 is een top notebook.. Als je iets serieus sterker wilt hebben zou je aan een alienware m17x moeten gaan denken.

Die is te zwaar groot en log voor jou gebruik.

Ook mij. Advies zou dus zijn.. Hou de xps15

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• dm_unseen
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11 09:14
Heren, Dank u voor dit duidelijk advies. We gaan een budget laptop erbij halen (tablet is ook een idee, maar er moet ook nog echt op gewerkt worden ;)

Misschien nog eens een SSD in m'n XPS gooien (dat wordt dan wel 500GB, want meer dan 1 HDD kan er niet in)

Verwijderd

De XPS 15 is de beste keus op het gebied van prijs/kwaliteit ever. En dan bedoel ik ook echt ever. Vervangen op een dergelijk korte termijn is imo dan ook een heel, heel slecht idee. Tenzij je de GPU zodanig belangrijk vind dat je daar een significant slechter scherm/touchpad/speakers/prijs voor wilt accepteren.

Vervangers kunnen eventueel zijn de sony S1512 (licht), inspiron 15R SE (goedkoop), Y500 (lange accuduur, goede GPU) en de thinkpad/e6520 lijn (GPU van niets, accuduur ~9 uur, niet kapot te krijgen. Kut speakers). Maar op het gebied van scherm en speakers ga je er sowieso op achteruit, en ik eet mijn hoed op als er een windows notebook bestaat met een beter touchpad.

• matt1991
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-11 17:18
dm_unseen schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 16:31:
Heren, Dank u voor dit duidelijk advies. We gaan een budget laptop erbij halen (tablet is ook een idee, maar er moet ook nog echt op gewerkt worden ;)

Misschien nog eens een SSD in m'n XPS gooien (dat wordt dan wel 500GB, want meer dan 1 HDD kan er niet in)
Ja wel moet je de cd reader vervangen door een HDD caddy. Dan kun je een tweede hard schijf in de XPS 15 doen

AMD 9800X3D I Kingston Fury Beast 64GB CL30 6.000MT/s I MSI MAG B850 Tomahawk I ASUS Prime 9070XT I Lexar NM790 4TB I Google Pixel 9 Pro 256GB

Pagina: 1