HTPC Advies

Pagina: 1
Acties:

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-02 13:33
Beste mede-tweakers,

Ik ben op het moment een HTPC aan het samenstellen voor mijn ouders.
De bedoeling is om in 1080 films te kunnen kijken, Blurays te kunnen spelen & af en toe een internetstream te bekijken (denk aan Eredivisie Live). Een harde schijf is een must-have omdat er geen NAS oid aanwezig is momenteel. Daarnaast heb ik mijn vraagtekens bij het streamen van films in HD vanaf een andere PC.

Tot nu toe ben ik tot hier gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-3500 Boxed€ 61,40€ 61,40
1ASRock AMD A75 A75M-ITX€ 69,10€ 69,10
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 86,95€ 86,95
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 39,95€ 39,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 18,95€ 18,95
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 44,99€ 44,99
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,90€ 29,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 61,-€ 61,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,24

Wat betreft CPU en moederbord, daar heb ik de HTPC Advies van Hardware.info voor gebruikt. Ik vraag me alleen af of een andere cpu koeler echt nodig is.
Het door hen gekozen moederbord is helaas niet (meer?) leverbaar. Als alternatief heb ik voor dit ASRock bordje gekozen, maar ik weet niet zeker of dit een goede keus is.

Een SSD leek mij wel handig om de OS op te installeren voor snelle boottijden.
Wat betreft case en voeding, daar ben ik nog niet over uit. Goedkopere en/of betere combinaties zijn welkom.

Wat betreft bediening, daar zit ik te twijfelen tussen een afstandsbediening of een draadloos multimedia toetsenbord. Ik heb zelf geen ervaring met een remote en XBMC/computer at all, dus wellicht kan iemand me hier meer over informeren.

Alvast bedankt,

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Echt nodig is de koeler niet, maar ik kan me voorstellen dat je tijdens de stille momenten van een film liever geen gezoem uit je HTPC hoort komen ;)

Ik denk dat je kast kleiner kan, je voeding is daarnaast overkill.
Als je er ooit een videokaart bij wil stoppen zou ik niets aan je build wijzigen.

Mocht je er niets meer aan willen toevoegen, dan zou ik kijken naar een kleine behuizing (formaat videorecorder) met een geintegreerde kleine PSU (+150 watt).

[ Voor 51% gewijzigd door eL_Jay op 30-11-2012 14:00 ]

• Solictice
Maakt de stock koeler dan zodanige herrie?
Het is iig wel een goed puntje om nog eens naar te kijken.

Wat betreft videokaart, die zal er niet in komen. Tegen de tijd dat dit processortje het niet meer trekt is het sowieso tijd voor een upgrade. Dus dan zal ik eens kijken naar een wat kleinere case incl voeding.
Bedankt!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Het geheugen zou ik vervangen voor DDR3-1600, en zelf kies ik in ieder geval niet voor ValueRAM (anderen denken daar anders over). Waarom kies je overigens voor een FM1-socket en niet voor FM2? (alle2 heeft voor- en nadelen, dus ben benieuwd naar de motivatie).
Een SSD geeft niet zo heel veel meerwaarde in een HTPC-setup. Als je qua budget dus nog wat wil winnen zou ik die als eerste slachtoffer maken.
Wat betreft bediening kan je een CEC-adapter overwegen, zodat je de remote van je TV kan gebruiken om de HTPC mee te bedienen. Een toetsenbord en muis is in de praktijk meestal niet heel praktisch, en meer iets voor erbij. Aangezien je nog geen remote hebt, lijkt CEC me een logische oplossing.

iRacing Profiel

• Solictice
kroegtijger schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:21:
Het geheugen zou ik vervangen voor DDR3-1600, en zelf kies ik in ieder geval niet voor ValueRAM (anderen denken daar anders over). Waarom kies je overigens voor een FM1-socket en niet voor FM2? (alle2 heeft voor- en nadelen, dus ben benieuwd naar de motivatie).
Een SSD geeft niet zo heel veel meerwaarde in een HTPC-setup. Als je qua budget dus nog wat wil winnen zou ik die als eerste slachtoffer maken.
Wat betreft bediening kan je een CEC-adapter overwegen, zodat je de remote van je TV kan gebruiken om de HTPC mee te bedienen. Een toetsenbord en muis is in de praktijk meestal niet heel praktisch, en meer iets voor erbij. Aangezien je nog geen remote hebt, lijkt CEC me een logische oplossing.
Bedankt voor de tips. Heb zelf nog nooit van een CEC-adapter gehoord, dus daar zal ik eens naar gaan kijken.

Wat betreft sockets, ik kon niet echt een goede/duidelijke review vinden van de A6 5400K. Ik ben ook een beetje huiverig omdat dit 'maar' een dualcore is.
Vandaar dat ik maar Hardware.info ben gevolgd en de A6 3500 heb gekozen. Is er dan een reden waarom ik voor een 5400K zou moeten kiezen?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Solictice schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 16:05:
[...]

Bedankt voor de tips. Heb zelf nog nooit van een CEC-adapter gehoord, dus daar zal ik eens naar gaan kijken.
Deze kan je voor zover ik weet alleen via PulseEight krijgen, en zorgt ervoor dat je het CEC-signaal vanaf de HDMI-kabel via USB in je PC kan krijgen, en het dus als HID kan behandelen (zoals ook een toetsenbord en muis functioneren). Werkt prima, en scheelt je weer een remote. Kost pakweg 35,-
Wat betreft sockets, ik kon niet echt een goede/duidelijke review vinden van de A6 5400K. Ik ben ook een beetje huiverig omdat dit 'maar' een dualcore is.
Vandaar dat ik maar Hardware.info ben gevolgd en de A6 3500 heb gekozen.
het voornaamste verschil tussen de A6 Llano (FM1) en Trinity (FM2) is inderdaad quad core vs dual core, maar daarintegen is de GPU van de trinity weer beter. Aangezien een HTPC weinig met CPU doet, kan je prima met een Trinity af. De trinity is ook iets zuiniger in energie-verbruik Wel is het handig om te weten dat de Trinity A4 en A6 niet in staat zijn om MVC (BluRay 3d) weer te geven. Dat kan vanaf de Trinity A8 en op alle Llano-processoren weer wel. Het is dus maar net waar je voorkeuren liggen mbt welke processor je neemt.

iRacing Profiel

• Solictice
Hmm, bedankt voor de duidelijke uitleg!

Nu ik er zo over zit te denken, ik denk dat ik het beste met een Trinity A6 kan gaan dan. 3D is geen optie aangezien er geen 3D tv aanwezig is en die er ook niet gaat komen.
Pagina: 1